Ədəbiyyatın
amansızlığı
Esselər
Öz-özünə...
Vaxt keçdikcə sözlər də solur. Necə ki,
yarpaq solur, divar kağızının rəngi öləziyir,
eləcə də kəlmələr zamanla öz təravətini
itirir.
İnsan
yaşadığı evdə əşyalara öyrəşir,
həmin əşyalar zaman-zaman sınır,
qırılır, ancaq ev sahibi o əşyaların
köhnəldiyini dərk etməyənə qədər
onları təmir etmək, düzəltmək, saxlamaq istəyir,
ancaq köhnəldiyinin fərqinə varanda isə artıq
onları dəyişməyi qətiləşdirir. Ədəbiyyatda
da belədir, sanki uzun illər əsərləri yaşayan,
oxunan yazarların doğurduğu nümunələr sanki qəfildən
köhnəlir və ən qəribəsi isə odur ki,
oxucuların böyük əksəriyyəti qeyri-ixtiyari,
bir-birindən xəbərsiz, heç bir təbliğat, diktə,
gözdənsalma olmadan bu qaçılmaz həqiqəti birdən
- eyni vaxtda dərk edirlər.
Zamanın sınağından çıxmayan əsərlər
müxtəlif zamanlarda meydana çıxsa da zaman onlara qiyməti
eyni vaxtda verir.
Aqibət yoldaşları...
Xan Rəsuloğlunun ikinci əl kitablar satılan
mağazasına gedəndə bəzi sovet klassiklərinin
kiril əlifbasında rəflərə düzülmüş
kitablara. Bir də o kitabların qarşısında dayanan bəzilərini
şəxsən tanıdığım ciddi oxuculara. Görürəm ki, biri görkəmli bir şairin
kitabını rəfin ortasından çəkir, daha sonra
başqa biri qüdrətli bir şairin seçmə şeirlərini
nisbətən aşağıdan dartıb
çıxarır.
Bir
özgəsi gəlib usta romançının romanını
tapır, yaxud bir özgəsi unudulmaz bir şairinin kitablar
arasında sıxışıb qalan şeirlər toplusunu
görüb gözləri işıldayır.
Beləcə, bu mənzərəyə baxıb
anlayırsan ki, dəyərli müəlliflər kitab rəfindən
bir-bir qeyb olur və kitab qalır zaman aldanışı ilə
yazan yazarların, daha oxunmayan əsərlərin ümidinə. Belədə
bir daha dəqiqləşdirirsən ki, "Seçilmiş əsərlərin"
müəllifi yazıçı yox, ciddi oxuculardır.
Vaxtı ilə hərəsi zamanına bir cür meydan
oxumuş, bu gün isə əsərləri rəflərdə
qalaqlanan bu ədiblər oxucular tərəfindən indi eyni
aqibətə - unudulmağa məhkum edilirlər. Oxunan əsərlər
hər oxucunun səviyyəsindən asılı olaraq yeni
ünvanlar tapır, tarixin sınağından
çıxmayanların isə yeri elə bir olur.
Rəflərin
qənimi...
İstedadsız "yazıçılar" təkcə
real həyatda deyil, kitab şkafında da istedadlı həmkarlarına
mane olurlar. Hər dəfə bir gərəkli kitabı axtaranda
bu həqiqətin bir daha şahidi oluram. Bəzən
adamın ömrü nəinki real həyatda istedadsız
adamların arınmasına yetmir, heç öz kitab rəfini
onlardan təmizləməyə gücün çatmır.
Tiraj aldanışı...
Sovet
dövründə bəzi təbliğat yönlü, əslində
isə böyük mənada ədəbi dəyəri olmayan bəzi
kitablar 50, yaxud 100 min tirajla nəşr olunurmuş və onlara
çox yerlərdə rast gəlmək olurdu. Bəzən
o tirajlarla müəlliflər bu gün də
öyünürlər. Ancaq daha o kitablara heç bir
ciddi adamın ev kitabxanasında yox, ancaq
bukinistlərdə rast gəlmək olur. Bir zaman
məcburi paylanıldığına görə insanların
hər yerdə qarşısına çıxırdı bu
kitablar, indi isə heç bir mahiyyət kəsb etmədiyi
üçün hər kitab evində "əlinə
ilişir". Sanki hansısa gözəgörünməz
bir qüvvə bir zaman onun saxta dəyərini, indi isə onun
həqiqi dəyərini bilərəkdən barizləşdirir.
Haqqa qovuşan oxucular...
Bəzi detektiv əsərlərin müəlliflərinin
əsərləri zamanla oxunub, indi o cür əsərlərdəki
cinayət sirlərini sadə oxucular belə ilk on səhifədə
rahatca tapırlar. Yaxud indinin virtual məhəbbət həvəskarları
üçün keçmişin məktub intizarı ilə
dolu melodramları dözülməz dərəcədə
cansıxıcı gəlir. Beləcə, baxırsan ki,
yaxın keçmişin həvəsnamə yazanları indi əsərlərinə
ən az ehtiyac duyulan imzalardır. Elə bil onların oxucularının, onlara
inananların, aldananların hamısı vəfat edib. Sanki daha həmin yazarlara bel bağlayan, etimad edən
kimsə qalmayıb. Həmid Herisçinin Sabir Əhmədliyə
həsr etdiyi şeirdə deyildiyi kimi: "Məni sevənlərin
hamısı öldü...".
Sirr mənbəyi...
Ədəbiyyat həm də bir sirr mənbəyidir. Bədii
söz çoxyönlü olanda o, hədsiz qədər şərh
olunur. Hər şərh özüldəki,
batini mənanı həm açır, həm də
qapayır. Fikir təkyönlü, yaxud
iki, yaxud üç tərəfli olanda isə o mənalar
asanca faş olur və daha müəllif ideyasında heç
bir düşündürücü məqam qalmır. Tutalım ki, hansısa yazıçı əsərində
Sovet imperiyasına sətiraltı bir söz deyib, amma artıq
müstəqillik dönəmidir, o dediyin sözün indi ya
böyük mənada əhəmiyyəti qalmayıb, ya da ki,
o sözün yüz qatını indi ən adi yazar da deyə
bilir.
Axı yazıçı bütün oxucuları məcbur
edə bilməz ki, onun dəyərini bilmək
üçün hər dəfə bir qərinə əvvələ
- onun dövrünə qayıtsınlar. Necə ki,
robotlaşma bir sıra sənətləri sıradan
çıxarır, eləcə də sabahın həqiqətləri
dünənin bəzi gerçəkliklərini dəyərdən
salır, adiləşdirir. Sürət əsrində
"tarix ilə mühakimə etmək" heç də həmişə
işlək metod deyil. Bu mənada
çoxsaylı əsərlər var ki, onlardakı
ideyaların "istehlak müddəti" bitib. Sürət əsrində insanlar sabaha hansı
sürətlə irəliləyirlərsə, keçmişdən
də o qədər sürətlə "geridə
qalırlar".
Obraz
Gərək ədəbiyyatda müəllif öz əsərlərinə
uyğun obraz formalaşdırsın. Əksi çox
gülünc olur. Məsələn,
şair özünə, geyim-keciminə nə qədər
ciddi ton versə də, danışanda hər nə qədər
hikmətli söhbətlər etsə də onun haqqında əsas
informasiyanı öz yaradıcılığı verir. Əgər ciddi tövrlü yazarın əsərləri
ürəklərə yol tapan deyilsə, onun şəxsi
ciddiyyəti zamanla inandırıcılığını
itirir. Çünki müəllif bir yerdə
olur, əsər isə eyni vaxtda yüz ünvanda. Müəllif bir yerdə özü barədə rəy
yaratmağa qadirdirsə, əsər eyni vaxtda yüz yerdə
fikir formalaşdırmaq iqtidarındadır. Təsadüfi deyil ki, istedadsız adamların
kitablarının tirajı artdıqca, onlar barədəki mənfi
rəy, qeyri-ciddi münasibət də möhkəmlənir.
Əgər müəllif 500 tirajla kitab çıxarıbsa,
500 yerə parçalanaraq öz mətnlərini hər yerdə
öz bildiyi, yazdığı kimi müdafiə etmək,
ideyalarını öz düşündüyü kimi
yaymağa çalışmamalıdır. Hər
nüsxə ilə müəllif ideyasını
"parçalayır". O parçaları ancaq parlaq
ideya bir yerə toplaya bilir. Məsələn, Şekspirin əsərlərinin
batinində elə bir qüdrət var ki, onların tirajı milyardlarla
ölçüldükcə o əsərlərdəki
ideyalar parçalanmaq yerinə bütövləşir.
İstedadın təşkili...
Bəzən adamlar toy kimi, məclis sayaq öz
istedadlarını da təşkil etməyə çalışırlar. Belə halda təşkilatçılıq
işi nə qədər ustalıqla qurulursa, həmin
adamın istedadı ətrafına toplaşanların sayı
da bir o qədər çox olur. Ancaq zaman keçir, bəzi
prinsiplər, dəyərlər sanki öz-özünə
aşınır və bir də görürsən ki, həmin
istedadın ətrafında daha heç kim
yoxdur. Və bu yoxluq insan yoxluğundan daha
çox, məclis bitəndən sonra adamların
dağılışmasını xatırladır.
Cıdır düzünə
sığmayanlar...
Son dövrlər məni ədəbi mühitdə
sarsıdan hadisələrdən biri yazıçı
Mübariz Örənin başına gələn vaqiə oldu. Deməli,
Mübariz bəy Vaqif Poeziya Günlərində
ucsuz-bucaqsız Cıdır düzündə gəzirmiş.
Arxadan gələn iki yazar ona deyib ki, çəkil,
biz də keçək. Bu hadisəni o bizə
danışanda qəhqəhə çəkib
gülmüşdük. Ancaq sonra bu olay məni xeyli
düşünməyə vadar eləmişdi: Görünür, ədəbiyyatda
meydanın böyüklüyündən asılı olmayaraq
kimsə kiminsə yerini həmişə mütləq
"dar" edir. Ədəbiyyat isə özlüyündə
həmişə Cıdır düzü olaraq qalır...
Klassika...
Klassika ona görə əsrdən əsrə daha
çox oxunur ki, o, hər dəfə insanı ən azı
mütaliə zamanı öz dəyərlər aləminin
sakininə çevirir. Oxucu indi əksərən sovet nəsrini
oxuyub kolxoza sevgi duymur, amma Füzulini oxuduqda Məcnunluq fəlsəfəsinə,
reallığına yaxın olmağa çalışır.
Klassiklər
heç kəsə borclu qalmırlar: Məsələn, sən
əgər Hafizə vaxt ayırmısansa, deməli,
"Quran"a da vaxt ayırmısan, Seyid Əzimə vaxt
ayırmısansa, Füzulidən, Hafizdən də nələrsə
əxz etmisən. Klassiklər elədir ki,
"onlara bir qoyan min götürür".
Klassiklərin gələcəyi...
Bir dəfə BMT-nin Dayanıqlı İnkişaf Məqsədləri
Proqramının prinsipləri ilə Nizami Gəncəvinin əsərlərinin
arasındakı bağlılığı haqqında bir
mövzuda məqalə yazmaq üçün sifariş
almışdım. Həmin proqramdakı tezisləri qarşıma qoyaraq
"Xəmsə"ni yenidən oxudum ki,
oxşar düşüncələri ortaya
çıxarım. Oxuduqca gördüm ki,
Nizami yaradıcılığında Dayanıqlı
İnkişaf Məqsədləri Proqramının əksər
prinsipləri tam şəkildə ödənilir.
XXI əsrdə elmi-nəzəri bir praktika Nizami
yaradıcılığında hikmətli şəkildə əks
olunub. BMT, təbii
ki, öz prinsiplərinin dünyada yayılmasının,
humanist dəyərlərin təbliğatçısı
olmağın marağındadır. Amma Nizami
ideyaları çoxdan o prinsipləri bu və ya başqa
formada dünyaya yayıb.
Biz klassikləri oxumayanda onları geridə qoyuruq, nə
zaman ki, onları diqqətlə oxuyuruq, görürük ki,
onlar bizdən xeyli irəlidədir.
İstedadlılar təklərin içindən
seçilir, dahilər millətlərin, klassiklər isə bəşərin.
Ədəbi inam...
Təsadüfi deyil ki, kitab oxuyaraq özünü
öldürmək, depressiyaya düşmək meyilləri,
kütləvi intiharlar XIX əsrin sonlarından sonra daha
geniş vüsət alıb, XXI əsrdə də davam etməkdədir. Çünki
yeni dünyanın ədəbiyyatı çox hallarda ruha yox,
ağıla xitab edir. Klassikada ölüm
aqibətdir, modernizmdə təqlid. Məsələn,
klassik ədəbiyyatda Yusif Peyğəmbərin
yaşadıqları onun üzləşdiyi
haqsızlıqlardır, taledir, qədərdir, Allahın
lütfüdür, müasir ədəbiyyatda Mersonun
başına gələnlərə görə isə sanki hər
kəs günahkardır.
XX əsr ədəbiyyatında bir sıra qəhrəmanlar
həm də baiskar qiyafəsindədirlər. Onlar həm də
aqibətlərini səbəbləri yaradan və
formalaşdıranlardır. Ona görə
XX əsr ədəbiyyatda ittihamlar çoxdur.
XXI əsr ədəbiyyatında isə insan
gücsüzdür, güclü olan zamandır. Amma orta əsr
ədəbiyyatında insan güclüdür, zaman insandan geri
qalır, səbəblər insan faktorundan qüvvətlidir.
Çünki insanı güclü edən nəticəyə
- aqibətə inamdır. Zaman insandan
güclü olduqca insanın ölüm iştahası
artır.
Nikbinliyə ümid...
Orta əsrlər ədəbiyyatında insan ölmək
istəyir, dirilik suyu axtarır. İnsan
düşünür ki, dirilik suyu var, onu digər bulaqlar kimi
Allah yaradıb.
XX əsr ədəbiyyatında bu inam itib, insan əqli inkişafın zirvə dövründə yaşasa da, özünü ölümə məhkum bilir, XXI əsr ədəbiyyatı isə kortəbii şəkildə diktə edir ki, dirilik suyu xülyadır, amma insan o xülyanı gerçəkliyə çevirəcək. XXI əsrin ədəbiyyatında Allaha yox, insana təvəkkül düşüncəsi var.
Allaha inanmadan insana inanmaq da inamsızlığın bir
növüdür.
Fərid Hüseyn
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 13
avqust.- S.27.