23 avqust 2018. Bakı, Yasamal. Nizaməddin Şəmsizadənin evində düşüncələr

 

- Bunu heç gözləmirdim, - ilk sözü bu oldu.

cavab verəcəyimi bilmədim.

Sözlərin bitdiyi yerdəydik...

 

***

Nizaməddin Şəmsizadə İppolit Tenin heyranıdır. O da Ten kimi düşüncələrində idealizmi materializmlə barışdırmağa cəhd edib. İrq, mühit, moment nəzəriyyəsi Şəmsizadənin yaradıcılığından hər zaman mavi, qırmızı, yaşıl xətt kimi keçib. Şəmsizadənin universal elmi-nəzəri arsenala malik fikirlər aləmi, təfəkkür dünyası apriori düşüncələrilə fərqlənib. Belə alimlər nəinki çağdaş, ümumiyyətlə, tarixən Azərbaycan filoloji düşüncəsində barmaqla sayılacaq dərəcədə az olub. Nizaməddin Şəmsizadənin əsərləri müzakirəyə, mübahisəyə açıqdır. Amma onu tənqid edənlər məhz bu nöqtəni - Şəmsizadənin İlahidən vergili doğulduğunu nəzərə almayıblar. İnanıram ki, Nizaməddin Şəmsizadəni tənqid edənlər üçün məkan sınırları mənasında ərazi genişliyi heç zaman üfüq xəttini əvəz edə bilməz. Bu mənada Nizaməddinin düşüncə yapısında bərqərar olan türk layına nüfuz etmədən onun üslubunu anlamaq mümkün deyil. Nizaməddin Şəmsizadə Azərbaycan bədii düşüncəsinin ilkin Orta əsrlərindən XX yüzilə bugünə qədərki tarixi varlığının təsnifatını verən, onun gələcək oriyentasiyasını müəyyənləşdirən alimlərimizin ən dəyərlilərindəndir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında 1930-cu illər bədii-nəzəri təfəkkür tarixini sistemə salmış böyük ədəbiyyatşünasdır. Bu tarixin 1937-ci ilə qədərki mənzərəsi Nizaməddin Şəmsizadənin araşdırmaları olmasaydı, güman edirəm ki, belə asanlıqla tam aydınlaşa bilməz, aydınlaşma, durulma prosesi xeyli yubanardı. Hətta bəzən adama elə gəlir ki, Şəmsizadə Əli Nazim, Bəkir Çobanzadə, Əmin Abid, Mustafa Quliyev, Hənəfi Zeynallı, Atababa Musaxanlı, Məmmədkazım Ələkbərlidən ibarət elmi-ədəbi pleyadanın son təmsilçilərindəndir. NKVD-nin güllələnmə hökmlərinə zəmin hazırlayan bolşevik inzibati ədəbiyyatşünaslığının 1937-ci ildə deyil, hələ buna qədər şərlədiyi, qaraltdığı söndürdüyü bu pleyadanı  Nizaməddin müəllim hələ illər öncəsi ən dəqiq təyinatla "İtmiş nəsil" adlandırırdı. Nizaməddin bu pleyadanı taleyindən keçirtdi. Onların ağrıları Şəmsizadənin qələmindən canına sıçradı, mürəkkəbindən qanına hopdu.

 

Azər Turan

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-1 sentyabr.- S.5

.