Adı soyadını eşidən şairQulu Ağsəs

 

(Əvvəli 18, 21-ci saylarımızda)

 

Barmqlarım yaman şeydirşeirində  yaradıcılıq, poeziya mövzusu faciəvi çalar qazanır.  Qulu Ağsəs poeziyanın, qələmin  ali təcəlləsini gizlində yatan həqiqətə nüfuz  etməkdə, onu  aşkarlamaqda görür. Bu, yaradıcılığın məqsədidir.  Bu yolda şair qarşısına çıxan bütün maneələrdən xəbərdardır onlara sinə gərməyə hazırdır.  Şair üçün mühüm olan Həqiqətin özüdür:

 

 Barmaqlarım yaman şeydi,

           hara gəldi uzanır.

          Çıxarmağa göz axtarır,

          mənə düşmən qazanır.

        

Bir ucu tətikdədi,

          hədəf elə özüməm.

 

Özündəki buxovları qırıb özünü həqiqətdə tapmaqdan keçir şairliyin yolu. Bu mənada, şairin taleyi söz sənətinin vəhy məqamına şahidlik sahiblik etməsi ilə bağlıdır. Qırılma nöqtəsindən həyat başlayır (dirilmə məqamı Qulu Ağsəsin bir çox şeirlərində əks olunur) vəhydə özünü tapır. Sənət dünyanın duyğu vasitəsilə dərk edilməsi təcrübəsidir.  Sənətdən başqa digər bu cür təcrübə mövcud deyil. Qulu Ağsəsin  poeziyası özündə  bu təcrübəni ehtiva edir. Şairiniki misra şeiruğrundasəhərəcən tövşüyənbarmaqları başqa aləmlərlə, naməlum  gizli dünyalarla üzləşir,  soyuqdan qaçır, isti nəfəs, sığınmağa yer axtarır.  Bu cür vəhyruhi formalaşma təcrübəsidir, son nəticədə əbədiyyət  axtarışıdır. Real dünya mənzərəsi ilə qarşılaşmanın nəticəsi kimi vəhyfaciədir. Gizlində yatan, Varlığın məhvəri olan Həqiqəti üzə çıxarmaq istəyi insanın özünüqoruma instinktinə ziddir, qaşınmayan yerdən qan çıxarmaqdır:

 

Ortası nişan üzüyün

          indiyədək görməyib.

        Üstündən dırnaq geyinib,

          amma əlcək görməyib.

 

 Şair gizlinləri aşkarlamaq, mahiyyətə varmaq  istəyini özünəxas  simvolik dillə  ifadə edir:  məqsədi barmaqlarına  sonsuz xoşbəxtliyin, sevginin girovu olan nişan üzüyü, onları  üşüməkdənqoruya biləcək əlcək  deyil,   dırnaq geyinib  ən dərin yaraların közünü qoparmaqdır.

Şeirin son iki bəndində şair  cəhalətdə, qaranlıqda yatmış həyat ruhunu, eşqi oyatmaq istəyinə  insanın fitri  əqli ilə  varması məqamına işarə edir. Sonsuz təlatümtlərin, “dərdin at oynatdığışair qəlbi Rəbbi zikr edərək, özünə  barmaqlarının üşüməməsiüçünisti ölümarzulayır. Əslində, ölüm həqiqətin əbədi məqamına yetişərək orda əbədi varolma deməkdir.  Ata obrazının da Qulu Ağsəs şeirində arxetipik səciyyə daşıdığını (ana övlad obrazları kimi) nəzərə alsaq, üzünü görmədiyi atasının ruhuna müraciətindaş altında”, “qəbirdəyatan  Loqosun (doğru söz)  müqəddəsliyini  İlahi ruhu ifadə etdiyini  söyləyə bilərik. “Soyuq isti  konnotasiyası  şeirdə  ölüm həyat,  xeyir şər, qaranlıq işıq semantikası üzərindən geniş  fəlsəfi düşüncələrə məkan  yaradır.

 

 İpək günəş

 

 Qulu Ağsəs  poeziyasında günəşin qarşılanması, günəş obrazına  müraciət, onun təntənəli gözəlliyinin  vəsfi təqdimatı çox mühüm mövzudur. Daha bir poetik nümunədə  cəmi iki cümlədə, sadəcə, təbiət mənzərəsi deyil,  böyük ruh hadisəsi, oyanış, dirilmə, qurtuluş   bir daha həyat eşqinin uğurlanması təsvir olunur:

 

  Günəş

          meşənin üstündən

          çəkdi duman-pərdəni

           şöləsiylə,

          quşlar səhnəyə çıxdı

          yarpaqların alqış səsiylə...

 

 Böyük bir həyat səhnəsində  təbiət sanki bayram edir insanı bu gözəlliyin, harmoniyanın dəyərini, mənasını anlamağa, görməyə, duymağa səsləyir.

 İkiyaşlı İpək Məcidəşeirində  karantin  dövrünün məhkumluğuna,  qaranlığına işıq saçan, ürəkləri təmənnasız saf  sevgisi həyat eşqi ilə isindirən  iki yaşlı qızcığaz İpək  Məcidə  günəşin simvolu kimi müraciət edir şair:

 

 Yollar yasaqdı, İpək,

Hava sazaqdı, İpək,

Çiçək taxıb telinə

          Çıx günəşin yerinə!

 

 Səhər doğan günəş, xəstə dünyaya işıq verən günəş, qışda üşüməməsi üçün  şairin uğrunda meşələri yandırdığı günəş   nəhayət, balaca İpəyə bənzəyən günəş  Qulu Ağsəsin şeirlərində,  sadəcə, seyr edilən təbiət hadisəsi kimi deyil, məcazi simvolik məna daşıyan, magik  rituallıq  yaradan canlı obrazdır.

 

Göydən gələn həqiqət

 

 Yaradıcılıq yol getmək kimidir, məsafə qət etməkdir... Uşaq vaxtı bir şeyə marağım var idikəndimizdən görünənyerlə göyün birləşdiyiyerə qaçırdım... Heç vaxt  yerlə göyün birləşdiyi yerə çata bilmirdim”.  Sabit görünən xətt üfüqi  səthdə yerləşmir,  lütfgöydən yerə  göndərilir. İnsan həyatının əsas hadisələri vertikal münasibətlərdə, göydən yerə ilğım kimi axan eşqə, ilahi ruha yerdən qanad açan  könüldə,  ürəkdə baş verir.

Ədəbiyyatda, şeirdə belə peşəkarlığı qətiyyən qəbul etmirəm. Mən jurnalistikaya ona görə bağlandım ki, bədii sözlə heç vaxt pul qazanmayım”,  deyir Qulu Ağsəs. Poeziyanın irrasionallığını,  azad ruhun ifadəsi olan şeirlərini satmaq istəməməsi təsadüfi deyil şairin.  Onları satmaq günahdır, Yaradanın insana verdiyi  yaşamaq  eşqini dolu-dolu içmək azadlığından özünü məhrum etməkdir. Lakin aid olduğu məkanların ona məlum olan mənaların saflığından, ucalığından, yaradıcılıq kəşflərinin ona yaşatdığı duyğuların gözəlliyindən  uzaq düşmək istəmir şairbu onun  qəlbindən gələn, ammaağıllı qəlbindən” (Dostoyevski, İbn Sina) gələn seçimidir.

          Könlün  sonsuz sərhədlərində, əbədiyyətlə görüşdə sabitlik axtarır şair. Uca məqamlara çata bilməyəndə  ümidsizliyə qapanır, “çarəsizlik  şeirləriyazır. “Dost toyundan qayıdıradlı şeirində  qarşımıza nizamı pozulmuş, ahəngsiz, rəngsiz dünya  mənzərəsi çıxır. Burda ilahi  ruh hələ doğulmayıb (“ruhumuz  kilidlənib”),  insan Tanrıdan uzaq dərdləri ilə baş-başa tənha ömür sürür, narahat düşüncələr hisslərlə qəzəblənir təsadüfi deyil ki, onun qarşısında  dayanan yeganə çıxış yolu ölümdür – “Əcəl  yiyə durmur, / əlac kəndirə qalıb”. Könül dünyası cənnətin, gözəlliyin, ibadətin məkanı olmadıqca  Söz yuva bağlamır / viran ürəkdə daha”. Çarəszlik qəhrəmanın dünyaya subyektiv baxışı kimi dəyərləndirilir. Göy üzünə, aya, buluda  şikayətin, üsyanın arxasıncanaşükür bəndəolduğunu etiraf etməsi  lirik qəhrəman üçün  xilasolma yolunun heç bitmədiyini göstərir: müəllif əxlaq dərsi keçmədən dolayısıyla öz mövqeyini, sevgiyə, inama dönüşün hər zaman mümkün olduğunu vurğulayır. 

Başqa bir şeirində isə şair muhiti inkar edir (“Qələt eləyərəm, desəm”). Onuxainadlandırmaqla, sadəcə, olduğu yerdən deyil, mənadan, daha doğrusu, mənasızlıqdan imtina edir. “Xain  sözünün antonimisiddiqkəlməsinin “son dərəcə doğru sözlü, əsla yalan söyləməyən kimsə”, “lap doğru”, “lap düz  kimi mənalar  daşıdığını nəzərə alsaq, o zaman şairin  bu əsərdə hansı  bədii situasiya, kontekst yaratdığını anlamış olarıq. Qəhrəmanın xilas üçün üz tutduğu, əriyib yox olmaq istədiyihavaisə rahat  nəfəs ala biləcəyi,  ətrafında xain insanların olmadığı, “lap doğru“ların  olduğu bir yerdir:

 

         Qaç bu xain yuvasından,

Əri, yox ol havada.

          Qorx ki, yenə yerdən çıxa,

          Buluddan dama adam...

 

Sonrakı bənddə qəhrəmanın  özünü ruhən azad hiss etdiyi, başqa dünya axtarıdığı bu zaman  göz yaşı tökdüyü  ifadə olunur:

 

           Baş açmazsan:

yaşdı, ya da daş?! –

          Damarında qan durar.

        Gözündən düşən nədisə,

        Ayağını sındırar...

 

 Ayağına dəyəngöz yaşıdaş  assosiasiyası yeni koqnitiv məna yaradır: əzab-göz yaşı  düz  yol tapmağa  kömək edər,  ayağına  dəyən daş  yolunu azmağa qoymaz insanı. Şeirin son bəndində epik sujet geniş faktlar hadisələr göstərilmədən poetik dildə  təqdim olunur: 

 

Bu da axır...

bu da xilas...

          Son gecə...

səhər ertə...

          Qoşulub göyün quşuna

          Üstündən saat ötər...

 

 Yerdən, yalan dünyadan, xaosdan, insan cəmiyyətindən qaçan qəhrəman başqa düzəni, yaşam konsepsiyası olan dünyaya gəlir. Bu, dünyanın özünü qoruyan, onun  cənnət olacağına insanın inamını qoruyan başqa bir aləmdir. Bu məkan insanın yaradıcılıq düşüncəsinin mahiyyəti olaraq onun qəlbinin dərinliyində yaşayır. 

Şairin bir sıra əsərlərində insan, sadəcə, cisimlər arasında cisim deyil, dünyanı özünü mərifətə doğru dəyişə biləcək subyekt kimi çıxış edir. Təsəvvüf poetikasını ifadə edən ən gözəl poeziya nümunələrindən biri  Görsən ki qaranlıq çökür aləməşeirində  şairin  müdrik  sözləri,  nəsihəti səslənir:

 

 Görsən ki qaranlıq çökür aləmə,

Görsən ki axşamdı... fikir eləmə.

.................................................

          ...Görsən hər tərəfdən əlin üzülür,

          Görsən üşüyürsən... yandır özünü...

 

  yaxudHardasa çölün düzündəadlı şeirində  yanar ürək, insanın  daxilindəki işıq  onun  gizli həyat  sirri  kimi  açıqlanır:

 

           Hardasa çölün düzündə

          Su köşkü olmalıydı.

Ürəyinin alt gözündə

Son eşqim olmalıydı.

 

Qulu Ağsəs o əsl sənətkarlardandır ki,  insanı mənəvi dəyərlər sistemində  təsvir edir, odu, nuru insanın qəlbinə gətirmək istəyir. Könüllərdə yanan od, mənəviyyat işığı Qulu Ağsəs poeziyasında mühüm yer tutur onun yaradıclığının  gələcək tədqiqat istiqamətlərindən birini təşkil edir.

 

          Ölüm   sözün ölümsüzlüyü

 

 Bəs dünya nizamında ölüm hansı yeri tutur?  Qulu Ağsəsin “Az qalıbşeirində ölüm həyatın həll edə bilmədiyi bütün sualların cavabıdır.  Şair həyatın qanunları   üzərində baş sındırır:

 

 Fərqi yoxdur: yaxşı-pis,

         bir günə qoyacaq,

Ya bir gün ağlayacaq

         Yaradan özü bizə.

 

Bu bənddə misralar fərqli intonasiyalarda vurğularda fərqli məna çalarları kəsb edir.  Bütün insanların metafizik  biliklərə malik olması onları qəbul edəcəyi absurddur. Amma şair Yaradan haqqında xəbər verir, görünəndən görünməyənə keçid edir. Fələyin gərdişində vurnuxub yerini tapa bilməyən, payına düşən zamanda ən mühüm işini     Allaha üz tutub yaşamağı    təxirə salan insanı bir gün O özü əcəldən xilas edə bilməyəcək. “Üzü şeytanayaşayan  dünyanın mənzərəsini ölüm tamamlayır. Tanrının  özünü, həqiqətini bilən filosof-şair Ağsəs  insanları elə Tanrıdan aldığı ilhamla xəbərdar edir:

 

 Bir anda dağıdacaq!

Bir an – bir göz qırpımı,

Tar-mar eləyəcək bu şux

nizamı düzən.

 

 Şair sözü bu ölümə qarşıdır, o, bəşəriyyətin özünüməhvinin qarşısına çıxır. Onun özünüxilas imkanından ehtiyacından xəbərsiz olması, ilk növbədə, şairin faciəsidir. Dünyanı xəbərdar etmək ilahi aləmləri ifadə etmək üçün şairlərə verilmiş  müqəddəs sözü, əqli  yaşatmağa bərabərdir:

 

           Baxarıqayağımız altda

         bir söz çırpınır,

         Əlimiz çatmayacaq

         əliuzalı sözə.

         Qəbirlər şahə qalxıb

         şair inadı kimi.

         Sancılacaq torpağa...

         Bu da son acıq, hədə.

 

Şair sözün ölümünü Həqiqətin ölümü kimi dəyərləndirir, onunla eyni düşüncə qavrayış sahibi olmayan insanlara  məcazi şəkildə, simvollar vasitəsilə özşair inadı”ndan əl çəkməyəcəyini bildirir. Qəbirdən olsa, yəni o dünyadan bu dünyaya gələrək gəlməkdə davam edərək cahilliyə qələbə çalacaqşahə qalxmış at belində Məkkəyə gələn peyğəmbər kimi qılıncını Haqq yolunda bayraq edəcək,  birliyi, peyğəmbəri, axirəti tanıyan insanları qazanmaq üçün mücadilə edəcəkdir.

Son söz əvəzi

  zamansa  Qulu Ağsəs poeziyasına geri dönməli olsam, yazım  Axirət şeirləri  adlanacaq. Qədim Misirdə yaranmış  əsl adıYenidən dirilməolan  Ölülər kitabı”nın mətnlərini oxuduqdan sonra...

 

Kəmalə UMUDOVA

Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 10 iyun. S. 18-19.