Füzuli şeiri - bütün zamanların sehri
Beytlər və misralar üstə gəzişmələr
Mir Cəlalın,
Əkrəm Cəfərin,
Əli Fəhminin və Sabir Əliyevin
ruhlarına xitabən!
Qoca Şərqin üç hakim əski dilində (ərəb, fars və türk) yazıb-yaratmış Məhəmməd Füzuli şeiri nəinki nəzmin hörmətdən düşdüyü (Bir dövrdəyəm ki, nəzm olub xar) öz dövrünün, bütün zamanların sehri olmuş, diqqət mərkəzinə çevrilmişdir. Dahi şair və filosofun başqa dillərdə ərsəyə gətirdiklərini hələ bir anlığa unutsaq, təkcə doğma Azərbaycan türkcəsində qələmə aldıqları (qəzəl, qəsidə, rübai, qitə, tərkibənd, təcribənd, tuyuq, poema və s.) həqiqətən, bəşər övladını həmişə tərpətmiş, ağlına-huşuna təsir göstərmiş, ruhunu pərvazlandırmış, duyğularını qanadlandırmışdır. Bu, "dünən beləydi, bu gün belədir, sabah da belə olacaq" (Rəsul Rza). Bəli, nə qədər ki, hisslərimiz tamamilə korşalmayıb, deformasiyaya uğramayıb, diri insan robota dönməyib, könlümüz daim təzəliyə, novatorluğa can atır, söz gah içimizi göynədir, gah da çölümüzü yandırır, elə Füzulinin şeiri ana laylasının sehridir, bir bayatı əvəzidir, xoyrat ritmidir. Bu sehr nəsilbənəsil hamını heyrətləndirəcək, çünki ünvanı əbədiyyətdir.
Gün ki, sayən düşdüyü yerdən durar, bir vəchi var:
Gəlsə aliqədrlər - fəqr əhli durmaqdır ədəb.
Cəmi yeddi beytdən ibarət bu qəzəl Azərbaycan əruzunun ən işlək rəməl bəhrindəndir (II növ, I variant. Əkrəm Cəfərin tərtibatında). Seçdiyimiz iki misra, yəni beyt şeirin yüksək əyarlı qızıl külçəsidir. Həm oynaq formasına görə, həm də hikmətinə, daşıdığı mənasına görə.
Açması belədir: daş-dağ, divar, ağac-kol harda varsa, Günəşin qabağını kəsir, çünki kölgəsi buna imkan vermir. İnsan da eləcə, günün qızmarında necə dayanırsa, kölgə salır. Bu kiçikhəcmli lirik mətndə Füzuli qəhrəmanının diliylə sevgilisinə buyurur ki, sən harda olursan-ol, dayanırsansa-dayan, fərq eləmir. Günəş sənin üçün ayağa durur, daha gerçəyi kölgən üçün: bunun bircə səbəbi var, ali qədr sahibləri, böyük mənsəb yiyələri qapıdan içəri girərlərsə, fəqir-füqəranın borcudur ayağa dursun. Bu, həm də ədəb-ərkandandır.
Əvvəla, bütün dünyanı qızdıran və işıqlandıran al şəfəqli Günəşin insanla müqayisə olunması, üstünlüyün bəni-Adəm övladına verilməsi, şübhəsiz, həqiqət deyil, məcazdır (Yəni, "aldanma ki, şair sözü əlbəttə, yalandır" etirafını yada salaq). Günəşin "ayağa durması", ona yer göstərməsi isə hətta gözəllik qarşısında kiçilməsi, özünü aşağı tutması deməkdir.
Məlumdur ki, canlı varlıq kimi insanı həmişə dünyanın əşrəfi adlandırıblar; Füzulinin sələfləri də, xələfləri də. Xilqət-mifik-fəlsəfi mahiyyət etibarı ilə Yaradanın zərrəciyidir, Günəş daimi dinamik fəaliyyəti olan planetdir, onsuz təbiətin varlığı qeyri-mümkündür. Öz qəzəlində Füzuli günəşi gözəl qızla qarşı-qarşıya qoyarkən, ona görə birinciliyi insana verir ki, günü cazibədarlıq, gözəllik önündə ram edir, diz çökdürür. Çünki bu həm də Xaliqin əmridir, ona tabe olmaq gərəkdir.
Füzuli Günəşi göydən endirir gözəlin ayağına. Eyni zamanda qeyri-adi əməlinə haqq qazandırır: günəşi insanlaşdırır, təvazökar görkəmli bu cilvəli gözəlin cisminə ədəb-ərkandan don biçir. Məhz günün bu keyfiyyəti bəşər övladına məxsus olduğu üçün ortadan mövcud fərqləri götürür. Şairin belə poetik-estetik, etik fərdi yanaşması sözbəsöz məzmunu artırır. Bu ilahi baxış Füzulinin təbiəti-cəmiyyəti vəhdətdə görə bilmək bacarığıdır, kəlamının sirridir.
Təfəkkürün romantik, ecazkar rəngarəngliyindən doğan çoxqatlı məna dərinliyi və zənginliyi Füzuli qəzəlliyyatının cazibədarlığını birə-beş artırır. Beytlərdə nəinki sözlərin, şəkilçilərin də dəqiq yeri, ünvanı bəllidir. Hər kəlmə sanki hansı dilə (ərəb, fars, türk) məxsusluğunu beytlərin, misraların içində itirir, sözlər zəncir həlqələri kimi bir-birinə bağlanır, geniş harmonik mənzərə yaranır. Söz ardıcıllığına nəzər salsaq, Füzulinin onları necə ustalıqla sıraya düzdüyünün şahidi olursan: söz sözün qonşuluğunda az məna yükünə malikdir. Söz də var, əhəmiyyətinə görə tapıntıdı. Füzuli sözü sözə calayır, birləşdirir, beytlərində yerləşdirir. Çünki bütün sözlər bədii mətndə onun "əsgər və zabitləridi", birbaşa əmrinə müntəzirdi.
Təndə canım bir pərinindir əmanət, saxlaram
Ol zamandan kim, əmanət
qıldılar insana ərz.
Səmavi
kitablara müraciət
(əsasən, Qurani-Kərimə),
surə və ayələrdən, hədislərdən
istifadə Məhəmməd
Füzulinin yaradıcılığında
ən parlaq zirvə nöqtəsindədir.
Doğrudur, bu qəzəldə (Rəməl
bəhri, II növ,
III variant) "təndə canım bir pərinindir əmanət"
misrasında "pəri"
ifadəsi yanlışdır,
çünki pəri
Allahın mələyidir
və mələk nə qədər gözəl, cazibədar xəlq olunsa da, dini qanunla onu
sevmək, onunla ailə qurmaq günahdır, mümkünsüzdür.
Ancaq Füzuli məcazi mənada "pəri" sözünü
işlətmişdir, bu,
sadəcə, obrazdır,
bənzətmədir. O, Tanrının
işinə qarışmır,
eləcə də ağzına su alıb susmağı da qəbul etmir. Bəs onda Yaradan
əqli, istedadı seçilmiş bəndəsinə
nə üçün
verib? Deməli, islami əxlaq klassik poeziyanın vəsf etdiyi mələyi (pərini) ailə cütlüyünün
daimi qadın üzvü simasında görmək istəmir, bunu arzuolunmaz hal sayır, müqəddəs pərini
ilahiləşdirir, yalnız
Allahın əmrinə
tabeçiliyinin fərqinə
varır.
Yalnız
bircə nəfərə
dəlicəsinə aşiq
olmaq, vurulmaq mümkündür. Bunu məşhur Şərq dastanı "Leyli və Məcnun"un motivləri əsasında
işləmiş Füzulinin
özü belə etiraf edir. Əslində
Məcnun Qeysdir, Leyli könlünü ovsunladığı, viran
qoyduğu üçün
səhralara, çöllərə
düşüb cununluq
sevdasının yolçusuna
çevrilib. Həm Məcnuna, həm Leyliyə görə məhəbbət bölünməzdir,
o əşya deyil, materiya-məhsul deyil ortadan ikiyə böləsən, yəni
başqa birinin sevgisini də ürəyində yaşadasan,
eşqiylə yanıb-qovrulasan,
yaxılasan, yuxun ərşə çəkilə...
Füzuli Məcnuna münasibətdə radikal
mövqedə dayanmır.
Əksinə, olduqca həlim və yumşaqdır, səmimi və qayğıkeşdir.
Elə bil müəllif kimi yox, ata kimi
o, Leyli və Məcnuna görə məsuliyyət daşıyır.
Hətta poemasına düşməyən qəzəl,
qəsidə və rübailərində dönə-dönə
bu incə məsələnin üstünə
qayıdır. Gah ironik,
gah yarızarafat-yarıgerçək...
Məndə sakin oldu dərdi-eşqi Məcnundan
keçib,
Ondan artıqdır məgər
eşq içrə təmkinim mənim.
(Rəməl bəhri. II növ, I variant)
Bu qəzəlində Füsuli
israrla bildirir ki, içimdə sakin olan, yığılıb-qalan
eşq dərdi Məcnundan keçib mənə. Məcnundan sonra bu bəlaya
mübtəla olmuşam
və içimdə saxladığım bu mübhəm əzab heç Məcnunun daşıdığı əzabdan
artıq deyil, bu məqamda təmkin göstərim, səbrli olum. Füzuli yeganə şairdir ki, öz lirik-fəlsəfi düşüncələrində
əsərlərinin qəhrəmanına
çevrilir. Beytin şərhi bu poetik məntiqə əsaslanır. Və yaxud özünü dastanının baş surətiylə müqayisə
edir, eşq dərdindən doğrudan
da, ağrı çəkdiyinin,
ağrısının Məcnundan
az olmadığının
şərəfinə varır,
bundan iftixar çəkdiyini başqa qəzəllərində də
təkrarlayır:
Sürdü Məcnun növbətin,
şimdi mənəm rüsvayi-eşq,
Doğru
derlər, hər zaman
bir aşiqin dövranıdır.
(Rəməl, II növ, I
variant)
Biyabanlarda Məcnundan qəmü-dərdim
sual etmin,
Nə bilsin bəhr halın ol ki, mənzilgahı sahildir.
(Həzəc, I növ, I
variant)
Məndə Məcnundan Füzun
aşiqlik istedadı
var,
Aşiqi-sadiq mənəm, Məcnunun
ancaq adı var.
(Rəməl, II növ, I
variant)
Maraqlıdır, bu qəzəlində
yenə Leyli-Məcnun
məsələsinə qayıdır
və Füzuli eşqinə sədaqətdə
tək olduğunu, sevgisinə sadiq qaldığını söyləyir
və ona "fəxr elə ki, sənin mənim tək aşiqin var" ismarıcını göndərir:
Qıl təfaxür kim, sənin həm var mən tək aşiqin,
Leylinin Məcnunu, Şirinin əgər Fərhadı
var.
"Dərd məndə sakin oldu. Yəni
ürəyimdə əbədi
yurd-yuva qurdu, içimi özünə
Vətən seçdi".
Bu, Füzuli qənaətidir
və cəlayi-vətən
olan şair Məcnun kimi xoşbəxtliyinin axtarışına
çıxır, çöllər,
səhralar könül
bağladığı oylaqlardır.
Amma bu dərd-bəla
Füzulinin özünü
də təbdən çıxarıb, o, məstdir,
xumardır, çünki
özü demişkən:
"aşiqin dərdinə
timar etsələr, bimar olur". Müalicə axtarmır, bilir ki, həkim tapmaq eşqinə düşsə və əgər təbib çarə qılsa, xəstə əlacsız
vəziyyətə düşər.
Eləcə də Füzuli ah-aman edir ki, Məcnunun biyabanlara düşmə səbəbini ondan sorğu-sual etməyin, peşmançılıq çəkərsiniz.
Axı, bunun sadə izahı var: dəryanın dibində dürr-inci yaransa da, axırıncı mənzilgahı,
ünvanı dəniz
sahilidir. Nəhəng
dalğa-ləpə gec-tez
onu suyun dibindən, dərinliyindən
kənara çıxarıb
atar.
Füzulinin təbirincə düşünsək,
aşiq olmaq, vurulmaq, dəli-divanəlik,
kimisə ürəkdən
sevmək və ona bağlanmaq insan hissiyyatının adi məhsulu deyil, istedadın məhsuludur. Aşiqlik, eşqlilik istedaddır. Yenə misilsiz müqayisə aparır, özünü təbii surətdə Məcnunla tərəziyə qoyur: məndə Məcnundan füzun, yəni daha artıq aşiqlik istedadı var, əsl sədaqətli aşiq, sevgisinin yolunda cəfa çəkən, səfa
görməyən mən
özüməm, Məcnunun
quruca adı var. Azərbaycanda el arasında belə bir məsəl mövcuddur: "işi görən filankəsdi, filan kəsin isə adı var, inanma". Xalq deyim tərzi, el sözü Füzulinin yaradıcılığının
mayasıdır, cövhəridir.
Digər tərəfdən,
o, istedadın Allah vergisi
olduğunu, buna təəccüblənməməyi,
heyrət etməməyi
dolayısı ilə
nəzərə çarpdırır.
İstedad tərəzisində
ağır gəlmək
hər zaman Füzulinin
alın yazısıdır.
Qəzəlin sonuncu - yeddinci beytində dahi Füzuli daha konkret nəticə hasil edir, eşqin
ağlın-təfəkkürü tədbiri olduğunu heyranlıqla, ayrıca vurğunluqla pıçıldayır,
dəruni məhəbbətin
kökündə, özülündə,
binəsində özgə
heç nəyin yox, məhz əqlin-şüurun dayandığını,
bunun başqa bir nəsihətə ehtiyac duymadığını
işarələyir.
Ey Füzuli, eşq mənin qılma nasehdən qəbul,
Əql tədbiridir ol, sanma ki, bir bünyadı
var.
Şairin
həyəcanlı şəkildə
xəbərdarlığı ciddi təsirin əlamətidir. Bu müraciət
kiməsə deyil, özünədir. O, özünü
ayıltmaq istəyir,
"ey Füzuli" söylərkən, adını
çəkərkən, məsuliyyət
məqamını xatırladır,
çürükçülük eləmir, başqa söz işlətmir. Nə çəkəcəyi
qabaqcadan ona bəyandır. Axı,
"əzəl katibləri
üsşaq bəxtim
qarə yazmışlar"
(Həzəc bəhrində).
Allahın ki, mələkləri
taleyini qara xətlə köçürtdülər,
daha buna nə şəkk-şübhə, baş
verəcək hadisə
qaçılmazdır.
Bir pəri silsileyi-eşqinə
düşdüm nagəh,
Şimdi
bildim səbəbi-xilqəti-Adəm
nə imiş.
Lakin Füzuli eşqi ağlın tədbiri saysa da, bu bəlaya
qəfildən, bilmədən
düşdüyünü bəzən acizanə tərzdə etiraf edir. Sanki demək istəyir ki, ixtiyar məndə deyildi. Əgər həqiqətən,
bir ixtiyar özümdə olsaydı,
bundan uzaq qaçardım. Və bu dərdin (eşq dərdinin) çarəsizliyini, ona hələ məlhəm tapılmadığını, dərmanının
yoxluğunu vurğulayır.
Bir də odlu-odlu müalicə axtaran təbiblərin, həkimlərin
mat-məəttəl qaldıqlarına
münasib söz tapmır. "Eşq dərdinin dərmanı qabili dərman deyil, tərki-can derlər bu dərdin mötəbər
dərmanına" ümidsizliyinə,
pessimizminə qapılır.
Lakin Füzuli bədbinliyi
nikbinlikdir, "tərki-can" olmaq
ölmək deyil, var olmaq, dərmana yetmək deməkdir.
Nəhəng söz sərrafının
müaze bəhrində
maraqlı qəzəl
nümunəsi var ki, aşiq
dərd aludəçisidir,
qüdrətli Rəbbindən
təvəqqe edir, onu bircə an belə "bəlayi-eşqdən
cüda" etmə, ayrı salma. Dərd çəkmək
mənim həyatım
və varlığımdır,
cismimə ona görə can vermisən,
bəla çəksin.
Füzuli o qədər
buna aludə olur, vurğunluğunu, dərdə
aşiq olduğunu pünhan saxlamır, açıb-ağardır. "Mən istərəm bəlanı, çün
istər bəla məni" deyir. Bu misradakı məntiqə görə şair ona görə bəlaya aşiqdi ki, bəla da ona aşiqdi, onu sevib, seçib. Mehri-məhəbbət qarşılıqlıdır:
Təmkinimi bəlayi-məhəbbətdə qılma süst,
Ta düst tən edib deməyə bivəfa məni!
Beytin məzmundan öncə formasına diqqət çəkək. Füzuli
ustalıqla birinci misranın qafiyəsini, axırıncı "süst"
sözünü eyni beytin ikinci misrasındakı
ilk sözlə, "düst"la
həmqafiyələndirib. Deməli,
Füzuli üçün
qabaqcadan hazırlanmış
qəlib yoxdur, çünki o, kərpic kəsmir, sözlə işləyir, davranır,
harda lazım gəldi, tələb olundu, yerləşdirilir. Əsas odur, Allahın yaratdığı,
insana əta etdiyi söz əhya (dirilik) tapır, misra daxilində elə pərçimlənir, heç
cür qopartmaq mümkün olmur. Mahir "bənna" dürüst ünvan göstərib, başqa sözlərin qonşuluğunda
tapıb işlətdiyi
söz yerindəcə
rahatdır, misra düzümünün sıra
nəfəridir, farağat
dayanıb "post"unda.
Bəs Rəbbinə nə üçün yalvarıb-yaxarır?
Öylə zəif qıl tənimi firqətində kim,
Vəslinə mümkün ola yetirmək
səba məni!
Əvvəl misal gətirdiyimiz
beytdə Füzulinin Rəbbindən tələbi
və arzusu: Məhəbbətin bəlasına
düçarkən məni
dözümlü et və
mənə çoxlu
səbir, təmkin ver, qoy kənardan
halıma tamaşa quran dost-aşna məni vəfasızlıqda
qınaq hədəfinə
çevirməsin, suçlamasınlar,
bir atım barıtın varmış,
tabın yox imiş. Təbii haldır ki, dərd-bəla
çəkən adam
saralıb-solur, vücudu
əriyib çöpə
dönür. Hamı onu barmaqla göstərir,
xəstə halına
acıyır, taleyini qarğıyır. Azarlamaq,
sevdası yolunda yatağa düşmək
Füzulinin baş obrazının könül
sərgüzəştidir. İkinci beytdə, göründüyü kimi,
bu qəhrəman o qədər zəifləmək,
arıqlamaq istəyir
ki, onu külək ağuşuna ala bilsin, bu şərtlə, səba yeli aşiqi vüsalına qovuşdursun, vəslinə
çatdırsın. Təbiətlə
dil tapmaq (Söhbətül-əsmar - Meyvələrin
söhbəti), təbiət
hadisəsinə ictimai
don geydirə bilməkdə
Füzulinin tayı-bərabəri
yoxdur.
Özünü "qəmin hərifi"
adlandıran Füzuli
həqiqətənmi bu
qədər sadəlövhdür,
qəmin, möhnətin
həriflədiyi bəndədir?
Yəni dünyadan bu qədər bixəbərdir, məlumatsızdır?
Axı, bütün dünyəvi elmlərə
vaqif olan Füzuli yerin altını da bilirdi, üstünü də. Bunu təkcə yaratdıqları deyil, məsləkdaşları da, müasirləri
də, təzkirəçilər
və mirzələri
də təsdiqləyir.
Bəs niyə göz görəsi özünü oda atır? Eşq möhnətinin ağırlığını
dərk edən şair hap-gop edəni (laf danışanı) az qala çarmıxa çəksin, həmin yükün yüngüllüyünü
söyləyənin qatı
asisinə çevrilir.
Sübut etməyə
çalışır ki, eşq
elə bir ağır yükdür
ki, altında Qaf dağı (Qafqaz dağının nağıllarda,
əsatirlərdə qədim
adı) əyilib, ikiqat olub:
Möhnəti-eşq, ey dil, asandır deyib, çox vurma laf,
Eşq bir yükdür ki, xəm olmuş onun altında Qaf.
Məhəmməd Füzuli bütün
ömrü uzunu Məcnunu müşayiət
edir: təkcə Leylinin və Qeysin (Məcnunun) sağlığında deyil,
onlar faciəvi surətdə özlərinə
qəsd edib canlarını tapşırandan
sonra da əl çəkmir. Aşiqin və məşuqun yoxluğu ilə barışmır, özünün xəyali Leylisini və Məcnununu yaradır. Yenə keçmiş eyhamla onları çağırır, küsür,
barışır, ovsunlayıb
könüllərini ələ
almağa çalışır.
Bilə-bilə ki, artıq
həyatda nə divanə Qeys var, nə də ağlını itirmiş
çaşqın Leyla.
Qəm yolunda mən qalıb, getdisə Məcnun, yox əcəb,
Sayruya düşvardır həmrahlıq
eyləmək sağ ilən.
(Rəməl bəhri, II növ, I variant)
Və yaxud:
Qandurur kim, dəmbədəm gözdən enib, örtər tənim,
Dəşti-qəm Məcnunuyam, mən
hardanü hardan libas?
(Rəməl bəhri, II növ, III variant)
Bu beyt isə Füzuli
qəzəliyyatında, ümumiyyətlə
bu növ poeziyada təsadüf edilən formaca ən nadir bəhrdə (Mütəqarib, I növ,
I variant) yazılıb. Maraqlıdır,
janrın bu bəhrinə heç bir qüdrətli Azərbaycan ədibi müraciət etməyib, qələm sınamayıb.
Yalnız Füzuli, özünü "eşq
mühəddisi" (mühəndis)
adlandıran şairdən
başqa, o, cəsarət
tapıb, bu bəhrin əsasını
qoyub:
Mənə cəm olur harda kim, var bir qəm,
Mənəm mülki-qəm içrə
Məcnuna varis.
"Yolçu yolda gərək" atalar sözünə istinadən,
Füzuli də özünü "yolçu"
adlandırıb, qəm
yolunun daimi yolçusu. O, başqa iz-cığır tanımır,
tutduğu müqəddəs
yoldan qətiyyən sapmır. İlham atının
cilovundan bərk-bərk
tuta-tuta irəli getməkdədi. "Sayruya
düşvardır həmrahlıq
eyləmək sağ ilən" düşünə-düşünə.
Əlbəttə, yaxşı
anlayır ki, xəstəylə
sağlam ayaqlaşa bilməz, onun üçün çətindir
qəmi çiyinlərində
daşımaq və saxlamaq. İrfani sufiyanə yanaşma "qandurur kim, dəmbədəm
gözdən enüb,
örtər tənim"
misrasında qabarıqdır,
yəni gözlərimin
qanlı yaşı axa-axa bütün bədənimi örtər,
mən bir eşqin divanəsiyəm,
əyin-başımda geyim
pal-paltar, libas hardandı, tələb edirsən. Bu şərhini
verdiyimiz beytdə də şair obraz kimi qəhrəmanından
keçmiş zamanda danışır. Məcnunun
başına gələn
qəzavü-qədərin özünə aidliyini ifadə edir.
Su dama-dama yığılır,
göl olur, insanlar birləşir, cəmləşir, qoşun-kütlə,
ləşkər yaranır.
Füzulinin əqlinə
görə harda qəm varsa, gəlib mənim qapımı döyür,
məni tapır, məndə cəm olur. Demək, mən qəm sarıdan zəngin mülk-mal sahibiyəm, bu minvalla mənə
tay gələn yoxdur, axı bu hesabla mən
Məcnunun varisiyəm,
o, qəm evinin ən varlı şahzadəsidir. Füzuli
özünü qəhrəmanının
mənəvi varisi, qan qohumu sayır,
ruhi bağlılığına
əhəmiyyət verdiyini
açır, bu özəl keyfiyyətini dəyərləndirir. Bu şəkildə
varlı-karlı olduğu
üçün fəxr
edir, amma hər məclisdə, el arasında döşünə döymür,
ar bilir. Beləcə, Füzuli sözünə müdaxilə
eləmədən öz
portretini cızır:
təvazökar, utancaq,
sadə, daxilən zəngin, bənzərsiz insan obrazını canlandırır. Sanki Məcnunun
bütün müsbət
cəhətləri Füzuliyə
köçüb.
Eşq dövranı mənə tapşırdı Məcnun
növbətin,
Xali olmaz nəqşi-ərbabi-vəfadan
bu büsat.
Realdırmı? Bəlkə həqiqətən,
Məcnun eşq dövranın növbəsini
Füzuliyə tapşırıb,
ona "muğayat ol", ismarıcını
yollayıb? Bu təmtərağın,
büsatın vəfadan
xali olmadığı
tapşırığını verib. Etibarlı, sədaqətli Füzuli varis saydığının
vəsiyyətinə necə
arxa çevirsin?
Füzulinin ölməz poemasında
("Leyli və Məcnun"da) Məcnun dünyasını dəyişəndən
sonra da diridir, şair tez-tez onu yada salıb xatırlayır, ruhu ilə ünsiyyət qurur, bəzən, hətta həsb-hal olur, kefini soruşur.
Bu cür psixoloji ricətlər oxucuda inam oyatmaqla bərabər, insan ruhunun əbədiliyinə,
baqiliyinə şübhələri
alt-üst edir. Məcnun nə qədər çox cəmiyyətin içində
var-gəldə bulunursa,
adamlar düşdüyü
müşkül bəladan
xilasına çalışırlarsa,
o, daha artıq onlardan qaçır, rüsvayi-xəlq olduğunu
düşünür, təkliyə
çəkilir. Adamlardan
iraq gəzmək, gen durmaq həyat fəlsəfəsinə çevrilir.
Bu mənada, Füzuli
isə xoşbəxtdir,
təsəlli yeri var,
qəmli günlərdə
tənhalığın daşını
atmaq üçün
könül həmdəmini
tapır. Məcnunun kölgəsidir Füzulinin
həmdəmi. Əcəl
xofu qapısının
astanasını kəsəndə
belə "əfqan"
çəkməklə Məcnunu
yuxudan ayıltmaq mümkündür.
Könül, qəm günlərin
tənha keçirmə,
istə bir həmdəm,
Əcəl xabından, əfqanlar
çəkib, Məcnunu
bidar et.
(Həzəc, I növ, I
variant)
Leyli də, Məcnun da mütləq surətlərdir,
yalnız Füzulinin ixtiyarı çatır
ki, müqayisələr, mübahisələr
aparsın, onları ali zat səviyyəsinə
qaldırsın, qiymətini
versin. "Çünki,
bu sifət gəlibdir ancaq Füzuli şanına"
- qəzəllərinin birində
seçimi qətiyyətinin
səbəbini açıqlayır.
Məlum olduğu kimi, Günəş, Ay, Zöhrə ulduzu həmişə poeziyada bənzətmə rolunu oynayıblar. Xüsusən,
farsdilli, ərəbdilli
şeirdə eninə-uzununa
işləniblər. Füzulinin
sələflərdən fərqi
var, münasibətdə o, özünəməxsus ironiyadan
və yumorundan incəliklə istifadə
edir. Bu zaman obrazı oxucunun gözündə qaldırır. Məsələn,
rəməl bəhrində
yazdığı qəzəllərin
birində bir Leyli kimisinin vüsalına yetmədiyi
üçün Günəş
də mənim kimi səhralara düşüb. Günəş
ayüzlü mələyinin
axtarışına çıxıb.
Sirr deyil ki, gün daha çox
səhra biyabanında
doğur, oranı qızdırır, batan kimi isə üfüqdə
məchulluğa çəkilir:
Yetməyib vəslinə sən
Leylivəşin, bir ömürdür,
Mən kimi Məcnun olub səhraya düşmüş aftab.
Ədəbi obrazın timsalında
(Məcnunun) Füzuli
özünü Günəşə
bənzətmir, Günəşi
özünə oxşadır.
O, nadir istedad sahibidir
ki, ciddi elmi, ironik yumoru, poeziyanı vəhdət halında birləşdirir,
sehr yaradır, münəccimanə hökm
irəli sürür.
Ancaq bütün bunlara rəğmən, Füzuli nə sehrbazdır, nə də təlxək-abdaldır.
Füzuli ən əvvəl şairdir, alimliyi də, münəccimliyi də, zarafatları da əsrarəngiz
şeirlərinə xidmət
edir, onları hasilə gətirmək üçün vasitələrdir.
Tamam orijinal bir sərf-nəzərdən
yanaşsaq, görərik
ki, Füzuli heç də tərəfdarı deyil sirri açılsın,
el içində Məcnun kimi rüsvayi-cahan olsun. Hətta çölün
- kövşənin canavarına
da rast gəlsən, dilini dinc saxla,
başına gələn
əhvalatı vəhşi
heyvana nağıl eləmə. Bəs Füzulini çəkindirən
nədir, təkcə
el tənəsidirmi? Yoxsa, adının ağızdan-ağıza düşməsinin
qorxusudur? Bu səbəblər
var. Ancaq əlacsız
qalıb əfqan etməyinin səbəbini
bilmədiyindən "qalmışam
nalan qəfəs qeydində gülzar istərəm"i heç
kəsə açmır.
Nə aqilə, nə cahilə, nə dərd çəkənə, nə
də yoldan ötənə.
Rəfiqin
olsa dilsiz canəvər, həm saxla raz ondan,
Saqın,
sirrin düşünmə
dilləyə Məcnuni-rüsva tək.
(Həzəc
II növ, II variant)
Pünhan
sirri nə qədər ürəyində saxlasan, ona dəm
versən, bir qəlb həmdəmi tapmasan dərdini bölüşəsən,
insan daha pis hala düşür. Füzuli isə bu dərdi
daşımağa məhkumdur, onu başqası ilə
bölüşməyə və ya sağaltmağa
qısqanır. Dad-fəryad qoparır ki, bəlkə də dərdimi
gizlin saxlamazdım, açardım, yaxşı təbib,
loğman tapmadım, çarəsizlikdən gizlətdim.
Dərdimi
aləmdə pünhan tutduğum naçardır,
Uğrasaydım bir təbibə,
aşikar etməzmidim?
(Rəməl,
II növ, I variant)
Bu mənada,
Füzuli Məcnunu vəfa təlimi almağa
çağırır. Halbuki Məcnun vəfat edib, Haqq
dünyasına qovuşub. Sufi Füzuli onun məzarından yolunu
salmaq istəyir, ənənəvi müraciət formasından
istifadə edir. Çünki o, Məcnunun cismani
ölümünü vəfasızlıq adlandırır.
Ey
Füzuli, dura məndən ala təlimi-vəfa,
Nagəhan mərqədi-Məcnuna düşərsə güzərim.
(Rəməl, VI növ, I
variant)
Digər
bir rəməl bəhrində yazdığı
qəzəlində isə
Füzuli sanki sirri-sovunu qismən açır. Əlbəttə,
tam yox, tədricən,
qismən. Əslində
o, Məcnunu vasitə
sayır, bütün
Şərq dünyasında
şan-şöhrət tapmış
məhəbbət dastanının
baş qəhrəmanının
məşhur adından
imtina edir, yazı taxtasından artıq bu adı
göz yaşı ilə sildiyini, pozduğunu bildirir, daha Füzuli adının yazdığından
dəm vurur:
Lövhi-aləmdən yudum əşk ilə Məcnun adını,
Ey Füzuli, mən dəxi aləmdə bir ad eylərəm.
Ağacəfər HƏSƏNLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 20 dekabr, ¹50.-
S.22-23.