Magik realizmin yeni nümunəsi
Əflatun Amaşovun "Qanıq,
Hasan, bir də Qaragöz" romanı üzərinə qeydlər
Yazıçı təbiəti gözəl
bilməlidir.
Yazıçı dili gözəl bilməlidir.
Yazıçı həyatı dərindən
bilməlidir. Və yazıçının bütün bunları bədii mətnə çevirmək üçün
fitri istedadı olmalıdır. Təxəyyül, fantaziya yazıçının
qanadlarıdır. Təhkiyə
isə üslubu nişan verir.
Bütün bu sadaladığım
xüsusiyyətlər yazıçılığın
əlifbasıdır. Jurnalist kimi tanıdığım
Əflatun Amaşovun
"Qanıq, Hasan, bir də Qaragöz"
romanını oxuyanda
yaxşı mənada
təəccübləndim. Romanın mürəkkəb strukturu,
hadisədən hadisəyə
keçidlər o qədər
ustalıqla qurulub ki, əsərin peşəkar yazıçı
qələmindən çıxdığına
heç bir şübhə yeri qoymur.
Uşaqlıq yaddaşı insanı ömrü boyu müşayiət edir, yazıçılar isə
bu yaddaşdan bənzərsiz romanlar yaradırlar. "Qanıq,
Hasan, bir də Qaragöz" romanı da uşaqlıq yaddaşının
məhsuludur. Keçmişin, xatirələrin ayaq izləri var bu romanda. İntəhası, müəllif uşaqlıqda
Qoşa Qarda gördüklərini bədii
düşüncənin süzgəcindən
keçirərək, mif
və əsatir donuna bürüyərək
oxucuya təqdim edir.
Mifi yalan hesab edən elm hələ də yaşadığımız dünyanın
real, yoxsa irreal olduğuyla bağlı yekun qənaətə gələ bilməyib. Romanı oxuyarkən
də bəzən gerçəkliklə irreallıq
iç-içə keçir
və bir-birini tamamlayır. Qurğu ilə
gerçəklik arasında
gəzinmək olduqca təhlükəli prosesdir.
Hadisənin cövhərini saxlamaq
şərtilə ona əlavə rənglər
qatmaq yazıçıdan
peşəkarlıq tələb
edir. Müəllifin anlatdıqları ilə oxucunun anladığı arasında
fərqli qütblər
yaranarsa, demək, yazıçı hardasa yanlışlığa yol
verib. Bu əsərdə oxucu yazıçının niyyətini
duyur, çünki müəllif ara-sıra oxucuya ipucu verir.
Qoşa Qara "kino bileti" alan oxucu
tamamilə fərqli bir aləmə düşəcəyini hiss edir.
Yazıçı öz oxucusuna
impulslar ötürür.
Bu duyğuların qaynağı da elə Qoşa Qardır.
Yazıçı əsərdə mifoloji elementlərdən, əsatir
və əfsanələrdən
ustalıqla bəhrələnib. Uşaqlıqda nənəsindən eşitdiyi
əfsanələri nəqqaş
kimi mətnin "fasadına", interyerinə
həkk edib. Sanki keçmişin izlərini, elementlərini
özündə daşıyan
yeni bir bina ilə üz-üzəyik.
Bu romanı müəyyən
mənada palimpsest roman da
adlandırmaq olar.
Bünyəsində çeşidli mədəniyyətləri
qovuşduran mif, əsatir dayanan mətn tədricən əsatirdən reallığa
çevrilir. Əsas
mənbə: uşaq yaddaşı. Bu xam
materialdan yazıçı
nəfis bir mətn ərsəyə gətirir. Bu, oksimorondur. Məhz magik realizm.
Yol həmişə
insanı çağırır,
öz əvvəlinə
səsləyir. Yazıçının yolu ordan - Qoşa Qardan başlayır. Olmuşların mərhəməti yoxdur; heç nəyi dəyişmək mümkün
deyil, peşmançılıq
ağrısı romanın
hər cümləsində
hiss olunur. Müəllif
Sarı Düyə ilə bağlı kədərli uşaqlıq
xatirəsini xatırladır:
"Fatma xalagil kasıb idilər. Atam onun
ərinə "camaatı
yola salanda korluq olsa, Sarı
Düyə qurbandı"
deyəndə uşaq
ağlımla qürurlanmışdım.
Təklifdən Fatma xalanın
əri də sevincək oldu. Ha çalışdı ki,
Sarı Düyəni tövləmizdən çıxarıb
aparsın, inək yaxına buraxmadı. Yenə uşaq ağlımla onun əfəlliyinə acıdım, tez Sarı Düyəyə tərəf qaçıb
çatısından yapışdım.
Qoşa Qarda mənə alışmışdı, müqavimət
göstərmədi, dalımca
düşdü, Fatma
xalanın əri də arxamızca birbaşa həyətlərinə
gəldik. Bizi əllərində
iri bıçaq olan adamlar qarşıladılar.
Ayrılanda Sarı Düyənin
gözlərindən süzülən
yaşın sifəti
uzunu açdığı
cığırları görüb
sanki qəflət yuxusundan ayıldım.
Yarım
əsrdən çox
vaxt keçsə də, o səhnəni unuda bilmirəm. Elə indi də özümü
günahkar sayıram".
Hasanın Qoşa Qarda rastlaşdığı mistik
hadisələr magik realizm üslubunda təqdim edilir. Yaddaşdan qaynaqlanan
məkan dönüşümləri
roman içində romanın
yaranmasına səbəb
olur. Yazıçının tez-tez paralel
dünyalarla əlaqə
qurmaq cəhdi oxucunu katarsis məqamına gətirir.
Şəxsiyyətin ikiləşməsi, insanların şeytana boyun əyib haqdan, ədalətdən üz çevirməsi böyük faciələrə
səbəb olur.
Biz bu motivlərlə M.Bulqakovun "Master və
Marqarita"sında, Çingiz
Aytmatovun "Qiyamət"ində,
Yusif Səmədoğlunun
"Qətl günü"ndə,
Mövlud Süleymanlının
"Köç"ündə rastlaşırıq. Amma...
Akademik Nizami Cəfərov kitaba yazdığı son
sözdə yazır:
"Əlbəttə, Əflatunun
izlədiyi ideya-estetik
motivləri ədəbiyyata
keçən əsrin
sonlarında onun böyük sələfləri
Çingiz Aytmatov, İsa Muğanna, Yusif Səmədoğlu, Mövlud Süleymanlı...
gətirmişlər. Ancaq mənə
elə gəlir ki, "Qanıq, Hasan, bir də
Qaragöz" müəllifi
sözügedən ədəbi
axtarışlar daxilində
tamamilə orijinal, özünəməxsus, eyni
zamanda ona görə daha ədəbidir ki, onun əsərində ideologiyadan asılılıq,
ideoloji tendensiya yox kimidir. Əvəzində isə insan
təbiətinin, bir növ, hansısa mistik qüvvələrinin
təsiri ilə əvvəlcədən müəyyənləşdirilmiş
(və çox zaman səbəbinin daha dərin köklərdə olduğu
güman edilən) elə məqamlar ön plana çəkilir
ki, onları anlamaq üçün mistisizmlə naturalizmin mükaliməsi tələb
olunur".
Vəlinin Cinli dərədə yolunu gözlədiyi Sara insan cildinə girmiş şeytandır. Bu obraz Yusif Səmədoğlunun
"Deyilənlər gəldi
başa" romanındakı
hal anasını yada salır. Sarı hamamdakı hadisələr
yəqin ki, oxucunun yadındadır.
Yaxud "Köç"dəki
Bəkil... Çayın suyunu qılınclayır
ki, hal anası
onun anasını aparmasın. Əflatun Amaşovun
romanında təsvir edilən Cinli dərə də məhz belə magik məkanlardandır.
Sadəcə, Sara modifikasiyaya uğramış
obrazdır. "Qanıq, Hasan, bir də Qaragöz"ü
adlarını sadaladığımız
əsərlərdən fərqləndirən
başlıca xüsusiyyət
insan-mələk, insan-cin
izdivacının modern təqdimatıdır.
Qaragöz ona görə
satılır ki, Urusetdən pul gəlib çıxmayıb,
bankdan götürülən
kreditin isə vaxtı çatıb.
Qaragöz bu yeni iqtisadi sistemin qurbanına çevrilir.
Qurddan törənən Qanıq
insanda qan yaddaşını oyatmağa
cəhd edir. Yazıçı qurd totemindən
əsərdə ustalıqla
bəhrələnib. Və burda
Aytmatovun "Qiyamət"
romanındakı Ağbərə
ilə Daşçeynər
yada düşür.
Yer üzünün harasında
olur-olsun, bəşər
övladının başına
gələn bəlaların
əsas səbəbi təbiətdən qoparılması,
öz xoşuna, ya zor gücünə
təbiətdən ayrı
düşməsidir.
Təbiətdə cansız heç nə yoxdur. Otu-ağacı, daşı-torpağı, çeşməsi-çayı
- bu gen-geniş göylərin altında Tanrının nəfəs
verdiyi hər şey öz ömrünü yaşamaqdadır.
Təbiətdəki mizan-tərəzi pozulanda isə faciələr ayaq tutub yeriyir.
İnsanın inancı Təbiətdən
süzülüb gəlir. Qanığın, Qaragözün insan cəmiyyəti, dünyanın
gələcəyi ilə
bağlı narahatlıqlarını
Hasana ötürməsi
yazıçının dünyamızın
sabahı ilə bağlı nigaranlığının
bədii ifadəsidir.
Sistem dəyişir,
yeni ideologiya yaranır, bu sistemin qurbanları İmamalı kişinin simasında ümumiləşdirilir. Bolşeviklər onun simasında köhnə dəyərlərə
qarşı savaş açırlar. "Qolçomaq" damğası
vurub güllələyirlər.
İmamalı kişi canını qurtara bilir, Güllünün isə həsrəti bir ömür boyu uzanır. Qoja ilə Güllünün
nakam məhəbbəti
Qojanın gündəliklərində
öz əksini tapır.
Gənc Güllü isə bu gündəlikləri əldə edərək keçmişlə bu gün arasında bir körpü yaratmağa çalışır. Gənc jurnalist qızın obrazı da romana əlavə rəng qatır və əsərin intertekstuallığını təmin edir. Romanda paralel xətlər sona qədər bir-birilə əlaqədədir. Keçmişdəki Hasan və Güllü, bugünün Hasan və Güllüsü. Missiya davam edir. Keçmişin səhvlərindən nəticə çıxarmaq gərəkir. Qojanın gündəlikləri bütün həqiqətlərə ayna tutur. Müasir dünyanın insanı Qoşa Qarın gözünü yəqin ki, yolda qoymaz. Qoşa Qar da canlı, nəfəs alan, darıxan, xiffət edən bir obraz təsiri bağışlayır. Qoşa Qar obrazını müəllif poetik boyalarla təsvir edir və oxucu Qoşa Qarı canlı insan kimi sevməyə başlayır və bu obraz onun yaddaşında silinməz iz buraxır.
"Qanıq, Hasan, bir də Qaragöz"
romanı ədəbiyyatımızda müstəsna yer qazanmağa layiq bir əsərdir. Mifik düşüncə qaynağını itirdiyimiz bir sərvətdir.
Yazıçılarımızın bu
düşüncədən qaynaqlanması, mifik
təfəkkürü modern nəsrə
tətbiq etməsi prozanın imkanlarını sonsuza
qədər genişləndirir. Əflatun Amaşovun
romanı buna əyani sübutdur.
Düzdür, roman
çətin oxunur, oxucudan
hazırlıq və diqqət tələb edir.
Böyük mətləbləri
özündə ehtiva edən əsərlər
bütün zamanlarda öz yaşarılığını qoruyub saxlayır. Əminəm ki,
"Qanıq, Hasan, bir
də Qaragöz" məhz bu qəbil əsərlərdən olacaq.
Kənan
HACI
Ədəbiyyat.- 2022.- 13 avqust.- S.30.