Unudulmuş Şuşa irsi – mühacir
şair və yazıçı Mirzə Abay Dağlı
Əslən Şuşadan olan, lakin Sovetlər Birliyi
dövründə Türkiyədə mühacirətdə yaşamaq
məcburiyyətində qalan şair, yazıçı,
dramaturq Mirzə Abay Dağlı (əsl adı Cəmil
Ağayev) 1906-cı ildə Şuşada anadan olub. Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Filologiya fakültəsini
bitirdikdən sonra Şəkidə müəllimlik
etmişdir. Sonra Bakıda aspiranturaya daxil
olmuş, 1941-ci ildə Sovet -Alman müharibəsində
iştirak etmişdir. Müharibədən
sonra Türkiyəyə getmiş və mühacirət həyatı
yaşamışdır. O, 1975-ci ildə burada da vəfat
etmişdir. Mirzə Abay Dağlının Azərbaycan
oxucusuna məlum olmayan zəngin yaradıcılıq irsi
vardır. O, aşağıdakı maraqlı əsərlərin
müəllifidir: "Dədə Qorqud",
"Füzuli", "Sakarya qərargahı", "Natəvan",
"Okullular", "Gənc ata" və s. Onun çox
maraqlı publisist yazıları da vardır. Həmin
məqalələrdən birini - Münhendə nəşr
edilən "Birləşik Qafqasya" jurnalının
1953-cü ildə 9-cu sayında çap olunmuş
yazısını ilk dəfə olaraq oxuculara təqdim edirəm.
Mirzə
Abay Dağlı
İnanmıyoram!
Yeni Sovet hökmdarı Malenkov taxta çıxarkən
bir taqım (dəstə) liberal tədbirlər aldı. Mağazalarda mövcud
bulunmayan malların fiyatını (qiymətini) endirdi, 10 minlərlə
insanı əfv edərək həbsxanalardan
çıxardı (əfv qanunu məhkumların yüzdə
doxsanını təşkil edən siyasi suçlulara
şamil deyildi) və ən mühümü Stalinin
"kapitalist və sosialist sistemlərin sülh halında
yaşaya biləcəklər" imkanı haqqındakı əskimiş
"nəzəriyyəsini" meydana çıxararaq, kəndi
"sülhpərvərliyinə" dair geniş propaqandaya
girişdi. Sovet propaqandası iyi (yaxşı)
niyyət və hürr məmləkətlərlə əmtəə
mübadiləsi hekayələrilə hürr dünya insanlarının
gərilmiş sinirlərini təskin etməyə (az-çox
müvəffəq olmağa) çalışmaqdadır.
Bəsit və safdil avropalı və amerikalıların
Malenkovun hekayələrini ciddiyə aldıqlarında
şaşılacaq bir şey yoxdur. Fəqət əsl
şaşılacaq şey, Malenkova inananlar arasında, gərək
kəndi xalqlarına və gərəksə bütün
demokratik hürr dünyaya qarşı məsuliyyət dərxutə
etmiş olan kimsələrin də bulunmasıdır.
- Bu
gün müsyö Vişinskiy Birləşmiş Millətlər
Qurulu toplantısına girərkən gülümsəmişdir,
demək ki, sülh olacaq!
- Mister
Qromıko qəzetçilərin bəzi suallarını
cavablandırmışdır, artıq rahat nəfəs ala
biliriz!
- Bizzat
(xüsusilə) yoldaş Molotov belə, dişləri
arasından sülhə dair bir şeylər
mırıldanmış və hətta, oh nə böyük
fədakarlıq, kəndisinə aid olmayan Türkiyənin
şərq vilayətləri üzərindəki tələblərindən
vaz keçmişdir, demək ki, sülh ümidi vardır! və ilhahi...
Halbuki bolşeviklər kəndi ənənələrinə
sadiq olaraq, hər şeydə yalan söylüyorlar. Onlar bu ənənələrinə
kəndi şeflərinin cənazəsi başında belə
sadiq qaldılar və bütün dünyaya Moskva radiosu vasitəsilə,
Stalinin cənazəsi önündən, 72 saat zərfində,
5 milyon insanın keçmiş olduğunu elan etdilər. 72
saat zərfində 5 milyon kişi! Moskva radiosunun rəqəminə inanacaq olursaq,
xalqın ikişər olaraq Stalinin cənazəsi önündən
saatda 35 kilometr sürətlə qoşaraq keçmələri
icap ediyor. Bolşeviklər zatən
başqa dürlü yapamazlar, çünki onlar yalan
içində doğulmuş, yalan sistemi içində tərbiyə
almış və böyümüşlərdir.
Dağıstan
və Çeçen milliyyətçilərinin bolşeviklərə
qarşı üsyanını idarə etmiş olan məşhur
İmam Nəcməddin, daha 1920-də, bolşeviklərin
mücadiləyi kəsərək kəslim olmasına və
buna müqabil ona və arkadaşlarına toxunmayacağına
və hürriyyət içərisində yaşaya biləcəklərinə
dair əmin edərək verdikləri təminata cavabən
şöylə demişdi: "İnanmıyorum,
çünki bolşeviklər verdikləri sözü
tutmazlar. Bu, onların qanunlarına
ayqırıdır (ziddir)".
Fəqət İmam Nəcməddin bilə-bilə
arkadaşlarının həyatını qurtarmaq ümidilə,
bir müddət sonra bolşeviklərə təslim oldu. Bolşeviklər
onu saxta bir törənlə qarşıladılar. Sonra onu əyalət şeflərinə təqdim etmək
bəhanəsilə Rostov şəhərinə
götürdülər və orada onu və
arkadaşlarını sorğusuz və məhkəməsiz
qurşuna düzdülər. Nəşini vətənə
götürmək və ya heç olmasa İslam adətlərinə
görə məhəllində dəfn etmək ricasiylə
Dağıstandan Rostova gələn əqrəbalarına rədd
cavabı verən bolşeviklər bir müddət sonra heyət
halında ricada (heyətdə) bulunanların həpsini tovqif
(həbs) edərək, bir qismini edam, geriyə
qalanları da Sibiryaya sürgün etdilər.
Sovet ümərasının bugünkü kadrosu, əsas
etibarilə bolşeviklərin karyerist-idarəçilər
okulundan (məktəbindən) yetişmiş yeni nəsildən
mütəşəkkildir. Sovet sistemi xüsusi
okullarda idarə elmini təhsil etmiş olan profesyonel-idarəçilər
tipi yetişdirmişdir. Bu elmin əsası budur:
1) Partiya
və rejimə sədaqət.
2) Amirlərə
kor-koranə itaət.
3)
Bütün insani hisslərdən məhrum, haqq və mərhəmət
məfhumlarından ari (uzaq), sərt xarakterli idarəçi-məmur,
makinə insanın imali.
Sovet məmuru tərbiyə görmüş bir heyvan
kimi, yalnız amirlərinin əmrin infazını bilməkdədir. O, "öz babanı
öldür" əmrini alsa, bilatərəddüd
öldürəcək, məsum birinə "dayak at" desələr,
dərhal atacaqdır. Bu okulun məzunlarında,
Ekim (oktyabr) ixtilalını (inqilabını) yapan əski
ixtilalçı-bolşeviklərdə və ya heç olmasa
bir qismində bulunan məfkurədən heç bir əsər
yoxdur. İdeoloji, bugünkü Sovet idarəçilərinə,
ancaq bir demaqoji silahı olaraq hizmət ediyor. Ağızdan əskik olmayan sosyalizm uğrunda
mücadilə sözləri yalnız xalq
üçündür, həqiqətdə isə bu parola,
bolşevik iqtidarının qüvvətlənməsi, şəxsi
müvəffəqiyyət, böyük-kiçik Sovet idarələrinin
sandalyası üçün mücadilə deməkdir. Malenkov, bu gün məmləkətə hakim olan bu
yeni karyerist-idarəçilər nəslinin ən tipik bir
müməssilidir. Onlar iqtidarı, qorxunc
1937-38-ci illərdə zəbt etdilər. O illərdə,
səbirsizliklə iqtidarı əllərinə keçirmək
istəyən gənc bolşeviklər, "xalq düşmənləri"
ilə mücadilə parolu altında, milyonlarla məsum vətəndaşları
imha (məhv) etməklə bərabər,
uzun zamandan bəri sıcaq sandalyalarda oturan xocaları əski
bolşevik müməssillərinə (təmsilçilərinə)
də əzici bir zərbə endirdilər.
Sovet profesyonel idarəçiləri sosyalizm quruluşu
haqqındakı hər dürlü utopik ideyalardaaan çox
uzaqda bulunuyor və fantastik kommunist cənnəti xüsusunda
da heç bir xəyala qapılmıyorlar. Onlar, realist
insanlar kimi, yalnız kəndilərini düşünüyor
və dünya nemətlərinin yalnız onlar
üçün - mümtaz yarı ilahlar qrupu
üçün - yaradılmış olduğunu
sanıyorlar.
Sovetlər Birliyinin bir şəhərinə gedəcək
olursanız dərhal gözünüzə iki aləm - əfəndilər
və kölələr aləmi - çarpar. İyi
(gözəl) bəsli, təmiz və gözəl geyinmiş,
kəndi həyatlarından məmnun Sovet zadəganları
lüks avtomobillərdə gəziyor, onlar üçün
xüsusi olaraq yapılmış köşklərdə və
ya böyük apartmanlarda oturuyorlar. Onlar
bir taqım bürokratik nizamlar və qanunlarla, kəndilərini
xalqdan tamamilə ayırmışlar və xalqa, proletar
bayramları münasibətilə, tribunların önündən
keçən səssiz, asıq surətli
nümayişçilər kütləsinə basma qalıb
partiya şüarlarını söyləyərək, sənədə
(ildə) ancaq 2-3 dəfə görünüyorlar. Başqa bir zaman onları görmək bəsit bir
fani üçün imkansız bir şeydir. Moskva zadəganları şöylə dursun, fəqət
hər hansı bir bölgə şefinin lüks bürosuna
girmək, təhqqüqü qeyri-mümkün bir xəyaldır.
Digər tərəfdən, pəjmürdə qiyafətli,
yarı ac, məzlum və məchul yarının
qarşısında aclıqdan, soyuqdan və qorxudan titrəyən
bir kütlə vardır. Bu kütlənin həyatı
o qədər bəsit, o qədər yeknəsəq və
yaşama qayğısiylə o qədər yüklüdür
ki, buna səfalət ismi vermək belə çoxdur.
Bu münasibətlə Şimali Qafqasyanın bir qisminin əskidən
və halən bölgə mərkəzi olan tipik təşra
şəhəri Stavropolu xatırlamadan keçəməyəcəyiz. Ən
böyük və məmur evlər bölgə şefləri
tərəfindən işğal edilmişdi. Bölgə komitəsi sekreteri (katibi) Suslov (indi
Sovetlər Birliyi Kommunist partisi sekreteridir) 4 nüfuslu ailəsilə,
15 odalı bir köşk işğal ediyordu. Bölgə
icra komitəsi başqanı Şadrin daha "mütəvazi"
idi və üç nüfuslu ailəsilə "ancaq" 12
odalı bir köşkdə oturuyordu. Onların
müavinləri və digər yüksək məmurlar Ş
rütbələrinə görə, əsgəri 5-6 odalı
apartmanlarda yaşıyorlardı.
İşçi ailələri və məmur ailələrinin
böyük bir qismi isə, balıq istifi halında dar, pis, hər
tərəfi dəlik-deşik və ixtilaldan bəri təmir
görməmiş əski binalarda barınıyorlardı. Qanunən hər
aliənin ancaq bir odaya haqqı vardı. Bu
deməkdir ki, 5-6 ailə bir mətbəxdən, bir kilərdən,
bir həladan istifadə etmək məcburiyyətində idi.
Böylə bir evdə yaaşamaq cəhənnəm
əzabıdır və Sovetlər Birliyi nüfusunun 9/10 qədər
müəzzəm (böyük) bir əksəriyyəti
böylə cəhənnəm həyatı sürüyor.
Təvəqqəli deyil, qalın pərdə ilə
xalqdan ayrıldıqları və yalnız kəndi zümrələrinin
üstünlüyünü mühafizə etmək
qayğısında bulunduqları üçün, xalq Sovet
zadəganlarını sevmiyor və onlara hörmət etmiyor. Xalq onlardan,
zalim və qəddar olduqları üçün yalnız qorxuyor.
Batı dünyasının, Sovetlər Birliyini
yalançı bolşevik propaqandasından deyil, fəqət
olduğu kimi, millətlər həbsxanası olaraq, barbar
sovet-rus rejimindən qurtulması üçün sızlayan,
ağlayan və yalvaran bir məmləkət olaraq
tanınmasının artıq zamanı gəlmişdir. Batı
dünyası şunu anlamalıdır ki, bolşeviklərdə
müqəddəs heç bir şey yoxdur. Onlar bu gün, sırf insanları aldatmaq və
uyuşdurmaq üçün, dün söylədiklərinin
tamamilə əksini iddia edə bilirlər.
Sovetlər Birliyi dəmir bir qaladır, fəqət eyni
zamanda da mukavadan bir evdir. Batı dünyası, nədənsə,
onun müqəva qismini deyil, betonarma qismini görüyor.
Üçüncü Dünya savaşında nə
qaliblərin, nə məğlubların olmayacağını
ciddi bir tövrlə iddia edənlərin xətaları
iştə bundadır. Bu, tamamilə
saçma bir iddiadır. Üçüncü
Dünya savaşında həm qaliblər, həm məğlublar
olacaqdır. Hürr dünya qalib gələcəkdir.
Yalnız bunun üçün - XX əsrin
barbarla imperatorluğunu yıxmaq üçün - arzu və
qüvvətli iradə lazımdır.
Abraham
Linkoln bu xariquladə sözləri söyləmişdir:
"Başqaları üçün hürriyyət
tanımayan bir kimsə, hürriyyətə müstəhaq
deyildir".
Milyonlarca insanların əsarətdən
qurtarılması üçün, Kremlin diktatorlarının
hürriyyətdən məhrum edilmələri
lazımdır. Bunun üçün də davayı,
Böyük İskəndərin "kör düyüm"
davasını həll etdiyi kimi həll etmək gərəkdir.
"Birləşik
Qafqasya" jurnalı, Münhen,
3-cü il, eylül (sentyabr) 1953,
¹9 (26) səh. 5-9
Mirzə Abay Dağlı
Ədəbiyyat.- 2022.- 13 avqust.- S.29.