Xəlbir və ney
Üç
hissəli oyun
İştirakçılar:
Diri adam
İgid
Təlxək
Kişi tamaşaçı
Qadın tamaşaçı
Gənc tamaşaçı
II Kişi tamaşaçı
Naməlum adam
Nəzarətçi qız
I
hissə
Qaranlıq mağara. Mağaranın küncündə bir şam yanır. Yüz illərdir yanır bu şam. Şamın üzünü işıqlandırdığı yaşsız adam hələ də yaşamaqdan yorulmayıb. Üzü, əlləri yüz yerdən çat verib, cadar-cadar olmuş torpaqdır elə bil. Əynindəki yun parçadan xirqəsi də torpaqdan seçilmir. İçəridə bəni-insan nəfəsini duyunca torpaq rəngində olan saqqalı azca tərpənir. Göz qapaqları min ilin ağırlığını qaldırırmış kimi çətinliklə açılır.
Diri adam – Yol səni gətirdi, ya özün gəldin?
İgidin sinəsi körük kimi qalxıb enir. O, bura öz istəyilə gəlməyib, heç mağaranı da tanımır.
İgid – Yol gətirdi. (Dərhal da səhvini düzəldir) Qarşıma bir canavar çıxdı, məni qabağına qatıb bu mağaraya saldı.
Qocanın… Yox e, nə
qoca? Bu vaxta
qoca qalar? Əsrlər bir-birini əvəz edir, bu adam hələ də diridir. Min ilin
dirisidir. Diri adamın
sinəsindən zəif,
güclə eşidilən
bir xışıltı
qopur.
Diri adam – O qurd səni haqqa qaytarıb. Haqqın yoluna gəlmisən.
Min ildi gözləyirəm.
Yaman tez qayıtmısan.
(Azca yırğalanır)
Susuzluqdan içim quruyub.
İgid nəyisə xatırlamağa
çalışır. Qaranlıq
zaldan köntöy bir kişi
səsi eşidilir. Tamaşaçılardan biridir.
Kişi tamaşaçı – Alə,
kişi səndən söz soruşur. Cavab ver də!
Nəzarətçi qızlardan biri kişiyə yaxınlaşıb
ondan sakitliyə riayət etməyi xahiş edir. İgid yan-yörəsinə
boylanır.
İgid – Heç nə xatırlamıram.
Diri adam – Otur, yaddaşını
işığa tut. Bu şam güzgü kimidir, olmuşları sənə göstərəcək.
İgid ehtiyatla yaxınlaşıb
Diri adamın yaxınlığında bardaş
qurur. Yaddaşına işıq düşür.
Yerində yırğalanır. Səssizlik.
Gənclərdən biri yerdən
replika atır.
Gənc tamaşaçı – Qoca deyəsən bunun yaddaşını format eləyir.
Uzun çəkəcək.
Zalda gülüşmə. Səhnənin dibindən səs
gəlir.
Naməlum adam – Qoca sənin babandır!
II hissə
Səhnə qaranlığa bürünür. İşıqlaşanda
az öncə
zaldan replika atan kişini təlxək qiyafəsində
görürük. Çırtıq vura-vura səhnənin önünə gəlir.
Üzünü tamaşaçılara tutur.
Təlxək – Adım yadımdan
çıxıb,
heç bilmirəm kiməm mən.
Səhnə arxasındakı naməlum
adamın səsi eşidilir. O, Sabirin şeirini deyir.
Naməlum adam – Babam sünni, nənəm şiə, dürək mən,
Nə
farsam mən, nə hindəm mən, türək mən!
Təlxək ətrafa boylanır, səhnəni dolanıb yenə əvvəlki yerinə qayıdır.
Təlxək – Gəl baş aç görüm! “Nə farsam mən, nə hindəm…” Ay millət, mən kiməəəəm? (Səsini
uzadır) Olur da, qocalıq andıra qalmış belə şeydir, adam huş-zad
qalmır.
Yerdən bir kişi səslənir.
II Kişi
tamaşaçı – Əşi, özüvü təlxəkliyə
vurma. Get işinlə
məşğul ol! Bu hardan gəlib
çıxdı e?
Qadın tamaşaçı – Aaa, adə, bu özü elə təlxəkdi dəə. Bunun işi-peşəsi təlxəklikdir.
Təlxək sevindiyindən hoppanıb düşür, dombalaq aşır.
Təlxək – Ay sağ olun! Axır ki, yadıma düşdü! Bəli, dostlar, mən
təlxəyəm.
Qadın tamaşaçı (Kişiyə
tərəf çevrilərək)
– Gördüün? Vot! Təlxəkdi.
Təlxək – Bağışdıyün, bir söz soruşa
bilərəm?
Yerdən səslər – Buyur, təlxək qardaş. Lap ikisin soruş.
Təlxək – Dəvəni xəlbirlə
sulamaq olar?
Hamı bir ağızdan “Yooox” deyir.
Təlxək – Onda xəlbirlə su daşımaq da olmaz da.
Tamaşaçılar – Olmaz, olmaz.
Təlxək – Olmaz? Hm. (Fikrə
gedir) Bəs elə isə… Sizə İgidin unutduğu vaqeəni danışım
da. İcazənizlə.
Tamaşaçılar bir ağızdan “Danış” deyirlər.
Təlxək – Deməli belə. Diri baba min il
əvvəl İgidə
xəlbir verir və deyir ki,
get, mənə su gətir. Susuzluqdan ciyərim kabab
oldu. İgid də o gedən
olur. O mağaranın
küncündə şam
işığında oturan
Diri babadı, bu ölsün! (Əlini üzünə şappıldadır) O, min ildi
inzivayə çəkilib
çiləli həyatını
davam etdirir.
Kişi tamaşaçı
– Adamı mümkünsüz
işin dalınca göndərib adını
da yarıtmaz qoymaq buna deyirlər
e. A kişi, bu yetim xəlbirlə dəvəyə, eeeh, çaşdım, Diri babaya suyu necə
gətirsin? Bu, səhəng
deyil, satıl deyil, vedrə deyil… Xəlbirdir.
Gənc tamaşaçı – Gəlin
bu təlxəyi evləndirək. Kor qızın da
bəxti açılsın,
təlxəyin də.
Toylarında aşsüzənlə su daşımaq da mənim boynuma.
Zalda gülüşmə qopur. Bu dəm
Təlxək qurşağından
bir ney
çıxarır və
tamaşaçılara göstərir.
Təlxək – Deyin görüm, bunun içində nə var?
Tamaşaçılardan səs çıxmır.
Təlxək – Hə, dillənin
də. Bu neyin
içində bir şey görürsünüz?
Handan-hana
adamların dili açılır. Hərə bir söz deyir.
– Neyin içində deyir?
– Neydi də.
– İçi
boşdu.
Təlxək bardaş qurub barmaqlarını neyə toxundurur. Neyin nəvası tamaşaçıları
ovsunlayır. Səhnə arxasından
xanəndənin xoş
avazı eşidilir.
Xanəndə Füzulinin qəzəlini
oxuyur.
Xanəndə – Eşqdir ol nəşeyi-kamil kim, ondandır müdam,
Meydə təşviri-hərarət, neydə təsiri-səda.
III hissə
Həmin mağara. Təlxəyin Diri baba dediyi dünyanın yaşıdı öz qədim-qayım yerində
oturub. İgidə pıçıltı ilə nəsə deyib səhnənin sağ küncünü göstərir. İgid yerindən
sıçrayıb onun
göstərdiyi səmtə
doğru gedir. Küncdəki xəlbiri götürüb
çıxmaq istəyərkən
şamın sonuncu şöləsi kimi titrək səs onu saxlayır.
Diri adam – Bu dəfə tez
qayıt…
Şamın şöləsi son dəfə
çırpınıb sönür.
11-12 aprel 2017-ci il
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.-27 yanvar.- S.11.