Niyə “praktik irfan”?
Sayman Aruzun “Praktik irfan” nəzəriyyəsi”
kitabı üzərinə notlar
İnsan iztirabın məhsuludur. Fani dünyanın çiləsinə
tab gətirmək, kədəri
içindən keçirib
ona doğmalaşmaq üçün Tanrı sənə hər şeyi göstərir - şəri də, məhrumiyyəti də, xəyanəti də, yalanı və nifrəti də... İnsan bütün bu nəsnələrlə
tanış olduqca dünyanı tanıyır, özünümüdafiə
instinktləri səfərbər
olur və müəyyən bir mərhələyə çatdıqdan
sonra seçim qarşısında qalır:
Yalanı, yoxsa Həqiqəti seçməli.
Arif həqiqət məqamında
qərarlaşır, cahil
isə yalan niqabına bürünüb
şərə xidmət
edir. Cahillik iblisin min bir
əlindən biridir,
o əl insanın bəsirət gözünü
kor edir. Korluq isə bəşəriyyət
üçün ən
böyük bəlalardan
biridir. Həllac
Mənsur belə deyir: "Həqiqət elminin çöllərinə
çatanda ürəkdən
xəbər gələr
və o, haqqı tanıyar".
Ariflərin insanlara müsbət təlqinləri həyatın
məşəqqətlərini keçməkdə mühüm
vasitədir. XV əsrin böyük sufisi Seyid Yəhya Bakuvi "Şəfa əl Əsrar" əsərində yazır:
"Qəlb ruh ilə nəfs arasında bir nəticədir. Bu ikisi arasında yerləşir. Nəfs ilə
qəlb arasında mənəvi bir əlaqənin varlığından
ötrü o hər iki tərəfə də meyil edir.
Əgər qəlb ruhun
tərəfinə meyil
edər və onunla birləşərsə,
elm ruhu ilə canlanar. Ruhun yardımı ilə
qüvvətlənər və
mərifət nuru ilə nurlanar. Bunun nəticəsində nəfsi
özünə tabe edərək, ondan bəzi bilgilər əldə edər. Qəlbi nurlanar və ətrafındakıları da
aydınladar".
İnsan təlqinə meyil edən varlıqdır. Ömrü şikayət
içində keçərsə,
hərəkətsizlik onu
həyat qaynaqlarından
məhrum edəcək,
amma həyatın çətinliklərini xoş
görüb bəxtinin
qapılarına doğru
inamla irəliləyərsə,
cəlal içində
camalı axtararsa, kamillik məqamına çatar, həyatı gözəlləşər. Öz həvəs və arzularından xilas olub, Tanrı verən ömrü sevgiylə yaşayar.
İnsanın həyatını çətinləşdirən arzularıdır, arzu, həvəs nəfsin nişanələridir. Nəfsindən arınmış insan üçün həyat,
doğrudan da, bir cənnətdir.
Bu günlərdə qədim
dostum, şair, tədqiqatçı Sayman
Aruzun "Praktik irfan" nəzəriyyəsi"
kitabını oxudum və əsrlər boyu hərəkətsiz qalmış, reformadan uzaq düşmüş təsəvvüf kanonlarının
müasir dövrün
ruhuna uyğun formada təqdim edilməsi məni bir oxucu olaraq
olduqca məmnun etdi. Müəllif bu əsəriylə
irfana yeni baxış ortaya qoyur və kitabda
irəli sürülən
tezislər irfan təlimini bir mexanizm olaraq hərəkətə gətirir.
Həllac Mənsur, Əl Qəzali, Mahmud Şəbüstəri, Seyid
Yəhya Bakuvi təsəvvüflə bağlı
fundamental risalələr yazıblar.
Zamanın şərtləri daxilində irfan düşüncəsi toplumda
öz yerini tapıb. Unutmamalıyıq ki, irfan ehkam deyil, zamanla
o da yeni xüsusiyyətlər, yeni
paradiqmalar qazanır.
Belə olan halda onun
bəşəriyyətə faydası daimi olur. Sayman Aruz da mövzuya bu nöqteyi-nəzərdən yanaşaraq
irfanın yeni dövrün şərtlərinə
uyğun metodologiyasını,
paradiqmasını təqdim
edir.
Ariflər həmişə ehkamları
dağıdıblar və
irfanı zamanın ruhu ilə təzələyiblər. Buna görə
Həllac Mənsur dara çəkilib, Nəsiminin dərisi soyulub... Hər bir nəzəriyyə
praktikada özünü
təsdiqləyir. İrfan nəzəriyyəsinin
praktiki tərəfi, nədənsə, unudulub və nəticədə irfan, təsəvvüf tədricən əsrlərin
dərinliklərinə doğru
çəkilməyə başlayıb.
Bizmi irfandan uzaq düşmüşük,
irfanmı bizi tərk edib? Keçmiş zamanı gələcəklə
indi birləşdirir.
Bir nəsnəni hərəkətə
gətirən əhəmiyyətlilik
dərəcəsidir. Zaman dəyişdikcə ona uyğun forma da dəyişir, biz bu gün XIX əsrin geyimlərini geyinə bilmərik, bu, mümkün də deyil. Keçmiş zamanı indi
ilə birləşdirən
mahiyyətdir, forma isə
dəyişməyə məhkumdur.
İrfan
düşüncəsini hərəkətə
gətirən qüvvə
onun mahiyyətindəki
xilasedici funksiyalardır.
Sayman Aruz irfana məhz
XXI əsrdən baxmağı
bacarıb və son dərəcə qiymətli
bir kitab ərsəyə gətirib.
Onun bu istiqamətdə araşdırmaları
hələ "Nəsimi"
mənzum dramında ideya şəklində öz əksini tapır. Klassik obrazlar modern irfan
düşüncəsinə proyeksiya olunur və divan ədəbiyyatından
gələn məsnəvi
formasında qələmə
alınır. Müəllif tabulara qarşı fikirlərini Zahidlə Nəsiminin dialoqunda Nəsiminin dilindən təqdim edir. Nəsiminin fikirlərinə Şəms
Təbrizi də dəstək olur. Səmazən, dərviş, mürid
obrazları isə bütün dövrlərdə
irfanla kütlə toqquşmasının elmi
təfəkkürlə sülh
yoluna çıxarmağa
xidmət edir. Sayman Aruzun "Nəsimi" dramı bütün parametrləriylə yeni düşüncənin məhsuludur
və bu ideya ardıcıllığı
onu "Praktik irfan" nəzəriyyəsinə
gətirib çıxardı.
Onunla bu barədə çox söhbətlərimiz
olub, hiss edirdim ki, bu düşüncələri
nə zamansa sistemli şəkildə nəzəriyyə halında
təqdim edəcək.
Saymanın fikirləri mənə
həmişə maraqlı
görünüb. O, irfana
elmi də cəlb edir:
"Unutmayaq ki, müasir dövrdə insan azadlığı və rifahını təmin edən sahə nə məzhəb, nə təsəvvüf, nə də klassik irfan oldu. Əslində bu, elm idi ki,
teyyül-ərz, laməkan
və lazəmanlıq
kimi irfani iddia və arzuları
texnologiya vasitəsilə
reallığa çevirdi.
Demək,
müasir ariflər yazının əvvəlində
apardığım bölgüyə
əsasən, irfanı
məzhəblə deyil,
elm ilə paralel görə bilməlidirlər".
Müəllif irfanı canlı
mexanizm kimi görür və onun daim yenilənməsinin
tərəfdarıdır:
"Praktik irfan"ın yaratdığı "praktik
insan" qətiyyən
bədbəxt və tənha ola
bilməz. Olsa da, bu onun
imkansızlığından deyil, öz seçimi sayəsində
mümkün ola bilər. "Praktik irfan"ın
yaratdığı "praktik
cəmiyyət" isə
fərdlərin "şüuri-küll"ü,
yəni ümumi ictimai (istər psixoloji, istərsə də maddi) rifahdır".
"Praktik əlq",
"praktik insan" və bunun nəticəsi
olaraq praktik irfan meydana çıxır. Təkcə metafizikada
deyil, ruhi iqlimdə şüurlu və şüursuz təmayülləri təmsil
edən qeyri-müəyyən
fəlsəfi paradiqmaların
əksinə olaraq praktik irfan insana
çıxış yolu
göstərir. Müəllif
yazır:
"Praktik irfan"
salik insanlara öyrədir ki, başqa varlıqlarla qarşılaşdıqda surət
kimi deyil, güzgü kimi olsunlar". Bu təqdirdə
xoşbəxtlik və
sülh həmişə
bərqərar olacaq.
Güzgü kimi olmaq dedikdə nə nəzərdə tutulur?
İnsanın şüuraltı məni ona özünə
kənardan baxmağa imkan verir, özünü
kənardan görə
bilən insan daha praqmatik və saleh olur.
"İrfan "saleh" olmağın, yəni heç bir şey ilə
ziddiyyətdə olmamağın
axtarışındadır. Ziddiyyət olmayan yerdə isə həmişə əminamanlıq, sülh bərqərar olur. Sülh isə "praktik irfan"ın əsas müddəalarındandır. Allahla birbaşa irtibatı olan insanlar heç
zaman konfliktə meyil etməzlər, ariflərin lüğətində
savaş sözü yoxdur. Savaş şəkk və
şübhə, kin və
qərəz, nəfs və həvəs olan yerdə baş qaldırır.
"Praktik irfan"
nəzəriyyəsində isə bu ünsürlərin
heç birinə yer yoxdur. Cəmiyyəti inkişaf və
tərəqqidən uzaq
saxlayan təmayüllər
ilahi ədalət sisteminə və "praktik irfan"a yaddır.
Sayman Aruz yazır:
"İlahi ədalət və ilahi hikmət insanlarla doğulan, onlarla yaşayan, amma onlarla bərabər ölməyən həqiqətlərdir. Təbiət bu məsələnin dərki üçün hər bir insanın ürəyinə bir başqa "mən" də yerləşdirib ki, biz ona vicdan tərəzisi, "həmzad, ya da "ikinci mən" deyirik. Mənimizin "mən"i bizim kiralıq vəkilimiztək bütün həyatımız boyu hüquqlarımızın müdafiəçisi kimi həm özümüzü, həm də digər fərd və varlıqları, həm də Allahla olan münasibətlərimizi tənzimləməyə çalışır".
Sayman Aruz "Praktik irfan"ı "praktik insan" məktəbi kimi təqdim edir və bu məktəb elit həyat tərzinin qanunları ilə formalaşır. Müəllif əsərdə həm filosof kimi, həm də elm adamı kimi çıxış edərək bir sıra suallara cavab axtarır. Məsələn:
Ölümü necə dərk etmək lazımdır?
Allahın dünyanı yaratmaqda məqsədi nə idi?
Niyə modernizm Şərqdə Qərb kimi inkişaf etmədi?
Bu və digər suallara kitabda geniş və əhatəli cavablar verilir. Bu, elə dərin və miqyaslı mövzudur ki, bir yazının çərçivələrinə sığmaz. Biz sadəcə, Sayman Aruzun praktik irfan tezisləri və müddəalarını ehtiva edən kitabı haqda ötəri fikirlərimizi yazdıq. Və düşünürəm ki, bu kitab irfan və təsəvvüf sahəsinin kol-kos basmış yolunu təmizləyib insanları rahat yola çıxaracaq və modern irfan ilə tanış edəcək. Bu kitab həm də insanlara belə bir mesaj ötürür: bütün təməl biliklərdən zamanın ruhuna uyğun olaraq istifadə etmək gərəkir. Fasiləsiz yenilənmə bütün nəsnələri, o cümlədən nəzəriyyələri, ilahi qaydaları da əhatə edir və məhz bu məqamda hər bir elmi və ilahi düşüncənin faydalılıq əmsalı daha da artır.
Bir sözlə,
dünyanı qorxu yox,
sevgi (Dostoyevski
"gözəllik" deyirdi, amma mahiyyət eynidir) xilas edəcək...
Kənan
HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
20 avqust.- S.27.