İnsanın və dünyanın poetik dərki
Xalq şairi Vahid Əziz
yaradıcılığı haqqında ədəbi
düşüncələr
Vahid Əziz elə bir şairdir ki, onu birnəfəsə oxumaq böyük və gur axan dağ çayının qabağını kəsməyə bənzəyərdi. Əgər çayın qabağını bağlamaq mümkünsə...(?!)
Vahid Əziz poeziyası İnsanın və dünyanın poetik dərki və tərki-dünyalığıdır. O poetik dünyanı öyrənmək və araşdırmaq mənə belə gəlir ki, adi bir qələm yükü deyil. O, həm tale, düşüncə və həm də böyük bir fikir yüküdür. O yükü daşımaq asan olmadığı kimi, onun poetik düşüncələrini də bir-iki saata oxumaq heç də asan gəlməsin sizə. Hətta onun yaradıcılığını təkcə məhəbbət macəraları kimi qəbul edənlər də qoy yanılmasınlar.
Çünki o, xosrovların kəcavəsinə gələn şirinlərin, ərəb çöllərində ağlayan leylilərin, Əslinin eşqi ilə yanıb kül olan kərəmlərin, baxışlara sinə açan sonaların timsalındakı mücərrədliyi də qəbul eləmir. O, məhəbbətin orta əsrlər tiryəkliyindən qurtulmağın konsepsiyasını yaradır. Reallıq, Tələb və Yaşamaq anlayışlarını ictimailəşdirərək həyatın öz mövzusunu gündəmə gətirir:
Qətiyyən sındırmaz bu dərd milləti,
yox, axan qanlar da getmədi
hədər,
bizim xislətimiz kişi adəti -
sevginin yolunda can qurban gedər...
Vahiddən oxunan hər bir fikir onun
fəlsəfi kimliyini
ortaya qoyur.
Bu gün orta əsrlərdən
üzü bəri üstü açılan
"sirlər"i mahiyyət
etibarilə dərk etməyən və onu axıradək dinləməyən oxucuya
üzünü tutan şair ürək ağrısıyla yazır:
Görünür, bu dünyada
haçansa yaşamışam
-
çox şeyi
təkrarlayıb,
bilməkdən yorulmadım.
Vahid şeirdə düzgün
nəql stilini və aydın süjet qurmağı fəlsəfi duyumla qələmə aldığından
üç-dörd bəndlə
böyük bir epopeyanın məzmununu təqdim etməyi yüksək peşəkarlıqla
bacarır:
Özümün göz yaşım
düşdü külümə,
öz naləm qarışdı ağrılarıma,
Allah, sevənləri bədbəxt
eləmə -
mənə bax, rəhm elə başqalarına...
Şair etik və sosial
durumun reseptini yazaraq cəmiyyətin xəstə halını müalicə etməyin sirlərini və üsullarını açıqlayır. Necə
deyərlər, min dərdin
min bir dərmanı olduğunu söyləyir:
Getdin...
uçuşunda quş
gözəlliyi,
sənsiz saçlarımda
qış gözəlliyi,
daş-qaşı ucaldan daş gözəlliyi!
bəlkə də daş olduq, nə bilmək olar?
Sözün obrazını və
müqəddəsliyini and yeri
bilən şair onun məna kodlarını açmaqla
İlahinin varlığı
hüzurunda dayanır;
zühr edir, özü sözə dönür, şeirləşir:
Cahanda bircə nəfər Tanrıya övlad sayılıb,
O da insan əlinə
düşüb - çarmıxa
çəkilib.
Vahid sözün
qul və mülkiyyətçi stereotiplərini
aşaraq poeziyaya yeni nəfəs gətirir, tale yazısına
üz tutur. Sözü şifahi
danışıq vərdişlərindən
daha çox estetik varlığa çevirir.
Quldarlıq hüququ kimi Sözü incidənlərə
üsyan eləyən
şair fərdləri
bu cür cəzalandırır:
Ölkəni qəribə bir
xislət alıb -
kimdir məhəl qoyan? - hayqırdım
min yol;
Vətən övladını çətinə
salıb,
tövsiyə edirik -
"Vətənpərvər ol!".
O, bəzən lirikanı rəsm və şəklə (fotoya) çevirir, duyğuların
"kardioqrammasını" çəkir. Zamanın nəbzinə, reallığa
və faniliyə qədər gözəgörünməz
yollar qət edir. Dünyanın sözlə izahının
portretini çəkir.
Mif və dinləri ilahi kəlmələrlə, sərrast
düşüncə və
aydın ovqatla təmizləyir:
Xeyli dəyişmişik, Füzuli
baba,
bir söhbət danışım (sözünə
qüvvət),
daha bu mübarək eldə, obada
həm salam alınır, həm də ki, rüşvət!
O, müqəddəs kitabların
Söz qədər ucalığını İlahinin
xeyir-duasına ehtiyaclığın
əsas predmeti sayır. Hər kəsdə Allah sevgisinin olduğunu deyir:
Allah, bizi niyə
belə yaratdın?
bir az ağa, bir az
kölə yaratdın!
Yaratdın ki, hər yetənə aldanaq,
yaratdın ki,"hər
dərədə nallanaq"?
Yurdumuzda
qaçqın olaq, yad olaq,
yaratdın ki, tayfa-tayfa dolanaq?!
Vahid Əziz
daha irəli gedərək bütün
zamanların, o cümlədən
Ədəbiyyatın əbədi
mövzusu olan Hakimiyyət və Allah problemi kontekstində daxıli inam və İnsanlıq meyarına ayri rakusdan yanaşır. Problemi şair
öz öhdəsinə
götürür və
bunu həll etməyin düsturunu tapır. Şairin peyğəmbərlik missiyasının izahını
verir.
Böyük Füzuli yana-yana deyirdi ki, peyğəmbər
və övliyalardan sonra insan nəslinə
ən sadiq tayfa şairlərdir.
Əbəs yerə deyil ki, Şərqin Molla Rumi, Füzuli
kimi dahiləri özlərini şair yox, Allaha yaxınlaşaraq,
onu dərk etmək elminin - təriqət elminin xidmətçiləri sayırdılar. Onlar Allaha
məhəbbət qarşısında
sanki öz yaradıcılıqlarından imtina
edirdilər. Bu mənada
Vahid Əziz özü də bilmədən bu dahi fikrin daşıyıcısına
çevrilərək bədahətən
dediyi və yazdığı sözün
müqəddəsliyinə və ilahiliyinə baş əyir:
Noolaydı: bir oxum, yayım olaydı,
səsim Yer üzünə yaylım olaydı,
Tanrı
bicə günlük Dayım olaydı -
olaydım Allahın
Bacısı Oğlu!
Şərq klassisizminin əsas
forması lirik poeziya-qəzəl, duyuq, rübai olmuşdur və sufi
ədəbiyyatında özünü
göstərmişdir.
Ümumiyyətlə, insan həyatının elə
dönəmləri olur
ki, o, sufi
həyatını yaşamalı
olur. Şairlər isə əslində
bu həyatın içində olduqlarını
çox gözəl bilirlər.
Şair
buna öz münasibətini belə bildirir:
Mənə yüz il ömür arzulamayın,
Bu qədər yaşayan
hansı çiçəkdir?
Sən yaşda qalmırsa tay-tuşun, tayın,
Qurdla qiyamətə
qalmaq deməkdir.
Azərbaycan klassisizminin təcəssümü
Füzuli ədəbi
məktəbi idi. Ürəklə deyə bilərəm ki, bu məktəbin
müasiri haqqında danışdığım ədəbi
və əbədi qəhrəmanım, öz
xalqının sevimli şairi Vahid Əzizdir.
O, xoşbəxt şairdi ki, sağlığındaykən
ürəyindən keçənləri
böyük səxavətlə
qələmə alır.
Düzü düz, əyrini əyri...
Əlbəttə ki, xalqın içərisində zamanın
və millətin nəbzini tutan, sözünü deyən kişilər çoxdur. Onlardan biri
də Vahid Əzizdir. O, kişi kimi yaşayır bu dünyada. Zamanında sözünü deyir və dediyi sözün arxasında dayanır:
Olsa da hər zaman
elnən iç-içə
ona dənli yerdə sədd hörübdülər,
Vətəndir, neyləsin balaca sərçə?
arpa kəpəyin də çox görübdülər.
O qədər kövrəkdir
doğma görkəmi
Mil-Muğan, Şirvanlı, Qarabağlıdı,
o da mən gündədir
- ölənə kimi
hara Vətəndirsə,
ora bağlıdı!
Sapandla vurular, ölər, qovrular -
saraylar, məclislər
yasaqlı yerdi!
əsgər də, şəhid də sərçələr olar,
yekəpər durnalar fərarilərdi!
Sərçə taleyi də, özü də kiçik,
vəfalı qəlbini
duyan olmayıb,
ədası-pırıltı, hədəsi
- "Cik-cik",
odur ki, sərçəni sayan olmayıb!
Payızda qayıdar, baharda
gələr -
durnalar qonaqdır, gəlib-gedəcək,
Vətən çəpərinə sadiq sərçələr
çəpərlər dibində
ölüb-gedəcək...
Binəsi
- kollarda,Vətən daşında,
nə mülkü, nə gölü, nə adası var;
amma ki, köçəri qaranquşun da
yerliyə şəriklik iddiası var!
Bizimlə birlikdə gülüb-ağlayan
bu Yurdun balaca sərçələridir,
bəlkə də sərçəni cılız saxlayan
millət təəssübü, Vətən dərdidir?
Bir döyüş şeypuru çalın ucadan,
düşməni döyməyə görün kim gedir?!
sərçə taleyini yaşayan insan
talesiz yaşayan sərçə kimidir...
"Vətəndaş sərçələr"
Əmir
PƏHLƏVAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 20
avqust.- S.26.