Kamal Abdulla “Sirlərin sərgüzəşti”ndə
“Silinməyən tale izi”
İnsanın həyat hekayəsi digər insanların əlində
deyil. O öz
həyat hekayəsini yaradarkən qalın kitablar, romanlar,
araşdırmalar etmədən də qələmə ala bilər.
Onun həyat hekayəsi o qədər fərqli və fəlsəfi
düşüncəyə malik ola bilər
ki, bəzən digərləri onu dinlədikdə təəccüblənə,
hətta anlamaya bilər. Bu, insanın
özündən asılıdır.
İnsan sirlərlə doludur. Kainatda gizlənən
sirli xəzinə kimi. Bu xəzinənin
özü elə insandır. İnsanlardır! Taleləri birləşdirən xəritələr,
şəkillər isə insanın ruhuna hopmuş cansız
varlıqlardır. Xəritə və
şəkillər də sirr doludur. Siz
heç düşünmüsünüz ki, xəritə və
şəkillər də insan taleyini həll edir? Düşünməmisinizsə, o zaman bu
yazını diqqətlə oxuyun. Bu vaxta kimi
yaşım az da olsa, kitablar oxumuşam və
bacardığım qədər oxuyuram. Aqşin
Evrən və Xəzər Süleymanlının birlikdə ərsəyə
gətirdiyi "Ayrılıqların təkrarı"
romanında da mən bu fikrə qapılmışdım.
Sadəcə, orada olan fərq yalnız şəklin
olmaması idi. Şəkil və xəritə
bir-birinə bağlı olan dostlardır.
Mən bu dostluğun güclü və eyni zamanda rəqabətli
olduğunu Kamal Abdullanın "Sirlərin sərgüzəşti"
romanını oxuduqda anladım. Bu yazını nə
oxucu, nə də yazıçı kimi qələmə
alıram. Sirlərlə dolu evin kimsəsiz
sakini olaraq sizə danışıram. Hacı
Mir Həsən ağa Səyyah, Həsən, Həlimə,
Beyrək, Banuçiçək, Zaur, Əliqismət,
Şahin, Bəyim, Gülzar, Əhməd və Göyərçin.
Hər bir obrazın taleyində gizlənən
sirli suallar. Onların olmayan cavabı.
Sizcə, bu sualların cavabı varmı? Kimdədir? Niyə Həsən
bütün bu obrazların daxilində gizlənib? O kim idi?
İnsan taleyi də ölümə bənzəyir. Ölüm
iki cür olur. Ruhən və cismani
ölüm. Talelər də eynidir. Şəkillərlə və alın yazısı
ilə birləşən talelər. Tale
insanı aldadan yalançı oyunlardan ibarətdir. Həsən də bütün bu insanların daxilində
yaşayan, onların yüklərini çiyinlərinə
almış insandır. Yavaş-yavaş,
gizlincə göz yaşı tökən insan.
Gəlin elə ilk başlayaq Sevgi Ağacı, Əhməd
və Göyərçindən. Əhməd Göyərçini
(həyat yoldaşını) heç vaxt sevməmişdi.
Göyərçin Əhmədi cadugərliklə
öz əllərinə almışdı. Siz bilirsinizmi ki, cadugərlik yalnızca burada
simvolikdir? O, Əhmədi gizli sirlərlə əlinə
almışdı. Elə
düşünürdü ki, Əhməd yalnızca onun
olacaq, hətta söyləmişdi ki, sən o sevgi
ağacına gedərsən, mən yenə göyərçin
olub uçub gedəcəyəm. Bilirdi.
Bilirdi ki, Tanrının hüzuruna qovuşmaq
istədikdə həyat yoldaşının beynində
düşündükləri sadəcə yalan olacaq. Baxın, insan taleləri də belədir. Həsən onların ruhuna hopmuş ölü
insandır, çünki onun ruhu artıq çoxdan onu tərk
etmişdi. Şəkillərdə
yaşayan, yalnız xəritələrdə birləşən
ruh. Əhməd
düşünürdü ki, həyat yoldaşını
sevir, ancaq bu belə deyildi. Həyat
yoldaşı bu gizli, saxta taleləri bir-birinə birləşdirərək
bu xoşbəxtliyi yaratmağa çalışırdı.
Əslində, xoşbəxtlik Əhmədin
vurulduğu sevgi ağacında gizlənirdi.
Oxuyarkən mistik dünyama addımlamadım desəm,
yalan olar. Addımladım, həm də çox, hətta bəzən
orada olduğumu və Həsənin mənim də beynimdəki
düşüncələri çalıb, yerinə sirlərlə
dolu yalanları qoyub getdiyinin həyəcanını belə
yaşadım. Sonunda yenə qazanan kim
oldu? Heç kəs... Göyərçin də köç
edib getdi bu diyardan...
Fəsillər. Bizi tərk edən insanların həmişə
fotolarına baxıb təsəlli tapırıq. Müəllif fəsilləri yalnızca "fəsil"
olaraq qələmə almamışdı. Duyğuları, hadisələri toplayan elə bu fəsillər
idi. Hər fəsil bir insanın qəlbində
tüğyan edən, çırpınan, bəzən həyat
eşqindən sönmüş şamını
yandırırdı. Əslində, bu, həyatda
da belədir. İnsan taleləri,
ölümləri bir-birinə bənzədiyi kimi fəsillərdə
də bənzərlik çoxdur. Baxın,
Göyərçin də payız fəslində köç
etdi. Həsən özü də
payızda tərk etdi oğullarını, qızını.
Hərdən düşünürəm ki, fəsillər
bir-birinə bu qədər bağlıdırsa, niyə hələ
də insanların həyat hekayələrində gizlətdiyi
minlərlə gizli sirlər var? Hacı
Mir Həsən ağa Səyyah, yoxsa doğrumu deyirdi? Bütün bu rəvayətlər, Həsənin
yaddaşından silinmiş bütün xatirələr
doğrumu idi?
Beyrək və Banuçiçək. Ən
çox bu iki qəhrəmanı oxuduqda gözlərim
yaşla doldu. Əminəm ki, Həsən də
yaşadıqlarını yada saldıqda bu duyğuları
yaşayırdı. Sual yaranır ki, Həsən
niyə yaddaşından silindiyi bu xatirələri, hadisələri
xatırlayır, ancaq qızı Həliməni
xatırlamırdı? Niyə Beyrək
deyil, sonuncuda da yenə Banuçiçək qalib gəlmişdi?
Onların uca sevgisi niyə əngəllərə,
çətinliklərə rəğmən
yaranmışdı? Bu suallarımın tək
cavabı şəkillərdə idi. Xəritə
və şəkillər. İnsanlar foto
çəkdirərkən şəkildə "gözəl
göründüm, yaxud çirkinəm" deyə
düşünür. Əslində, həqiqət
bu fikri ifadə etmir, hətta rədd edir? Siz
bilirsinizmi hər bir insanın üz cizgiləri belə sirdir?
Hər cizginin altında bir məna yatır?
Onlar oyanacaqmı? Bəlkə bir gün...
Ən çox acı verən isə Həsən müəllimin
doğma qızı olan Həliməni xatırlamaması idi. Yenə soyuq
payız fəslinin günlərindən biri idi. Hər dəfə
oxuduqca Həlimənin çəkdiyi acını qəlbimdə
hiss edirdim. Bəlkə də Hacı Mir Həsən
ağa Səyyah kimi Həsən də payız fəslini
çox sevdiyindən beynindəki sirli düşüncələr
onu tərk edib, "tənhalar ölkəsinə" səyahət
etmişdi.
Müəllif qeyd edir ki, o, payızı o qədər
çox sevirdi ki, elə bu sevgisinə görə risaləsini
"payız" fəsli ilə başlamışdı. Payız fəslini hər dəfə
o qədər gözəl təsvir edirdi ki, bəzən mənim
qorxub qaçdığım payıza olan sevgim, rəğbətim
artırdı, ancaq həmişə Həsən müəllimin
yaşadıqlarına şahid olduqda mənim də fikirlərim
"tənhalar ölkəsinə" qürub edirdi...
"Tənhalar
ölkəsi" müəllifin deyil, sırf mənim öz
təxəyyülümə əsaslandığım fikirdir,
əziz oxucular! "Tənhalar ölkəsi"
dediyim şəhər, əslində, Bakının tozlu
küçələridir, çünki bu romanı əlimə
alıb oxuduğum ilk gündən bu duyğuları
yaşayıram. İnsan ömrü ilə
bənzərlik çoxdur. Baxın, bəlkə
də Tanrı zamanı gözləyib bu səbəbdən Həsənin
ruhunu öz yanına alıb aparıb? Nə bilmək
olar...
Bəlkə də Gülzarın intiharı olmasaydı,
Həsən Bəyimi tanımayacaqdı. Bu təsadüf
idimi ki, Həlimənin qızı Bəyimə hər
baxdığında simasında bir təbəssüm
yaranır. Bu təbəssüm adi deyil.
Onun altında gizlənən milyonlarla kədər
duyğusu yaşayır. Həsən
müəllimin ruhu ölməyib, sadəcə onu tərk
edib. Onun üzündəki cizgilərində hələ
nə böyük kədər duyğusu yatır! Bəlkə də hamı düşünür ki, Həsən
yalnız deyil, ancaq yalnızdır. O
yalnızlığını hər dəfə
yaşadıqca beynindəki düşüncələr
silinir, qeyb olur. Tanrının hüzuruna
addım-addım yaxınlaşır. Elə
bilirsiniz ki, Gülzarın intiharı Həsənin
imtahanıdır? Xeyr! Sadəcə bu bir tale oyunudur. Xəritə
istədiyi yöndə parçaları birləşdirir.
Şəkillər istədiyi kimi
cırıq-cırıq olub ətrafa səpələnir.
O parçaları tapmaq qeyri-mümkündür,
çünki bu yenə də sirlidir.
Mən düşünürəm ki, Həsənin sonsuz sevgisi xanımı, ömür-gün yoldaşı Bəyim olub. Hamı düşünür ki, Həsən müəllim xəstədir. Xeyr, xəstə deyil! İnsan öz düşüncələrinə sahib olduqda daha tez yaşlanır. Həsən müəllim düşüncələrinə sahib insan deyildi, o düşüncələr məngənəsində onların hər birini qoruyub saxlayırdı. Həyat yoldaşı Bəyim ilə. Deyirlər, sevgi unudular, insan ömrü bitənə kimidir sevgi. Bu fikirlə razı deyiləm, çünki Həsən sevgisini Bəyimə təslim etmişdi. Ona qalan yalnız parçaları idi. Bəlkə də ətrafında heç kimi tanımırdı, ancaq hər zərrəsində sevgi onun ruhuna hopmuşdu.
Oxuduğum Əhməd, Göyərçin, Sevgi ağacı, Beyrək, Banuçiçək kimi. Hər bir obraz Həsənin həyat hekayəsinin, düşüncələrinin sirli xatirələri idi. Bəzən sirli olmağı da gözəldir. Onlar sirr olaraq qalmasa, bəlkə də bu həyatdan addımlarını qoyub getdikdə onların izi qalmaz...
Son olaraq qeyd etmək istəyirəm ki, "Sirlərin sərgüzəşti"ndə Həsən obrazı romandakı digər obrazların talelərində gizlənən sirlərin yolu, ruhu idi. O, digər obrazların bədənində yaşayan ölü ruh idi. "Ölü ruh" dedim, çünki bu fani dünyadan köç edib gedəli xeyli zaman olmuşdu. Onun ruhu nə qədər ətrafda dolaşsa da, artıq əvvəlki kimi deyildi. Həsən bu dünyadan köç edib gedərkən ilk sevgilisi Gülzarın, daha sonra ömür-gün yoldaşı Bəyimin həyatında bir iz qoyub getdi. Noolsun ki, Həsəni öncədən tərk edib getmişdilər? Həsən öz ruhunu onlara əmanət edərək insanların talelərində gizlənən sirlərin yolunda hələ də addımlayırdı. Ancaq dediyi kimi: "Çox-çox uzaqlardan yorğun addımlarla".
Baxın, talelər də "insan ömrünə" bənzəyir. Bəzən soyumuş cəsədə baxıb, göz yaşımızı töküb, şəkillərdə təsəlli tapırıq, bəzən isə tale nöqtələrimizi tanımadığımız insanlarla birləşdirib gizli sirlərin yolunda itib-batırıq. Həsən obrazı digər obrazların həyatında gizlənmədi. Hətta daha da onları düşündü, analiz etdi. Yollarını izlədi. Hansı yolla addımlayıb, hansı nöqtələrdə birləşib körpü quracaqlarının şahidi oldu. Onlar heç bir-birini tanımırdı, ancaq yenə də tale oyunu onları hansısa körpüdə Həsənin beynindəki sualların cavabı oldu.
Demək, şəkillər və xəritə həyatımızda böyük rol alır. İnsanlar öz xəritələrini qurarkən üzərində çalışmırlar. Qorxurlar ki, onu itirərlər. Əslində, itirmirlər. Sadəcə bu yolda addımlamağa qorxurlar. O, çox-çox uzaqlardan yorğun addımlarla gələn kim idi? Həsən... Həsən ruhunu təslim etməmişdi, sadəcə insanların həyatında ölü ruh olaraq gəzirdi. Addım-addım, sakitcə...
Səni oxumaq həm gözəl, həm də
unudulmaz idi, Sirlərin sərgüzəşti! Sən mənim
də həyatımda dərin iz qoyub getdin. Bu iz heç vaxt
silinməyəcək!
Səma MUĞANNA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 27
avqust.- S.27.