"Vətəndaşlığın əlifbası"
kitabından
"Ömrümüz
boyu öyrəndik, axırda onu bildik ki, heç nə
bilmirik"
Nəsirəddin
Tusi
Halallıq
Kəşflər,
elmi yeniliklər, uzayın dərinliklərinə doğru
sıçrayışlar, çılğın texnoloji
yeniliklər dünyasında bayram atəşfəşanlığı
kimi işıq saçan yeni sözlər, dəbdəbəli
kəlmələr arasında kol dibində zorla seçilən
bənövşəyə bənzər bir söz də
vardır: Halallıq.
Uzaq
yüzilliklərin xatirəsi kimi zaman keçdikcə
solğunlaşır, dəbdən düşür, az səslənir, az
düşündürür. Amma dünyanın
nizamının fərqli olduğu köhnə yaşam tərzindən
tam qopmamış balaca dağ kəndlərində
doğulmuş bizlər üçün bu söz çox
önəmlidir. Böyüklərimizin tərbiyə məktəbinin
əsas dərslərindən biri beləydi: Harama əl uzatma!
Əyri işlərdən uzaq ol! Nəfsinə əsr olma!
Halallıqla yaşa!
Bu əxlaqı yaşatmağa
çalışanların əməlləri də, həyatları
da yüksək halallıq örnəyi idi. Onların uzun
ömürləri boyu öz nəfslərini necə
qoruduqları, bu xasiyyətlərilə necə sayqı
qazandıqları barədə əvvəllər də
yazmışam.
İndi
bu barədə danışanlara geriqalmış və ya
dünyadan xəbərsiz adam kimi
baxırlar. Lakin türk törəsi
qutsaldır. Böyüklərimizin
yüksək mənəviyyat örnəkləri, ənənələri,
ucqar kəndlərdə, kiçik bölgələrdə
qorunub saxlanılan türk törələrinin qutsal dəyərləri
böyük şəhərlərə yol tapa bilmir; bizi hər
cığırı və hər izi ilə ürəyi silkələyən,
gözünü yaşla dolduran uca yaylalara, yurd yerlərinə,
kimsəsiz obalara, diş göynədən bulaqların
başına, ilkinliyini qoruyan gözəlliyə
çağırır. Köhnəlmiş
görünən söz də belədir.
Bu gücünü itirmiş, heç kimi maraqlandırmayan
söz insanlığın heç vaxt köhnəlməyəcək
əxlaq qanunlarımızdan biridir. O, möhkəm şəkildə
bağlı olduğumuz, həqiqət kimi qəbul etdiyimiz bir
inanc idi. Bu inancı qoruya bilirikmi? Həyat şərtləri buna imkan verirmi?
Pulun, kapitalın hər şeyi üstələdiyi, hər
cür qazanc vasitələsinin məqbul
sayıldığı dünyada halallıq - tüfəngin
yanında gücünü itirən Koroğlu
qılıncına bənzəyir.
Lakin insanın bir sonu və axirət dünyasına qədər
bir hesabatı var. Bu, axirət hesabatı deyil, hər kəsin
övladları, ailəsi, milləti və vicdanı
qarşısında hesabatdır. İnsan
özünün və xalqının ləyaqətini
düşünürsə, belə köhnəlmiş
sayılan, lakin yüzillər boyu millətin xarakterinin ən
mühüm cəhətlərini təşkil edən
anlayışların sıradan çıxmasına yol verməməlidir.
Yediyin çörəkdən
başlamış, yaşadığın sevgiyə, dediyin
sözə qədər - hər şeyin halal olması,
antikvar kimi zaman keçdikcə dəyərini artırır.
Təəssüf ki, cəmiyyət bu çətin
sınaqlardan keçənlərlə oğruları
qarışdırır və bəzən haram sərvət
sahiblərinə daha artıq hörmət və ehtiram
göstərir. Buna baxmayaraq, biz özümüzü
axına qoşulmaqdan qorumalıyıq. Hər
kəs inanmalıdır ki, o öz həyatını düz
yolla qura bilər. Bu düşüncə
insan ömrünün enerji mənbəyidir.
Xatirə. Yardımlının ucqar, balaca kəndlərində
orta məktəb olmadığına görə yeddinci sinifdən
sonra uşaqlar rayon mərkəzindəki böyük onbirillik
məktəbə gəlir və məktəbyanı internatda
qalırdılar. Burda gündə
üç dəfə yemək, ildə iki dəfə
yaz-qış geyim verilməsi kənd uşaqlarına,
onların ailələrinə böyük kömək idi.
Çoxumuz ehtiyac içində
yaşayırdıq. Bir dəfə atam pul
verib tapşırmışdı ki, özümə köynək
alım. Mənə görə
böyük məbləğ idi; məktəbə yaxın, dəyirman
arxının üstündəki adla deyilən çayxanada
dostlarla çay içməyə bir ay bəs edərdi.
Amma köynək də vacib idi. İnternat köynəklərindən bezmişdim.
"Əlaçı şagirdə
yaraşan" zərif, fərqli bir köynək almaq istəyirdim.
Univermaqda zövqümə uyğun köynəklərdən
birini seçdim, əlimdəki pulu verib
qalığını qoydum cibimə. Satıcının
bir qolu yox idi, amma tək qolu ilə çox sürətlə
işləyirdi və biz internat uşaqlarına da xüsusi
qayğı ilə yanaşırdı. Yataqxanada
köynəyi açıb geyindim, əynimə
biçilibmiş, bəyəndim. Sonra
pulumun satıcının verdiyi kimi cibimə qoyduğum
qalığını saydım və çaşdım;
verdiyim puldan iki qatdan da artıq qalıq qaytarmışdı.
Bu, necə ola bilərdi? Xeyli
irəli düşmüşdüm. Bir-iki
ay evdən pul istəməyə bilərdim. Lakin
piştaxtanın arxasında sağa-sola tələsən,
pulları tək əlinin barmaqları arasında cəldliklə
sayan, gülərüz Ataxan kişi
gözümün qabağına gələndə məni tər
basdı. Qəsəbənin imkanlı
adamlarındandı. Yəqin ki, mənə
qaytardığı onun üçün qəpik-quruşdu.
Lakin bu fikirlə barışa bilməzdim və
köynək bədənimi yandırardı. Qəsəbədən xeyli aralıda yerləşən
yataqxanadan çıxıb, mərkəzdəki univermağa
tələsdim. Pulları olduğu kimi Ataxan kişinin
qarşısına qoyub, "mənə artıq
qaytarmısan" dedim. Kişi gözucu pula baxıb - "Ay
bala, düz olar, götür xərclə, halal xosun!" desə
də mən köynəyin qiymətini xatırlatdım... Kişinin üzündə qəribə bir təbəssüm
vardı. Pulu sayıb, köynəyin dəyərini
götürdü, qalığını qaytardı. Sonra tək qolu ilə məni qucaqladı və
"Halal olsun səni böyüdən ata-anaya! Allah
özü yolunu açacaq sənin, bala!" dedi.
İçimi sevinc bürüdü, geri dönəndə
ayağım yerə dəymirdi. Heç bir
pulun-paranın verə bilməyəcəyi bir
yüngüllük və mənəvi rahatlıq içindəydim.
Daha bir xatirə. Hollandiyaya dəvət edilmişdim. Haaqanın mərkəzi kitabxanasında Almaniyada
yaşayan azəri əsilli şair-yazar Orhan Arazla birlikdə
Azərbaycanın tarixinə və bugününə həsr
edilmiş konfransımız var idi.
Biletimi almış, Amsterdamda bir həftə qalmağa yer
ayarlamışdılar. Təxminən dörd saat çəkən
konfransda kimsə yerindən qımıldanmadı. Dinləyənlərdən çoxu yerli adamlar idi.
Orhan Almaniyaya qayıtdı, mən Türkiyə Dəyanət
İşləri Bakanlığının Amsterdamdakı qədim
qəsrlərə bənzəyən binasında qaldım. Bura həm ofis,
həm də qonaq eviydi. Sonuncu, 5-ci mərtəbədəki
otağımın tavandakı pəncərələrindən
ulduzlar görünürdü. Axşam
saat 6-da bütün qapıları bağlayıb gedirdilər.
Öncə başqa qonaqlar da vardı. Sonra onlar getdi, tək qaldım. Gecə
yazı-pozu arasında susadım. Çoxyaruslu
binanın dolanbac və qaranlıq dəhlizlərində
işıqları yandıra-yandıra endim, ikinci mərtəbədəki
mətbəxdə çay içdim. Sonra
işıqları söndürə-söndürə geri
döndüm. Birdən-birə içimdə
narahatlıq duydum. Tanımadığım
yerdə qalxdığım mərtəbələrin dolanbac və
qaranlıq dəhlizləri məni üşəndirmişdi.
Əvvəllər heç yerdə
duymadığım bu hissi qovmaq üçün
işıqları yandıra-yandıra öz
qaldığım mərtəbəni dolaşaraq, səssizliyi
pozmaq istədim. Dəhlizin uzaq köşəsində,
qapının üstündə məscid
yazılmışdı. Bir otaqlıq
balaca bir ibadət yeri idi. Divar boyu rəflər,
dolablar dini kitablarla doluydu. Bir tərəfdə
xalçanın üstünə canamaz sərilmişdi.
Kitabları gözdən keçirdikcə elə
bildim bütün bina işıqlanır. Xalçanın
üstündə, divara söykənib kitabları oxumağa
başladım. Neçə saat oturduğumu
da unutdum. Ertəsi günün
axşamını da yenə kitablar arasında keçirdim.
Yatmasam da olardı, tezdən 6-da arxamca
maşın gələcək, təyyarə meydanına gedəcəkdim.
Ancaq kitablardan ayrıla bilmirdim. Bəzisindən 30-40 nüsxə var idi. Bəyəndiyim 3-4 kitabı seçib otağıma
gətirdim. Kitabxanamın belə gözəl
kitablarla zənginləşəcəyinə sevinirdim, lakin
tezdən Dəyanətin işçilərindən heç
kimi tapa bilmədim. Qarovulçu da yox idi.
Kitabları götürəcəyimi axşamdan
unudub, heç kimə deməmişdim. Belə
çıxırdı ki, onları oğurlayıb
aparıram. Bilirdim ki, bu qərargahın
sahibləri kitabların yayılmasında, hədiyyə verilməsində
maraqlıdırlar, bir kəlmə eşitdirsəm
"hansını, neçəsini istəyirsən,
götür!" deyərdilər. Təəssüf
ki, deməmişdim və buna görə də kitabları
apara bilməzdim. Geri dönüb,
çantamdan çıxartdığım kitabları məscidə,
öncəki yerinə qoydum. Enib rahatlıqla
maşına oturdum...
Bu da bizim həyata yanaşma tərzindən irəli gələn
əxlaq ölçülərindən biri olaraq
unudulmazdır.
Uzaq anılarımdan daha bir səhifə. Hələ
evlənməmişdim. "Salyan
kazarması" deyilən yerdə rus qadının geniş mənzilinin
bir otağında kirayəşin qalırdım. "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
şöbə müdiriydim. Təsadüfən
redaksiyaya məktub gətirən gözəl, gənc bir
xanımla tanış olmuşduq. Tez-tez zəngləşirdik. Qızdan
xoşum gəlirdi.
Görüşəcəyimiz, onunla yaxın
olacağım düşüncəsi bütün günü
məndən əl çəkmirdi. Vədələşdiyimiz
vaxtda görüşüb yaşadığım evə
getdik. Şampan açdım, xüsusi bir
kəşfiyyata ehtiyac yox idi. Bura niyə gəldiyimizi
bilirdik. Qarşısıalınmaz bir cazibənin
içindəydik. Gənc xanımın bədəninə
kip yapışmış yüngül donu, sadə geyim-kecimi
bu ehtirası daha da artırırdı.
Söhbət
zamanı ailəli olduğunu dedi. Məni qucaqlayır,
öpür və ara vermədən
danışırdı. Sən demə, məni
çoxdan tanıyırmış. Hardan
tanıdığını soruşanda, "sizin mühiti
yaxşı tanıyıram, axı ərim də
jurnalistdir" dedi. Bir həmkarımın həyat
yoldaşı imiş. Hətta harda,
hansı çoxtirajlı qəzetdə işlədiyini də
gizlətmədi. Elə bil başıma
qaynar su tökdülər. Kaş bunu mənə
deməyəydi. Xətrinə dəymək,
heysiyyətinə toxunmaq istəmirdim. Bir bəhanə
tapıb, gecikdiyimi söylədim. Evdən
çıxdıq, onu taksiylə yola saldım.
Təbii ki, ətəyimdə namaz qılınmaz, lakin
ailə yuvalarına yad nəfəs əsdirməyi düz
saymıram.
Ağıl və hissiyyatın əbədi savaşı
insan iradəsinin ən ciddi şəkildə sınandığı
yerdir.
Sonra bu
duyğuların təsiri ilə yazmışdım:
Dedin:
"Yarı yoldan dönmərəm qəti,
Onsuz da bəd uğur gözləyir məni!"
Yox,
öndə yad eşqin şirin şərbəti,
Arxada öz evin gözləyir səni.
Sağlıqla,
əzizim, olsam da harda
Daha sənin üçün şaxtayam, qaram.
Bir
günlük nəşəyə gedən yollarda
Kiminsə
adını ayaqlamaram!
Ruhuna qida verən, özünü öz gözündə
ucaldan işlər unudulmur. Bir müdrikin
sözüylə desək, "Könül dünyası
göylərdən daha geniş, daha dərin və daha
aydındır, onu lazımsız sözlər və işlərlə
daraltmayaq".
İnsanlıq
Biz
İnsanıq! "İnsan" ərəbcə
üns, ünsiyyət sözündəndir. Bizi insan edən ağlımız, dilimiz,
düşüncə və əxlaqımız, əlaqə
qura bilmək və həyatımızı ağılla
yönəldə bilməyimizdir.
Ünsiyyət körpüsü atılmasa sahillər
yaxınlaşmaz.
Biz Adamıq!
İlk insan və ilk peyğəmbər! Allahın əmri ilə
şeytandan başqa, bütün mələklərin səcdə
etdiyi uca varlıq! Həm də iştahını boğa bilmədiyindən
cənnətdən qovulmuş, ömrü nəfsi ilə
mübarizədə keçən günahkar bəndə!..
Sözarası. Kiçik qardaşım Mədətin
orta məktəb dostu Tofiq Quliyevlə aramızda səmimiyyət
vardı. Sabirabad rayonunda hakim işləyəndə
bir axşam böyük şair dostum Söhrab Tahirlə
qonağı olmuşduq. Tofiq həvəslə bizə
hakimlik təcrübəsindən danışırdı:
"Bir dəfə iki nəfərin işinə
baxırdım. Torpaq davaları
düşmüşdü. Kəndlərinin
adını oxuyan kimi əslən Yardımlıdan
olduqlarını anladım. Sabirabadın
Moranlı, Sarxanbəyli, Həşimxanlı, Rüstəmbəyli,
Muğangəncəli, Çiçəkli kəndlərində
Yardımlıdan köçənlər yaşayırlar;
torpaq məsələsində həssasdılar. "Cəpər davası" sözü də o həssaslıqdan
yaranıb. Mən bu iki nəfərin işini
yubatdım, bir bəhanə ilə hərəsinə bir bel
verib, "qərarımızı gözləyənə kimi
məhkəmənin həyətini şumlayın!" dedim. Bir-birilə danışmayan iki adamı məcbur elədim
həyəti çiyin-çiyinə şumlasınlar. Bir azdan çay göndərdim onlara. Ertəsi gün də onları yanaşı işlətdim.
Eyni vaxtda çay içdilər. Üçüncü gün
barışdılar".
Ünsiyyət bütün sorunları həll edir.
İnsan canlıların ən gözəli, ən
mütəşəkkilidir. Hardan gəlib, hara
gedir? İnsanın mənşəyi elmin
və dinin imkanı xaricində olan bir sorudur.
Bütün ömrü boyu həqiqətin,
xeyirxahlığın qələbəsi uğrunda
çalışmış, yazmış və 40
yaşında həyata vida etmiş Cek London ideal insanı belə
təsəvvür edirdi: "O, həqiqətin xətrinə
yalançıları ifşa edəcək, xeyirin qələbəsi
naminə qəddarlığa qarşı çıxacaq,
gözəlliyi qorumaq üçün pislikləri məhv edəcək.
Və beləliklə, zəifə yardım etməklə
onun güclənməsinə çalışacaq".
Görünür, dünyadakı bütün sirlərin
açarı insandır. Bəlkə
kainatın yaranması və keçdiyi yol da elə kökdən
insana gələn yoldur və insanın doğulmasına xidmət
edib. İnsan qutsaldır. İlahi varlıqdır, tanrının ruhunu
daşıyır. Öləndə ruhu yenidən öz əbədi
ünvanına, Tanrının yanına qayıdır!
İnsan
haqqında ən mükəmməl təriflərdən birini
İbn Əl-Ərəbi vermişdir: "Zati ilahiyyatın təcəlli
etdiyi varlıq yalnız odur. O, Allahı özündə əks
etdirən aynadır və bu səbəbdən illəti-qayəsidir...
Bizim varlığımız onun
varlığını həqiqətə çevirməkdən
başqa bir şey deyildir. Əgər Allah
bizim vücudumuz üçün zəruridirsə, bizim
vücudumuz da onun zatını izhar üçün mütləq
vacibdir".
XX yüzilin şairləri və filosofları "Mən
haqqam!" deyən Nəsimi zirvəsinə ətəklərdən
heyrətlə baxırlar. Azərbaycan
intibahının zirvələrindən olan Nəsimi
poeziyası həm də orta yüzillər Azərbaycanında
insan ruhunun ucalığını göstərir.
Albert
Eynşteynin fikrincə, "İnsan bizim kainat
adlandırğımız bütünün bir hissəsidir,
zaman və məkanla məhdudlaşdırılmış hissəsi...
Bu məhdudlaşmaya görə o
özünü, öz duyğu və düşüncələrini,
sanki bütündən ayrı, əlahiddə hiss edir,
şüurun optik aldanışı kimi. Bu
aldanış bir prizma rolu oynayır və bizim şəxsi
arzularımız, az saylı bizə
yaxın adamlar çərçivəsində məhdudlaşır.
Bizim vəzifəmiz özümüzü bu
dustaqlıqdan xilas edərək çevrəmizi o dərəcə
genişləndirməkdir ki, bütün canlı
varlıqları və bütün təbiəti öz gözəlliyi
içində əhatə etsin".
Bir
çox dünya filosoflarının və bəzi dinlərin
dünyaya baxışı belədir: Evrən dediyimiz
canlı bir orqanizmdir, xırda qum dənəsindən
başlamış, nəhəng ulduzlara qədər bir-birinə
bağlıdır, atom kainatın, kainat atomun bənzəridir.
İnsan da kainatın içində onun balaca təkrarıdır.
Dünya mürəkkəb bir mexanizmdir, saat kimi
işləyir, ürək kimi dayanmadan döyünür.
Bu baxımdan Əl-Ərəbi ilə
A.Eynşteynin sözləri bir-birini tamamlayır.
Klassik Azərbaycan düçüncəsi
çağdaş insanları qabaqlamışdır.
Dahi Nizami
XII yüzildə Gəncədən səsini yüksəldib
deyirdi: "Əgər kainatın hürufunu axtarırsansa,
bil ki, onların hamısı səndə, sənsə onun
lövhəsindəsən".
Nizami kainatın əbədi bir nizam içində
olduğunu görürdü. Onun fikrincə, bu nizam
insana ibrət üçün yaradılmışdır.
("Xosrov və Şirin". Başlanğıc).
Kainatın nizamında son dərəcə böyük,
insanı həyəcanlandıran bir estetika, gözəllik
var. Bəlkə də hər birimiz otların arasında zorla
seçilən kiçik mavi gözlü çiçəklərin
ulduz kimi sayrışdığına ömrümüz boyu dəfələrlə
heyrətlə tamaşa etmişik və bu çiçəklərlə
ulduzların bənzərliyinin qətiyyən təsadüfi
olmadığını düşünmüşük. Torpaqdan zorla
seçilən cücülərin mühərriki hardadır,
o belə yorulmadan, sürətlə hərəkət etmək
gücünü hardan alıb, onu yaşadan hansı zərurətdir?
Dərindən düşünəndə
görürsən ki, bu anlamda biz insanlarla o cücülər
arasında o qədər də ciddi fərq yoxdur; bəlkə
də kütlə - sürət - yaşamaq ehtirası nisbətləri
baxımından onlar bizdən daha mükəmməl
canlılardır.
Və insanın yaratdığı ən mükəmməl,
ən nəhəng qurğuların belə o cücülərin
səviyyəsinə çatmasına çox var; daha
doğrusu, bu müqayisə həmişə cücülərin
xeyrinə olacaq. Cünki onları Allah yaradıb, robotları, raketləri,
təyyarələri isə insan!
Uzaydakı nizam haqqında düşünərkən həmişə
məhşur astronom Kaplerin sözlərini xatırlayıram. Onun
müşahidəsi son dərəcə romantik, qeyri-adi və
duyğusaldır. O, eşitmə qabiliyyətimiz
uyğun gəlsə və biz diqqətlə dinləsək
ulduzların səs-səsə verərək oxuduqları nəğmələri,
ulduz xorunu eşidə bilərik, deyir. Ulduzlar bu
boyda uzaqlıqdan bizim qulaqlarımızın ala bilmədiyi
bir səslə oxuyur. Bəlkə, doğrudan da, ulduz aləminin
və evrənin yalnız Allahın dinlədiyi mahnısı
var. İnsan da öz imkanı daxilində o mahnını
yamsılayır və yəqin ki, torpaqdan zorla seçilən
o cücülərin, o nənəmuç boyda çiçəklərin,
işıldaquşların da öz mahnıları var.
İnsan şüurunu dərk etməkdə çətinlik
çəkdiyi vəhdətin nağıllarıdır bunlar.
İslam
alimi Abdulkadir Ceylani də yazırdı: "Evrənin hər
zərrəsində Allahın gözəl sənəti
vardır. Bu sənətlərin hər biri
Allaha vardıran dəlillərdir. ...Ən böyük səadət
ruh zənginliyinə varmaqdır".
Azərbaycan-türk şüuru min illərlə bu vəhdətin
içindən keçib gəlir, bu vəhdəti dərk
edir, onunla qürur duyur, onu tərənnüm edir. Bunu Dədə
Qorqud, Nizami, Nəsimi, Füzuli sözlərində təkrar-təkrar
görürük. İnsan sevgisi ilə
böyükdür. Ona güc verən, onu
bütün fəlakətlərin içindən
çıxaran Allaha və ya onun görəvləndirdiyi
insanlara, tale qisməti olan seçilmişinə, yarına
olan sevgisidir.
Bir filosof deyib ki, müdriklik və mərdlik insan əzəmətinin
təməlidir, bunlar əbədi keyfiyyətlərdir, yəni
insan daha çox öyrəndikcə daha çox insan olur.
Qəribə bir asılılıq var. İnsan mühitdən
asılıdır, öz istedadını üzə
çıxarması, arzularını həyata keçirməsi
üçün ona uyğun bir şərait lazımdır. Şərait
torpaq kimidir. Münbit olanda ağacı
sürətlə böyüdür, çiçəkləndirir,
bəhrəsi aşıb-daşır, münbit olmayanda ən
gözəl toxum və ya fidan da məhv olur.
Di gəl, insanın yaşadığı mühit də öz-özünə yaranmır, mühiti, cəmiyyəti, dövlətləri də insanlar yaradır. İnsan öz yaratdığının əsirinə çevrilmək istəmirsə, cəmiyyət yaradıcılığına ciddi yanaşmalı, onu əsas işi saymalıdır. Ardı-arası kəsilməyən savaşların, inqilabların, hakimiyyət çevrilişlərinin mayasında dayanan əsas məqsəd budur. Şəxslərin hakimiyyət ehtirasları öz yerində, lakın insan daim ideal bir cəmiyyət axtarır, elə bir cəmiyyət ki, övladlarını o cəmiyyətə etibar edib gedə bilsin; elə bir cəmiyyət ki, onun həyat ağacını qurutmayacağına əmin olsun.
Yalnız maddiyyata köklənmiş, bər-bəzək dalınca qaçan, öyrənmək, ağıl sahibi olmaq barədə az düşünən adamlar üzdən dəbdəbəli, lakin içində yel vurub yengələr oynayan saraylara bənzərlər. İnsan ağlının önəmini göstərmək üçün qullanılan saysız bənzətmədən biridir bu: insan-saray, insan-ev... Bu evin içini doldurmaq üçün yalnız zinət, əşya yetərli deyil! Ruh önəmlidir! Ən böyük sərvət, bəzək, zənginlik - mənəvi gözəllikdir. Gözəlliyin və kamilliyin də əsas əlamətlərindən biri sevgidir. İnsanın içi sevgiylə dolu olanda xoşbəxt olur. Sevgi dolu insan, sevgi dolu cəmiyyət! Mərhəmətlə, qayğı ilə, anlaşma və ədalətlə dolu olan bir toplum, bir Vətən!.. Sevgi xırdaçı olmur, nöqsan axtarmır, nəfsinin sahibidir, incitməkdən, cəzadan, zülmdən zövq almır, hər şeyi özü üçün toplamaqdan yox, öz işığını və imkanlarını paylamaqdan zövq alır, gözəlliyi istismar etmir, artırir; balyığandır, toplumda inam yaradır, düşməni də dosta çevirir, cəmiyyət fərdlərini kərpic-kərpic hörüb bütövləşdirir, kütləni Millətə, Milləti böyük bir ailəyə çevirir!
Sevgi həm də insanı Tanrıya qovuşdurur, onu qutsallaşdırır, böyük Nizami demiş, dünyanın əşrəfinə çevirir. Orta yüzillər və İntibah dövrü Azərbaycan-türk təfəkkürü məhz bu böyük ilahi eşqə köklənmişdi. Bütün Yaxın Şərqdə yayılan Yəsəvi ocaqları, fikir və söhbət məclisləri, Qardaşlıq hərəkatı, Vəhdəti-Vücud, Hürufilik, Sufilik cərəyanları əsasən insanı kamilləşdirmək məqsədi daşıyırdı. İndi bu yolun hansı mərhələsindəyik? Təəssüf ki, dövlətlə, cəmiyyətlə insan arasındakı münasibətlər insanın böyüklük və qutsallıq anlayışları ilə uyğun gəlməyən bir səmtə yönəlib. İnsan güclənir, texniki və texnoloji yardımçıları onu kosmosa qaldırır, gözləri uzayın uzaq guşələrində həyat axtarır. Lakin gözümüzün önündə yerdəki qədim həyat ocaqları söndürülür.
İlkin uyqarlıqlara beşik olmuş İraqda demokratik və mədəni ABŞ-ın əli ilə qədim yazılar silindi, kitabxanalar məhv edildi, Suriyada milyonlarla insan yurdunu tərk etmək məcburiyyətində qaldı, qədim mədəniyyətlərin qalıqları top atəşləri altında külə döndü, böyük türk-uyğur kültürünün beşiyi olan Doğu Türküstanda bütöv bir xalq Çin vəhşiliyi nəticəsində hüquqlarından məhrum edilmişdir və bütün sərvətləri əlindən alınır. İnkişaf etmiş, insanlıq qarşısında böyük xidmətləri olan Batı dünyasının İslam aləminə münasibətdə hələ də səlib dövrü təfəkküründən irəli getməməsi inkivizisiya dövrünün unudulmasına imkan vermir. Avropanın, ABŞ-ın yüksək dərəcədə inkişafı, demokratiya, insan azadlığı, söz azadlığı sahəsində atdığı böyük addımlar bütün dünyanın qürur duyduğu işlərdir. Lakin bunların bir astar üzü də var. Azərbaycanın iyirmi faiz ərazisi otuz il Ermənistanın işğalı altında qaldı. BMT-dən başlamış, ATƏT-ə qədər bir sıra uluslararası qurumlara müraciətlər olundu, məsələnin həllini ATƏT öz öhdəsinə götürüb bu məsələnin həllini ABŞ, Fransa və Rusiyaya həvalə etdi. Otuz il ərzində bu qurum Azərbaycanın başının altına yastıq qoyub heç bir iş görmədi. Əksinə, Azərbaycana embarqolar tətbiq edildi. Reallığı niyə görmək istəmədilər? Ona görə ki, Ermənistan xristiandır, Azərbaycan müsəlman?.. Çoxlu belə misal çəkmək olar. İnkişaf etmiş Avropa və Qərbə həqiqəti anlatmaq bu qədər müşküldürsə, dünyanın başqa yerlərində insanların durumunu təsəvvür etmək o qədər də çətin deyil.
Hər il çeşidli qurumlar dünya ölkələrində azad seçki, insan haqları, mətbuat azadlığı və s. məsələlərlə bağlı yoxlamalar, sorğular keçirir. Son dərəcə vacib bir işdir, yəni heç kim kol dalında gizlənə bilməz. Bu məsələlərlə bağlı hər ölkənin öz problemləri var. Azərbaycanı da bu sahələrdə yetərincə sorğulamaq olar. Bu haqda illər uzunu yazırıq, deyirik və yenə yazacağıq. Lakin Azərbaycanda haqlı olaraq tək-tək insanların hüquqlarını qoruyan, siyasi məhbus məsələsini daim gündəlikdə saxlayan Avropa, nədənsə, bir milyon qaçqının taleyini dilinə almadı. Onları görməzdən gəldi. Bu yerdə rus yazıçısı A.Soljenitsının təxminən 44 il öncə Horvard Universitetində Qərbin tənqidinə yönəli mühazirəsini xatırladım. O, hüquq cəmiyyətlərinin mənəviyyat ölçülərindən aşağı olduğunu, siyasətdə əxlaqın unutdurulduğunu, azadlıq anlayışının başsız ehtirasa çevrilərək şərə xidmət etdiyini tənqid edirdi. "İnsan Tanrı və cəmiyyət qarşısında məsuliyyətini unudub. "İnsan haqları" artıq haqqın qorunması çərçivəsindən çıxarılaraq rəqiblərə qarşı mübarizə alətinə çevrilib və tədricən cəmiyyətin haqlarını dağıdıb sıradan çıxarır. Özəlliklə mətbuat tam özbaşınadır, seçilmir, lakin qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyətinin yerini tutur. Azad mətbuatda əsl azad sözü siyasi təzyiqlər əvəz edir. Hakim ideologiya varlanmaq ehtirasını təbliğ edir və insan xarakterini aşındırır. Bütün bunların hamısının səbəbi əxlaqsız, mənəviyyatsız, dinsiz "humanizm" xəstəliyidir".
Bu sözlər dünyada tədricən humanist ideyaların zəiflədiyini, maddiyyatçılığın və şəxsi maraqların cəmiyyət maraqlarından önə keçdiyini, mənəvi dəyərlərin ucuzlaşdığını göstərir.
Sonra daha bir böyük fikir adamının, ingilis yazıçısı Harold Pinterin Nobel nitqindəki sözlərini xatırlayıram. O, ABŞ və Böyük Britaniyanın dünyanın müxtəlif ölkələrinin iç işlərinə qarışmasını, işğal və müharibələri ifşa edərək deyirdi: "İraq xalqına biz işgəncələri, kasetli bombaları, kasadlaşdırılmış uranı, təsadüfi insanların çoxsaylı qətllərini, bədbəxtlikləri, tənəzzül və ölümü gətirərək, bunu "Yaxın Şərqdə azadlıq və demokratiyanın təmin edilməsi" adlandırdıq. Nə qədər adam öldürmək lazımdır ki. Sizin hərəkətlərinizi "kütləvi qırğın" kimi təqdim etmək, özünüzü isə hərbi cani saymaq mümkün olsun? Yüz min?".
Təəssüf ki, yazıçı "ərəb baharı", "demokratiya" bayrağı altında Ərəb dünyasında yaşanan fəlakətlərin, bunun ardınca Liviyada, Suriyada törədilən qanlı cinayətlərin miqyasını, öldürülənlərin sayının milyonu keçdiyini görmədən dünyasını dəyişdi. Sayı tezliklə səkkiz milyarda çatacaq insanların biganə susqunluğu isə tək-tək etirazların səsini batıracaq, bu cinayətlər davam edəcək, bəşəriyyət, bu ağır cinayətləri törədənlər isə məsuliyyətdən kənarda qalacaqlar.
Həmin mərasimdə Pinter əslində dünyanın bütün yazıçılarının insan qatillərinə verə biləcəyi və ya verməli olduqları sualları səsləndirmişdi: "Bizim əxlaq hissimizə nə olub? Bizim ümumiyyətlə əxlaqımız olubmu? Bu anlayışın mənası nədir? Görəsən, onların bizim zamanlarda çox nadir hallarda işlədilən "vicdan" sözüylə bağlılığı varmı?".
Bu gün müstəqil Ukraynanı parça-parça işğal edən, dinc və günahsız insanları məhv edən, milyonlarla qadını, uşaqlı anaları, yaşlı kişiləri özgə ölkələrin qapılarına salan Rusiyada da hər gün bu sual səslənməlidir.
Bu çıxışdakı İraq sözünü, haqlı olaraq, Azərbaycan sözü ilə əvəz etsək erməni terrorçularının və onların müdafiəçilərinin siması ortaya çıxar. Böyük Amerika ədibi Uilyam Folkner də yazıçıların "düz danışmaq qorxusundan" bəhs edəkən yazırdı: "Bizim zəmanəmizin faciəsi hamımızın kütləvi şəkildə, cizmani qorxu içində yaşamağımızdır... İnsan ruhunun bundan başqa heç bir problemi yoxdur. Onun üçün yalnız bir sual qalır: məni haçan öldürəcəklər?".
Bu, Qərbin vicdan səsidir. Biz Avropanın demokratik dəyərlərinə sayqı ilə yanaşmaqla yanaşı, Qərbmərkəzçiliyi ideyasını demokratiya adı altında neoişğalçılığı qətiyyətlə rədd etməliyik.
İnsanın mənəvi dəyərlərinin böyük şəhərlərin xaosunda azdırılıması, qitələrarası sərmayə, varlanmaq ehtirasları, mafiyalararası çəkişmələr insanlığı uçurum kənarına gətirib. Azadlıq sözü öz ilkin anlamını itirir. Bu işdə antisənətin də özəl "xidmətləri" var. Söz azadlığı adına tərbiyəsizlik, təhqir və söyüş, azad sevgi yerinə pozğunluq, rəqabət yerinə bir-birini məhv etmək, narkotika, homoseksualizm, eyni cinsdən olanların evlənmələri və buna bənzər hadisələrin dünya boyu demokratiyanın şərti kimi təbliğ edilməsi insanın doğal haqlarının, vətəndaş hüquqlarının möhkəmlənməsi, bərqərar olunmasına deyil, yüksək bəşəri dəyərləri məhv etməyə, şəxsiyyəti yıpranmağa və parçalamağa xidmət edir. Artıq ruhu, mənəviyyatı olmayan canlı insan deyil, o, balalarını qoruyan sürü qaydalarına əməl edən, qarnı doyandan sonra dayanıb ov etməyən heyvandan da aşağı varlıqdır. O özü daha heç bir hüquq haqqında düşünməyəcək.
2007-ci ildə üç həkimə yeni elmi araşdırmalarına görə Nobel mükafatı verildi. Onlar insan və heyvan genlərini birləşdirərək Ximera adlanan qarışıq canlı növü yaratmışdılar. 2017-ci ildə yarı insan, yarı donuz hibridi ortaya çıxdı. Görünür, at-adamlar (kentavr), balıq-adamlar (su pərisi), qurbağa- adamlar (şahzadə qız) dövrünə qayıdacağıq. Bu araşdırmalar güya tibbi məqsəd daşıyır və insanın bəzi xəstəliklərinin sağalmasına yardım edəcək. Məncə, insana aid bioloji xəstəliklərdən daha qorxulu olan və ömrü qısaldan - mənəvi, iqtisadi və sosial xəstəliklərdir.
Bu gün dünyada bir gen mühəndisliyi
yarışı gedir, öncə qida məhsullarının
genlərinə müdaxilə oldu, qidaların dadı
qaçdı, indi də insan genləri üzərində
axtarışlar gedir; süni intellekt insanın yaxın
köməkçisidir, hədəfdə isə süni insan
yaratmaq istəyi var. Hamısını Marsa uçurub Yapma
Adamlar Planeti yarada bilərlər. Faraon kimi Allahlıq
iddiasındadırlar, nə edirlər etsinlər təki
Allahın dünyasına toxunmasınlar.
Sabir
RÜSTƏMXANLI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2022.- 27
avqust.- S.12-13.