Bağban
Öygülər.
Hekayə
Əlibaltalı
kişini bağbanın yanında görən ağacların
canına üşütmə düşdü,
yarpaqlarını xışıldadaraq bir-birindən
soruşdular:
-
"Görəsən, bu cəllad hansımızı kəsəcək?".
- "Tanrı bütün nəbatatın, heyvanatın
taleyini insana tapşırmışdır, nə istəyir,
onu da edəcək".
Qocaman qoz ağacının anlatması bağ əhlini
daha da qorxutdu, yüngül mehlə ötürülən bu xəbərdən
hamısını titrətmə tutdu.
Boyu,
qol-qanadları qoz ağacından qat-qat hündür və
böyük olan, başı göyə dirənən,
gövdəsi yalnız sicimlə çevrələnə bilən,
adamların həm çinar, həm də qovaq
adlandırdığı bağın şah ağacı
sayılan nəhəng aşağıya baxmadan istehza ilə
yarpaqlarını xışıldatdı:
"Qorxaqlar, zəiflər! Balaca bir dəmir
parçasından gör necə tir-tir əsirlər".
"Bəla gələndə yekələrdən yan
keçir, balacaları qırıb çatır. O balta sənə kar eləməz.
Bizləri isə bir zərbəyə yerə sərər".
Qoz
ağacı aşağıda əsim-əsim əsən həyəcanlı
xışıltıları yuxarıda eşidilməyən
fındıq kollarını, əzgil, zoğal, gilas,
albalı ağaclarını ovundurmaq istədi:
"Ağamız bizlərdən istədiyini
böyrü üstə yıxa bilər".
Xan
çinara qohumluğu ilə öyünən bağın
şahı dibindən qaynayan bulağın suyundan, Günəşin
şəfəqlərindən birinci içib belə nəhəng
olmuşdu, bağın böyük bir qismini qanadları
altına almışdı, aşağıdakıları
doyunca Gün işığı almağa qoymurdu, hələ
hədə-qorxu gəlirdi ki, mən olmasam, bu bulaq quruyar, susuz
qalarsınız.
Əlibaltalı
cəlladın balta ilə qovağın gövdəsində
bir neçə yerdən nişan
vurmasını görən bağ əhli çaşbaş
qaldı. Sonrası bir göz qırpımında baş verdi: baltanı kənara tullayan cəllad
qırmızı boyalı elektrik mişarını
götürüb bağın şah ağacının
gövdəsinə dirədi, yarımca saatın içində
dağ boyda nəhəng ölümqabağı çəkdiyi
nərilti ilə şaqqıldayıb, gurultuyla yerə
yıxıldı, düşdüyü səmtdə
altında qalan fındıq, xurma ağaclarının
qol-qabırğasını sındırıb, xurd-xəşil
elədi. (Həmişə belə olur, yıxılan nəhənglər
yan-yörələrindəkiləri də özləri ilə
aparır...). Üç səmtdə sağ-salamat
qalmış ağaclar birbaşa üzərlərinə
düşən günəş işığını
içərək bir ağızdan xışıldadılar:
"Ura!
Yaşasın bizi əsarətdən qurtaran cəllad!".
Yarımca saata yıxdıqları şahın
qol-qanadlarını, sicimlə ölçülən gövdəsini
bir neçə günə doğrayıb apardılar. Sanki bağda
belə bir nəhəng olmamışdı.
Günəşin
işığını, bulağın suyunu bol-bol içən
kol-koslar, alaq otları ağaclarla bərabər bağın
şahının yeri qaralan kötüyünə baxaraq
şadyanalıq edirdilər:
"Çox öyünürdün, bu da sənin
sonun".
Ancaq yaz gələndə bu şadyanalıq təlaşla
əvəzləndi. Az qala hər ağacın dibindən
şahın pöhrələri çıxıb, bağı
ağzına almağa başladı...
Kökləri
bütün bağda şaxələnmiş şah yerin
altından hayqırırdı:
- "Məndən
can qurtarmağı belə asanmı sanırsınız? Bu
pöhrələrdən biri nə vaxtsa mənim yerimi tutacaq!..".
***
Bağa yenə xışhaxışla
pıçıltı düşdü. Gilas, armud, şaftalı,
gilənar, gavalı, ceviz ağacları bağbanın əlibaltalı
kişi ilə gəzməsini həyəcan
və qorxu ilə izləyirdi. Görəsən, bu dəfə
nəyi kəsəcəklər?..
Adətən bağban bağı təmizləyib
artlayarkən quru budaqları özü kəsirdi. Deməli,
iş ciddiydi, o, kömək
çağırmışdı. Onlar
fındıqlığı gəzir, hər kolun yanında
dayanıb diqqətlə baxırdıla
Yazın oğlan çağıydı. Ulu Tanrının yer
üzündə yaratdığı bu cənnət
bağında gül-çiçək ətri,
ağacların budaqlarında oturub avazla sevgilisini
çağıran alabəzək quşların səsi təkcə
Adəm törəmələrini deyil, birinci və ikinci səviyyələrdə
olan bütün məxluqatı - nəfəs alan,
su içən, boy atan, hərəkət edən
yaradılmışları da məftun edirdi. Belə bir vaxtda
bağbanın əlibaltalı ilə peyda olması, əlbəttə,
bağ əhlini təşvişə salırdı.
Axı ağacları qış yuxusunda olarkən kəsib
artlarlar. Yarpaq açmış, çiçəkləmiş
ağacların qol-qanadını kəsəndə gövdənin
göz yaşlarını saxlamaqmı olur?!
Kim deyir ağaclar, kol-koslar, otlar, çiçəklər
duyğusuzdurlar, bir-birlərilə söyləşə
bilmirlər?!
Kim deyir onlar torpaq, ərazi üstə bir-birilə
ölüm-qalım davası aparmr?!
Bu
bağı bağ eləyən ağaclar və digər bitkilər
arasında da qohumbazlıq hökm sürürdü, - insan cəmiyyətindəki
kimi... Gicitkanlar, böyürtkənlər hərəsi
bir talanı zəbt eləmişdi, öz həmcinslərindən
başqa ayrı bitkiləri cücərib boy atmağa, qidalanmağa,
Günəşə baxmağa qoymurdular. Bağın az qala yarısını tutmuş fındıq
kolları ara-bərədə bitmiş başqa
ağacları sıxışdırıb, yan-yörəyə
qol-budaq atmağa imkan vermirdi. Armud, gilas, gilənar,
alça ağaclarının tək qurtuluşu
fındıqlardan yuxarı qalxmaq, onların yetişə bilmədiyi
yüksəklikdə qol-budaq atmaq idi. Bağban
fındıqların xətrinə dəymirdi, onların
yayılmasının qarşısını almırdı.
O, fındığı strateji ürün sanırdı.
Çünki yığılıb qurudulmuş
fındıqları ilboyu saxlamaq olurdu, çürüyüb
iylənmirdi, onları satmaq üçün tələsmək
gərəkmirdi, uzaq yerlərə göndərmək problem
deyildi...
Əlibaltalı
bağbana onun bildiklərini təkrarlayırdı:
-
Qardaş, bu yoğunlamış qocalar daha yaxşı bar verə
bilmir, fındıqları da kiçik olur. Onları
kəsək ki, cavan şivlər güclənsin.
Fındıq kolları bir ailə kimidir, hər kol bir
kökdən qidalanır. Adətən kolun
ortasında bir, ya iki yoğunlaşmış,
qırılıb kəsilməkdən sovuşmuş gövdələr
olur. Koldan çıxan zoğlar
böyük qardaşa sığınırmış təki
yoğun, möhkəm gövdəyə qısılaraq boy
atır, gənc pöhrələrin küləkdən,
fırtınadan qorxusu olmurdu.
Yalnız
qocaların kəsiləcəyini duycaq yoğunluqları adam biləyi qədər olan gənc gövdələr,
nazik şivlər rahat nəfəs alıb,
xışıltı ilə pıçıldaşdılar:
"Ömürlərini sürüblər, onsuz da bir-iki ilə
quruyacaqlar".
"Onların qurumağını gözləyənəcən
bizimki bizə dəyər".
"Köklərin verdiyi şirələrin çoxu
onlara gedir. Halbuki biz gəncik, gövdələrimizin
yoğunlaşması üçün bol qida gərəkdir".
Ön sırada olan qoca gövdənin canı hələ
suluydu, yaşamaq istəyirdi. İstədi adam
kimi dil açsın, bağbandan aman diləyib desin ki,
dörd yandan ona söykənmiş cavan şivlər bərkiyib
özləri dimdik durana qədər bir-iki illik möhlət
versin... Amma dillənə bilmədi... Ona
söykənmiş gənc qardaşlarının xəyanətkar
düşüncələrindən bərk
sarsılmışdı.
Beləliklə, yaşlaşmış, qocalmış
fındıq ağaclarının təbii yolla ölməsini
- qurumasını gözləmədən baltanın
ağzına verdilər, bircə gündə
qırıb-çatdılar.
Ertəsi gün bağda qəribə bir mənzərə
- görünüş yarandı; gənc fındıq
şivləri yerə əyilmiş, başlarını kəsilmiş
qocaman ağacların üstünə qoymuşdular. Adama elə gəlirdi ki,
cavan budaqlar onlara dayaq olmuş böyük
qardaşlarının cansız gövdəsi üzərində
ağlayır, suçlarının
bağışlanmasını istəyirdilər...
Amma yox,
belə deyildi... Onlar gecə əsmiş güclü küləyə
davam gətirməmiş, tufana sinə gərib, duruş gətirə
bilməmiş, söykənməyə dayaqları
olmadığından hərəsi bir yana
yıxılmışdı...
***
Bağdakı quşlar da bağbanı
tanıyırdılar, ondan çox çəkinmirdilər. O bilirdi ki, Uca Tanrı Yer
üzündə üç səviyyədə canlı
yaratmışdır.
Birinci səviyyədə bitkilər durur. Adəm
törəmələri otları, ağacları qorumalı,
onların ürünlərindən bəhrələnməlidirlər.
İkinci səviyyədə heyvanat aləmi idi. Adəm
törəmələri torpağın altında və
üstündə yaşayanları, suda üzənləri,
göydə uçanları da qorumalıydı. Zira, göydə uçanlar da Yerlə bağlı
idilər. Torpaqdan qidalanır, öləndə
torpağa qarışırdılar.
Üçüncü səviyyədə Adəm törəmələri
özləri dururdular və Uca Tanrı Yer üzünün
işlərini onların üzərinə qoymuşdu. Sonra, güman ki, mələklər
gəlirdi... Tanrının yaratdığı
sonrakı səviyyələri bağban bilmirdi və bilə
də bilməzdi.
Bağda
yuva quran vəhşi quşlar da ev
quşlarıtək Bağbanı tanıyırdı. O,
hamısını sevirdi, qoruyurdu, tək su ilanlarından
başqa... Onları gördükcə
öldürürdü. Bu zəhərsiz
sürünənlər qidalanmaları üçün
yaradılmış qurbağalarla kifayətlənmir,
hovuzdakı balıqlara, kolluqlarda yuva qurmuş quşlara aman
vermirdi. Yumurtadan təzə
çıxmış balaları udmaq üçün yuvaya
sürünən ilana gücü çatmayan
quşcuğazlar haray-həşir salıb, sanki bağbanı
haraylayırdılar. Neçə-neçə
quşcuğazı ilanın ağzından
qurtarmışdı. Çöpləri suda isladıb
torpağa sürtərək yuva hörən balaca quşlara
baxan bağban əllərini göyə qaldırıb
pıçıldayırdı: "Kərəminə
şükür, Uca Tanrı.
Bir neçə günlüyə şəhərə getmiş bağban bağ evinə döndükdə gözlərinə inanmadı... Hamamla evin divarının küncündə qoyulmuş paltar asılqanının üstündə quş yuva tikmişdi, içərisində bir neçə yumurta da vardı. O, hələ görmədiyi quşları hürkütməmək üçün çox asta davranırdı. Bir gün səhər hamama gedəndə yumurta üstə kürt yatmış ana quşu gördü. Bu, qumru idi. İstədi qayıtsın, amma quşun özünü sakit aparması onu ürəkləndirdi, ehmalca hamamın qapısını açıb içəri girdi, çıxıb gedəndə də quş qımıldanmadı. Baxışları ilə bağbanı yola salaraq sanki deyirdi: "Mən Tanrının müqəddəs tapşırığı ilə dünyaya canlı gətirirəm. Mənə toxunmaq böyük suçdur".
Beləcə, ana quş yumurtadan çıxmış balalarını bağbanın gözətçiliyi ilə böyüdürdü, ondan çox çəkinmirdi. Hətta bağban bircə kərə risk edib tüksüz balalara əlləri ilə toxundu... Yuvanın yumşaq üzlüyü nədənsə yox olmuşdu. Ona elə gəldi ki, quru çöplər bunların tüksüz çılpaq bədənlərini incidir. Buna görə də balaların altına ağ pambıq parçadan mələfə sərməkdən özünü saxlaya bilmədi. Bir gün həyəcanlı yaşadı. Qorxurdu ki, ata-anası hürküb gedərlər. Uşaq vaxtı yuvasına əl uzatdığı quş yumurtalarını qoyub getmişdi... Amma belə olmadı... Hər şey öz axarı ilə gedirdi. Bağbanın gözünə görünmədən ana quş bir cüt balasını təhlükəsiz yerdə böyüdürdü.
Bir səhər bağban əl-üzünü yumağa gedəndə balaları yuvada görmədi. "Bəlkə uçmaq istəyərkən yerə düşüblər?" - deyə düşünərək döşəmədə yan-yörəyə diqqətlə baxdı. Yoxdular. Bağı gəzib-dolanan bağban evə döndükdə sevincindən içini çəkdi; balalar yuvada sakitcə oturmuşdular... Beləcə, bir neçə gün keçdi. Ana quş səhər obaşdan gəlib balalarını yanlarına alıb uçmaq öyrədirdilər. Bağban quşlara tam sərbəstlik, azadlıq vermişdi, mane olmurdu...
Və bir gün bala quşlar həmişəlik uçub getdilər... Xeyli vaxt yuva boş qaldı... Ürəyi sıxıldı, gözləri yaşardı. Quşlardan incimişdi, vidalaşmadan, "sağ ol" demədən getmişdilər... Sonra acı-acı gülümsünüb pıçıldadı: "Eh, neçəsinə əl tutubsan, çoxu işləri düzələndən sonra birdəfəlik çıxıb gedibdir, heç səni xatırlamırlar da... İndi bu dilsiz-ağılsız quşlardan inciyirsən?.. Bəlkə yuva yerlərinə yenə dönəcəklər...".
Fazil GÜNEY.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 20 avqust.- S.11.