Din, ədəbiyyat və cəmiyyət

 

Sadəcə, rus ədəbiyyatının deyil, dünya ədəbiyyatının ən böyük yazıçılarından biri olan Qoqol 1852-ci ilin soyuq fevral ayında Moskvadakı evində acılar içində ölümünü qarşıladı. Öldüyündə 43 yaşında idi. 9 gün boyunca su içmiş, yemək yemişdi.

Qoqol ölüm yatağına yatmadan öncə ən məşhur əsəri olan "Ölü canlar"ı evindəki kaminə atıb yandırmışdı. Çünki yazıçının bu çətin günlərində rahib Matvey Konstantinovskinin təlqin etdiyinə görə, bu sətirləri yazıçıya şeytan yazdırmışdı.

Qərb ədəbiyyatına görə, din ya qorxu, ya da üsyandır.

Nihilizmin atası Turgenev eyni mübahisələri romanlarına daşımışdır. "Atalar oğullar"dakı üsyankar nihilist Bazarov əsilzadə, eyni zamanda mühafizəkar bir ailənin övladıdır. Amma böyüdüyü mühit onu ateist etmişdir. Ənənəvi dəyərlərə inanmırdı.

Dostuna: "Göy gurladığı zaman xalq İlyas peyğəmbərin arabası ilə göy üzündə gəzdiyinə inanır. Mən onlaramı qoşulmalıyam?!", - deyə etirazla söylərdi.

Bazarova görə ailə, evliliklər gərəksizdir. Dostu Arkadiyə: "Demək hələ nikah sənin üçün belə vacibdir, ? Bunu səndən gözləməzdim!", - deyə şikayət edərdi.

Üsyan, qorxu, peşmanlıq, qaçış tərəddüdlər bu əsərlərin süjet xəttidir. İnsanı təqib edən yalnızlıq yadlıq gerçəklikdən uzaq inanclarla birlikdə Qərb yazıçılarının oxucularının beynində dərin travmalara yol açmışdır. Dostoyevskidə bunları görə bilərik.

Tolstoy təmiz bir xristianlığın həsrətini çəkmişdi. Əslində, əsərlərində təcrübə etdiyi Qərb anlayışından qopuq bir Şərq mistizmidir.

Onun "Diriliş" adlı romanı dəhşətli bir "tövbə" yolçuluğudur. Şahzadə Nexlyudovun xadimə qız Maslovanı yoldan çıxarması peşmanlığı romana bir vicdan dirilişinin damğasını vurmasına səbəb olmuşdur. Tolstoy Qərb terminologiyasındakı qorxulu Tanrının yerinə insanı yalnız buraxmayan mərhəmətli bir Yaradan xəyal etmişdir.

Viktor Hüqonun "Səfillər" romanındakı Diqne Baş yepiskopu Bienvenunun oğru Jan Valjan qarşısındakı duruşu "dostum, o şamdanlar getmədən onları da al", - deyə səslənişi on doqquzuncu yüzildə pozivitizmin şaxələnməsinə rəğmən Yaradanın mərhəmətli bir səsi olaraq alqılanmış, bu günə qədər insanlara təsir etməkdədir.

Bu kimi romanlardan başqa, Volter, Didro kimi aydınların kilsələrə etirazı, kilsənin toplumu geri buraxan istismarçı bir ünsür olaraq görmələri onların əsərlərində yer almış, cəmiyyətə dərin təsir etmişdir. Didronun "Rahibə" romanı bir monastırdakı qadınların vəziyyəti, insan təbiətinə zidd bir nizama tənqidin zirvəsidir.

Burada Volter Didroyla fərqli bir yerdə dayanan Russonu xatırlamamaq bir əskiklik olardı. O, kilsəyə yaxın duruş sərgiləməsə , dindən tam qopmamış, amma fərdi sərbəstlik insanın təbii haqları mövzusunu əsərlərində işləmişdir.

Əslində, on doqquzuncu yüzil Qərb ədəbiyyatı üsyan inkar ədəbiyyatıdır. Səbəbi maşınların kəşfi ilə insanın Tanrı səviyyəsinə çıxardılmasıdır.

Renessans insan dinin yenidən tərifi yavaş-yavaş ortaya çıxan kəşflər, istər-istəməz aydınlar üzərində dərin təsir oyandırırdı. Xüsusilə katolik kilsəsinin ağır təzyiqi, bütün yeni fikirlərin rəddi məhkum edilməsi Qərb üçün bir kabus idi. Bu kabusdan qurtulmaq üçün belə dindən uzaq ədəbiyyata ehtiyac vardı. Kilsənin zəncirlərini qırmaq istəyən yazıçı şairləri kilsənin mərhəmətsiz Tanrısına hücum edirdilər. Qərbdə bu hücumların yüzlərlə nümunəsi vardır.

Cəmiyyət yeni ədəbiyyat növündən təsirlənmiş kilsəyə qarşı daha təmkinli olmağa başlamışdır. 1500-cü illərdən, xüsusilə Almaniyada Martin Lüterin ortaya çıxışından sonra da bu "dindən uzaq ədəbiyyat" artaraq davam etmişdir. Amma dinin tamamilə ədəbiyyatdan ayrılması əsla mümkün olmamışdır. Xristianlığa, daha doğrusu, kilsəyə məsafəli davranan Geothe kimi aydınlar ən məşhur (məsələn, "Faust" əsərində) əsərlərində din insan mövzusunu işləməyə davam etmişlər.

Türkiyədə ədəbiyyat "Tanzimat"a (Osmanlıda 1839 reforma fərmanıdır) qədər din eşq ağırlıqlıdır."Tanzimat"dan sonra Qərbin təsirilə sadəcə dindən kənar deyil, din əleyhinə axınlar romanlarda, şeirlərdə yer almağa başlamışdır. Baha Tevfik, Abdullah Cəvdət, Tevfik Fikrət kimi yazıçı şairlər dini cəmiyyəti geri buraxan ən böyük səbəb olaraq görmüşdülər. Onların əleyhdarlarından olan Məhmət Akif isə şeirində islamın gülən işıqlandıran üzünü mövzu etmişdir. Ölkədəki problemlərin fərqində olan şair dini fanatizmin fərqində olaraq dini mövzuları tərənnüm etmişdir.

Məhmət Akifdən sonra Nəcip Fazıl, Sezai Karakoç kimi şairlər əsərlərində dini sadəcə təbliğ olaraq deyil, üsyan aydınlanma olaraq da verməyə çalışmışdılar. Xüsusilə, Nəcip Fazıl şeirlərində islam dinini tərənnüm edərkən məqsədin "Allah axtarışı" olduğunu ifadə etmişdir.

"Anladım işi, sanat Allah' ı aramakmış,

Marifet bu, gerisi yalnız çelik-çomakmış..."

Sezai Karakoçun əsərlərində din mövzusu diqqətə çarpan deyil. O, məsələni daha çox mədəniyyət səviyyəsində ələ alır. Şairə görə Şərqi Şərq edən islam mədəniyyətidir. Şərqin Qərb qarşısındakı susqunluğu-məğlubiyyət sindromu gerçəkçi deyildir.

Bu fikirlər, sadəcə, şeir romanlarla məhdudlaşmaz. Ədəbiyyat yoluyla cəmiyyətə siraət edən fikirlər özünə hər yerdə tərəfdarlar yaşama məskəni tapırlar.

Yuxarıda qısaca bəzi nümunələrlə göstərdiyimiz ədəbiyyat adamları əsərlər ümumiləşdirilərək ələ alındığında ədəbiyyatın cəmiyyət üçün qədər vacib olduğu ortaya çıxır. Bu səbəbdən hər sistem ədbiyyatı öz kontrolu altına almaq istəmişdir.

Sovet İttifaqı zamanı həm rəsmi sovet ədəbiyyatı ədəbi dili məcburi hala gətirilmiş, həm əleyhdar "Samizdat" dedikləri "yeraltı ədəbiyyat" inkişaf etmişdir. İki ədəbiyyat növünün bu günə qədər köhnə Sovet cəmiyyətləri arasında davam etdiyini söyləyə bilərik.

Kapitalist cəmiyyətinin təbliğat vasitələri olaraq istifadə etdiyi ədəbiyyat, filmlər (Ceyms Bond filmləri Almaniyadakı Konsalikin yazdığı sovet mövzulu romanlar) Sovet sistemini qaralamaq məqsədi güdürdü.

Türkiyədə Cümhuriyyətin yaradılmasından sonra şeir romanda rəsmi diskussiyaları ədəbiyyata keçirən Bəhcət Necatigil, Yaqub Kadri kimi yazıçı şairləri nümunə göstərə bilərik.

Cümhuriyyətin ilk zamanında quru bir pozitivizmin ədəbiyyata hakim kimi görünsə , yazılanlar xalq üzərində o qədər təsir etmədi. Əlifbanın da tədricən deyil, birdən dəyişdirilməsi maariflənmə səviyyəsinin o qədər yüksək olmaması bu cür rəsmi ifadəni əks etdirən ədəbiyyatın yayılmasının qarşısına keçdi.  Oxumuş şəhərli kəsimdən çıxan yazıçılar daha çox sol ədəbiyyatı mənimsədilər. Belə ki, dini ya tamamən əsərlərindən çıxardılar, ya da dindarları təhqir edən əsərlərə imza atdılar. Onlara müxalifət olan mühafizəkar yazıçılardan Peyami Safa spiritualizmlə birlikdə modern əski cəmiyyət arasındakı ziddiyyətlər müasirləşdikcə süniləşən, mədəni reqressivə məruz qalan insanların daxili dramlarını yazarkən, Əhməd Hamdi Tanpınar isə daha çox "rədd qəbul" ikiləşməsi üzərində dayanmışdır. Təəssüf ki, türk ədəbiyyatı Henrix Böll kimi həm mühafizəkar, həm etirazçı bir yazıçı yetişdirməmişdir.

Nəticə olaraq, ədəbiyyat bir təqdimat ifadə tərzidir. Buna görə dinlərin ideologiyaların cəmiyyətə təsir etməsi üçün ədəbiyyatı görməməzlikdən gəlmələri rədd etmələri düşünüləmməz.

Cəmiyyətdəki ögeyləşdirilmə, qarşıdurmalar dərinləşdikcə mədəniyyətlərarası barış ya qarşıdurma halı ortaya çıxdıqca, ədəbiyyat da özünə oralarda yer tapacaqdır. cəmiyyətdən uzaqlaşan dini ifadələrin, cəmiyyətin dilində danışmayan ədəbiyyatın insanlar üzərində təsiri düşünülə bilməz. Süni ədəbi qarşıdurmalar "muzdlu aydınlar" cəmiyyətin dinamikləri tərəfindən tarix boyu silinmişlərdir. İnsanı, onun ruh aləmini, təbiəti mövzu edən ədəbiyyat qədər dini görməməzlikdən gəlirsə-gəlsin, mütləq dinin hiss olunan yanı görünəcəkdir. Dindən kənar ədəbiyyatda belə din təsiri hiss edilir. Bu səbəbdən ədəbiyyatı dindən "təmizləmək" əsla mümkün deyildir.

 

Orxan ARAS

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2019.- 13 aprel.- S.23.