Əli bəy Hüseynzadə və
Şah Abbas
Azərbaycanın milli təfəkkür və
düşüncə tarixinin zirvəsini təşkil edən
zəka sahiblərinin irsinin araşdırılmasında dəyərli
xidmətləri olan Azər Turanla son söhbətlərimizin
birində ondan Əli bəy Hüseynzadə tərəfindən
Şah Abbasın portretinin çəkilməsi haqqında mənim
üçün son dərəcə maraq doğuracaq bir xəbər
eşitdim. Uzun müddətdən bəri dünya tarixinin bənzərsiz
hökmdarları sırasında ucadan da uca bir yer tutan bu
qızılbaş türkünün həyatını
araşdırmağa çalışdığımdan həmin
portretin rəngli surətini mənə göndərməsini
ondan xahiş etdim. Hörmətli
ziyalımız dərhal bu xahişə əməl etdi və
ondan aldığım bu rəsmi böyük məmnunluqla
uzun-uzadı seyr etdim. Qeyd etmək
lazımdır ki, hazırda bu portret Türkiyədə Kərim
Mehmetzadə adlı bir yurddaşımızın şəxsi
kolleksiyasında saxlanılır.
Bu portret kifyət qədər zövqlə işlənmiş
bir sənət əsəridir və ən zəngin muzey
kolleksiyaları arasında yer almağa layiqdir.
Azərbaycanın ictimai-siyasi fikir tarixində hər
zaman üz tutmalı olduğumuz qibləgahlarımızdan
biri olan Əli bəy Hüseynzadənin rəssamlıq
istedadına malik olması bəlli bir faktdır və onun rəngkarlıq
sahəsindəki yaradıcılığının nümunələri
hazırda Azərbaycan İncəsənət Muzeyində də
saxlanmaqdadır. Şah Abbas portreti Ə.Hüseynzadənin ictimaiyyətə
çox da tanış olmayan rəngkarlıq
əsərlərindən biridir. Amma bu portretin
yarada biləcəyi maraq onun yalnız rəngkarlıq keyfiyyətləri
ilə bağlı deyil, həm də Ə.Hüseynzadənin
Şah Abbasın şəxsiyyətinə olan münasibətinin
necə ifadə olunmasıdır.
Etiraf etməliyik ki, şihafi ədəbiyyatımızda
Şah Abbasın ədalətli şah obrazı ilə
bağlı çoxlu sayda nümunələr olsa da,
yazılı ədəbiyyatımızda onun haqqında
kütləvi təsəvvür Mirzə Fətəli Axundovun
"Aldanmış kəvakib" əsərindən
alınan təəssüratla yaranmışdır. Bu əsərin
təhlil edilməsi və elmi-tarixi qiymətləndirilməsi
əslində, ayrıca bir tədqiqatın mövzusudur.
Lakin müxtəsər olaraq onu qeyd etmək
lazımdır ki, M.F.Axundovun bu əsərdə əsas tənqid
obyekti Şah Abbas idarəçiliyi yox, hadisələri onun
hakimiyyəti illərinə aparmaqla rus üsul-idarəsini
güclü tənqid atəşi altına almaq olmuşdur.
Həmin əsərin obrazlarının Şah
Abbas hakimiyyəti dövründəki prototiplərinin fəaliyyəti
ilə ötəri tanışlıq da bunu təsdiq edə
bilər. Sovet hakimiyyəti illərində
ədəbiyyatımızda bu əsərin yanlış şərhinin
verilməsi ilə oxucuların diqqəti əsasən Şah
Abbas hakimiyyətinin yarıtmazlığının
qabardılmasına və bununla da sosialist həyat tərzinin
şah üsul-idarəsi dövründən tamamilə fərqləndirilməsinə
yönəldilmişdi. Əslində, sovet
hakimiyyəti illərində Şah Abbas şəxsiyyətinə
başqa cür qiymət verilməsi də mümkün
deyildi. Bundan əlavə, həmin illərdə
erməni və ermənipərəst tarixçilər də
Şah Abbas şəxsiyyətinin təhrif edilməsi
üçün əllərindən gələni edirdilər.
Guya Şah Abbas hakimiyyəti illərində ermənilərin
Araz boyu ərazilərdən İsfahana və Səfəvi
dövlətinin digər məntəqələrinə zorla
köçürülməsi aparılmışdı. Onlar bunu hətta ermənilər üçün
"böyük sürgün" də
adlandırırdılar. Bu məsələ
də ayrıca bir tədqiqatın mövzusudur. Bircə onu demək lazımdır ki, Şah Abbas
XVII əsrin əvvəllərində müdafiə məqsədilə
Araz boyu ərazilərdə yaşayan əhalini başqa ərazilərə
köçürmək qərarına gəldi. Məqsəd bu ərazilərə hücumu gözlənilən
Osmanlı qüvvələrini hər cürə təminat mənbələrindən
məhrum etmək idi. Bu köçə
bölgənin azərbaycanlı əhalisi də məruz
qalmışdı. Ancaq erməni və ermənipərəst
tarixçilər məsələyə birtərəfli
yanaşaraq yalnız erməni köçlərini qabardır
və bununla Şah Abbasın ermənilərə qarşı
qəddarlığını şişirtməyə
çalışırdılar. Fikirlərini
sübut etdirmək üçün isə belə
tarixçilər köçürülən ermənilərin
sayı haqqında xəyali rəqəmlərə əl
atırdılar. "İnsaflı"
müəlliflər onların 5 min nəfər, insafsızlar
isə 500 min nəfər olması barədə məlumatlar
tirajlayırdılar. Belə məlumatları
oxuculara sırımaqla erməni və onlara havadarlıq edən
sovet tarixçiləri sovet hakimiyyəti illərində Şah
Abbası qaniçən, zalım, qəddar bir şah kimi
tanıda bilmişdilər. Azərbaycan
tarixşünaslığında isə bu konsepsiyanın əsassızlığı
barəsində ciddi bir araşdırma ortaya
qoyulmamışdı. Əksinə, Azərbaycan
tarixşünaslığında da belə bir konsepsiya
mövcud idi ki, Şah Abbas Səfəvi dövlətini
transformasiyaya uğradaraq onun mövcudluğunda azərbaycanlı
xarakterini dəyişmişdi.
Ona görə də Ə.Hüseynzadənin Şah Abbas
mövzusuna toxunması haqlı bir maraq doğururdu ki, görəsən,
bu qələm sahibinin Azərbaycan xalqının yetirməsi olan
böyük hökmdara olan münasibəti necədir? Portretlə
ilkin tanışlıq kimsədə şübhə yeri
qoymaz ki, Ə.Hüseynzadə Şərqin böyük
hökmdarı olan Şah Abbasa və onun şəxsiyyətinə
xüsusi bir sevgi ilə yanaşmışdır. Bu, eyni zamanda onu deməyə imkan verir ki, Əli bəy
Hüseynzadə Şah Abbasın həyatı və
şahlığı haqqında kifayət qədər məlumatlı
idi. Çünki Şah Abbasın dövlətçilik
və milli-mənəvi keyfiyyətlərinə yüksək
qiymət Əli bəy Hüseynzadə kimi bir dahinin diqqətini
özünə cəlb edə bilərdi və nəticədə
belə bir sənət əsəri meydana gələ bilərdi.
Böyük sevgi ilə yaradılmış bu
portretdə qətiyyətli və mübariz gənc
hökmdarın obrazı yaradılmışdır. Şah Abbasın iri gözləri onun həyat
eşqindən, uzaqdan alnında hiss olunan qırışlar isə
onun müdrikliyindən xəbət verir. Obrazın
sifətində tamaşaçını cəlb edəcək
bir işıq və nur vardır və güman etmək olar
ki, bu nur həm də Əli bəy Hüseynzadənin Şah
Abbas şəxsiyyətinə rəğbətinin ifadəsidir.
Şah Abbas şah geyimində, yalnız boyun hissəsi
daş-qaşlarla bəzədilmiş libasda təsvir
edilmişdir.
Onun başındakı qızılbaş
papağında həm şahlıq ciqqəsi, həm də
qızılbaş lələyi görünməkdədir.
Belə bir portretin işlənməsi
üçün faktoloji material sözsüz ki, Şah Abbas
haqqında mövcud olan rəsmlər olmuşdur. Onların sayı xeyli çoxdur. Hələ Şah Abbasın sağlığında
onun sarayında olmuş avropalılar onun haqqında həm
xatirələrini yazmış, həm də rəsmini çəkmişdilər.
Səfəvi dövrünün rəssamları
da onun rəsmini çəkmişdilər. Bu rəssamlar daha çox miniatür janrında
işlədikləri üçün rəsmlər də
miniatür rəsmlərdir. Avropalı rəssamlar
tərəfindən isə Şah Abbasın həm realist
janrda, həm də qravüra janrında portretlərini çəkmişlər.
Onların hər biri kifayət qədər
maraqlıdır və bir-birindən fərqlənsələr
də insanda Şah Abbasın ümumi təsəvvürünü
yaratmaq baxımından əhəmiyyət kəsb edir. Əli bəy Hüseynzadə isə bu portreti Şərq
miniatürləri bazasında işləmişdir.
Məsələn, XVII əsrdə İsfahan şəhərində
tikilmiş Çehelsütun sarayının divarında
Şah Abbasla bağlı olan miniatür Ə.Hüseynzadə
üçün mənbə rolunu oynaya bilərdi. Yəni
Ə.Hüseynzadə də öz əsərini məhz
Şah Abbasın Şərqdə qəbul olunmuş
görüntüsü üzərində qurmuşdur. Əgər Ə.Hüseynzadə Şah Abbas
portretinin işlənməsi üçün mənbə kimi
Çehelsütun sarayındakı görüntünü
götürmüşdüsə, onda qeyd etmək
lazımdır ki, o bu rəsmə də yaradıcı şəkildə
yanaşmışdır. Ə.Hüseynzadənin
işində Şah Abbas daha çox dövlətçilik
qayğıları ilə yaşayan bir hökmdar kimi
canlandırılmışdır. Onun uzun və şəvə
bığları isə az qala
üzünün yarısını tutur. Şah
Abbas mövzusunda mövcud olan portretlərin heç də
hamısında Şah Abbasın bığları bu qədər
uzun deyildir. Amma miniatür əsərlərinin,
demək olar ki, hamısında Şah Abbas portretində ilk nəzərə
çarpan elementi məhz onun böyük və yanlara
dartınmış bığlarıdır. Bu bığlar Şərq rəngkarlığında
indi Şah Abbasın simvoluna çevrilmişdir. Ə.Hüseynzadə də Şərq rəngkarlığının
bu ənənəsinə sadiq qalmışdır.
Şah Abbası yaxından müşahidə etmiş
avropalı səyyahlar, elçilər və digərləri də
onun uzun bığlara malik olmasına öz münasibətlərini
bildirmişdilər. Onların yazdığına görə,
Avropa hökmdarları arasında da uzun bığ
saxlanması təcrübəsi var idi. Amma
Avropa hökmdarları öz bığlarının
sonluğunu yuxarı doğru istiqamətləndirirdilər.
Bu da onların təkəbbürünün və
iddialılığının bir nümayişi idi. Şah Abbas isə bığlarını yuxarıya
doğru sığallamazdı və sadəcə onların
yanlara doğru uzanmasına meyilli idi. O, şahlıq
taxt-tacına çıxmasının ikinci ilində
saqqalını qırxdırmaq qərarına gəldi. Bu qərarı ilə Şah Abbas əcdadlarının
ənənəsini pozsa da, öz müasirləri arasında
yeni bir üslubun başlanğıcını qoydu. Şah Abbasın rəğbətini qazanmaq
üçün saray əmirləri və əyanları,
qoşun əhli də saqqalını qırxdırıb uzun
bığ həvəsinə düşdülər. Bəzi məlumata görə, Şah Abbas onun
nümunəsini təkrar edən, yəni uzun bığ
saxlayan qoşun əhlinə xüsusi mükafat ödəyirdi.
Belə bir fakt da məlumdur ki, Şah Abbasın
sağlığında onun nümunəsini təkrarlamağa
başlayan Uğurlu xan adlı bir qızılbaş əmirinin
bığı Şah Abbasın hakimiyyətindən sonra daha
da uzanmışdı. Deyilənə
görə, onun bığları o qədər uzun idi ki,
Uğurlu xan onları hətta boynuna dolayırdı.
Portretin
işlənməsində zənginliyi daha qabarıq ifadə
etdirən rənglərdən az istifadə
edilmişdir. Güman etmək olar ki,
Ə.Hüseynzadə bununla Şah Abbasın sadə və adi
həyat tərzinə üstünlük verməsinə
işarə etmək istəmişdir. Şah
Abbas isə böyük və ölçüyə gəlməz
sərvətlərə malik olmasına baxmayaraq, doğrudan
da, sadə həyat tərzinə üstünlük verirdi.
Onun tez-tez libasını dəyişərək
adi insanlar arasına çıxması, onlarla vaxt keçirməsi,
onlarla bir süfrədə oturması tarixdən bəlli olan
faktlardır.
Əli bəy Hüseynzadənin çəkdiyi rəsmin
rəngli təsvirində görmək mümkündür ki,
Şah Abbasın geyimi sadə bir geyimdir. Geyim sadəliyi
Şah Abbasın xarakterik tərəfi olduğu
üçün güman etmək olar ki, Ə.Hüseynzadənin
də bu məsələdən məlumatı var idi. Şah Abbas, doğrudan da, qara, qırmızı və
yaşıl rəngə çalan parçalardan
hazırlanmış geyimlərə üstünlük verirdi.
Ona görə də rəssam şah geyimini sadə
göstərməyə çalışmışdı.
Şah Abbasın sadə geyimdə olması bəzən
onun şah kimi tanınmasına da mane olurdu. Məsələn,
Almaniyadan gəlmiş olan elçilik heyətinin rəhbəri
öz xatirələrində yazırdı ki, o, İsfahana
yetişəndə şah paytaxtda yox idi və ona görə
də onunla görüşmək üçün Qəzvinə
yollandı. Bu elçi Qəzvinə
yetişən kimi onu Şah Abbasın hüzuruna aparırlar.
Həmin vaxt Şah Abbas yaxın ətrafı ilə
məclisdə oturubmuş. Elçi məclis
olan salona daxil olanda çaşıb qalır. Çünki öz geyiminə görə şah məclisdəkilərdən
heç də fərqlənmirdi. Bunu o
özü də qeyd edirdi. O, sonra əlavə edirdi ki,
bu zaman təcrübəli qızılbaş əmirlərindən
biri onun əlindən tutub Şah Abbasın yanına istiqamətləndirdi.
Həmin alman elçisinin bu məsələ ilə
bağlı başqa bir maraqlı qeydi də var idi. 1603-cü ildə
Səfəvi qoşunları İrəvan qalasını
Osmanlı qoşunlarından geri almaq istəyirdi. Alman elçisi Şah Abbası müşayiət
edirdi. Bir dəfə onlar birlikdə yemək
məclisində əyləşiblərmiş. Şah Abbas bu dəfə də öz geyiminə
görə öz əmir və əyanlarından heç də
fərqlənmirmiş. Amma alman elçisi
xarici dövlətin nümayəndəsi kimi daha yaxşı
və parlaq geyimdə imiş. Bundan əlavə
o, şah və onun əyanları kimi xalça üzərində
bardaş qurub otura bilmirmiş. Ona görə
dizlərini yerə dayamaqla digərlərindən bir qədər
fərqlənirdi. Bu vaxt əsir
götürülmüş bir neçə Osmanlı
döyüşçüsü onların xahişi əsasında
bu məclisə gətirilir. Onlar istəyirlərmiş
ki, Şah Abbasdan əfv olunmasını xahiş etsinlər.
Alman elçisi yazır ki, Osmanlı
döyüşçüləri məclisə daxil olanda
oradakıları nəzərdən keçirdilər və
sonra da xarici qonağı görünüşünə
görə şah güman edib ayaqlarına
yıxıldılar. Elçi
yazırdı ki, Şah Abbas bu səhnəni müşahidə
edib təbəssümlə qarşıladı.
Bu o demək deyildi ki, Şah Abbas bahalı geyimlərdən
tamamilə uzaq idi. Yox. Elə mərasimlər
var idi ki, Şah Abbas saray protokoluna uyğun olaraq orada dövlətin
əzəmətini nümayiş etdirən geyimdə
olmalı idi. Bunun üçün onun
çox bahalı geyimləri var idi və onlar səltənət
xəzinəsində mühafizə olunurdu.
Əli bəy Hüseynzadə tərəfindən
Şah Abbasın yağlı boya ilə çəkilmiş rəsminin
sənətkarlıq dəyərini zərrəcə azaltmadan
qeyd etmək lazımdır ki, bu rəsmdə tarixilik
baxımdan sual doğura biləcək məqam da vardır. Bu da onun
papağının necə təsvir edilməsi ilə
bağlıdır. Tarixdən bəllidir
ki, Səfəvi şahları başlarına
qızılbaş papağı qoyurdular. Bu
papağın əsas elmentlərindən biri olan şal (dəstar)
əmmamə şəklində başa elə
dolandırılırdı ki, bu zaman mütləq papaqda on iki
dilim yaranmış olsun. Bu on iki dilim on iki
imamın əlaməti idi. Əgər diqqətlə
baxılarsa, Çehelsütun sarayının divarlarında təsvir
olunmuş Şah Abbasın başındakı papağın
dilimlərinin sayının on ikidən az
olmadığını görmək olar. Ə.Hüseynzadənin
rəsmində isə Şah Abbasın papağının
dilimlərinin sayının on ikidən az
olduğu göz qarşısındadır. Ola
bilsin ki, Ə.Hüseynzadə bu məsələdə
yaradıcı təxəyyülə daha geniş yer
vermişdir.
Əli bəy Hüseynzadənin yazılarında da,
Şah Abbas haqqında bəzi qeydlərə rast gəlmək
mümkündür. Məsələn, belə qeydlərdən
biri Hüseynzadənin "Siyasəti-fürusət" əsərində
Şah Abbasın alimlərlə olan söhbətləşməsinə
aiddir. Bu qeydlərdən aydın olur ki,
bir dəfə Şah Abbas alimlər dəstəsi ilə yol
getməli olur. "Şah Abbas bəyaz bir
rəxşi-badrəftara süvar idi. Kəndisini
zamanın ən məşhur üləması əhatə
etmişdi. Bunların cümləsi dəxi atlı idi. Bir qismi hökmdardan
irəli keçmiş, digər qismi isə geridə
qalmış idi". Deməli, hərəkət
zamanı alimlər dəstəsi iki yerə
parçalanmalı olur. Şah Abbas əvvəlcə
öndə gedən alimlər dəstəsindən nə
üçün digər dəstənin geridə
qalmasını, sonra isə geridə qalan dəstədən nə
üçün o biri dəstənin tələskənlik edərək
irəli çıxmasının səbəbini soruşur.
Cavab belə olur: "Şah Abbas atını
qamçılayıb irəlidəkilərə iltihaq etdi və
onlardan geriyə qalanlar haqqında tənə ilə
soruşdu:
- Bunlar nə
üçün böylə geriyə qalıb bizdən
ayrılıyorlar? Görünür ki, məiyyət
və rəfaqətimdə bulunmaqdan xoşlanmıyorlar?
Üləma
belə cavab verdi:
- Xeyir,
qibleyi-aləm, atlar üzərlərindəki cövhərlərin
ağırlığından sürətlə hərəkət
edəmiyorlar, geriliyorlar.
Belə
bir cavab aldıqdan sonra Şah Abbas atını zəbt edib,
yavaş-yavaş geridə qalan üləmayə iltihaq etdi və
bunlardan öndəkilər haqqında belə tənə ilə
sual etdi ki:
- Bunlar nə
üçün böylə bizim önümüzə
keçiyorlar? Anlaşılan bizə hörmətləri
qalmamışdır?
Bu firqənin
cavabı isə böylə oldu:
- Xeyr,
qibleyi-aləm, atlar nə qədər giran [bahalı] qiymət
cövhərləri hamil [yüklü] bulunduqlarını hiss
edib, fəxr eliyorlar, ancaq fəxr və sürurlarından
sürətlə çapıb irəliliyorlar!..
Şah Abbas dövrü üləmasının
hüsnü-əxlaqına, ittifaq və ittihadlarına diqqət
etdinizmi? Yek-digərlərinin əsla qeybətində
bulunmayıb, büğz [ədavət] və həsəd
deyilən şaibələrdən [nöqsanlardan] külliyən
bəridirlər".
Bu ibrətamiz hekayətdən hansı nəticə
çıxarılmalı olduğuna Əli bəy
Hüseynzadə özü toxunmuşdur. O, ilk növbədə, elm
və bilik adamlarına belə yüksək qiymət verirdi və
onların hər cürə ötəri söhbətlərdən
kənar qalmaqla xalqına, insanlığa xidmət etməli
olduqlarını yazırdı. Əli bəy
Hüseynzadə bu fikri o zaman ifadə edirdi ki, mənsub
olduğu xalq kütləvi savadsızlıq içərisində
idi və şübhə etmirdi ki, bu xalqın parlaq gələcəyi
məhz savadla, biliklə bağlıdır. O, eyni zamanda
ona da işarə edirdi ki, hələ XVII əsrdə Şah
Abbas alimlərlə yol yoldaşı olmağı özünə
şərəf bilirdi və onlara yüksək dəyər verirdi.
Şah Abbasın Əli bəy Hüseynzadənin yazdğı kimi, nə vaxtsa alimlər dəstəsi ilə yol yoldaşı olmasının tarixi gerçəkliyini bir kənara qoymaqla qeyd etmək lazımdır ki, bu qızılbaş hökmdarı alimin səltənət daxilində, isanlıq arasındakı yerini son dərəcə yüksək qiymətləndirirdi. Onun hakimiyyət dövrü elmin əsl inkişaf dövrü, islam aləminin fəxri sayıla biləcək alimlər dəstəsinin mövcudluğu dövrüdür. Onların arasında Şeyx Bəhayi, Molla Abdulla Şüştəri, Şeyx Lütfulla Meysi, Mirzə İbrahim Həmədani, Mir Damad və onlarca digərləri kimi böyük üləmalar var idi və bu üləmalar Şah Abbasın yaratdığı mühitdə formalaşmışdılar. Şah Abbas bu alimlərə son dərəcə yüksək qiymət verirdi, onlarla məsləhətləşirdi və onlardan öyrənirdi. Tarixdən məlumdur ki, Şah Abbas hərbi yürüşlərində dəfələrlə Şeyx Bəhayini özü ilə aparmışdı. Fürsət yaranan kimi, Şah Abbas onunla söhbət etməyi, onun söhbətini dinləməyi, onunla məsləhətləşməyi məmnunluqla qarşılayırdı. Şah Abbasın hakimyyəti illərində ulu əcdadı olan Şeyx Səfiəddinin Ərdəbildəki türbəsi elm və bilik mərkəzlərindən birinə çevrilmişdi. Şah Abbas bu türbənin kitabxanasına xeyli sayda qiymətli kitablar bağışlamışdı. 1828-ci ildə Türkmənçay müqaviləsi imzalanandan sonra rus generallarının Şeyx Səfiəddin türbəsindən Rusiyaya daşıdıqları qiymətli kitablar arasında Şah Abbas tərəfindən də bağışlanmış xeyli sayda kitab var idi. Şah Abbas alimi xalqın düşünən beyni sayırdı və onların fəaliyyətini hərtərəfli qayğı ilə əhatə edirdi.
Əli bəy Hüseynzadənin Şah Abbasla bağlı olan başqa bir qeydi isə belədir: "I Şah Abbas özünün dərayət [zəka] və fərasətilə əfrad [fərdlərin] məhəbbətinin övsafı sayəsində... əğyarı İrandan tərd və ixrac edib [qovub, çıxarıb], Qafqazda, Kürdüstanda, Xorasanda... fütuhata nail olmuş, avropalılara qalib gəlib, portəgizlilərin əlindən Hörmüz adasını almış, məmləkətdə bu gün belə asarı müşahidə edilən hədsiz-hesabsız imarat və islahat vücuda gətirmiş və "kamali-ədalətlə 44 sənə hökumət sürmüşdür".
Burada Əli bəy Hüseynzadə onu demək istəyir ki, Şah Abbas ata babası Şah İsmayıl tərəfindən əsası qoyulmuş Səfəvi imperiyasının sərhədlərini bərpa etdi, bu türk dövlətinin əzəmətini, qüdrətini özünə qaytardı. Atası Şah Məhəmməd Xudabəndənin hakimiyyəti illərində Səfəvi dövlətinin qərb əraziləri, Cənubi Qafqaz Osmanlı dövlətinin, səltənətin Şərq əyalətləri isə özbək qoşunlarının nəzarəti altına düşmüşdü. Şah Abbas öz zəkası ilə, yenidən qurduğu qoşunları ilə, ətrafında daha sıx birləşdirdiyi qızılbaş əmirləri ilə itirilmiş Səfəvi ərazilərini geri qaytardı, o zaman Portuqaliyanın işğalında olan Hörmüzü ələ keçirdi. Şah Abbas böyük dünya fatehləri sırasında yer tutmaqa yanaşı, həm də qurucu bir hökmdar kimi tarixdə özünə əbədilik qazanmışdır. Əli bəy Hüseynzadənin istinad olunan qeydlərindəki sonuncu cümlə bununla bağlıdır. Şah Abbasın şəxsi münşisi olan İsgəndər bəy Münşinin "Dünyanın bəzəyən Abbasın tarixi" əsərində bu şahdan yadigar qalan tikililərin müxtəsər siyahısını vermişdir. Bu müxtəsər siyahı əsərin bir neçə səhifəsini tutmuşdur. Yalnız onu qeyd etmək lazımdır ki, bu gün türk izləri inkar edilən İsfahan kimi dünya memarlıq nümunəsini tarixə məhz Şah Abbas bəxş etmişdir. Bu şəhərin tarixinə hansı prizmadan qiymət verilsə belə, onun qızılbaş türkü olan Şah Abbas tərəfindən tikildiyini inkar etmək mümkün deyildir.
Şah Abbasın 44 il hökmdarlıq etməsi faktına isə dəqiqləşdirmə gətirmək lazımdır. Şah Abbas miladi tarixlə 1587-ci ilin may ayından 1629-cu ilin yanvar ayınadək hakimiyyətdə olmuşdur. Yəni təxminən 42 ilə yaxın hökmdarlıq etmişdir. Bu tarix hicri-qəməri təqvimlə hesablandıqda 44 ilə yaxın alınır. Əli bəy Hüseynzadə də hicri-qəməri təqvimi ilə onun 44 il hakimyyətdə olmasına işarə etmişdir.
Ən başlıcası isə Əli bəy
Hüseynzadə xalqına qürur yeri olan, insanlıq tarixinin
zirvəsində dayanan bu böyük hökmdarı sevgi və
minnətdarlıqla anmışdı. Həm
fırçası ilə, həm də qələmi ilə.
Mehman
SÜLEYMANOV
Ədəbiyyat.- 2022.- 13 avqust.-
S.22-23.