İtmiş mənalarla oyun...
Birinci
yazı
Ədəbi prosesin müxtəlif dönəmlərində
itmiş mənalarla oyun həmişə yox, məhz konkret məqamda
fəallaşır. Zaman, onun axışı, gətirdiyi faciə
və gözlənilməz hadisələrlə bağlı
olan bu olay ildırım kimi bədii mətnlərin içindən
keçib yeni üfüq, yeni paradiqma yaradır. Dünya ədəbiyyatında olduğu kimi, bizim ədəbi
prosesin hər bir konkret dönəmində yetişən
böyük şair, yaxud yazıçının taleyində
bu oyunun bəzən izlərini, bəzən də dərinə
gedən və dərinlərdən gələn
şırımlarını müşahidə etmək
mümkündür. Ədəbi prosesin ən azı
yüz ilini izlədikdə, bu müddət ərzində
baş vermiş faciələrin, yaranmış bədii mətnlərin
daxili dünyasına daldıqda çox qarmaqarışıq
və çox qəliz bir mənzərə yaranar:
ayrı-ayrı fraqmentlərdən təşkil olunan bu mənzərə,
panoramanın, necə deyərlər, gün
işığına tutduqda kəsik və deşiklərdən
"yığıldığını" anlaya bilərik.
Bu məsələni araşdırmaq
üçün bəzi nəzəri "təəssüratları"
incələmək lazımdır. Məsələ belədir
ki, ədəbi prosesdə zahiri, fiziki yox, daxili, tərs və
çarpaz arqumentasiyalı növbələşmə və
ardıcıllıq mövcuddur. Zahiri
ardıcıllığa baxdıqda səhvlər, tərs
addımlar, necə deyək, mühakimə və hətta
üzünə hökm oxunmalı hadisələr az qala göz deşir. Ancaq bu
olmasa, bunun varlığında gizlində qalanm əsas məsələni
fəhm etmək məqamını da qaçıra bilərik.
Bəs məna nə vaxt itir?
Keçən
əsrin 30-40-cı illərində baş vermiş hadisələri
göz önünə gətirək, mənzərə
ardıcıl şəkildə, yəni gözləri o
nöqtələrdən ayırmadan baxdıqda belə bir
acı təəssürat yaranır: sanki şairlər bu
dünyaya qətl edilməyə gəlmişlər. Məhz bu hadisə, məhz bu "mühakimə"
qəribə effekt doğurur, bununla da qalmır, həmin illəri
tarixin bütün dövrlərindən - eyni zamanda həm
keçmiş, həm də gələcəkdən
ayırır. Saatın, dəqiqənin yox, saniyənin
hansı "döngəsində"sə dünyaya sükut
çökür, hər şey susur, lal olur, göz görmək
qabiliyyətini itirir, qulaqlar sağır, kar, hər yer -
eqzistensial boşluq... ("...bu dünya dəmyə
dünyadır, nə bitdi, bitdi..."). Sükut çökən
kimi dünya, ömür, həyat... bütün mənalardan
boşalır, səslər qeybə çəkilir, sözlər
bir də tapılmayacaq, dillənməyəcək kimi itir, bir
sözlə, hər şey olmamış kimi gəlir...
Yuxarıda
dediyimiz kimi, saat və dəqiqələrin yox, məhz saniyənin
bir döngəsində dünyaya çökən sükut
min illərin yuxusunu xatırladır, o yuxudan, o göz deşən
reallıqdan ayılan kimi hər şeyin bir də yuxu
olduğuna inanmaq istərsən, amma bu belə deyil, həmin
çox "uzun", ömür baltalayan zamanın
uzantıları, neştər və oxları sonrakı taleyin
hər addımlığında qarşına
çıxır, keçən əsrin 30-cu illərində
yeni düşüncə tərzi və paradiqma yaratmaq
uğrunda tökülən qanlar, qəsd edilən həyatlar
hər şeyin üstünü qapatsa da yəqin ki, ən iti
gözlərdən də gizlənmiş bir yer qalmamış
deyildi. Həmin tarixi qətlə qədər
yığılıb, konsentrasiya edilib gələn
işıq zərrəcikləri dünyanın hər
yanına toz kimi səpələndi, bir-birindən ayrı
düşdülər, onların bir də hansısa qüvvənin
təsiri ilə bir əlin ovcunun içinə toplanması
fantastikadan başqa bir şey deyildi. Ancaq bəzən
zaman elə bir gərdişlə axıb gedir ki, sənin
bütün qəlbin və beyninlə inanmadığın
şey, nəsnə anidən reallığın yerini tutur.
O işıq zərrəciklərinin bir yerə toplanması bəlkə
də min illər çəkmişdi, o zərrəciklərin
bətnindən şüalanan mənalar, həm də milli ədəbiyyatın
cövhərini təşkil edən mənalar birdən
görünməz oldu, bu mənaların, həm də min illərin
zəhməti, şövqü və iztirabı sayəsində
yaranmış mənaların özünüifadə
modusu anlaşılmaz şəkildə
başqa bir qaydada özünü tapdı. O dövrün və
daha sonrakı dövrlərin ədəbiyyatında bu itkidən
dolayı yaranmış iztirab, göynərti, dərdin bədii
mətnlərə "düşməsi" itmiş mənalarla
oyundan başqa bir şey deyildi. Mikayıl
Müşfiq özünəqədərki ədəbiyyat və
ədəbi zamanın mənalarını heç bir əsaslı
maneə olmadan öz mətnlərində əks etdirə
bilirdi, hətta bu uzaqlıqdan baxdıqda belə həmin
şaqraq yolun, axışın sürətini, intonasiya və
ritmini hiss edə bilərsən. (Bəlkə də bu
"maneəsizlik" onun taleyinin dibində yatmış faciəni
erkən oyatdı...). Müşfiqin oyunu sadəcə öz
taleyi ilə idi, o talenin bəlkə də lap dibindəki
çəkilməz iztirabsa Müşfiq həyata əlvida
dedikdən (əlini yelləməyə belə aman
tapmırsan....), həyatı əlindən alındıqdan
sonra donub qalmadı, sadəcə bayaq dediyimiz kimi,
"itdi", bir də sonrakı dövrlərdə qəlpə-qəlpə
ifadə olundu. Rəsul Rzanın
"Qızılgül olmayaydı" poemasındakı
qızılgül klassik ədəbiyyatdakı mənasıyla
Yusif Vəzir, Sanılı, Cavid, Əhməd Cavad mətnlərinin
içindəki iztirab arasında keçilməzliyi,
"udqunmağı" mükəmməl şəkildə
ifadə edirdi.
Bu şəkildə "itmiş" mənaların ədəbi
prosesə qayıdışı həmişə intibah,
çiçəklənmə, yeni düşüncə tərzinin
ifadəsi olaraq maraq doğurur və ədəbi prosesdə
müəyyən dərəcədə diqqətlərin bir
çevrəyə, bir dairə üzərinə cəmlənməsi
ilə nəticələnir. Hətta ədəbi prosesdəki nəsil
dəyişməsi prosesi də bundan yan qaça bilmir, diqqət
edin: yeni nəsil köhnələrin əmanət qoyub getdiklərini
danmaq istərkən bəzən onun cazibəsinə elə
tutulur ki, özü də bilmədən köhnənin təzə
donda görünməsindən ləzzət alır, ancaq
yuxudaymış kimi dünyaya yeni zövq, yeni bədii
düşüncə gətirdiyinin üstündə israr
edir. Ancaq proses məhz bizim dəyişməz sandığımız
bədii mətnlərin içində getdiyindən hər
şey yenə də qarşımıza gözlənilməz
şəkildə çıxır, biz bunu ultra-modern təsvir,
görüntü kimi dəyərləndirir və yenə
aldanırıq. Yəni ədəbi prosesdə zahirdə
görünənlər yüzdə yüz
aldadıcıdır, girdabı çalxalayan proses məhz
özünə "rahat" və məqbul olan zamanda ortaya
çıxır. Biz Mirzə Cəlili oxuyuruq, ilk əvvəl
onunla ondan əvvəlki proseslə əlaqə qurmaq
ağlımızdan keçmir, amma məsələn,
"Lalbyuz" obrazının olduğu pyesdəki ("Dəli
yığıncağı -!") proseslər məhz həmin
o klassik biçimli girdabın çıxardığı
oyunun ən mükəmməl nümunəsidir: sezinti, ilk
duyum bu ola bilər ki, bu pyesdəki dəlilik atmosferi, bununla
bağlı Mirzə Cəlilin usta şəkildə ifadə
etdiyi mənalar onaqədərki ədəbi prosesdə
yığılıb qalan impuls və enerjinin qatıldığı
prosesin üzə çıxması, daşması, ədəbiyyatı
yeni sahil və üfüqlərə çıxarmaq cəhdidir.
Ancaq deyək ki, Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" romanı bu mənada polifonik xassədən
heç də uzaq deyil, yəni həm müəyyən mənada
Yusif Vəzirin ifadə etməyə macal tapmadığı mənaların
"şəkildəyişməsi", həm də
atasının "Komsomol poeması", ömrünün
sonunda yazdığı mətnlərin içində oynayan
son dərəcə dramatik hadisələrin nəsr formuluna
düşməsidir. Ancaq belə bir məqamı da
vurğulayaq ki, bəzən bir ədibin
yaradıcılığında ifadə olunmağa fürsət
gəzən mövzu və mətləblər o qədər
nüfuzedici, o qədər coşqulu olur ki, ədəbi
prosesin hər künc-bucağına sirayət edir,
özünü münasib bildiyi üslub çevrəsində
tapmayınca rahat olmur; bunun, zənnimizcə, əsas məınası
odur ki, müasir dövrdə bir yazıçının mətnlərinin
mahiyyətini və üslub kateqoriyasını hansısa bir
klassik ədəbin üslubu, demək istədiyi və macal
tapmadığı sözlərlə bağlamaq düzgün
deyildir. Bu məsələdə iki bir-birini bəzən
tamamlayan, bəzən də inkar edən məqam
olmalıdır. Ancaq ədəbi proses bu nəzəri
postulatdan kənarda da inkişaf edir, özü də
"sakit" şəkildə. Çünki müasir
dövrün problemləri, ictimai-siyasi çalxantılar bədii
mətnlərinin yenilənməsinə, yeni fikir və
ideyalarla yüklənməsinə səbəb olur ki, bu da
yuxarıda qeyd etdiyimiz "gərgin" üslublardan kənarda,
onlarla birbaşa əlaqəsi olmayan, həm də onları
şiddətlə rədd edən çevrədə yeni ifadə
tərzlərinin meydana gəlməsini şərtləndirir.
Bir az əvvəl haqqında
yazdığımız "Qırmızı
ayaqqabılar" (Orxan Həsəni) hekayəsi bu mənada
daha çox məxsusi üslub çevrəsinin
yaradılması sahəsində çox önəmli mətnlərdən
biridir.
Ancaq bu iki gərginlik qütbünün arasında
yazılan mətnlərdə sakitlik bəzən (bəlkə
çox zaman-!) sadəcə konyuktura alətinə
çevrilir, bədii mətnlərdə təsvirçiliyin
baş alıb getməsi ilə müşayiət edilir.
Təsvir
yox, təsvir bir həddə qədərdi, ordan o yana nə
desə, nələr cızsa pozulacaq, beynə girməyəcək,
ürəyə dammayacaq, əsas olan illərlə baş verən
hadisələrin düz ortasından keçən fikir-deyimlərdir,
yəni təsvir fon yaradır, improvizə üçün
"samanlıq" döşəyir, başını qoy və
xəyal et, amma deyim, tutaq ki, bu yaradıcılıqda, bu mətnlərdə
hər şey elə sən deyən kimi yaxşıdı, əladı,
gözəldi, amma biçimi, tutumu bu əyalət boydadı,
ordan o yana deyil, bu deyimlə hadisəylə ən müxtəlif
rəylərin arasından qalın bir xətt çəkilir...
Qələm
var təsvirə yarar, sənətkar var - o qızıldan qiymətli
fikri ürəyində pıçıldadımı,
bütün huşyar olanlar duyar, eşidər, hamı ondan
deyər, yazar, müəllifsə nə dediyini unudar, hər
gün tufan və qasırğanın düz ortasında olar,
təsvirçilərisə hamı tanıyar, bu da onların
haqqıdı...
"Milçəklər Əliş kişinin general olmadığını, heç vaxt olmayacağını yaxşı bilirdi..." (Furqan. "Generalın milçəyi" hekayəsindən).
Furqanın hekayəsini janr kimi bəlləyən məqam, zənnimizcə, məhz bu cümlə ilə başlayır. Sonra davam edir və bu kiçik mətndə hər şey, bütün ab-hava, gülüşün mahiyyətini üzə çıxaran məqam-detallar - hamısı bu cümləyə qayıdır, ondan güc alır və dairəvi trayektoriya ilə hərəkət edir.
Hekayədə yüngül hava, atmosfer mövcuddur, zahirən heç bir gərginlik hiss edilmir, bu tipli, satirik pafosu dərində gizlənmiş mətnlərdə məhz belə olur: şərtilik o dərəcədə "dərinə işləyir" ki, adamlar, danışılan hadisələr, hər şey sanki çəkisizlikdə fırlanır, bu vəziyyət "Generalın milçəyi" hekayəsinin demək istədiklərinin yalnız bir qismidir.
Bu və digər hekayələr barədə
növbəti yazıda.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 27
avqust.- S.26.