Göz dağı - dağların ən nəhəngidi
və yaxud şeir
ömrü - şair ömrü
O,
çağdaş ədəbiyyatımızda öz yeri,
öz səsi,
öz nəfəsi, öz sözü olan şairdir.
Özünəməxsus üslubu,
fərqli və
fərdi
şeir dünyası
var.
Şeirlərini sevə-sevə, zövq
ala-ala oxuyuram.
Bunlar ayrı-ayrı şairlər
haqqında yazılan məqalələrdə, bəzən
ürəkdən gələn,
bəzən də boğazdan yuxarı, ürəksiz deyilən rəylərdə ən çox rast gəldiyimiz "ziyansız"
təriflərdir...
Özünü də, sözünü
də otuz ilə yaxındır tanıdığım, şeirlərini
maraqla oxuduğum, yazıları haqqında fikirlərimi tərəddüdsüz
bölüşdüyüm, yazılarım haqqında
qeydlərini böyük
hörmətlə qəbul
etdiyim Vasif Süleymanın 60 yaşı
münasibətilə yubiley
məqaləsi yazmaq xəyalına düşəndən
bəri mənim xəyalımda da daha çox elə bu cümlələr dolaşmaqdadır.
Onun da fərqindəyəm ki, tərif
dolu cümlələr,
içindəki məna
açılmasa, mətləb
xırdalanmasa, yaxşı
tanıdığım, yaradıcılığına
yaxından bələd
olduğum, necə deyərlər, yaza-yaza gözümün önündə
böyüyən, böyüyə-böyüyə
altmış yaşına
gəlib çatan Vasif Süleymanın yaradıcı kimliyi, şairliyi haqqında konkret heç nə deməyəcək.
"Görünən dağa bələdçi lazım
deyil" deyirlər. Ancaq bu həqiqətə
də göz yummaq olmaz ki, böyüklüyündən, balacalığından
asılı olmayaraq, şairin sözü dağdan fərqlənir. Şairin sözlə demək istədiyini görünən dağın
o biri tərəfində,
görünməyən aşırımlarında
axtarmaq lazım gəlir. Buna görə də Vasif Süleymanın
şeirlərinin məna
qatını, obrazlar dünyasını görmək
və duymaq üçün ən etibarlı bələdçinin
elə şairin öz şeirləri olduğunu düşünürəm.
Mənə elə gəlir ki, istənilən
söz adamı haqqında ən doğru sözü, ən səmimi tərifi onun əsərləri deyə
bilər. Şairin oxucu ilə sözü tutursa, ünsiyyəti yaranırsa,
oxucu sözün arxasındakı insanı,
sözün sahibini də yaxından tanıyır. Ədəbiyyatşünasların
nə fikirdə olduqlarını deyə bilmərəm, mənim düşüncəmə görə,
sənətdə səmimiyyət
deyilən şey şairin öz kimliyini yazılarında necə ifadə edə bilməsi, taleyini yaradıcılığında
hansı səviyyədə
əks etdirməsi ilə bağlıdır.
Səmimiyyət şairin
özü ilə sözü arasındakı
bütövlüklə ölçülür.
Hər şeir şairin taleyinin bir carçısı, xəbər gətirənidir.
Vasifin özü də bu qənaətdədir:
vaxtilə məqalələrinin
birində mənim dediklərimlə səsləşən
bir fikir bildirmişdi: "Bir qələm
adamının taleyini
onun əsərləri
qədər heç nə təsvir edə bilməz. Hər halda, mən sevdiyim sənətkarların əsərlərində
təsvir olunan taleyinə inamlıyam".
Oxucu şeirdə şairin obrazını görüb,
şeirdən şairin
taleyini oxuya bilirsə, o şeirin müəllifinə rəğbəti
artır, taledən gələn şeiri sevir. Sevənlərin, içində də şeiri və şairi sevənlərin gözündə isə...
Bu yerdə sözü
Vasif Süleymana verirəm:
Elə
ki, üzünə yolları
bağlı,
Dərdi
sevincindən əzəl
görünür.
Qəribə şey imiş insanın ağlı,
Sevdiyi hamıdan gözəl görünür...
Vasif Süleymanın şeirlərinin
mənə gözəl
görünən keyfiyyətləri
barədə fikirlərimi
bölüşmək üçün
bu yazını şairin əbədi dəyərlərə ehtiram
dolu misralarından düşən işıqda
yazmağa çalışmışam,
onun xarakterini, həssas ruhunu ifadə edən obrazları özümə
bələdçi seçmişəm.
Atasına hər səhər
"işə getmə"
deyən qızı Gültaca həsr elədiyi "Gedimmi?"
şeirində Vasif Süleymanın bir İnsan, bir Ata, bir Vətəndaş obrazı oxucu ilə şairin ünsiyyətinə körpü
salır. Sözün
səmimiyyət dünyasına
daxil olan oxucu kiminlə kəlmə kəsdiyinin fərqinə varır. Vasif Süleymanın ürəyinin parası olan övladına xitabən yazdığı
bu şeiri oxuyan hər kəs müəlliflə
həyatda tanış
olmasa belə, onun kim olduğu,
cəmiyyətdə, yaşadığımız
qayğılı dünyada
hansı yeri, hansı mövqeyi tutduğu barədə müəyyən təsəvvür
qazana bilir. Bu şeirdə qızına
xitab edən ümumiləşdirilmiş ata
obrazı deyil, şairin özüdür.
Qız övladlarına
həsr etdiyi silsilə şeirlər Vasif Süleymanın həm ünsiyyət və danışıq tərzini, həm də onu həyata
bağlayan dəyərlərə
münasibətini aydın
ifadə edir.
Çəkilir ürəyim şişə,
gedirəm,
Qismətim düşməyə, düşə, gedirəm.
Duz-çörək dalınca işə gedirəm,
A mənim çörəyim,
duzum, gedimmi?..
Böyük türk şairi
Nazim Hikmətin adına
çıxılan müdrik
bir kəlam var: "Xoşbəxt o adamdır
ki, sabah işə, axşam evə tələsir". Misal gətirdiyimiz misralarda ürəyini övladının
yanında qoyub evindən duz-çörək
dalınca çıxan
atanın, Vasif Süleymanın bütöv
tərcümeyi-halını, ömür-gün tarixini görmək, ömür kitabını vərəqləmək
mümkündür. Bu tərcümeyi-halın
sahibinin, bu ömür kitabının
müəllifinin tapındığı
dəyərlər isə
milli xarakterdən gəlir,
yaddaşımızda yaşatdığımız
dəyərlərdən güc
alır. Ata yaşamağın
mənasını övladının
üzünü qəmdən,
ailəsinin süfrəsini
haramdan qorumaqda görür:
Siz olan dünyada neçə ki varam,
Üzünüz qəm görməz,
süfrəniz haram.
Qalsam, yanınızda xəcil olaram,
Gedib-qayıdacam qızım, gedimmi?..
Şair
başqa bir şeirində də balalarına - qızları
Gültacla Səyalıya
səslənir. Burada
da tale ilə oyunun ortasında qalan, uşaq kimi kövrək, üstü-başı,
dərdi-səri köhnə
atanın yaddaş dünyası ilə içində olduğumuz
zaman qarşılaşdırılır. Şeirin dəyəri bundadır ki, həyatı
boyu "sabah işə, axşam evə tələsən"
şair balalarını
qaranlıq gileylərin,
zəmanədən şikayətin
içində buraxmır,
üzünü sabahlara
tutur, ümidini sabahlara bağlayır.
Üzümüzə hər açılan sabahlar
Sizi dərsə, məni işə göndərir.
Ədəbi mühitə kənddən,
təbiətin içindən
gələn Vasif Süleymanın şeirlərində
sevinci, kədəri ifadə etməyin ölçü vahidi xalqın yaddaşı, xalqın yaddaşında yaşatdığı sınanmış
inanclardır. Onun şeirlərindəki obrazların
çoxu dilin yaddaşı ilə insanın ruhunda dolaşan duyğular arasındakı tənasüb,
uyğunluq, ahəngdarlıq
üzərində qurulub.
Ömrümdən ehtiyac keçdi,
səngidi,
Qapandı dərdimin boşalan
yeri.
Göz dağı - dağların
ən nəhəngidi,
Bir də talelərin qış olan yeri.
Səngimək daha çox tufanı, fırtınanı,
qasırğanı yada salır.
Bu şeirin fikrimdə
canlandırdığı ilk təəssürat budur
ki, insanın ömrü
də başından tufanlar, qasırğalar, fırtınalar keçən
təbiət kimidir. İnsanın taleyinin tufana, qasırğaya, fırtınaya necə düşdüyünü kim
bilməsə də, mən yaxşı bilirəm. Zaman keçir,
taleyin üstündə
qopan tufan, qasırğa,
fırtına səngiyir,
ancaq dərdin boşalan yeri qalıb böyüyür
və oradan bir dağ ucalır
- göz dağı.
Vasif Süleyman yuxarıdakı
bənddə "dağ"
sözünün fərqli
mənalarından ustalıqla
istifadə etməyi bacarıb. Bu misraları oxuyanda, sanki gözümüzün qarşısında
uca dağlar sıralanır və sıralanan dağların
içində göz
dağı heç bir ölçüyə sığmır, bütün
ölçüləri yerindən
oynadır. Ən uca dağların zirvəsi həmişə
qarla örtülü
olduğu kimi, dərdin boşalan yerində talelər qışa düşür,
üşüyə-üşüyə qalır...
Dərdin
boşalan yerində şairin düşüncəsi
ilə təbiətin
qanunauyğunluğu təzad
təşkil edir. Torpaqdan axan su torpağı yaşıllaşdırır, yanaqdan
axan su isə
yanağı soldurur. Taleyin qış olan yerində insanın yanağı dərd bitirir. Beləliklə, şairin düşüncəsi ilə
təbiətin qanunauyğunluğunun
təzadından şeir
doğulur.
Torpağa su düşsə,
yaşıllaşandı,
Solandı yanağın yaş
olan yeri.
Vasif Süleyman başqa bir şeirində də "dağ" sözünün fərqli
və uzaq mənalarını bir araya gətirərək obrazlı deyim yaradır.
Ürək dağı... Meylim
yoxdu yarmağa,
Nə olsun ki, gahdan tişə göndərir...
Burada ürəyə (və ya sinəyə) çəkilən dağ
ilə Nizami Gəncəvi yaradıcılığından
gələn, yaddaşımızda
yurd salan Bisütun dağı bir araya gətirilir.
Öz fədakarlığını
sübut etmək üçün sevgisi naminə Fərhad tişə ilə Bisütun dağını
yarır. Vasif Süleymanın şeirinin
qəhrəmanına külüngü
verən haqdır, haqdan gələn inancdır. Ancaq onun dağı yarmağa meyli ona görə yoxdur ki, qarşısındakı
əzəmətin, yüksəkliyin
rəmzi olan dağ deyil, sinəsindəki ürək
dağıdır...
"Çiçəyin çıxdığı
tikanlı taxt"ı
görməyi bacaran Vasif Süleymanın şeirlərinin əksəriyyətinin
ana mövzusu sevgidir. Onun şeirlərindəki
sevginin ünvanı dar məna daşımır,
insanı və insanlığı, tarixi və bu günü,
bu günün insanının duyğularını
ifadə edir. Bu şeirləri oxuyanda bir daha əmin
olursan ki, bütün
eşq hekayələrinin
əsil qəhrəmanı
bir yerdə qərar tutmayıb, əsrdən-əsrə, şairdən-şairə,
şeirdən-şeirə, kitabdan-kitaba köçən
eşqin özüdür.
Vasif bu həqiqəti, gec də olsa, etiraf
edir:
Sevgi şeirlərim, ötdü
sevgidən,
Daha ürəkmi var, oda düşəsi?!
Elə unudurlar, adamı, vallah,
Təzədən sevməkmi yada düşəsi?!
Siz də mənim kimi bir belə
təmiz,
Siz də mənim kimi belə utancaq.
Eh, məni bir qıza
sevdirmədiniz,
Mən sizi yüzünə sevdirdim ancaq...
Vasif Süleymanın "Bu, ömürdür,
mən dediyim, nağıl yox" kitabının Ön sözünü ustad şairimiz Məmməd İsmayıl yazıb. Məmməd müəllim
Vasifin şeirlərinə
orijinallıq gətirən
keyfiyyətləri qiymətləndirərək
yazır: "Şeirlərini
oxuduqca onun kimsəni yox, özünü, öz iç dünyasını,
həm də alışılagələn ənənəvi
şeir biçimlərində
yazdığını görürük.
Amma bu ənənəvilik,
"heca qəlibi"
ona yeni fikirlər deməkdə əngəl
olmur, əksinə, ifadə imkanlarını daha da genişləndirir. Əsl şeirlər gələcəyin şifrələri
ilə doludur. Zaman şeirdə uyuyur".
Mən bu kiçik yazıda fikir, düşüncə, əqidə
dostum Vasif Süleymanın xalq yaddaşının dərin
qatlarından gələn,
bu günümüzlə
əks-səda verən
və "gələcəyin
şifrələri ilə
dolu" olan şeirlərində uyuyan
zamanın tozunu almağa, zamanı diksindirməyə, şairlə
oxucu arasında "tərcüməçilik" etməyə və şairin sözlərinin nə qədərinin ömür, nə qədərinin də nağıl olduğunu hesablamağa çalışdım...
Arzu
Nehrəmli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2024.- 27 dekabr, №51-52.- S.24-25.