Qalib
Hekayə.
Tam adı-soyadı Aleksandr Stepanoviç Qrinevski olan
Aleksandr QRİN (1880 - 1932) görkəmli rus nasiri və
şairi olmaqla yanaşı, romantik realizmin (neoromantizmin) də
təmsilçisidir. Yaratdığı nəsr əsərləri
fəlsəfi, psixoloji və fantastik ünsürlərlə zəngindir.
6
romanın ("Gözqamaşdıran dünya",
"Qızıl zəncir", "Dalğaların üzəriylə
qaçan", "Heç yerə aparan yol", "Afrika
dağlarındakı xəzinə", "Cessi və
Morgiana"), 6 povestin, yüzlərlə hekayənin və
onlarla şeirin müəllifidir.
Yazara məşhurluq qazandıran ən önəmli əsəri
isə "Al qırmızı yelkənlər" (1923)
povestidir.
Qalib
Ey heykəltəraş,
gəl, bu yapışqanlı
və
üzüyola gil qarışığını adicə
kündə kimi yoğurma sən...
Teofil
Qotyenin "Sənət" şeirindən
1
Qapını
örtüb, yağışda islanan paltosunu asqıya
keçirən Gennison dedi:
- Hə,
Cen, ən nəhayət, tale bizim də üzümüzə
güləcək. Bayırda zəhlətökən bir hava ola bilər, ancaq qəlbim gözəl bir
havasatla doludur. Professor Sters ilə
rastlaşdığım üçün bir qədər ləngidim.
O, heç gözləmədiyim müjdələri
paylaşdı mənimlə.
Bunları
söyləyən Gennison otaqda var-gəl edir, masadakı
süfrəni çaşqınlıqla süzür,
buzlamış əllərini bir-birinə sürtürdü:
bu jest isə qarnını nə cürsə doyurmağa
ümidlər bəsləyən, ancaq bu barədə bəxti
heç gətirməyən birisinə xas ola
bilərdi.
Cavan bir qadın olan Cenin aşkar
çılğınlıq yağan baxışlarında tələbkar
və əsəbi bir ifadə sezildi. O, yarıkönül gülümsədi:
- İstənilən
gözlənilməz şeydən mən adətən hədsiz
ehtiyatlanıram, - deyən qadın yeməyə başlamaq istəsə
də, ərinin təlaşa qapıldığını
görüb, yerindən qalxdı, ona yanaşıb, əliylə
çiyninə toxundu:
-
Acığın tutmasın ha. Sadəcə demək
istədim ki, adətən sənin bu cür "gözlənilməz
müjdələr" gətirdiyin günün
sabahısı evimizdəki pul-bərəkət harayasa qeybə
çəkilir.
Gennison
ona etiraz elədi:
- Ancaq deyəsən,
bu dəfə qazancımız həqiqətən artacaq. Çünki Sters və müsabiqənin münsiflər
heyətində səs haqqına malik daha üç nəfər
emalatxanama baş çəkmək niyyətindədir. Həm də görünən odur ki, mükafatı
məhz mənə verəcəklər. Əlbəttə,
bu cür işlərdə əminlik - nisbi
anlayışdır, həm də Punk, Staorti, Belqrav və digərləri
kimi, mənim iş üslubumu da seçib-tanımaq xeyli asan
məsələdir, elə bu səbəbdən də Sters
dedi ki: "Əzizim, axı "Yoxuşlu cığırla
qalxarkən əllərində kitab tutan və körpəsini
başı üstə qaldıran qadın" fiqurunu yaratmaq
məhz sizin ağlınıza gəlibdir". Aydın məsələdir
ki, mən buna etiraz elədim, o isə məndən hər
hansı söz qopara bilməyincə, söhbətə bu
cür nöqtə qoydu: "Deməli, şərti olaraq
sizinki sandığım o heykəlin qalib gəlmə
ehtimalı xeyli yüksəkdir və (diqqət yetir ha, o belə
dedi) başqalarıyla müqayisədə o heykəl bizim daha
çox könlümüzə yatır (deməli, bu barədə
aralarında artıq söhbət düşübmüş).
Ancaq hələlik siz bunu bir sirr kimi tutun. Məhz rəğbət və böyük ümidlər
bəslədiyimdən mən bu məsələni sizə
açdım. Gedin, işlərinizi yoluna
qoyun".
Cen dilləndi:
- Əlbəttə, sənin dəst-xəttini tanımaq
müşkül deyildir, ancaq artıq əldən
düşübsən və çıxdığın bu
uzun yolun sonunda səni hansısa istirahətin gözlədiyinə
də adamın heç inanmağı gəlmir. Sters başqa nələr
dedi?
- Dediyi
digər məqamları unutmuşam. Sadəcə,
bu indi bölüşdüklərim yadımda qalıb və
hətta evə qədərki yolu necə gəldiyimi də
xatırlamıram. Çünki o
üç minlik mükafat məbləğini mən
inanılmaz bir yuxu kimi təsəvvürümə gətirirdim.
İnanıram ki, nəticə elə umduğum
kimi də olacaq. Dolaşan şayiələrə
görə, Punkun da əsəri səviyyəlidir, amma mənimki
ondan daha üstünmüş. Gizerin əsərində
isə təsviri özəlliklər anatomik cəhətlərin
kölgəsində qalıbmış. Bəs,
görəsən, o, Sters Ledan barədə niyə heçcə
nə demədi axı?!
- Ledan da
müsabiqəyə qatılıb ki?
- Yəqin
ki, yox, əks halda, onun da adını dilinə gətirərdi.
Ledan heç vaxt tələsik iş görməz. Amma yaxın günlərdə özü mənə
etiraf eləmişdi ki, ləngiməyə də haqqı
yoxdur, bir-birindən kiçik düz altı övladı var
və onlar da çox yəqin, bu mükafata göz dikiblər.
Niyə fikrə daldın belə?
Cen fikirli
halda dilləndi:
-
Düşünürəm ki, Ledanın bu işin öhdəsindən
necə gələcəyini bilmədiyimiz müddətcə,
uğurdan tam əmin olmamız tezdir.
- Əzizim Cen, hə, Ledan məndən daha
istedadlıdır, ancaq məlum iki səbəbə görə
o, bu mükafatı qazana bilməz. Bunlardan birincisi - onun
özündən hədsiz razılığıdır.
İkincisi, böyük nüfuz sahibləri onun
üslubunu bəyənmirlər. Axı mən
bütün bu incə məqamlara yaxşıca bələdəm.
Sters onu da vurğuladı ki, mənim
"Qadın" əsərim - elm məfhumunun ən
uğurlu simvoludur, çünki qadın əlində
tutduğu körpəni, yəni Bəşəriyyəti, Bilik
zirvəsinə doğru aparır.
-
Orası elədir... Amma o, niyə Ledan barədə
heç nə deməyib?
- Kim?
- Stersi
deyirəm.
- Ola
bilsin, onu sevmir, hə, sadəcə sevmir. Zorla
da sevəcək biri deyil. Bunu ancaq belə
yozmaq mümkündür.
Bu gərgin söhbət Liss şəhərində
universitet binası tikəcək memarlıq
komissiyasının elan etdiyi müsabiqə ilə
bağlı idi. Binanın əsas portalında
bürünc heykəl ucaltmaq barədə qərar verilmiş
və şəhər rəhbərliyi ən uğurlu layihə
üçün üç min funt məbləğində
yeganə mükafat təsis eləmişdi.
Naharı bitirdikdən sonra Gennison alacağı
mükafatı nəyə xərcləyəcəkləri barədə
Cen ilə söhbətə girişdi. Müsabiqəyə
qatılmaq qərarına gələndən bəri keçən
altı ay ərzində bu ər-arvadın apardığı
müzakirələr hələ heç vaxt indiki qədər
arxayın və canlı keçməmişdi. Son on dəqiqə
ərzində Cen xəyalən ən bahalı
mağazaları dolaşıb, xeyli əşya aldı,
yaşadıqları tək otaqdan ayrıca mənzilə
köçdü, Gennison isə şorba ilə kotleti bitirənə
qədər xəyallarında Avropa səyahətinə
çıxdı, qatlaşdığı onca
aşağılanmadan və dilənçi həyat tərzindən
yaxasını qurtardı, özünə şöhrət və
firavan həyat bəxş edəcək yeni-yeni əsərlərə
dair şirin xülyalar qurdu.
Söhbətin köpü yatandan sonra bu
cütlüyün bayaqkı təpərindən heç bir əsər-əlamət
qalmadı və heykəltəraş bitkin halda öz ətrafına
göz gəzdirdi. Yaşadıqları bu məkan elə yenə
dar bir otaqdan ibarət idi, ucuzvarı mebellərlə
döşənmişdi, künc-bucağa isə sanki
kasıblıq kabusları çökmüşdü. Hə,
bir az da dözmək, gözləmək
lazım gələcəkdi...
Özündən ixtiyarsız bir fikir Gennisonu narahat
edirdi, hərçənd bu narahatlığı o, hələm-hələm
boynuna almazdı. Saatına nəzər saldı - yeddiyə
qalırdı - və yerindən qalxdı:
- Cen, mən
gedim. Sənə də bəllidir ki, bu, nə
narahatlıqdır, nə də həsəd. Məsələnin
öz xeyrimə həll olunacağından əminəm...
Ancaq hər ehtimala qarşı gedim görüm Ledanın heykəli
orada deyil ki... Bunu edərkən mən hər
hansı məqsəd-filan da güdmürəm. Həmişə, xüsusilə də özəl
durumlarda, mümkün variantlara hazırlıqlı olmaqda
fayda var.
Cen zənn dolu baxışlarını ərinə
dikdi. Gennison
kimi, elə ona da eyni fikir rahatlıq vermirdi, ancaq yenə də
bunu büruzə vermədən tələsik dilləndi:
- Əlbəttə, əzizim. Əgər sən incəsənət
məsələlərinə biganə davransaydın, bax, bu, mənə
qəribə görünərdi. Tezmi
qayıdarsan?
Paltosunu
geyinib, şlyapasını taxan Gennison dedi:
- Həm
də çox tez. İndi vur-tut ikicə həftə
gözləməliyik də, elə?
Çöhrəsinə
xoş təbəssüm qondursa da, Cen dərin inamdan məhrum
bir səslə dedi:
- Hə,
elədir.
Ərinin
şlyapasının altından çıxan
saçlarını səliqəyə salan qadın əlavə
elədi:
- Sən get. Mən də tikiş işimə
başlayım.
2
Müsabiqəyə təqdim olunan əsərlərin cəmləndiyi
studiya Rəngkarlıq və Heykəltəraşlıq Məktəbinin
binasında yerləşirdi. Həm də belə
gec saatda orada Gennisonu çoxdan bəri və yaxından
tanıyan gözətçi Nursdan başqa heç kəs
olmayasıydı.
Məktəbə
girən Gennison dedi:
- Nurs, zəhmət
deyilsə, bu şimal tərəfdəki bölümün
qapısını açın, mən öz əsərimə
bir daha nəzər salmaq istəyirəm, bəlkə hələ
nələrəsə əl gəzdirməm də lazım gələcəkmiş.
Bu gün necə, çoxmu əsər gətiriblər
buraya?
-
Yanılmıramsa, cəmi-cümlətanı on dörd heykəl
var, - deyən Nurs baxışlarını döşəməyə
zillədi. - Bilirsiniz, məsələ nə yerdədir? Bircə
saat əvvəl göstəriş aldım ki, daha içəri
heç kəsi buraxmayım, çünki günü sabah bura münsiflər heyəti gələcək.
Siz də razılaşarsınız ki, hər
şeyin səliqə-sahmanlı olması arzuolunandır.
Gennison əlüstü
razılaşdı:
- Əlbəttə, orası elədir, ancaq nəsə
ürəyimə bir xal düşüb və mənə
heç cür rahatlıq vermir, öz işimə daha bir yol
nəzər salmasam, əsla rahatlıq tapan deyiləm. Məni
sırf insan kimi başa düşün. Bunu
heç kimə açıb-söyləmərəm və əgər
özünüz də bunun üstünü
açmasanız, məsələ tamamən
üstüörtülü qalar. Hə... buna
isə "Qrill-Ruma" kassasında yəqin, uyğun bir yer
taparsınız, - deyərək, cibindən
çıxartdığı sonuncu qızıl sikkəni o,
Nursun tərəddüdlə açılan ovcuna basdı,
sonra isə gözətçinin açıq ovcunu
özünün imisti əliylə də yumdu.
Nurs dilləndi:
- Hə,
bu narahatlığınızı mən də
anlayışla qarşılayıram... Əgər, əlbəttə...
Nə isə, ardımca gəlin.
Gennisonu
onun "ümidlərinin gömüldüyü zindana" qədər
müşayiət edən Nurs qapını açıb
işığı yandırdı, özü kandarda dayanmaqla
bu yüksək və soyuq məkanı süzməyə
başladı: yaşıl mahudla üzlənmiş yüksək
altlıqlar üzərində mum və gildən
hazırlanmaqla, hərəkətsiz duran məxluqlar
düzülmüşdü - heykəltəraşlar sanki
bunlara sirli bir ruh üfləmişdilər. Məkandakı bu
iki nəfər isə onları fərqli tərzdə
süzürdülər: əgər Nursun qarşısında
cansız kuklalar vardısa, Gennisonun qəlbini o anlarda mənəvi
ağrılar və sarsıntılar gəmirirdi. Öz heykəlciyini tapdıqdan sonra onun
baxışları nisbətən sığallı-tumarlı
digər işlər fonunda Ledanın əsərini axtardı,
durdu.
Həmin an qarovulçu Nurs dışarı
çıxdı.
Üç-beş addım da irəliləyən Gennison
hündürlüyü üç futdan artıq olmayan bəyaz
bir heykəlin önündə ayaq saxladı. Ledanın mərmərdən
yonduğu bu modeli məhz misilsiz xəfifliyə və cizgilərinin
sadəliyinə görə o, bir baxmaqla
tanımışdı. Əsər Punk və Proysa aid heykəllərin
arasında durmaqdaydı: həm də öz zəhmətkeşliyi,
fədakarlığı ilə tanınan Proysun bir simvol kimi
seçdiyi və əlində tutduğu qalxanda şəhər
gerbinin təsviri oyulan Yunonası indi adama necə də mənasız
görünürdü! Heç Ledanın da xəyal
gücü ona dərin heyrət hissi aşılamırdı.
O, düşüncələrə dalan, önə doğru əyildiyindən
büründüyü örtüyün altından bəzi əzaları
gözə dəyən cavan bir qadın fiquruna
üstünlük vermişdi, həm də bu qadın əlindəki
çubuqla qumun səthində hansısa həndəsi fiqur
cızmaqdaydı. Qadının iradəli,
düzgün cizgilərə malik sifətindən soyuq bir qətiyyət
yağırdı, qaşları isə
çatılmışdı. Adama elə
gəlirdi ki, onun irəli uzanan yaraşıqlı
ayağının pəncə qismi fiquru cızarkən
apardığı xəyali hesablamalara və işin təqtinə
uyğun olaraq hələ tərpənir də.
Gennison qapıldığı heyrət və sarsıntıdan geri sıçradı. Ən nəhayət, əsl sənət adamı olaraq, bütün cürətini toplayınca isə etiraf elədi: "Hə-ə! Bax, budur ha sənət! Bu, günəş işığını əlinlə tutmağa bənzəyir. Sanki canlıdır. Həm nəfəs alır, həm də düşünür bu heykəl".
Bunun ardınca o, ağır-ağır özünün yaratdığı, qatlaşdığı sıxıntıların bir növ xilaskarı saydığı "Kitablı qadın" heykəlinə yanaşdı: indi o, yaralanan və öz yarasını həm loğman, həm də xəstə kimi süzən yarımcan biri kimi davranırdı. Heykəlin duruşunda o, bəlli bir gərginlik sezdi. Öz işindəki xırda əyər-əskikləri,dəqiq bədii həllin yoxluğunu ört-basdır eləməkdən ötrü aşkar sezilən başdansovdu məqamları da yaxaladı. Tək baxılınca, digərlərindən yaxşı sayılacaq bu heykəl Ledanınkına nisbətən xeyli zəif idi. İçinə dolan iztirab və qüssə hissilə, həmişə sadiq qaldığı yüksək ədalət hissilə o, etiraf elədi ki, Ledan - hətta Stersin rəğbət dolu dəstəyinə gərək duymadan da - mərmərdən istənilən fiquru yonmaq səriştəsinə malikdir.
Bu son bir neçə dəqiqə boyu Gennison sanki fərqli
bir həyat yaşadı. Yalnız bu sayədə
çıxartdığı nəticə və gəldiyi qənaət
yalnız onun özünə xas olan, fərqli bir şəkil
aldı. O, buxarı maşasını əlinə
alıb, üç güclü zərbə endirməklə,
öz əsərini bir qucaq gil
yığınına çevirdi - o əsnada nə
hönkürdü, nə dəli kimi qəhqəhə çəkdi,
nə də çılğınlığa qapıldı -
hər şey, tamamlanmamış bir məktub
cırılıbmış kimi, məntiqli və maneəsiz tərzdə
baş verdi.
Səsi
eşidib, özünə tərəf qaçan Nursa isə
o, belə dedi:
- Bu zərbələri
əslində mən öz-özümə endirdim, hərçənd
qırıb-tökdüyüm bu heykəl sadəcə əl
əməyim idi. Sizdən buraları bir az
süpürməyi rica edəcəyəm.
Nurs səsini
başına atdı:
- Necə?! Siz bunu sındırıbmışsınız?.. Və sırf sizinki olduğu üçün?.. Sizə səmimi etiraf etməliyəm ki, bu heykəl başqalarından daha çox könlümə yatırdı. Bəs indi siz neyləyəcəksiniz?
Gennison sualı təkrarladı:
-Neyləyəcəm? İndicə barəmdə söylədiyiniz o tərifə layiq olmaqdan ötrü mən eyni əsəri gedib təzədən yaradacağam. Maşanı işə salana qədər buna olan ümidim hələ zəif idi. İstənilən halda o yöndəmsiz, şələsaqqal və bir cətən külfətin əsirinə dönən, amma istedadlı həmkarım Ledan isə artıq tamamilə arxayın ola bilər ki, münsiflər heyəti başqa bir seçimi qalmadığından məhz onu qalib seçəcəkdir.
Aleksandr QRİN
Tərcümə: Azad YAŞAR
Ədəbiyyat.-
2022.- 13 avqust.- S.20;21.