Gülməli olan nədir?

 

İnsanın oddan sonra ən böyük kəşfi qorxu oldu. Bu hiss qədim insanlara sivilizasiyanın yaranması, dini inancların formalaşması bəşəriyyətin ibtidai səviyyədən ictimai səviyyəyə irəliləməsi üçün əsas özül oldu. Qorxu özü ilə bərabər mədəni instinktləri formalaşdırdı. Qadağalar alqoritmini fövqəl vəziyyətə gətirdi nəticədə müasir etik düşüncənin əsasları yarandı. Qorxunun nəticəsi bədbəxtlik, faciə təkzib olunmaz tək həqiqət - ölüm idi. Milyon illərin təkamülü göstərdi ki, hətta insan orqanlarının bir çoxu məhz qorxu anlayışının təsiri ilə formalaşdı. Təkcə insanlarda yox, həm heyvanlarda bu instinkt özünümüdafiə reflekslərini əmələ gətirdi. Faciə qorxunun tarixi toyuq-yumurta məsələsi kimi uzun-uzadı cavablara gedib çıxır. Hansının daha əvvəl yarandığı haqqında xüsusi bir qeyd yoxdur. İnanc sisteminin gətirdiyi qismət, tale sözləri faciənin keçmişdəki arxaik mahiyyətini bir qədər yüngülləşdirsə , onun özündən sonra xislətimizdə psixologiyamızda buraxdığı izlər dərin silinməz olduğu üçün ona qarşı da yeni bir situativ instinkt yaratmalı olduq.

Qədim miflərdən bu yana bütün situasiyaları periodik olan bəşəriyyət faciə üçün alternativlər tapdı. Faciə ağrılar gülüş qəhqəhələrə çevrildi. Komediya anlayışı ilə faciə anlayışı bir müstəvidə tarixin bütün dövrlərində kəsişən situasiyadadırlar. Bizim güldüyümüz hadisələr başqa kəslər üçün ya arzuolunmaz, ya da utancvericidir. Faciənin nəticəsi məlum mətnləri sonlandırır deyə, komediya vacib idi. Qədim Maya miflərində gülüş göz yaşının hər gecə bir-birini əvəz etməsindən Allahın oğlanlarının beşiyi başında durmaqlarından danışılır. Bu miflərdə Allahın oğulları insanların, gülüş komediyanın, yumorun, göz yaşları isə faciənin prototipidir. İnsanın həyatı bəşəriyyətin, mədəniyyətin davamlılığı Xeyirlə Şərin müharibəsindən asılı olduğu kimi, yumorla faciənin münaqişəsindən ya yerdəyişməsindən asılıdır. Əgər dünyada sadəcə bir qütb qalsa, onda heç inkişafa meyilli olmayacaq. Bunu mayalılar yüz min illər bundan qabaq düşünüblər.

Yumor faciənin alternativi olmaqla bərabər, həm onun dekonstruksiyasıdır. Hadisələrin bir necə rakursdan görüntülənməsidir. Dövrümüzdə məhz buna görə absurd filmlərin absurd mətnlərin dəyəri hər gün artmaqdadır. Çünki absurdizmin özü alternativ fikirlərin karnavalıdır. Absurd yumorun bir adı da elə qara yumordur. Buradakı qara ifadəsi faciəni şəkilləndirməklə bərabər, hadisənin yeni perioda başlamasına da nişan verir.

Elə absurd dramaturgiyanın banilərindən biri Bekket "Oyunun sonu" tamaşasında Nell obrazının dilindən bunları deyir:

"Bədbəxtlikdən gülməli bu həyatda heç ola bilməz! , ... bu dünyada ən gülməli şey odur...".

Faciə insanlarda öz ilahi haqları olan xoşbəxtliyi anlamaq üçün bir vasitə olduğu üçün həmişə aktual olub. Biz faciələrimizə qarşı vecsiz ola bilərdik. Ancaq bu bizi mazoxizm dərəcəsində bədbəxtliyə öyrədir yaddan çıxmaqda olan ilahi ədaləti bərpa etmək üçün xoşbəxtliyimizi tələb etməkdə bizə bəhanə olur. Bədbəxtliyimizin bizə kömək edə bilmədiyi zamanlarda isə tragikomediya meydana çıxır. Bu artıq bir tərəddüdün məhsuludur. Xoşbəxtik, yoxsa bədbəxt? Ümumiyyətlə, bunların bir mənası varmı?

suallar çoxaldıqca tragikomediya da özlüyündə nihilizmin konturlarını bizə göstərir. Beləcə, zəncirvari şəkildə ovqatımız bizi həyatın monoton rutin atmosferindən çıxarıb ibtidai təsəvvürlərimizə atır.

Komediya həmişə qəhqəhələrdən ibarət olmadığı kimi, faciə həmişə göz yaşı sentimental duyğu hörüklərdən ibarət olmaya bilər. Bəzən sevincdən ağladığımız kimi, minlərlə mənfi situasiyada gülə bilirik. Məsələn, kinayə ilə danışanda, kimisə alçaldanda, kiməsə pislik edəndə. Hətta dövrümüzdə sənət qəhqəhəni daha çox mənfi obraza yaraşdırır, nəinki Xeyirin tərəfində olana. Bu gün film komiks sektorunda məşhur olan bir çox mənfi qəhrəmanın ən yaddaqalan atributu gülüşüdür. Bəlkə buna görə klounlar daha qəddar cinayətə meyilli təsvirlərlə təqdim olunur. Post-modern dövrün uşaqları klounlara baxanda şahı əyləndirən təlxəyi yox, şahı öldürmək üçün gələn bir maskalı cinayətkarı təsəvvür edirlər. Bu iki nəsnənin bir-birilə kompensasiya olunduğu ən yaxşı obraz isə yəqin ki, məşhur Joker obrazıdır.

İlk dəfə Antik Yunanıstanda meydana gələn faciə janrı həm ölmüş hökmdarların yenidən ölkəsinə xalqına hökm etmək iqtidarını verirdi. Yəni hökmdar ölsə , o, yenidən dirilir sonsuzadək iqtidarı üçün vuruşur. Bu nüans yuxarıda qeyd etdiyim periodun bitməməsi üçündür. İnsanlar xoşbəxt günlərin sonu üçün faciələr, faciəvi günlərin sonu üçün isə komediyalar fikirləşirlər. Başqa cür həyatın mahiyyətini özlərindən sonrakı nəsillərə izah edə bilməyəcəklər.

Yaxşı, izlədiyimiz komediyalarda gülməli olan nədir? Kiminsə faciəsi, yoxsa bizim ona olan alçaldıcı münasibətimiz? Biz gülərkən onun ağrılarını paylaşırıq, yoxsa onu məsxərəyə salırıq? Qəhqəhə çəkdiyimiz nüansların mahiyyətində dayanır?

Nitsşenin artıq şablona çevrilmiş fikri ("Ən çox ağrı çəkənlər ən gözəl gülənlərdir...") zaman etibarilə hələ aktual qalmaqdadır. Filmdə deyildiyi kimi:

"Mən ən yaxşı qatilləri gülüşlərindən seçə bilirəm...".

 

Rəvan CAVİD

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 2 aprel.- S.32.