Ədəbi Suprematizm

 

 

Doğulmayan adamın tərcümeyi-halı

 

 

Mən doğulmasaydım olardı, görəsən:

 

ata-anamın oğlu beş bacının

 

                        bir qardaşı olmazdı ən azından,

 

nənəm sevincindən oynamazdı doğulmadığım o gün

 

Məşhəddən gətirdiyi, qardaşının şərəfinə olan

 

                        bu adı verməzdi mənə.

 

 

 

Yaşadığım o ev, o həyət olardı yəqin ki,

 

                        - mənsizlik böyüyərdi orda.

 

Oxuduğum o məktəbə,

 

                        o universitetə mənsizlik yollanardı

 

o yoxluğu kimsə başqa biri doldurardı, bəlkə .

 

                        Dostlarım kiminsə

 

dostu olar, sevdiyim qızları başqası sevər,

 

                        məni sevənlər sevərdi

 

başqa birini. Mən olmadığım hər yerdə

 

                        kimsə olardı sözsüz,

 

məkan tarazlığını itirməsin deyə.

 

                        Kimsə olardı; eynən mən taledə,

 

eynən mən yaşda, mən boy-buxunda.

 

                        Bəlkə zahirən fərqlənərdik

 

bir-birimizdən, bəlkə elə bənzəyərdik bir-birimizə.

 

 

 

Mən doğulmasaydım

 

bu fikirlər kimin ağlına gələrdi indi.

 

Mən yaşadığım bu şəhərdə,

 

bu şəhərdəki bu evdə kim yaşayardı mənim yerimə.

 

 

Hər ömür bir məkan-zaman kəsiyi;

 

bir az sevgi, bir az nifrət,

 

bir az sevinc, bir az kədər,

 

bir az ümid, bir az da ümidsizlik.

 

Yəni bu müstəvidə adda-budda xoşbəxtliyə rəğmən

 

kim azalardı üzü öz yoxluğuna mənim yerimə?

 

 

Ya da mən

 

indi, elə bu an, bu zaman

 

elə bu şəhərdə, bu küçədə, bu evdə

 

kimin yoxluğunu doldururam, görəsən?

 

Kimin yerinə azalıram

 

nənəmin Məşhəddən gətirdiyi,

 

sevinc içində mənə verdiyi adı?

 

 

Mövcudolma(ma)

 

İldə bir neçə dəfə

 

yaşadığım şəhərdən kənar məkanlara

 

üz alıram, adətən. getdiyim o yerlərdə

 

yaşıllıqlar arasında gəzirəm, dənizdə çimirəm,

 

çay kənarında oturub fikrə dalıram -

 

məkan dəyişmələrini seyr edirəm,

 

zaman axarı barədə düşünürəm.

Məsələn, inanıram ki,

 

"axara nəinki iki dəfə, heç bir dəfə girmək olmaz"...

 

Bir həm

 

adamlar maraqlı gəlir mənə fərqli məkanlarda.

 

 

O yerlərdə:

 

gəzdiyim yaşıllıqlar arasında, çimdiyim dənizdə,

 

oturub fikrə daldığım çay kənarında ...

 

bir həm müxtəlif adamlarda

 

mən mövcud oluram, şübhəsiz,

 

mövcud oluram öz məkan ölçülərimə rəğmən.

 

 

Tərk etdiyim gündən

 

"mövcudolmama" başlayır o yerlərdə:

 

gəzdiyim yaşıllıqlar arasında, çimdiyim dənizdə,

 

oturub fikrə daldığım çay kənarında...

 

bir həm müxtəlif adamlarda

 

mövcud deyiləm artıq

 

o yerləri tərk etdiyim andan.

 

Məkan ölçülərimsə həm tərk edir o yerləri,

 

həm o yerlərdədi - bu ölçülərin cızdığı

 

bir boşluq qalır axı o məkanlarda məndən sonra.

 

Müxtəlif həndəsi formalarda

 

gəzən adamın boşluğu, üzən adamın boşluğu,

 

oturub fikrə dalan adamın boşluğu ... bir

 

həm adamlarda itən adamın boşluğu.

 

Cürbəcür təsvirlərə malik boşluq:

 

"Hər şey olan heç ".

 

 

"Mövcudolmama" -

 

bu qədər adi, bu qədər bəsit, bu qədər sadə,

 

yəni?!

 

 

 

V şəklində uçuş - azadlığın fəlsəfəsi

 

Qadın həbsxanası...

 

Tikanlı məftilə qonan quş

 

birdən pırr edib uçdu

 

məhbus qadınların gözləri qarşısında

 

qəfil uçuşun arxasınca yüyürdü baxışlar.

 

 

Doğrusu, mən məhbus qadınları,

 

onların baxışlarını gördüm.

 

Mən həbsxana divarının yanından ötərkən 

 

bir quşun ürküb tikanlı məftildən

 

aralandığının şahidi oldum qəfil uçuşun arxasınca

 

yüyürən baxışlar barədə düşündüm qeyri-ixtiyari:

 

elə şeylər var o qədər aşkar ki, şübhə doğurmaz.

 

Sonra ayaq saxlayıb,

 

V şəkilli uçuşları seyr etdim bir qədər: V V V...

 

hər biri ayrılıqda

 

bir uçağı xatırladar səmada həm .

 

 

 

azadlığın əsl fəlsəfəsini anladım:

 

azadlıq vərdiş imiş, demə,

hər yaranmışda olmayan bacarıq -

 

başqa heç .

 

Məsələn, quşların uçmaq vərdişi kimi.

 

 

 

Bir həyat tarixçəsinə düzəliş cəhdi

 

 

Fərz edək adam

 

zaman boyu qayıdıb geri

 

düzəliş eləyə bilir hadisələrə -

 

baş verər, görəsən?

 

 

Cavab üçün  gərək

 

sadə bir əhvalat seçək əvvəlcə,

 

təxminən bitmiş bir həyat tarixçəsi,

 

dəyişək, yaxud silək

 

hansısa hadisəni ya hadisələri

 

bu həyat tarixçəsində.

 

 

Bir həyat tarixçəsi:

 

İki nəfər. Kişi Qadın -

 

belə baxanda, həyat var a həyat

 

bu ikilik üzərində qurular, əslində.

 

 

Beləliklə, iki nəfər.

 

Hadisələr ardıcıllığını keçirək nəzərdən -

 

bilmək olar, əsl gerçəklər

 

ədədlər arxasında gizlənib bəlkə :

 

1 - Təsadüfən rastlaşdılar. Rastlaşmaya da bilərdilər.

 

2 - Tanış oldular. Tanış olmaya da bilərdilər.

 

3 - Sevdilər bir-birini. Sevməyə bilərdilər.

 

4 - Ömürlük bir yerdə olacaqlarına söz verdilər.

 

Söz verməyə bilərdilər.

 

5 - Övladları oldu. Olmaya da bilər, fərqi yox.

 

6 - Onları, yəni övladları, varsa əgər, sevdilər özlərindən çox,

 

yoxdusa, başqa bir şey, bəlkə heç doldurar o boşluğu.

 

7 - Anladılar ki, sevgi bir o qədər vacib deyil,

 

əsas səmimiyyət, bir-birinə dərin hörmət ehtiramdı.

 

Əksi mümkündü: əsas sevgidi.

 

8 - Arabir darıxmağa başladılar bir yerdə ...

 

9 - Bir yerdə qocaldılar. Məntiq naminə

 

bu hadisəyə bir fraza da əlavə olunmalıdı:

 

ya yolları ayrıldı hardasa

 

10 - öldülər nəhayət;

 

bəyənilməsə , yəqin yeganə gerçək hadisədi ölüm

 

bu hadisədə heç bir ehtimal işə yaramaz, bunu hamı bilir.

 

Hamı bunu da bilir ki,

 

                        "hər nəfəsalma addım səsləridi ölümün".

 

 

Beləcə, iki nəfər...

 

bitdi bir həyat tarixçəsi.   

 

Bütün hadisələr

 

ikiölçülü müstəviyə köçürsək 

 

iki adamın - Kişi Qadının

 

iştirakından ibarət

 

bir əhvalata çevrilər hardasa.

 

İndi qayıdıb geri,

 

diqqətlə ardıcıl keçirib nəzərdən

 

1-dən 10-dək bütün hadisələri

 

bu sadə hekayədə, sonra deyin:

 

Hansı ya neçənci hadisəni

 

ya hadisələri dəyişmək olar

 

bu ( ya hər hansı başqa bir) həyat tarixçəsində?

 

                                                                      

Sahibsiz ev vaxtın səsə çevrilməsi

 

Vaxtilə bu evin sahibini tanıyırdım,

 

indi qarşısında dayandığım

 

üçmərtəbəli evi deyirəm.

 

Gülərüz, şən adam idi - həyatla dolu.

 

Arabir kədər sezilərdi gözlərində

 

pəhləvan cüssəli bu adamın.

 

Qəfil dünyasını dəyişdi.

 

 Hazırda heç kim yaşamır evdə.

 

Yaxın qohumlarından biri

 

binanın qarşısındakı ağacları sulayırdı

 

mən binanın qarşısından keçərkən.

 

Saralmış yarpaqları, çürümüş meyvələri

 

süpürürdü bir qadın küçədən.

 

Səs dəyir qulağıma: çıq, çıq, çıq... Yadıma düşür,

 

dəhlizdə iri bir saat asılmışdı divardan. Fikirləşirəm:

 

saat işləyir hələ .

 

 

 

Vaxtı səsə çevirir saat,

 

səs dalğa şəklində yetirir özünü mənə.

 

Beləcə, hər bir şey ya ani, ya da tədricən

 

çevrilir başqa bir şeyə  "yoxolma" adıyla.

 

 

Uzaqlaşdıqca gözdən itir bina, ağaclar,

 

ağac sulayan kişi, küçə süpürən qadın... mənzərənin

 

ağ-qara təsviri köçür yaddaşıma, qulağımda hələ

 

saatın çıqqıltısı - vaxtın möcüzə dolu harmoniyası.

 

 

Əli Şirin  ŞÜKÜRLÜ

Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 28 noyabr, S. 9.