Adı soyadını eşidən şair – Qulu Ağsəs

 

Ön söz əvəzi

 

Qulu Ağsəsin şeirlərini oxumaq çətindir – oda yaxınlaşmaq kimi bir hissdir: səni yandırıb-yaxarmı, səni əridib qəlibinimi dəyişər, kül edib bir ovucamı sığdırar, yoxsa səni səndəki çərçivədən alıb sən olmayan, mən olmayan, yalnız O olan dünyaya götürər –  bütün bu həqiqətləri  hər kəs  şairin yaradıcılığı ilə yaxından tanış olduqdan sonra özü üçün bəlli edə bilər.

          Qaçdığım yerdə yaxaladı məni Qulu Ağsəsin şeirləri. Eşq əhli, ruh adamı bu qaçışın hansı məsuliyyətdən doğduğunu yaxşı bilir, onu da bilir ki, gözünü, qulağını Haqqa bağlaya bilməz – başqa aləmlərlə görüşə çıxmaq nəsibimdir deyib, boynuma daha bir borc yükünü almağa cəsarət edirəm. Uzaq yoldur, uzun  və incə yoldur. Yol yoldaşı ola biləcəyim yolun deyil, yolçuların sınağıdır. Sınayaq bir-birimizi – oxucu və şair.

 

İncəsənət ruhun təcrübəsi kimi

 

Bəşəriyyət var olduğu zamandan bu yana incəsənət  onu müşayiət edir. Cəmiyyət bir çox fəaliyyətləri mühüm hesab etsə də, bədii sənətlə məşğul olmağı heç də mütləq dəyər olaraq qəbul etmir və aşılamır. Din mənsubu və ya ateist olmaq, siyasi maraqlarını bəyan etmək kimi cəhətlər məcburi görünsə də, bədii dəyərlər  yaratmaq, onları çoxaltmaq və inkişaf etdirmək həmişə ikinci dərəcəli iş hesab olunur. İncəsənət həyatın dərkolma şəklidir, bəşəriyyətin  ehtiyacı olduğu həqiqət uğrunda mübarizəsidir. Bu, elmi məntiq yolundan fərqli yoldur. Hegel  belə hesab edirdi: “Öz formasına görə incəsənət müəyyən məzmunla məhdudlaşır. Həqiqət yalnız  bəlli  çərçivədə və səviyyədə  bədii əsərdə öz ifadəsini tapa bilər”. Hegelin bu mülahizəsi dəfələrlə tənqid olunsa da, mədəniyyət tarixində zaman-zaman mübahisələr doğurmuşdur. Elmi, yoxsa bədii idrak     hansı  cəmiyyətin həyatında və inkişafında daha çox üstünlük təşkil edir? Alim haqlıdır, ya sənətkar?!

Məktəbdə bədii əsəri şagirdlərə və ya tələbələrə öyrədərkən onun bütün mahiyyətini bir neçə “ciddi”, məntiqi nəticələr vasitəsilə ifadə etməyə çalışırıq. İncəsənəti ikinci dərəcəli həyat fəaliyyəti hesab etdiyimiz bəllidir, lakin  “nə üçün cəmiyyət incəsənətsiz yaşaya bilməz?”  sualı hər zaman açıqdır. İncəsənət insan ruhunun hansı ilkin tələbinə cavab verir, hansı əzəli ehtiyacından doğur? Şekspirin “Bu sizin xoşunuza gəlirmi”  komediyasının qəhrəmanı  sadəlövh və cahil  Odri  soruşur: “Poeziya nədir? Həqiqidirmi?”.  Həmsöhbətinin  “Əsla yox, çünki ən həqiqi poeziya    ən böyük təxəyyüldür” cavabı  bizi daha  dərin suallar qarşısında qoyur. “Tanrı” odasının müəllifi Derjavin isə poeziya haqqında fikrini belə ifadə edir:

 

Yayda dadlı limonadtək                         

          Xoş, şirin və  faydalıdır.

 

Mandelştam Birinci Dünya müharibəsi ərəfəsində daxilində mütləq bir tənhalıq yaşadığı  vaxtda bu sətirləri yazır:

 

          Və əgər əsl nəğməkarsan,

          Tam qəlbinlə oxuyursan,  

          Hər şey yox olur o zaman – 

         Ənginlik, ulduzlar və səmadır yalnız doğru olan.

 

          Anna Axmatova  məşhur “Sənət sirləri” silsilə şeirlərinin birində   yazır: “Bir bilsəniz, hansı qarmaşadan / Boylanır şeirlər anidən, heç utanmaq bilmədən”. Böyük rus şairi Yevgeni Baratınski “Arifə” adlı şeirində arifə  belə müraciət edirdi: “Yaradıcılq  iztirabı öz  sözü  ilə  çıxarar  bizi  yoxluqdan / Həyat  verilmişdir iztirab üçün: Həyat və iztirab yanaşıdır hər zaman”. Göründüyü kimi, fikirlər müxtəlifdir, subyektivdir. Danılmaz olan bir şey var: ədəbiyyat humanitar düşüncə sahəsi kimi ilk növbədə obyektiv biliklərə yiyələnməyi deyil, insan şəxsiyyətinin formalaşması məsələsini  önə çəkir.

Yaradıcı düşüncə  kamil insan axtarışından doğur. Əsl şair günahlardan sıyrılır və Tanrının qurub nizama saldığı dünyanı yenidən, öz dünyasıymış kimi  qurmağa cəhd edir, İlahi yaradana bənzəyərək, Ona uyğun olaraq varlığı dərk etmək istəyir. Bu yaradıcılıq  təşnəsində əbədi eşq və ontoloji  həqiqət var,  Qulu Ağsəsin  yazdığı kimi: “bir sevdiyini biryolluq  sevmək” var,  “çətin” də olsa (“Çətirim səma”). Vərəqlərlə söhbət edən, onları qarşısında zəmi kimi görən, yaradılışdan və yaradıcılıqdan xəbər verməyən söz yazmaq istəməyən şairdir Qulu  Ağsəs... O,  sözə  münasibəti ilə öz ilahi təyinatına sədaqətini  qoruyur.

Tanrı səltənətində də,  Allahın altında da hər şey həqiqətdir – Var olandır.  Qədim Misirdə “yaradıcılıq” məfhumu artıq dərk olunmuşdu. Yeni dövr mətnlərində  hm.(w).t” sözü  incəsənət  tanrısı Ptaha məxsus  yaradıcı güc,  ustad sənəti anlamı daşıyırdı. Yenidən yaradılma və ya yaratma  (qədim yunan  dilində isə  poiesis adlanırdı) fəlsəfi kateqoriya olaraq “fəaliyyət”, “proses” və “yaranış” məfhumlarını özündə birləşdirir və yaradıcılığın yenidən yaratma mahiyyətini ifadə edirdi.  “Şair” sözü də (poietes) qədim yunan dilində  yaradan” deməkdir. Reallığı dağıdaraq, parçalayaraq onun bütöv görünən şəklinin daxili mənzərəsinə nüfuz etmə, yenidən yaranma, dirilmə, daha üst məna üfüqlərini fəth etmə, sonsuzluğa qovuşma istəyi Qulu Ağsəs poeziyasının əsas intensiyasını təşkil edir.

 

Mətn və metamətn

 

Qulu Ağsəs bədii mətni nədir, onun şeirini aktuallaşdıran hansı cəhətlərdir? Dünya ilə mürəkkəb qarşılıqlı münasibətlər  quran sənətkar, şair müəyyən təsirlərə qarşı müqavimət göstərməsə, onlarla bəzən  “dil tapmasa”, məhv ola bilər. Xarici mühitlə qarşılıqlı münasibət müəyyən biliklərin, mesajların, siqnalların alınması və anlaşılması, çözülməsi, oxunması anlamına gəlir. İnsan bütün ömrü boyu məlumat axınının içindədir. Sənətkar mövqeyi olmaq  bu prosesdə varolma, sağ, diri qalma şansını qoruyub saxlamaq üçün öz üslubunu, işarə sistemini, öz dilini yarada bilmək və cəmiyyətlə bu dildə danışmaq istedadına sahib olmaq deməkdir. Bu söz, bu dil sonda həm də insanların sərvətinə çevrilir. Bu sözdə, bu  dildə ifadə olunan mənalar, mətləblər, sadəcə, emosional, estetik təəssüratlar əldə etmək istəklərimizi təmin etmir. İnsan həyatının mahiyyətində Haqqa yetişmək, Onunla görüşmək, Onu tanımaq, Onunla üz-üzə gəlmək, Onda öz üzünü aramaq və görmək eşqi  yaşayır. Sənət əsəri insana ona tam bəlli olmayan metafizik aləmlə bəsit duyğularla deyil, daha dərin, əzəli bağlarla əlaqə yaratmaq üçün vasitədir.

Qulu Ağsəsin şeirində yaradılanı  dərk etmək Yaradanı təsdiq etməkdən keçir. Dünyanı anlamaq – dünyanın alnına yazılanı oxuya bilməkdir. Anlamaq  istəyi – heyranlıq, heyranlıq – təəccüb, təəccüb – sual doğurur. Qulu Ağsəsin poeziyası fəlsəfi suallar və onlara verilən cavablar  üzərində qurulmuş mətndir, yerdə cavabı tapılmayan suallara başqa aləmlərdə cavab axtarmaq niyyətidir. Yer üzü axan çaydır,  qışda donub yazda yarpaqlayan ağacdır, yağışı var, qarı var. Lakin  görünən hər şey yalnız sirli  aləmlərin lütfü olaraq dərk olunarsa, yaşayır və canlıdır. Dünyaya qonaq olduğunu bilsə də, əbədi sevgiyə inanır şair.  “Bir yol yatağından qalxmayan bir çay  şeirində   dünya  insan üçün hazır və ya bəlli bir cavab deyil, axtarış, kamillik yolu kimi təsvir olunur. “Başını yelləsən, külü közərir  metaforasında  insanın Allah lütfünə inamına, itaət  mövqeyinə işarə olunur.   İşıq deyil, işıq söz verən Allah insanı azad seçimə, məsuliyyətə, mənəvi varlığını daim yaşatmağa səsləyir:

 

Şükür o göydəki ismin halına,

Şükür yağışına, şükür qarına.

Şükür – adımızı öz jurnalına

Əcəl – adqoydudan qabaq yazdırıb...

 

Allahın tək yaratdığı aləmin içində hər birimizin Onun qulu olmağımıza sevinir şair, bizi də  adının daşıdığı o sevincə şərik  edir.

Adəm və Həvvanın günaha batdığı o mübhəm gündən bu yana fanilik alnımıza  yazılıb. Qulu Ağsəs isə bu fanilyi sükranlıqla qəbul edir, onunla barışır. Çünki insanın var olduğu məkanı, yeri, mövqeyi doğru dəyərləndirir. Şair cəmi bir misrası ilə dünyanın sirrindən xəbərdar olduğunu və insanla dünya arasında  məsafəni,  münasibəti  bəlli edir, arif olmağa çağırır. Dünya “İşıq vermir, amma işıq söz verir  deyən şair müdrik bir abiddir, susaraq yol göstərir. Bu, daxilə yönəli bir  yoldur, yaşam və düşüncə biçimidir. O yolun  boyu yoxdur,  dərinliyi var. O dərinlyə getdikcə də ondan geri dönmək daha çətindir, hətta mümkünsüzdür. 

Əsl həyat ətrafımızda olub bitənlər deyil, qəlbimizin dərinliyində yaşananlardır. Dünyanı bu cür görə bilən şair ona verilən “söz”dən razıdır – bu, sözün adı “ümid”dir. Sonsuzluga götürən, insanın  əbədi varlıq hissini təmin edən, onu bir gün işığın özü edən “söz”, ümid. “Günəş olun, sizi hamı görəcək!”, – deyirdi  müstəntiq Porfiri qarşısındakı zavallı Raskolnikova.  İnanclı pravoslavlar üçün Günəş  İsa  Məsihin simvoludur.  Peyğəmbər olmaq Tanrıya İsa kimi inanmaq deməkdir. Əslində, Dostoyevski öz söz hüququnu qəhrəmanına verir, öz düşüncəsini birbaşa ifadə etmir    oxucusuna düşünmək üçün azad məkan yaradır. Şeirdə bunu etmək çətindir, çünki lirik qəhrəman məfhumu var,   müəllif sözün sübyektidir, özünü gizlədə bilmir.   O, poetik mətnin konstruksiyasından kənarda deyil, içində görünməlidir.

          Qulu Ağsəs mətnlərini  çox zaman  sualla başlayır, onları sual-cavab şəklində qurur,  oxucunu da dərk olunana  subyekt olaraq daxil olmağa, anlamadığını anlamağa, xəbərdar olmağa dəvət edir. Şair oxucunu dünyaya kənardan deyil, onun içindən baxmağa, yanlışını qoyub doğrusunu görməyə, pisini qoyub yaxşısını axtarmağa sövq edir. Dərinliyə açılan yollarda qaranlıqlar geri çəkilir, işıq çoxalır, yer   səma, fanilik – ölümsüzlüklə əvəz olunur. Kainatın ənginliklərinə doğru irəliləmək, onun sirrini çözmək,  Yerlə  mələklər arasında əlaqə yaratmaq  insanın Allahla yaxınlığına və uzaqlığına bağlıdır.

Qulu Ağsəs daim yenilənən, ilahi bağları görmək üçün maneələri dəf edən, insanı formalaşdıran mətnlər yaradır.  Nəticə olaraq, mətndənkənar hadisələri vəhy ilə qavrayan, sezən şair xüsusu bir metamətn ortaya qoyur. Bu mətnin qəhrəmanı  sirli dünya və sirli insandır.

 

Həyat və ədəbiyyat

 

Günah incəsənətin  predmetidir (Lotman). İncəsənət günahı təbliğ etmir və əxlaq dərsi də vermir. İncəsənət  günahı  araşdırır. Tanınmış türk folklorşünas alimi professor Özkul Çobanoğlu universitetdə təhsil alarkən kirayə qaldığı evin sahibəsini öldürmək fikrindən məhz “Cinayət və cəza”nı oxuduqdan sonra vaz keçdiyini deyir: Raskolnikovun əzablarını yaşamaq onu qorxudur və cinayətdən çəkindirir.

          Həyat ədəbiyyat üçün materialdır, lakin ədəbiyyat özündə  gizli bir sirr saxlayır – bu sirr müəllifin mövqeyi, insana və dünyaya, onların ikili münasibətlərinə baxışıdır. Qulu Ağsəsin yaradıcılıq yolu, onun fəlsəfi poeziyası  Həyat nədir?” sualının ətrafında dövr edir və ona cavab axtarmaqla formalaşır. Onun zahirən böyük olmayan, lakin  dərin mənaları arayan meditativ mətnləri oxucunu da bu fkir burulğanına baş vurmağa, öz daxili aləmini kəşf etməyə və gizlinində saxladığı eşqi, İlaha bağlılığı üzə çıxarmağa sövq edir. 

Yuxarıda Şekspir, Axmatova, Baratınski kimi  qələm sahiblərinin poeziya haqqında qısa aforistik düşüncələrini qeyd etmişdik. Qulu Ağsəs isə  deyir:

 

Əkinçinin

          havaya atdığı

                             bir ovuc toxumdu ulduzlar –

                          bar vermədiyindən qızarar.

              ...Şeir sirdi, Adam,

              sirri bağırmazlar –

              ulduzlardan utan.

 

Müəllifin bizə söyləmək istədiyi bir sözə sığmır, o, canlı və mürəkkəb quruluşa malik fikirdir. Dünyanın ulduzlar boyda sirri varkən, sözə böyük yük düşür, şairə isə peyğəmbərlik. Bu sirrə cavab arayışı boyunca insan ömrü  mənaya yetir.

Bilinməyən həqiqətləri  üzə çıxarmağı  poeziyanın qayəsi hesab edən  şair sözə bəsit  münasibətdən nigarandır. “Hara baxıram, şairlər” şeirində  Kimdir şair?” deyil, “Kimlər şair deyil?” sualına cavab verir Qulu Ağsəs. “Yaxadan tutub danışan”, “misranın qulağını burub qışqırdan”, “şeiri oxucu üstünə qısqırdan”, “çığıran şairlər”, “bağıran şairlər” , “ağıstan şairlər”, “dağıstan şairlər”  və s. kimi təşbehlərdə təkrarlanan müraciət “şair” sözünün  hansı səbəblərdən öz ilkin mənasını itirdiyini,  ucuzlaşdığını, bayağılaşdığını göstərir.

Müsahibələrinin birində özü və sözü  arasında münasibətlərə aydınlıq gətirməyə çalışır və söhbətin əvvəlindən dəfələrlə təkrarladığı “Bəyəm buna görə seir yazmağa başladım?”  sualına özü də bilmədən sualla cavab verir: “Təzə nəsə yazmaq, özünü təzədən kəşf eləmək adama həmişəmi nəsib olur?!”. Cavabın sonunda yenə bir sual işarəsi qoyur, yenə bir cavaba, bəlkə də, bu cavabdan doğacaq  daha bir suala yer qoyur və beləliklə, Qulu Ağsəs öz  poetik sözü ilə  yerin-göyün başına dolanır.

 Özünü kəşf etmək  yaradıcı olduğunu hiss etməkdir şair üçün. Söz söyləmək, dünyanı fəth etməkdir. Qəlibləşmiş hiss və düşüncələri təkrarlamaq deyil,  sözçülük deyil,  yaradılanı söz vasitəsilə görmək üçün  bir də Yaradanın yolu ilə getməyə can atmaqdır  əsl şair olmaq.  “Bəs Allah, qardaşım, Allah?! Hər şey insanınmı əlindədi?! Yox, atam, yox!   Bayaq soruşdun ki, nə var, nə yox; Allah var, Allah! Yoxu var, varı yox eləyən…”,  deyə sözünə davam edir Qulu Ağsəs müsahibəsində.

          “Həzərat!”  müraciəti ilə başlayan eyniadlı şeirində isə cəmi üç suala cavab üzərindən həyatı anlatmağa  çalışır şair:

 

Həzərat,

cəmi üç suala

                    cavabdı həyat:

                   Kim?

                   – Heç kim!

                             Hara?

          – Heç hara!

           Nə vaxt?

           – Heç vaxt!

 

İnsanı, məkanı, zamanı və onların qarşılıqlı münasibətlərini təyin edən bu lakonik magik mətndə cavab oxucu üçün yenə   sirr olaraq, sual olaraq  saxlanılır. “Heç kim”, “heç hara”, “heç vaxt” inkarının arxasında isə, əslində, əbədiyyət, qədim yunanların həqiqət adlandırdığı Varlıq  təsdiq olunur.

Qulu Ağsəsin şeirlərində axtarış var, sual var, insana inam, abid təvazökarlığı, Allaha şükür etmə məqamı var. Ümumiyyətlə, Qulu Ağsəs mətninin dialektikası təzadların qarşıdurması ilə deyil, qarşılaşdırmasından doğan tamamlanma ilə səciyyələnir:

 

Cənnətin qapısını döyən –

          demək, orda deyil,

          arxada qalan göz –

          düz yolda deyil.

          Ba-ax, ikisi də tərs keçidi:

          biri

          gündüzdü,

          biri

          gecədi.

          Gecə –

          səhəri su kimi üzünə çəkər,

          Gündüz 

          gecənin çiynindən ulduzları sökər...

 

İlk baxışda şeirdə zahiri dinamikaya rast gəlmirik,  sanki statik bir mənzərə təsvir olunur, lakin bu “durğunluğun” arxasında gecə ilə gündüzün mübhəm görüş anı – həyata dönüş anı dayanır. Bu hadisə “səhəri su kimi üzünə çəkər  metaforası  ilə böyük canlılıq qazanır. Obraz öz daxili mənası ilə  sonsuz və əbədi zaman  hadisəsinə çevrilir:  gecə səhərin su lallığına, sakitliyinə, paklığına təşnədir və əksinə, gündüz də gecədən ayrı deyildir    onun çiynindən sökdüyü ulduzları öz rənginə boyayaraq onları çoxaldır, gecəyə sədaqətini nümayiş etdirir, dünyaya şəfəq yayır. Qulu Ağsəs əbədiyyəti ziddiyyətlərin vəhdətində görür. Konkret halda “gecə-gündüz” antinomiyası Varlığın dərki üçün müdrikliyə yeni qapı açır və başqa  aləmlərlə görüşə hazırlayır.  Bu məqam sirr qapısı, Varlığın  dərkinə keçid məqamıdır.

          Bilinməyən dünyalarla görüş məqamının, ölüm qarşısında həyatın metafizik təsdiqinin, reallıqla üzləşmənin həm də yüksək  faciə  anı  olduğunu   Qulu Ağsəs poeziyasının bəzi nümunələrində açıqlamağa  çalışacağıq.

 

Üçölçülü poeziya

 

Azərbaycan ədəbi camiəsində xaotik bir durum var. Hamı var, heç nə  yoxmuş kimi, ad var, söz yoxmuş kimi, söz var, ədəbi söhbət yoxmuş kimi,  yazıçı var, oxucu yoxmuş kimi və s. Bu qeyri-müəyyənliyin içində ən asan iş kütləni arxasına alıb onunla yol getməkdir. Qulu Ağsəs kütlə şairi deyil, hara getsə,  çevrilib  baxanda  arxasında yenə də kütləni  görməmək üçün o, təkliyinə, özünə, qələminə, qələm tutan barmaqlarına və qarşısındakı ağ vərəqə  güvənir. Ona görünən deyil, görünməyən yazılar mənalı görünür. Özünü yerin bətnində, Tanrının gözündə görmək istəyir, Tanrının da gözünə göründünsə, səni nəzərində saxlayacaq, izləməkdə davam edəcək, hələ bir görməyə neçə göz də verəcək. Düşünürəm ki,  uzağı-yaxını görmək üçün deyil    və ya yalnız  bunun üçün deyil –  həm də  göylərdəki cənnəti və yerdəki cəhənnəmi görmək üçün, gecə ilə gündüzü həm ayıran, həm də birləşdirən nöqtəyə nüfuz etmək üçün,  dörd bir  tərəfinə nəzər salıb orda öz yerini də doğru-dürüst təyin etmək üçün eynəyə  ehtiyacı da yaranıb Qulu Ağsəsin...

Qulu Ağsəs şeiri yalnız Allahdan gələndə yazır. Bunu bütün şairlər demək  istəyər və ya deyə bilər və yaxud da deyər,  amma  Ağsəs həm də onu deyir ki, Allahınız olsun, onun olmadığı yerdə söz axtarmayın, söz müqəddəsdir. Bunu İncil də deyir, Quran da. “Başlanğıcda söz vardı. Söz Tanrı ilə birlikdəydi və Söz Tanrıydı”. Tanrı Sözünü  İsanın çiyinlərinə yüklədi və öz Sözünü onun vasitəsilə insanlara çatdırmaq istədi. İsa çarmıxa çəkiləndə ən son qorxusu Tanrıdan uzaq düşmək oldu,  özünün Həqiqət olduğunu bir də sorğuladı,  Söz olmamaqdan qorxdu, özü üçün deyil, insanlar üçün qorxdu, arxasınca səslədiyi insanların xilas oluna bilməyəcəklərindən qorxdu. Şair peyğəmbər deyil, lakin onun getdiyi yollardan xəbərdar olan Allah elçisidir. 

“Mən sirrimi vərəqə yazası oldum, özü də qələmlə, işin ən yüngülündən yapışdım, neçə ildir şeir yazıram, deməli, ömrümün çoxunu qaya başında keçirmişəm”,   deyir Qulu Ağsəs. Vərəq yüksəkliklə assosiasiya olunur. Şairin yerdəki taleyi ruhun son məqamına yetişmək, abidlər kimi səma dilində danışmaqdır. Onun   yaşadığı qayanın yüksəkliyindən “yüngül” görünən “iş” seçilmişlərin qədəridir. Adı soyadını eşidən şairdir Qulu Ağsəs...

Dünyanın ilkin təbiətində ona yaxınlıq, bağlılıq sosial mərtəbələrlə, maddi gözləntilərlə  ölçülmür – bu, süni yaradılmış əlaqələrdir. Söz Qulu Ağsəs üçün cismən varolma, ölməmək üçün yaşamaq vasitəsi deyildir:

 

Çörəkpulundan ötrü yazdığım

          reklam mətninə

          rast gəldim

         şəhərdə.

         Sözlər üstümə qışqırdı:

        Bizi niyə küçəyə atmısan?!

 

Söz şairlə Allah arasındakı  məsafəni təyin edən ölçü vahididir. “İkimizə bir şeir  adlı şeirində şair insan ömrünü əbədiyyətin parçası kimi dərk etmək istəyir:

 

          Baş açmadım – bu, ömürdü, nağıldı, nədi?!

          Uzun olsun, gödək olsun, usanır adam.

          Bilməm şirin arzuları, acı qisməti

          Yaşayanmı İlahidi, yazanmı adam?!

  

          Şair reallığı idrak edən və idrak olunanın bərabərhüquqlu qarşılıqlı əlaqəsi kimi  təqdim edir. Burada insan təsir obyekti kimi təsvir olunmur. Müəllifin məqsədi  idrak olunanın zahiri təzahürlərini deyil, onun daxili mənasını və bənzərsiz bütünlüyünü önə çəkməkdir. Şair  idrak olunan qarşısında könüllü təvazökarlıq edir, ona verilən bilikləri olduğu kimi, hazır şəkildə təqdim etməkdən çəkinir:

 

            Mən dəliyəm, mən güclüyəm, mən zorakıyam,

Ən alınan qalalar da gücnən alınmır.

          Mən sonuncu sonralardan ən sonrakıyam,

          Bəhsə düşdüm, zor elədim, heç nə alınmır.

 

İdrak olunan idrak edənin qarşısında ən uca mərtəbəyə yetişmək imkanı açır. İlahi həqiqət qarşısında mütəvazilik göstərməyin gücsüzlük olmadığını, eyni zamanda tam həqiqətləri üzə çıxarmaq üçün geniş qarşılıqlı təsir sahəsi yaratdığını vurğulayır şair. İnsan və Allah arasında qarşılıqlı əlaqələr bu cür qurula bilər. Bu cür qarşılıqlı təsirin nəticəsində anlama prosesinin hər mərhələsində anlamaq istəyən  özü də yeni biliklər səviyyəsinə yüksəlir:

 

          Qırışından ulduz axan bu göyün altda

Biz kimik ki, səsimizi zilə qaldıraq?

          Ağzı üstdə bir arzum var tək bu  həyatda:

          İstədiyim sözə çatan qələm qaldıram!

 

Sirr olan sözə çatmaq,  onu çözmək, haqqı tapmaq üçün şair yol gedir:

 

Doldurmuşam mürəkkəbnən qələm-maşını,

          Şütüyürəm varaqların üstüynən hələ...

 

Qələmi ilə qət etmək istədiyi yolu – uzunluq, “ömrünün çox hissəsini keçirdiyi” qayanı – hündürlük,  “yorulub  küncündə oturduğu” vərəqi isə enlik, horizontal səth (xana, otaq, yer və s.) hesab etsək, Qulu Ağsəs poeziyasında  yaşadığımız dünyanın  üçölçülü  təsvirinin əks olunduğunu  görə   bilərik.

 

Davamı olacaq…

 

Kəmalə UMUDOVA

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2023.- 13 may.- S.14-15.