Çağdaş dünya ədəbiyyatının empirik təhkiyə yaradıcılarından biri
"Mən mədəniyyəti
sevən hər kəsin tərəfdarıyam. Mən bəşəriyyəti
sevən hər kəsin nökəriyəm.
Mənim
insan düşmənini
görən gözüm
yoxdur, mən sivilizasiyanın yolunu kəsən, ona mane olan hər kəsə
nifrət edirəm.
Mən belələrindən uzaq dolanıram. Onlar mənə iyrənc görünürlər", - deyirdi
Mirzə Fətəli.
"Şeytan ayələri"
müsəlman dünyasında
müəyyən qıcıq,
reaksiya oyada bilər. Təhqir kimi də düşünülə bilər.
Ancaq "Şeytan ayələri"nin xaricində Rüşdinin
onlarca hekayə və romanları var. Rüşdi çağdaş
dünya ədəbiyyatının
empirik təhkiyə yaradıcılarından biridir.
Nağıl estetikası ən
müasir söyləm
və formatlarda təqdim olunur Rüşdi qələmində.
Məqsədim Salman Rüşdi
yaradıcılığını təhlil etmək deyil. Elə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə yayınlanan
"Salman Rüşdinin
empirik təhkiyəsi:
modernliyin çiliklənmiş
aynası" və digər məqalələrimdə
bunu etmişəm.
Ancaq bir yazıçıya bu qədər qatı və fanatikcə qəsd bir ədəbiyyat adamı kimi məni narahat etdi. Belə bir olay yaxın tarixdə bizim də başımıza
gəldi. Rafiq Tağını
itirdik.
Amerikalı ədəbiyyat tənqidçisi
Lesli Aaaron Fidler 1969-cu ildə
"Cross the border - Close the gap" ("Sərhədi
keçin, boşluğu
bağlayın") (yaxud
da xəndəyi doldurun) məqaləsində
postmodern ədəbiyyatın nəzəri-estetik manifestini
yazır. Fidler ciddi, kult literatura ilə yüngül, əyləncəli
mətnlərin sərhədlərini
tarazlamağı, hər
ikisi arasındakı boşluqların doldurulmasını
təklif edir. Əslində tənqidçinin fikirləri bütün zamanlara estetik güzgüdür. Sənət birmənalı,
rəngsiz və sərhədli olanda yeni nəsə deyirmi? Sərhədlər keçilməli, tabular qırılmalıdır. İstənilən dəyərlər
sənətin suallarının
estetik hədəfi ola bilməlidir,
Fidlerə görə.
Yalnız və yalnız
estetik. Aşağılama və təhqir
sənətə yaddır.
Bəli,
qadağalar sənət
üçün keçərsizdir.
Roman sənətində isə cəsarət və azad düşüncə
hava-su qədər lazımdır. "Musiqi və rəsm əsrlərlə
kilsənin nəzarəti
altında qalsa da, öz gözəlliyindən
heç bir şey itirmədi".
Yazı sənətində belə
deyil. Buna ən böyük şahid bizim dünyamızdır. İllərlə
fikrimizi iflic edən istehsalat romanları və ardınca ürəyimizi bulandıran məddahlıq nümunələri...
İnsanın mələk və ya şeytan olmaq mübarizəsi Adəmdən günümüzədək
davam edən problemdir. Peyğəmbərlər də bu dünyada yaşayır.
Mələklik, saflıq, şeytanlıq
və cəhalətin
olduğu dünyada.
Çirkinləşən dünyanı gözəlləşdirmək
üçün. İsa kimi,
Məhəmməd kimi.
Elə yazıçılar da peyğəmbərlər kimi
dünyanı gözəlliyin
xilas edəcəyinə
inanırlar. Dostoyevski, Mirzə
Fətəli və Cavid kimi. Bütün dinləri puç və əfsanə hesab etmirdi Mirzə
Fətəli. Çünki dərhal sevgi dininə inandığını
deyirdi. Və yaşadırdı o sevgini. Deməli, yazıçılar da peyğəmbərlərin funksiyasını
sənətin dili ilə həyata keçirməyə çalışıblar,
çalışırlar...
Rüşdi həddən artıq irrasionallaşdırılan, əfsanələşən
hadisə və rəvayətləri ələ
salır. İroniya və yumor Rüşdi qələmində
əfsanələşir, irrasional
cildə girir. Hindistanlı
iki gənc aktyorun başına gələn macəralar keçmişlə indi arasında rabitə yaradır. Hindistandan Londona gedən
Cibril (Cəbrayıl)
Farişta və
Saladin Çamça metamorfoza
məruz qalırlar.
Cibril vəhy mələyi Cəbrailə, Saladin isə
iblisə, şeytana çevrilir. Rüşdinin çevrilməsi Kafkadan daha fərqli və qorxuncdur. "Şeytan ayələri"
ruhla cəsədin istəkləri arasında
çapalayan Şərq
dünyasının radikal
teoloji düşüncələrini
cəsarətlə sorğuya
çəkir.
"Şeytan ayələri" magik realizmin sehrli atmosferi fonunda mövzuya postmodern baxışdır. "Şeytan ayələri" siyasi-ideoloji hadisə olmaqdan çıxır. Rüşdi mistik səhnələrlə mistikaya gülür. Mələk və şeytana çevrilən aktyorlar fanatikcə bağlanılan dini mistikaya, cəhalətə kinayədir. Fanatizmin yumor və qara yumorla tənqididir.
"Şeytan ayələri" romanının qəhrəmanı Ayeşa (Ayişə) həcc ziyarətində olarkən qarşısına dəniz çıxır. Ayeşa üzünü ziyarətçilərə tutub deyir ki, suyun səthində yeriyəcək. Tərəddüdsüz, sorğu-sual etmədən onun arxasında dənizə girənlər boğulurlar. Bu, fanatizmin ölümüdür. Təbii ki, romanın bir qədər sərt adı romanı oxuyan və oxumayan müsəlman dünyasında qıcıq oyadır.
Filderin manifestinə geniş aspektdən baxsaq,
"Cross the border - Close the gap" = Salman
Rüşdi. "Şeytan ayələri"
yalanla həqiqətin,
ruhla cəsədin, mələklə şeytanın,
demokratiya ilə despotizmin arxasındakı
dəyərləri sorğu-sual
edir. Sənətdə sorğuya çəkilməz
bir mövzu olmadığını göstərdi
"Şeytan ayələri".
Rüşdi "Şeytan
ayələri"ində "Quran"ın tanrıya
aid olub-olmadığını göstərməyə çalışmır.
Məsələni bu cür anlayanlar kitabdan bir səhifə belə oxumadan hökm verirlər. Yazıçı mövzuya romanın
aça biləcəyi
bucaqdan baxır.
"Biz səndən əvvəl
elə bir elçi, elə bir peyğəmbər göndərməmişik ki,
o, (ayələrimizi) oxumaq
istədikdə şeytan
onun oxuduğuna gizlicə (vəsvəsə)
verməsin. Lakin Allah şeytanın gizlicə təlqin etdiyini yoxa çıxarar.
Sonra da Allah Öz ayələrini möhkəmlədər.
Allah Biləndir, Müdrikdir".
Görəsən, Rüşdi
"Quran"ın Həcc
surəsinin 52-ci ayəsinə
əsaslanır? Bu isə romanı oxuyan teoloqların işidir.
İnsan bilmədiyi bir şəxsə və anlayışa qarşı
ya biganədir, ya da düşmən. Yazıçının olduqca həssas mövzuya toxunması İslam dünyasının
reaksiyalarını da
böyüdüb. Salman Rüşdi
"Şeytan ayələri"
romanına görə
ciddi yazıçı
deyil. Bir qədər populist çıxışlar var
bu romanda. Yenə də hər hansı əsərinə
görə bir yazıçını linç
etmək qəbuledilməzdir.
Rüşdi "Kloun Şalimar",
"Utanc" romanları
və "Şərq-Qərb"
hekayələri ilə
çağdaş dünya
nəsrinin yaradıcılarındandır.
Çünki bu əsərlər
istismar və təhqirə məruz qalan, yaşamaq haqqı əlindən alınan insanların yanındadır.
Ülvi BABASOY
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.-
20 avqust.- S.14.