Ötən günlərin xiffəti - Kamal Talıbzadəni xatırlayarkən

 

 

 

 

Kamal Talıbzadə mənim yaradıcı həyatımda xüsusi yeri olan bir şəxsdir indi həmişəlik bir keçmişdə qalmış gözəl 1965-ci ildə (o gözəllikdən o zaman mənim özümün xəbərim yox idi) universiteti bitirib, Elmi Şuranın qərarı ilə aspiranturaya məsləhət görüldüm ədəbiyyat nəzəriyyəsi üzrə o zamankı Nizami adına Dil Ədəbiyyat İnstitutunun aspiranturasına daxil oldum. İnstitutun direktoru milli filologiyamızın ən görkəmli nümayəndələrindən biri, akademik Məmmədağa Şirəliyev (hamı ona "professor" deyirdi, "professor" deyən kimi, hamı bilirdi ki, söhbət bir o qədər professorun arasında məhz Məmmədağa müəllimdən gedir), müavini isə Kamal Talıbzadə idi indi fikirləşirəm ki, o zaman Kamal Talıbzadənin 41-42 yaşı var idi, yəni bugünkü "gənc yazıçı"ların, "gənc tənqidçi"lərin yaşıdı idi, amma o gəncliyə baxmayaraq, Kamal müəllim ədəbi mühitdə nüfuz sahibi idi, hətta deyərdim ki, bizim kimi cavan əhli-qələm üçün ağsaqqal idi. Bu nüfuzun, bu ağsaqqallıq səlahiyyətinin arxasında, aydın məsələdir, Kamal Talıbzadənin əsərləri, ilk növbədə isə, "XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi" monoqrafiyası dayanırdı, yəni o bu nüfuzu səlahiyyəti Abdulla Şaiqin oğlu olmağıyla, yaxud da böyük bir institutun direktor müavini olmağıyla yox, yalnız ağır təbiətli, təmkinli xeyirxah şəxsiyyəti ilə yox, qələmiylə qazanmışdı.

Mən "Müasir Avropa dramaturgiyasında şərtilik" mövzusunda namizədlik dissertasiyası yazmaq istəyirdim bu istəyin bir səbəbi Sartr, Anuy, A.Miller, Dürrenmatt, Fermo, Karvaş, Olbi, Veys Ustinov, De Filippo kimi məşhur ( dəbdə olan! - gənclik ilə dəb ki, əkizdir!) dramaturqları, İonesko, Bekket Adamovun "absurd teatrı"na çox aludə olmağım, ümumiyyətlə, XX əsr Avropa dramaturgiyasını (O.Nildən, Pirandellodan, Şoudan, O.Keysidən, Brextdən tutmuş, yuxarıda adını çəkdiyim o dramaturqlaracan) yaxşı mütaliə etməyim idisə, o biri səbəbi , gizlədim, bir gənclik təkəbbürü ilə milli ədəbiyyatımıza yuxarıdan aşağı baxmaq, hələ bu ədəbiyyatı - milli ədəbiyyatı - layiqincə (yəni dərindən!) hiss edə ona görə qiymətləndirə bilməməyim idi.

Kamal Talıbzadə:

- Bilirsən, var? Yaxşı mövzu seçmisən. Bunu gələcəkdə mütləq yazarsan. - dedi mənim üçün tamam gözlənilməz bir təklif etdi: - Ancaq, gəl, indi tənqiddən bir mövzü götür. Tənqidin buna ehtiyacı var. Aradan düz 41 il (!) keçib, amma onun o zaman dediyi, bir az da pafoslu o sözlər - "Tənqidin buna ehtiyacı var" - indiyə qədər mənim fikrimdə qalıb elə bu başdan deyim ki, mənim nəinki "tənqidin tənqidi" ilə məşğul olmağımda, ümumiyyətlə ədəbi tənqidə gəlməyimdə Kamal Talıbzadənin rolu böyük olub. çox çək-çevirdən, götür-qoydan, tərəddüdlərdən sonra mən "Azərbaycan nəsri ədəbi tənqiddə" (bu konkret mövzu da Kamal Talıbzadənin təklifi idi) mövzusunda dissertasiya yazmaq qərarına gəldim günlərimi Bakıda M.F.Axundov adına, Moskvada Lenin adına kitabxanalarda keçirərək, iki ildən sonra 430 səhifəlik (normativ isə 250 səhifəyə qədər idi) bir yazdım, amma o işi müzakirələrdən keçirmək, müdafiəyə qədərki mərhələni dəf etmək xeyli müşkül bir əhvalata çevrildi. Məsələ burasında idi ki, tənqid mövzusunda yazdığım bu işin əsası tənqidin tənqidi üzərində qurulmuşdu, tənqidin tənqidi isə çox zaman bilavasitə bədii ədəbiyyatın tənqidi demək idi bu, o deyilən söz idi ki, o dövrün bir çox ədəbiyyat tənqid "generalları" əsərdə kəskin tənqid edilirdi, onların isə çoxu elə bu əsərin - dissertasiyanın müzakirə olunduğu qurumların üzvləri rəhbəri idi.

Bu azmış kimi, mən faktiki olaraq, gəmidə oturub, gəmiçi ilə dava edirdim: o əsərdəki əsas tənqid obyekti "müsbət qəhrəman" hərisliyi vulqar sosiologizm idi, vulqar sosiologizm "müsbət qəhrəman" hərisliyi isə, öz növbəsində, sosializm realizmi ədəbi metodunun mühüm sütunlarından biri, əslində, birincisi idi.

Uzun sözün qısası, 1968-ci ilin əvvəllərində bitirib, təqdim etdiyim dissertasiyanı, nəhayət ki, 1970-ci ilin fevralında müdafiə etdim. Elmi rəhbərim Mir Cəlal müəllim, opponentlərim isə Mirzəağa Quluzadə Mehdi Məmmədov idi bu gözəl insanlarla bərabər, o dissertasiyanın müdafiəsində mənim ən aktiv təəssübkeşlərimdən biri Kamal Talıbzadə idi.

Orasını da qeyd edim ki, həmin 20 fevral qış günü o müdafiə zamanı məni istəyən istəməyən ədəbiyyat, elm adamları ilə bərabər, bilavasitə institutda işləyən, aspirant olan dostlarla bahəm, "kənardan" müdafiəyə gəlmiş dostlar - Yusif Səmədoğlu, Anar da zalda idilər indiyə qədər bu hissiyyat yaddaşımda qalıb ki, Kamal Talıbzadə o müdafiəyə yalnız Elçinin yox, ümumiyyətlə, üzdə olan ədəbi gəncliyin tənqidə gəlişi (hörməti!) kimi baxırdı tənqidə görə açıq-aşkar qürurlanırdı.

O da heç vaxt yadımdan çıxmayacaq ki, rəhmətlik Abbas Zamanov müdafiə zamanı çıxış edib, məsələ qaldırdı ki, bu dissertasiyaya görə birbaşa doktorluq adı verilsin bu təklifi cani-dildən dəstəkləyənlərdən biri yenə Kamal Talıbzadə oldu, müdafiədən sonra bir-neçə gün bu məsələ ilə bağlı ora-bura zəng elədi, sidq ürəkdən çalışdı, amma bir şey çıxmadı, ədəbi "generalların" obıvatel psixologiyasının səddini dəf etmək olmadı.

Bir hadisə yadıma düşür mən bunu əvvəllər hardasa yazmışam: o zaman müdafiənin stenoqramından tutmuş, avtoreferatınacan bütün sənədləri rus dilinə tərcümə edilib, təsdiq üçün Moskvaya, Ümumittifaq Attestasiya Komissiyasına göndərilirdi mən sənədləri göndərəndən sonra, elə həmin günlərdə Moskvaya böyük bir anonimka göndərmişdilər məğzi bundan ibarət idi ki, Elçinin dissertasiyasını özü yox, İlyas Əfəndiyev yazıb. Bu anonimka barədə Moskvada yaşayan görkəmli şərqşünas alim, professor Qəzənfər Əliyev Kamal Talıbzadəyə xəbər vermişdi Kamal müəllimin - həmişə sakit, mülayim, dediyim kimi, təmkinini saxlayan bu adamın o zaman necə hiddətlənməsi indiyə qədər mənim gözlərimin qabağındadı.

Rəhmətlik İlyas Əfəndiyev isə özünə xas olan bir şuxluqla gülə-gülə demişdi:

- Mənim dissertasiya yazmağa hövsələm çatsaydı, indiyəcən birini özümçün yazardım !.

Sonralar o dissertasiya əsasında işlədiyim "Tənqid nəsr" monoqrafiyası Azərbaycan dilində , rus dilində dəfələrlə nəşr olundu 1981-ci ildə çap edilmiş "Tənqid ədəbiyyatımızın problemləri" kitabıma da o monoqrafiyanı daxil etmişdim. Kitabın elmi redaktoru Ön sözün müəllifi Kamal Talıbzadə idi o, "Tənqid nəsr" monoqrafiyası haqqında yazırdı:

"Elçinin "Tənqid nəsr" monoqrafiyası günün estetik tələbləri mövqeyindən yazılmış konseptual bir əsərdir. Burada müasir nəsr ayrı-ayrı problemlər əsasında təhlil olunur, tənqid onun vəziyyəti bu aspektdə nəzərdən keçirilir, müəllif tənqidin qarşısında duran vəzifələrlə ədəbi mühit arasındakı əlaqələri araşdırır, hər məsələyə öz münasibətini açıq şəkildə bildirməkdən çəkinmir. Nasir Elçinlə tənqidçi Elçin burada da birləşir, mühakimə müşahidələr ayrı-ayrı ədəbi problemlərin əsasında şərh olunaraq, etibarlı estetik zəmin qazanır, elə bir zəmin ki, xarakter, forma məzmun, yazıçı mövqeyi, aktuallıq müasirlik, bədii dil problemlərinin düzgün elmi tədqiqini təmin edir" (Bakı, "Yazıçı", səh.7-8).

mən aradan bu qədər illər keçdikdən sonra, tam səmimiyyətlə deyirəm: hərgah, doğrudan da belədirsə, bunda Kamal Talıbzadənin çox ciddi mənəvi rolu olub.

 

***

Kamal Talıbzadənin qələmi - ustad qələmi idi bu yerdə "qələm" məfhumunu mən istedad, düşünmək bacarığı, zəhmətkeşlik professionallıq toplusu kimi qəbul edir işlədirəm. Onun klassik müasir ədəbiyyatın problemləri ilə bağlı bir sıra yüksək elmi-nəzəri səviyyəli məqalələri var, o, "Abbas Səhhət", "M.Qorki Azərbaycan ədəbiyyatı" kimi monoqrafiyaların müəllifidir, amma bütün bunlarla bərabər, Kamal Talıbzadə bir ədəbiyyatşünas alim kimi, ilk növbədə, Azərbaycan tənqidinin tədqiqatçısıdır o, mənim fikrimcə, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında ayrıca bir məktəb - milli tənqidşünaslıq məktəbi yaratmışdı.

 

Kamal Talıbzadənin 1966-cı ildə nəşr etdirdiyi "XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi" monoqrafiyası bizim ədəbiyyatşünaslıqda ən mükəmməl elmi əsərlərdən biri olmaqla bərabər, tamamilə yeni bir elmi istiqamətin - dediyim həmin tənqidşünaslıq məktəbinin təməlini qoymuşdur.

Azərbaycan ədəbi tənqidinin keçmişi haqqında da, müasir vəziyyəti haqqında da Kamal Talıbzadədən əvvəllər yazmışdılar: Məmməd Arifin, Məmməd Cəfər Cəfərovun, Mikayıl Rəfilinin, Cəfər Cəfərovun, Əziz Mirəhmədovun başqalarının bu mövzuda həm məxsusi yazıları, həm ayrı-ayrı mövzular daxilində fikir mülahizələri az deyildi, amma bu mövzunun sistemli şəkildə öyrənilməsi, tədqiqi bilavasitə Kamal Talıbzadənin adı ilə bağlıdır.

Məhz "XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi" monoqrafiyasından sonra bizim milli tənqidimiz ədəbiyyatşünaslığın birbaşa tədqiqat predmetinə çevrildi ondan sonra bu mövzuda yazılan əsərlərin bir çoxunun meydana çıxmasında Kamal Talıbzadə elmi rəhbər, redaktor, məsləhətçi, opponent kimi iştirak etmişdir. Onun "Tənqidimiz haqqında qeydlər" (1967, "Ədəbi irs varislər" (1974), "Sənətkarın şəxsiyyəti" (1978) kimi kitabları tənqidşünaslıq məktəbinin formalaşmasında ciddi rol oynadı, o, "XX əsr Azərbaycan tənqidi" monoqrafiyası üzərindəki yaradıcı işini davam etdirərək, tənqidimizin qədim dövrlərdəki ilkin mərhələlərini tədqiqata cəlb etdi 1984-cü ildə fundamental "Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi"ni nəşr etdirdi.

Mirzə Fətəli Axundova qədərki dövrdə Xətib Təbrizinin (XI əsr) "Əl-kafi fi elmey əl-əruz vəl qəvafi"sindən tutmuş Əhdi Bağdadinin (XVI əsr) məşhur "Gülşənüşşüara" əsərinəcən, Sam Mirzənin (XVT), Sadıq bəy Əfşarın, Lütfəli bəy Azərin (XVIII əsr) təzkirələrinəcən, Lətifinin, Həsən Çələbinin, Aşıq Çələbinin elmi-nəzəri fikirlərinəcən tənqid tariximizin sistemli təhlili Kamal Talıbzadənin adı ilə bağlıdır.

Mirzə Fətəlinin "kritika"sı barədə Kamal Talıbzadəyə qədər az yazılmamışdı, Mikayıl Rəfilinin monoqrafiyasından tutmuş, XIX əsr ədəbiyyatımızı tədqiq edən alimlərimizin əsərlərinəcən, Axundovdan bəhs edəndə ya ötəri, ya da nisbətən müfəssəl onun tənqidi tənqidə münasibəti barədə danışılırdı, amma məhz Kamal Talıbzadə Azərbaycan tənqid tarixinin Axundovun adı ilə bağlı bu müəyyənedici mərhələsinin elmi konsepsiyasını işlədi, sırf ədəbi tənqid estetikası baxımından həmin mərhələnin rolunu müəyyənləşdirdi. Daha sonrakı dövr Azərbaycan tənqidinin Abdulla Sur, yaxud Kazımoğlu (Seyid Hüseyn) kimi az tanınan nümayəndələri haqqında ilk məlumatları mən Kamal Talıbzadənin əsərlərindən almışam elə onun köməyi ilə həmin qism tənqidçiləri mütaliə edə bilmişəm. Bizim Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy Hüseynzadə kimi fikir adamlarımızın tənqidçilik fəaliyyəti nəzəri-estetik görüşləri haqqında yazılan əsərlər, söylənən fikir mülahizələr arasında Kamal Talıbzadənin sözü ədəbiyyatşünaslığımızda sanballı çəkiyə malikdir 20-30-cu illərin Əli Nazim, Bəkir Çobanzadə, Hənəfi Zeynallı, Mustafa Quliyev, Əmin Abid, Vəli Xuluflu, Atababa Musaxanlı, Məmməd Kazım Ələkbərli başqaları kimi qələm sahiblərinin ədəbi-tənqidi irsinin üzə çıxarılmasında öyrənilməsində Kamal müəllimin xidmətləri çoxdur. Bir əlamətdar cəhəti qeyd etmək istəyirəm ki, Kamal Talıbzadə klassik ədəbi tənqidi tədiq etdiyi kimi, cari ədəbi prosesin, yəni müasir tənqidin tənqidçisi idi bu mənada onun qoyub getdiyi ədəbi irsdə Azərbaycan tənqidi kompleks şəklində, bütöv bir orqanizm kimi təqdim olunur ki, bu da mövzunun elmi ehtivasında tamlıq yaradır.

 

Bütün bu dediklərimə orasını da mütləq əlavə etmək lazımdır ki, Azərbaycan ədəbi tənqidinin "60-cı illər nəsli" öz qələmləri ilə özlərini ifadə edərkən, bir çox hallarda Kamal Talıbzadənin dəstəyinə arxalanıblar onların Azərbaycan ictimai fikrində özlərini təsdiq etməsində Kamal Talıbzadənin rolu az olmamışdır. Onun Yaşar Qarayev, yaxud Şamil Salmanov kimi tənqidçilərə, ədəbiyyatşünas-alimlərə göstərdiyi xeyirxahlıq mənim gözlərimin qabağında olub bu yerdə mən, deyəsən, yenə xatirələrə varmalı olacağam.

 

 

***

Mən yuxarıda dedim ki, Nizami adına Dil Ədəbiyyat İnstitutunda direktor akademik Məmmədağa Şirəliyev, müavin isə Kamal Talıbzadə idi professor (yəni Məmmədağa müəllim) dilçi olduğu üçün, ədəbiyyat məsələləri ilə əsasən, o məşğul olurdu. Bir neçə ildən sonra isə İnstitut iki hissəyə ayrıldı - ədəbiyyat dil - Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru görkəmli ədəbiyyatşünas, professor Mirzəağa Quluzadə, müavini isə yenə Kamal müəllim oldu mənim həyatımın aspirantlıqdan baş elmi işçiyə qədərki 10 illik bir hissəsi (1965-dən 1975-ə kimi) Kamal müəllimlə birgə əməkdaşlıqda keçdi. Bu gün, aradan 30 ildən artıq bir vaxt keçdikdən sonra da mən həyatımın o dövrünü ən işıqlı xatirələrlə yad edirəm bu xatirələrin həmin işığında Kamal Talıbzadənin çox görümlü bir yeri var.

Mən Gülrux Əlibəyova, Yaşar Qarayev, Şamil Salmanov, bir az sonra da Vəli Osmanlı ilə birlikdə Məmməd Cəfər müəllimin rəhbərlik etdiyi ədəbiyyat nəzəriyyəsi şöbəsində (bu, şöbənin rəsmi adı idi, qeyri-rəsmi isə: Məmməd Cəfər müəllimin şöbəsi!) işləyirdim institutda bizim şöbəyə ən məhrəm iki-üç nəfər vardısa, onlardan biri, sözsüz ki, Kamal müəllim idi. Mən indicə "əməkdaşlıq" sözünü işlətdim, amma əslində, bu, elmi əməkdaşlıq yox, əgər belə demək mümkündürsə, elmi dostluq illəri idi, çünki Məmməd Cəfər müəllim başda olmaqla, Kamal müəllimi , bizi - yeni ədəbi nəsli bir tərəfdən ədəbi prinsiplər, bədii-estetik zövq yaxınlığı, əsrin əvvəllərindən gələn (Azərbaycan ədəbi-ictimai mühitinin Mirzə Cəlil Üzeyir Hacıbəyov, Hüseyn Ərəblinski Hüseyn Cavid, Əli bəy Hüseynzadə Əhməd bəy Ağayev, Əhməd Cavad Abdulla Şaiq dövründən gələn!) ziyalılıq ənənələrinə hörmət məhəbbət birləşdirirdisə, o biri tərəfdən sırf insani münasibətlər bu "elmi dostluq"da öz istiqanlı işini görürdü.

Yaşar Qarayev kimi böyük tənqidçi ədəbiyyatşünasın yetişməsində, yaxud Şamil Salmanovun 20-30-cu illər ədəbi prosesini çox effektli şəkildə tədqiq etməsində Kamal Talıbzadənin havadarlığı, xeyirxah münasibəti, məsləhətləri az rol oynamayıb bu havadarlıq, isti münasibət, dediyim kimi, eyni zamanda, insani yaxınlığı da ifadə edirdi.

Mən bu cümlələri yazarkən yalnız elmi müşavirələri, müzakirələri, müdafiələri xatırlamıram, gözəl şam məclisləri, heç vəchlə həddini aşmayan duzlu zarafatlar, həyati "dərdləşmələr" yaş, elmi dərəcə, vəzifə fərqlərinə baxmayaraq, bizim Nizami İnstitutundakı münasibətlərimizin tərkib hissəsi idi hərgah bu münasibətləri bircə sözlə səciyyələndirmək lazım gəlsəydi, o söz - səmimiyyətdir, elmdə səmimiyyət, şəxsi münasibətlərdə səmimiyyət.

Azərbaycan ədəbiyyatının, ədəbiyyatşünaslığımızın, ədəbi tənqidin keçən əsrin ikinci yarısında, xüsusən 60-70-80-ci illərdəki inkişafında, yeni-yeni bədii-estetik elmi-nəzəri keyfiyyətlərin üzə çıxmasında Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun o illərdəki fəaliyyətinin, oradakı aurası müsbət emosiyalardan ibarət aktiv yaradıcı atmosferin rolu, mənim üçün, tamam şəksiz qeydsiz-şərtsizdir. Həmin fəaliyyəti istiqamətləndirən, həmin atmosferi yaradan ədəbi simaların arasında da ən effektli görən, ən aktiv çalışan qələm fikir adamlarından biri , heç şübhəsiz ki, Kamal Talıbzadə idi.

Bu gün Məmməd Cəfər müəllim haqq dünyasındadı, Yaşar Qarayev vaxtsız vəfat etdi, Kamal müəllim 80 illiyindən bir az sonra rəhmətə getdi, lap bu günlərdə Şamil Salmanovu itirdik...

İllər keçir (özü necə illər!) olsun ki, Nizami İnstitutunun daha gözəl günləri hələ irəlidədir, orada daha gözəl bir atmosfer yaranacaq, işçiləri daha sanballı əsərlər yazacaqlar, bir-biriləri ilə daha artıq dostluq münasibətlərində olacaqlar, amma o institutun o günləri ki, mən haqqında danışdım, bir heç zaman təkrar olunmayacaq.

Bu, əlbəttə, həyatın gedişat qanunauyğunluğudur.

Amma çox da təsirlidir.

 

  ELÇİN

Ədəbiyyat qəzeti: xüsusi buraxılış.- 2023.- 12 avqust.- S.4;5.