Yusif Nəğməkarın
yaradıcılığında türkçülük
"Çanaqqala -
Türkə qala" poemasının və bir neçə
şeirinin təhlili əsasında
Bütün dövrlərdə müəyyən məqsədli
ictimai fəaliyyət öncə ədəbiyyat sahəsində
meydana çıxmış, sonradan siyasi xarakter
almışdır. Müasir dövr ədəbiyyatının
da ən təsirli və önəmli hərəkatı
türkçülük hərəkatıdır. Ədəbi dildə sözlərin bilərəkdən
və ya yerinə düşdükcə bütün türklərin
anlaya bildiyi ortaq türkcədə yazılması belə bu hərəkata
xidmət edir, - nəinki türkün şanlı tarixini
mövzu seçərək, özünəməxsus ədəbi
baxışla təqdim etmək. Bütün
bunlar fərdlərin, və eyni ideologiyada qruplaşanların
sayəsində baş verir.
Yusif Nəğməkarın əsərlərini
düzgün dəyərləndirmək üçün onun
şəxsiyyəti, həyata baxışı, ideyaları,
mübahisə (yerinə görə) və müzakirələrini,
ilk növbədə isə şairə görə
türkçülüyün nə demək olduğunu
öyrənmək vacibdir. O, hər şeydən əvvəl
idealları olan vətəndaşdır. Onun
birinci müsbət keyfiyyəti milli köklərinə
bağlı olmasıdır. Şair bütün həyat
fəaliyyətində - yaradıcılığında, musiqi
ifaçılığında, ədəbi
çıxışlarında və s. öz milli
idealının oxu ətrafında fırlanır.
Şair Yusif Nəğməkarın "Çanaqqala -
Türkə qala" poeması bir millətin mənliyinə
edilən hücumlar nəticəsində dağılma
prosesindən necə sağ çıxmasından bəhs
edir. Özünü dərk edən millətin şairi,
gələcək üçün də millətinin kimliyini
bərqərar etməyi hədəfləyir. Bu poemada Yusif Nəğməkarın poeziyasında
özünüdərk və milli kimlik məsələsinə,
türk millətinin varlıq mübarizəsini necə
apardığına diqqət yetirilir.
"Çanaqqala - Türkə qala" poeması Azərbaycan
poeziyasının intibah, azadlıq və hürriyyət
mücahidlərindən biri Məhəmməd Hadinin
"Türkün tökülən qanları bihudə gedərmi? Diqqətlə
düşün, yoxsa bu qan həpsi hədərmi?"
misraları ilə başlayır. Müəllifin
"...Oğlu şəhid olan torpaq basılmaz, Torpaq şəhiddirsə,
oğulu yoxdur!.." misraları ilə
davam edir.
Muzey bələdçisi
- Mərhəba! - deyib,
Danışan silaha, yarağa döndü.
Tarix
işığına özü baş əyib,
Sözü zülmət yaran çırağa
döndü.
Çanaqqala
Tarix Muzeyində bu salamlaşma və təqdimat-təsvirdən
sonra "Uzun bir duyğulanma anı" yaşayan və bu
duyğularını poemada yarımbaşlıq kimi eyni adla təqdim
edən şair yazır:
Hər kəs
özündən əvvəldir,
Hər səs
özündən əvvəldir,
Nəfəs
özündən əvvəldir,
Nəfəs
almayan hər şey...
Səslənməz
məram hədər,
Özündən önə gedər.
Qəhrəmanlığa
qədər
Haray salmayan hər şey.
Dildən
əvvəl dil doğular,
Əldən
əvvəl əl doğular,
Özündən
əvvəl doğular,
Adi olmayan hər şey.
Yuxarıdakı nümunələrdən də
göründüyü kimi Yusif Nəğməkar dərin fəlsəfi
mənaları metafizik ünsürlərlə zənginləşdirərək
bəşəri ideologiyanın mahiyyətindən
çıxarıb misralarına yüklədiyi
türkçülük anlayışını bir inanc
sisteminə çevirmiş və öz
yaradıcılığının önəmli bir hissəsini
bu sistemdə formalaşdırmışdır.
"Millətə
gərək oğullar, Özündən əvvəl
doğular" - şüarı ilə şair ilkin
yaradıcılıq illərindən başladığı ədalətli
və mübarək bir mübarizəni son on ildir əsərlərində
daha ciddiyyətlə davam etdirir, türkçülük
inancı uğrunda mübarizə aparır və bu inancın
təməl prinsiplərindən biri də türkün ədəbli-ərkanlı,
haqqın dostu olmaqla bərabər, düşmənə
hücum edəndən sonra geri addım atmamaq, boş
qayıtmamaq kimi dönməz, əyilməz, mərd
olduğunu da xatırladır. Poemanın "Ön
Ün" bölümündə yazır:
Qocalmayan
qoca tarix,
Yaddaşını bir təzələ.
Sonunu
görə bilmədim,
Yönümü
tutdum əzələ...
Sadə
bir ad daşısan da,
Sərt savaşlar şahidisən.
Vaxtla əkiz
yaşasan da,
Sən də vaxtın şəhidisən.
...Ədəb-ərkan
qanununa
O, bələdçi,
- deyil naşı.
Düzü
əymək yasaq ona,
Türkdür haqqın arkadaşı.
...Od
kürəsi - dan yeridir,
Alov saçan al didəsi.
Türkün
soy-nişan yeridir,
Əyilməzlik abidəsi.
Müharibə təbii olaraq hərbi xidmətin vacibliyi
və zəruriliyi qənaətinə gətirib
çıxarırsa, zəfər də vicdanları, iti zəkaları
və cəsarəti ilə seçilənlərin xidmətinə
əsaslanır. "Çanaqqala - Türkə qala" poeması bu səbəbdən
müəllif kimi oxucunu da "yaşamaq üçün
mübarizə" qanununun dünyanın sonuna qədər
davam edəcəyinə inandırır, "Sərt
savaşlar şahidisən" deyə, türk toplumunun "hərbi
millət" olmasını bir daha diqqətə
çatdırır.
Yusif Nəğməkar
əsərdə "içdən gələn qəhrəmanlıq
qorxu bilməz, hədə bilməz. Mərd əllərdən
yapışınca Vətən əldən gedə bilməz."
teoremini təyin edir. Bu təyinatla irəlilədikcə,
"Həmlələrin qarşısında hər məhmətcik
təpər olub, bütöv millət səngər olub, sipər
olub. Bu məğrurluq qalasını
görən düşmən, əməlindən
hörümçəktək özünə tor hörən
düşmən yol itirib, çaş-baş gedir!" nəticəsini
əldə etməsi labüddür. Bəs
o "məğrurluq qalası" kimlər idi?
Gecə-gündüz
İstanbulun taleyini düşünənlər
bir
toplantı keçirdilər.
Vətənpərvər,
millərsevər ziyalılar
min təlaşla,
min duyğuyla tükü-tükdən seçirdilər.
hər
fikirdə incə diqqət,
məsuliyyət!
Kimdir onlar?
Vicdanları, zəkaları işıq saçan o
insanlar?
Deyək,
bilsin bilməyənlər
kimlər
olmuş bu millətin yaddaşında ölməyənlər:
Tələt
Paşa, Əli bəy Hüseynzadə, Cəlal Sahir,
Fuad
Köprülü, Yahya Kamal Bayatlı, Ziya Gökalp,
Xalidə
Ədib Adıvar, Doktor Adnan,
Ömər Seyfəddin,
Məhmət
Əli Tevfiq,
Yusuf Akçura -
toplandılar bir ara.
Toplandılar,
düşündülər, daşındılar,
düşündülər,
danışdılar,
İstanbulun
xilasına aradılar bir çara...
Poemada Mehmet Akif Ersoyun "Çanaqqala şəhidlərinə"
yazdığı şeirdən məşhur misralar da yer
alıb. "Ey şəhid oğlu, şəhid, istəmə
məndən məqbər, Sənə ağuşunu
açmış duruyor Peyğəmbər". Bilirik ki, bu əsər şeirdən çox,
Çanaqqala savaşının, ümumiyyətlə,
müharibənin şərtlərini ortaya qoyan bir sənəddir.
Bu misraların yazıldığı vaxtı şair belə
təqdim edir:
Qəlb
göynədən bu misralar,
Namaz üstə deyilmişdi.
Heç əyilməz
Akif dədə
Haqq duaya əyilmişdi.
"Akif
dədə" deyilməyi
Etmiş dizibərk oğlunu.
Şairin
sözə enməyi,
Qaldırmışdı türk oğlunu.
Burada bir
haşiyə çıxmaq yerinə düşər: Bu
misraları oxuduqca keçən il Şuşada dahi Azərbaycan
şairi və ictimai xadimi M.P.Vaqifin muzey-məqbərə
kompleksinin açılışında proqramdankənar sərbəst
zaman daxilində Müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin
bir qrup ziyalılarla ayaqüstü söhbəti əsnasında
Yusif Nəğməkarın bir bənd şeirlə Prezidenti
salamlaması, təqdir etməsi, onun da şairə təşəkkürü,
daha doğrusu, şeirə, SÖZƏ - HƏQİQƏTƏ
ehtiram göstərməsi səhnəsini xatırladım. "Xəzəllərə yarpaq verməz,
Haqsızlara haqq verməz, Yağılara torpaq verməz, Azərbaycan
Prezidenti!" (Bu misralar Y.N-ın "Azərbaycan
Prezidenti" şeirindən (eyni adlı mahnıdan) bir bənddir.)
deyən şairə, bu cəsarəti yəqin
ki, müharibənin ağır şərtlərini və
uğurlu nəticəsini - gerçəkləri ortaya qoyan
şeirin məzmununun verdiyini anlamaq çətin deyil. Yusif Nəğməkar inanclı insandır. Ona görə də əqidəsinə uyğun
davranır. Onun inancı "türk əqidəsi"nin
ən təməl prinsipi - "hər zaman, hər yerdə və
hər işdə xalqın və dövlətin mənafeyini
gözləmək" fikrini ifadə edir. Kompasın sabit ucu bu fikrə əsasən yerləşirkən,
o biri ucu milliliyin tarixinə və coğrafiyasına
dayanır. Belə ki, "Dədə
Qorqud"dan üzübəri türklər öz qəhrəmanlarını
ucaltmışlar, öymüşlər. Şair
də bu ənənəyə sadiq qalaraq, ədalətli və
mübarək bir davranışda bulunmuş, öyülən
də bu səmimiyyətə öz səmimi təşəkkürlərilə
cavab vermişdi. Bəli, bu gün bizə
"Başım baxtı, evim taxtı" deyib, qəhrəmanını
qarşılayan Qorqud ovqatı, Oğuz nikbinliyi hava, su kimi gərəkdir.
1914-cü ildə başlanan Çanaqqala
döyüşünün başlanğıcı çox
ağır keçmiş, ingilis və fransız qüvvələri
boğazdan keçərək qalaları topa tutmuşdular. 2015-ci ilin
yanvarında Osmanlı dövləti döyüş qərarı
vermiş və dəniz döyüşləri güclənmişdi.
Poemada bu qızğın səhnələr olduqca təsirli təsvir
olunur:
Yenə savaş, savaş gedir.
Bir səs
gəlir:
Haydı,
haydı, top başına!
Mərmiləri
mərdimazar quldurların səp başına!
Yer
üzünün əsəbində,
Su üzünün qəzəbində bir daş gəmi
üzür, üzür.
O daş
gəminin göyündə
gurlayan
top mərmiləri
qanad
çalır, bir daş süzür.
...Bir
daş uçur, bir daş gedir,
Daş
ürəkli bir aləmdə savaş gedir...
Müharibələrdə hərbi vəziyyətin
çətinliklərinə baxmayaraq, ordunun fəallaşması,
birləşməsinə təsir edən üsullardan biri
motivasiyadır. Motivasiyanın ən doğru vasitələrindən
biri isə ədəbiyyatdır. Ədəbiyyat
əsgərlərə ümid verən, mübarizəyə
aparan və sonadək məqsədə getməyə
güc-qüvvət verən ən önəmli
yollardandır. Şair bunu dəqiq bildiyi
üçün poemada bu mövzuya da yer vermişdir:
İyun,
Min doqquz yüz on beş...
Çanaqqala
meydanları cəbhə-cəbhə,
səngər-səngər aradılmş...
Ənvər
Paşa təlqinləri rəsmi dəvətinə görə
"Savaş ədəbiyyatı kampaniyası"
yaradılmış.
Bu
dilbirlik, bu əlbirlik, əməlbirlik...
Bu
kampaniyada Əli Bəy Hüseynzadə, Məhməd Əmin
Yurdaqul, Hüseyn Cavid və başqaları da vardı ki,
şair türk millətinin bu mübarək babalarının əməlini,
əməyini "aşılmaz qalaları aşanlar"
olaraq dəyərləndirir və döyüşçülərin
onların verəcəyi ümidə möhtac
olduqlarını poetik bir dillə qeyd edir: "Orda ruh -
şah, inamsa - tac!".
Poema, qeyd etdiyimiz kimi, Osmanlı İmperatorluğunun
tarixin səhnəsindən silinməsi planlanan bir dövrdə,
onun varlıq meydanına edilən hücuma qarşı öz
varlığını gələcəyə ötürmək
istəyinin qalibiyyətindən bəhs edir. Tarixi müstəvidəki
zəfəri mətn müstəvisinə gətirən
şair bu zəfəri tərənnüm etməklə
yanaşı, öz soy-kökünə sahib çıxan
türk millətinin öz ideallarına uyğun gələcək
planlarını necə həyata keçirməli olduğunu
da simvolik olaraq göstərir. Poemada dil və
vətən şüuru Yusif Nəğməkarın
türkçülük fəlsəfəsinə uyğun
olaraq "Turan" quruculuğu düşüncəsi ilə
işlənmişdir."Çanaqqala - Türkə qala"
poeması ədəbi əsər olmaqla yanaşı, tədqiqat
əsəri kimi də dəyərləndirilə bilər.
Məlumdur ki, tarixi əsər yazmaq
üçün mütləq arxivləri araşdırmaq,
mövzu ilə bağlı yazılan əsərləri
oxumaq, elmi tədqiqatları nəzərdən keçirmək
lazım gəlir. Bildiyimiz kimi, Çanaqqala müharibəsi
şəhidləri haqqında Osmanlı Arxivində təxminən
1200 kataloqluq, Türkiyə "Milli Savunma
Bakanlığının Arxivi"ndə 330.000 kataloqlıq məlumat
olan "Şəhid Təsbit Projesi" sənədləri
toplanmışdır ki, o sənədlərin bir çoxunda
Azərbaycanlı komandir və əsgərlərin
Çanaqqala döyüşlərində iştirakı ilə
bağlı zəngin məlumatlar vardır. Bu məlumatlara,
faktlara əsaslanan şair yazır:
Çağdaş
insanlar, deyim, inanın,
səbri
daşmışdı Azərbaycanın...
Osmanlıdakı
qanlı qovğalar -
Antanta
fikri - qədim sovxalar...
...coşdu sevgilər, coşdu hünərlər.
Şəhid
olmağa hazır əsgərlər,
öpüb torpağı söylədilər, "Can!"
Öz
qardaşına köməyə qalxdı
Azərbaycan.
Müəllif bu poemada türk analarının mərdliyini,
məğrurluğunu, səbrini göstərən real, real
olduğu qədər də müqəddəs səhnələr
yaratmışdır. Analar oğullarını döyüşə
- Şəhidliyə göndərərkən
çal-çağır edir, qurbanlar kəsir, ruh yüksəkliyi
ilə mərasim keçirir. Tanrıya
üz tutaraq şükr edir ki, o, vətən, yurd uğrunda
döyüşə gedən oğul yetişdirib.
Çanaqqalaya türk qardaşlarına köməyə
gedənlərdən biri də azərbaycanlı Əsəd
Paşadır.
Əsərdə Əsəd Paşa abşeronlu
və onun nişanlısı Gülçöhrə mərdəkanlıdır.
Əsədlə Gülçöhrənin
ayrılıq səhnələri çox təbii və həyəcanvericidir.
Ayrılarkən Əsədin dili ilə deyilən
"...Ulu milləti sındıra bilməz bir kəs, Mən
də millət oğlutək o yerdə olmalıyam,
Döyüşlərə atılıb Zəfərlər
çalmalıyam. ...Gövdə, budaq bir yana,
Köküm məni səsləyir. Tarixlər
iftixarı Türküm məni səsləyir". sözlərlə şair Azərbaycan-Türkiyə
qardaşlığının dərin köklərə malik
olduğunu və bu qardaşlığın möhkəm mənəvi
özüllər üzərində qurulduğunu ortaya qoyur,
bu tarixi həqiqəti faktlarla indiki gəncliyə çatdırır,
gələcək nəslə ötürür. Əsərdə
Əsədin döyüşə başlayarkən müəllifin
təhkiyəsilə iki misralıq fikri oxucunun da
köksünü qabardır: "Bir qəlbini
bölmüşdü o, müqəddəs ikiyə: Onun
Gülçöhrəsiydi Azərbaycan - Türkiyə!".
Burada, qadın sevgisini vətən sevgisilə dəyişmək
sübut edir ki, vətən təkcə
daşı-torpağı ilə yox, sahib olduğu, qoynunda bəslədiyi
ana, övlad, yar ilə vətəndir. Necə ki,
müəllif yuxarıdakı nümunədə fikrini qəhrəmanının
sözlərilə dilə gətirir. Bu məqamda
bir fikir də özünü doğruldur ki, milli kimlik fərddən
sosiala keçərək özü üçün tərif
sahələri yaradan bir quruluşdur. Bu
strukturda "mən"i müəyyən etməyə
ehtiyacı olan hər bir şəxs "biz" haqqında
düşünməyi bacarmalıdır. Eynilə
Şairin düşüncəsini ehtiva edən Əli bəy
Hüseynzadənin irəli sürdüyü "türkçülük,
islamçılıq, müasirlik"
şüarındakı Azərbaycançılıq məfkurəsi
kimi, - hansı ki, bu, millilik və ümumbəşəriliyin
vəhdətindən çıxış edən
ideologiyadır.
Poemada Əsəd Paşa döyüşlərdə həlak
olur, onun yolunu gözləyən nişanlısı Əsədin
sorağı ilə Çanaqqalaya yollanır. Əsədin
şəhid olduğunu duyunca yağıdan intiqam almağa and
içir. Gənc Gülçöhrəyə
məhmətciklərin yaralarını sarımaq
üçün həmşirəlik işi
tapşırılır və o da sonda şəhid olur.
Bu əsər də bir çox tarixi əsərlər
kimi sübut edir ki, türk millətinin digər millətlərdən
fərqi ondadır ki, onların xəyali qəhrəmanlara
ehtiyacı yoxdur, onlar bütün dövrlərdə dünya
coğrafiyasının hər nöqtəsində olmuş və
qəhrəmanlıqları ilə tarixə
düşmüşlər.
Poemanın "Ən Son Ün" bölümündə
şair döyüş və qəhrəmanlıq
mövzusunu ümumiləşdirərək nəzərləri
Çanaqqaladan Qarabağa, Seyid Onbaşıdan əfsanəvi
qəhrəman Mübariz İbrahimova yönəldir.
Dərdli
Odlar yurdum sərdar qaladır,
Neçə döyüş burda, neçə iz burda.
Bu gün
Qarabağım Çanaqqaladır,
Seyid Onbaşıyla Mübariz burda.
- misraları ilə hadisələrin daxili aləminə
bir sənətkar qüdrətilə nüfuz edir, iki
işğala uğrayan doğma türk yurdunu, həmçinin
savaşın iki idealını tərənnüm edir. Əsərin bu paralelliklərlə davam edən son
bölümü göstərir ki, şairin əsər üzərində
işləmə texnikası olduqca mükəmməl və mənə
görə, üslubca yenidir. Həm hadisələrin,
həm də qəhrəmanların paralel işlənməsi
mövzunu və zamanı möhkəm şəkildə
bağlayır. Bu da onu göstərir ki, məhz
belə əsərlər yeni ədəbi cərəyan
yaradır.
Bütün
dövrlərdə türk türkə dost, qardaş
olmuşdur. Bu baxımdan "Çanaqqala -
Türkə qala" kimi əsərlərin təbliğinə
zaman-zaman yenidən dönməli və
yaddaşımızı təzələməliyik.
Nəzərə çatdıraq ki, şair bu poemaya
görə 2015-ci ildə "Çanaqqala zəfərinin 100
illiyi" münasibətilə keçirilən ədəbi
müsabiqənin qalibi olmuşdur.
Türkçülük ideyasını bir çox
şeirinə tətbiq edən Yusif Nəğməkarın
mövzu ilə bağlı fikirlərini "Türkəm,
türk oğlunun yuxusu gəlməz" şeirində də
oxuyuruq.
Qorxutmaz məqsədli
qınaqlar onu,
Mələklər
saf ruhla qonaqlar onu,
Elə
ayıldıb ki, sınaqlar onu...
Türkəm, türk oğlunun yuxusu gəlməz.
Anadolu
kimi əzəl özüm var,
Səhəri
doğuran danım - közüm var,
Veysəlin
gözünə işıq sözüm var,
Türkəm, türk oğlunun yuxusu gəlməz.
Uzaqlıq-Kaşğari
sözündən uzaq,
Azər,
türkmən, özbək, qırğızla qazax...
Madam ki, dostumuz, yadımız ortaq,
Türkəm, türk oğlunun yuxusu gəlməz.
Şumerdir,
Albandır - türk namusudur,
Əxlaqı-dastanı
"Bilqamus"udur,
Oyanmaq
sevinci, yatmaq yasıdır,
Türkəm, türk oğlunun yuxusu gəlməz.
Milli kimliyin əsasını təşkil edən türkçülüyü
bütün ideyaları ilə təbliğ etmənin yeni
milli cəmiyyət quruculuğunda da əsaslı rol
oynayacağını düşünən vətəndaş
şair, bu dinamikanı qorumağı lazım bilir. Bu səbəbdən
şeirdə keçmişdən bugünə
türkçülüyə xidmət edən hər kəsi
və hər şeyi - türk millətinin dost-düşməninin
də ortaq olmasını xatırladır.
Türkçülüyün eyni zamanda bir qürur məsələsi
olmasını bilmək, bu həqiqəti ədəbi-bədii
əsərlərə daşımaq hər sənət
adamının borcudur - şairin şüara çevrilən
"Millətin millisi olmayan şair, Dünyanın dillisi olsa
da heçdir." misralarında dediyi kimi. "Türkəm,
türk oğlunun yuxusu gəlməz" şeirində
şairin qeyd etdiyi kimi, türkçülüyü təbliğ
etmək türkü hər daim oyaq saxlayar, yatmaq - milli kimliyi
unutmaq türkə yas - bəla gətirər.
İctimai yaddaşda mövcud olan milli hisslər
bütöv bir kimlik tərtibatında, tarixi-milli
şüurda əriyir. Yusif Nəğməkara görə Vətən
təkcə yaşadığın ölkə deyil, Vətən
böyük və əbədi bir məmləkət -
Turandır.
Bu amal hər şeyi üstələyir və
türkçülük xəyalının şüarına
çevrilir.
Bu şüar Turan adı altında birləşən
oğuzları, tatarları, qırğızları, özbəkləri,
yakutları və b. öncə dil, ədəbiyyat və mədəniyyətdə
birləşdirməkdir ki, zaman-zaman araya uzaqlaşmalar girsə
də, bu, dünya türklərinin qan və gen yaddaşda nəsildən-nəslə
ötürülmüşdür. Bu ideya "Qalx,
Türküm!" şeirinin
And kimi
içilər adın;
Sayılıb-seçilər adın.
Dünyaca
ölçülər adın;
Turan boyda
görküm mənim,
Qalx
ayağa, Türküm mənim!
Hər an düz yolda-haqdasan,
Haqqa dirək
bayraqdasan,
Silah kimi
ayaqdasan;
Varlığımı
dərkim mənim -
Qalx ayağa,
Türküm mənim!
- misralarında vurğulanarkən, şeirin
üçüncü bəndi xəyaldan həqiqətə
çevrilən ən yeni tarixi yada salır.
Qarabağım
talan yerdə,
Yağı
torpaq bölən yerdə,
Tək hənirin
gələn yerdə,
Yoxdur
qorxum-hürküm mənim,
Qalx
ayağa, Türküm mənim!
Cəmiyyətin dəyərlərini və
şüurunu əks etdirən belə ədəbi nümunələr
inkişafın göstəricisi, yaxud keçid
dövrünün şahidi kimi də çıxış
edir.
II
Qarabağ savaşında Türkiyənin Azərbaycana dəstəyindən
güc alan xalq, dövlət və ordu
birliyi bu haqq davasında zəfər çaldı. Şairin həmin günlərində
yazdığı "Azərbaycan - Türk
Bayrağı" şeiri bir daha təsdiq edir ki,
türkçülük böyük ideyadır. Bütün ideyalar kimi o da böyük bir inanc
gücünə söykənir. Şair bu
şeirin hər bəndində türkçülük
ideyasının elə bir tərəfini açır ki, bu
ideya əsrlər boyu böyük türk millətinin
şüurunda və şüuraltında yaşayan
böyüklük və bütövlük ideyasının
izharı, türk soyunun özünəməxsus xüsusiyyətlərinin
təzahürüdür.
Məğrurluğu
tərkedilməz,
Siz
sancılan Yurd yenilməz -
Ey
Tanrısal, vəsfəgəlməz,
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
Bu misralar "türkçülük" haqqında
keçmişdən gələcəyə uzanan duyğu və
düşüncənin ifadəsi olduğu üçün
onu fərqli şəkildə şərh etməyə
lüzum qalmır. Oxucu bu misralarda bir şeyə inanır
ki, çiçək açan ağacın bar verməsinin
qarşısını almaq mümkün olmadığı
kimi, türk millətinin də qələbə qazanmasına
mane olmaq mümkün deyil. Türkün vəsfəgəlməz
bayrağı daim ucalarda və məğrur dalğalanıb.
Mərhum şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə iki ölkənin
qardaşlığını "Bir ananın iki
oğlu..." deyə tərif etmişdi. Y.Nəğməkar
isə bu qardaşlığı iki ölkənin
bayraqları ilə təqdim edir. Azərbaycan
və Türkiyə bayrağının vəsfini "Birdən
yaranan ikilik, İkilikdən doğan birlik" misraları ilə
poetikləşdirir və bu həqiqəti sözügedən
şeirin davamında belə əks etdirir.
Şəhid
qanıyla güllənən,
Hünər
şanıyla dillənən,
Çanaqqalada
yellənən
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
Azərbaycanın
dövlət himnində vətənə xitabən: "Minlərlə
can qurban oldu, Sinən hərbə meydan oldu! ...Üçrəngli
bayrağınla məsud yaşa!". Eləcə
də, Türkiyənin dövlət himnində:
"Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilal! ...Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra
helal" deyilir.
Yusif Nəğməkar
bu fikri özünəməxsus poetik ifadəyə
bürüyür:
Zülmətlər
biçib gəldiniz,
Sidqən
and içib gəldiniz,
Odlardan
keçib gəldiniz,
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
Bəli, oddan-alovdan keçsə də, qan bahasına
ucalsa da, bayraq azadlıqdır, müstəqillikdir, heysiyyət
simvoludur, milli kimlikdir, yurda hakimlikdir, vətəndir,
gücdür.
Bəlkə də buna görə neçə-neçə
qandan-qadadan keçən bayrağın görüntüsündə
hüzün yoxdur.
İki bayrağın birliyi isə ikiqat gücdür, sərhədi
olsa da bir vətəndir, düşmənə
gözdağıdır, yağı canına düşən
qorxudur.
Eheeyy,
şərə uzanan əl,
Eşit,
bədxah, xəbis əməl,
Sarsılmazdır
bu tunc təməl -
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
Bu
şeir o vaxt yaranmışdı ki, bədhaqxların şərə
uzanan əlləri Azərbaycanın bir hissəsini
işğal etmiş, torpağının bağrı şəhidli,
uşaqları qaçqın, qocaları həsrətli,
cavanları azadlıq eşqli, toyları şənliksiz,
şeirləri ağrı-acılı, küləyi
hüzün səsli, dənizi solğun rəngli,
keçmişi də, bugünü də əsirlikdə otuz
il boynubükük qalan, eyni zamanda əzab-əziyyətləri
ilə böyüyən, güclənən, inkişaf edən
ölkə olaraq itirdiklərini geri almaq üçün
ayağa qalxmışdı. Gediləcək yer
çətin, addımlar qısa idi və ona bir qardaş əli
gərəkdi. O əl uzandı, öz
qardaşının əlindən tutdu, bir əsr əvvəl
yenə Türkiyədən - Qarsdan gələn qardaş əli
kimi. Qafqaz İslam Ordusu himnində deyildiyi kimi: "Nuri
Paşa at belinde Türkiye'den, Kars'tan gelir, Azerbaycan diye-diye
yenilmeyen aslan gelir".
Nuri paşanın nəvələri yenə gəldilər. Azərbaycan
türkləri gələnləri bir daha qucaqladı. Zəfərimizdə güvənc yerimiz oldular.
Eynən şairin dediyi kimi:
Atlaz zəmin
üstdə qumaş,
Qoşa
namus, qoşa ardaş,
Qoşa
sirdaş, qoşa qardaş -
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
Varlığınız
güvəncimiz,
Yarlığınız
- yar incimiz,
Zəfər
donlu sevincimiz -
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
Azərbaycan
xalqı keçmişinin təntənəsi ilə evlərinin
eyvanlarına, iş yerlərinə,
avtomobillərinə, küçə və prospektlərinə
göz yaşları ilə Azərbaycan və Türkiyə
bayraqlarını qoşa asdı, çünki "nazlı
hilal" "üçrəngli bayraq"la birgə zəfər
donlu sevincimizin göstəricisi idi. Sinələrə
asılan iki bayrağın qoşa rəmzi nişanlar iki
qardaşın qovuşması idi, iki bədənin bir yumruq
olması idi ki, zülm qalasını vurub
dağıtmışdı. Bu coşqu Yusif Nəğməkar
qələmində eynilə də əks olunur:
Biz
Türkləriz - mərdlər dəsi,
"Çadırımız
- göy qübbəsi";
Bilgə
Kağan təntənəsi -
Azərbaycan,
Türk bayrağı!
37 bənddən ibarət olan bu şeirdə hər iki
dövlətin tarixi köklərinin bir olması ilə əlaqəli
bilgilər verilir, qədim türk torpaqlarında mövcud
olmuş dövlətlərdən, xanlıqlardan,
İmperiyalardan bəhs edilir. Tarixi, milliliyi, dili,
dini inancı ilə daima yaxın olan iki dövlətin birliyi əks
olunur. Və şeirin son iki misrasındakı bənzətmə
oxucunun ruhunu titrədir: "Gözümün qarası,
ağı, Azərbaycan, Türk bayrağı!".
Şairin yaradıcılığına ümumi nəzər
yetirsək görərik ki, türkçülük
ideyasını müdafiə edən şeirləri
çoxdur. Bu şeirlər müəllifin qəlb
inancıdır, könül səsidir, qələm sadəcə
vasitədir.
Sonda bu nəticəyə gəlmək olar ki,
Yusif Nəğməkarın yaradıcılığında
inkişafa aparan mütərəqqi düşüncə, millət
və dil birliyi ideyası müasir ədəbi prosesdə
özünü göstərir. Onun milli vətənpərvərlik
hisslərinin aşılanması, milli oyanışın yenidən
formalaşması və möhkəmlənməsi
üçün zəmin yaradan şeirləri Azərbaycan ədəbi
mühitinin digər nümayəndələrini də bu sahədə
yazmağa ruhlandırır. Şairin şeirlərində əsasən
türkdilli xalqları bir-birinə bağlayan
faktorların əsasını təşkil edən dil birliyi
milli birliyin əsası kimi götürülür və milli
vəhdət fəlsəfəsinə yeni çalar verir.
Dilindən, dinindən, bütün mənəvi dəyərlərindən
xəbərdar olan, ictimai şüuru aktivləşdirən
bu addım həm də türk millətinin tarixini yeni qələmlə
yazma prosesidir.
Adilə
NƏZƏROVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 20
avqust.- S.16-17.