Əbədi tənhalıq
Hekayə
Yəhudi əsilli Avstriya nasiri, dramaturqu, aforisti,
ədəbi tənqidçisi və
tərcüməçisidir. İstedadlı felyetonçu
kimi uzun müddət aparıcı
qəzetlərlə əməkdaşlıq
edib. İlk kitabı
1908-ci ildə çap
olunan "Şərin
mənbəyi"dir. Bir çox
səhnə əsərlərini
alman dilinə çevirib,
yaxud adaptasiya edib. Faşistlər iqtidara gəlincə, Parisə sığınıb.
Fransa işğal olunandan sonra 1940-cı ildə əvvəlcə Madridə (İspaniya), oradan isə ABŞ-yə mühacirət edib. Hollivudda ssenarist kimi çalışıb, ABŞ vətəndaşlığı
alıb. 1949-cu ildə
isə Avropaya qayıdıb. Polqarın əksər əsərlərində
qrotesk və parodiya ünsürləri
böyük üstünlük
təşkil etməkdədir.
Əsərləri: "Hərəkət
- hər şeydir",
"Qara və ağ", "Bu münasibətlə",
"Hə və yox", "Əsgərin
dinc həyatı",
"Talmın ölümü",
"İsrafçılar".
Hə-ə,
Tobias Klemmin tənhalığı
başqalarınkıyla müqayisədə
həqiqi tənhalıq
sayılmalıydı.
Bir neçə milyon sakinə malik şəhərdə
yaşasa da, özü
ilə digər insanlar arasında o, hər hansı ortaq təmas nöqtəsi tapa bilmirdi.
Bu isə onun milyonlarla insanı ayrı-ayrı fərdlər
şəklində dərk
eləyə bilməməsindən
irəli gəlirdi, çünki bu biçimsiz insan kütləsini o, minlərlə
yad bədənə xas
buğ və nəfəslərdən yoğrulan
iyrənc bir şey sayırdı.
Vecsiz bir qurumda katib
vəzifəsində çalışan
bu adam qəlbinin
dərin guşəsində
özünün bütün
həmkarlarına aşkar
nifrət və tükənməz biganəlik
hissi bəsləyirdi.
İşdənkənar mövzularla
bağlı heç kim onunla bircə
kəlmə də kəsməzdi. Cürbəcür
evlərə gedərək,
özgə camaşırlarını
yuyan yaşlı bir qadının evində kirayədə qalırdı. Yaşadığı
alaqaranlıq otaq cürbəcür mebellərlə
dolu idi və adama elə
gəlirdi ki, buraya onları sırf gərəksiz olduqları
üçün yığıblar.
Odur ki, Klemm bu mebellərlə öz arasına da bəlli bir məsafə qoyur, onlarla hər cür təmasdan çəkinirdi.
Məsələn, uzandığı
çarpayı qəfil
cırıldayırdısa, o, bunu özünə qarşı təxribat, ya da üstüörtülü etiraz
aksiyası kimi dəyərləndirirdi. Axşam
düşəndə yandırdığı
şam ürkək-ürkək,
bəzən isə candərdi yananda ona elə gəlirdi
ki, hətta şam da öz faydasını ona çox görür. Əgər aynanın səthi ləkəylə örtülürdüsə,
bunu da aynanın öz çöhrəsini
ona tam dəqiqliklə
göstərməkdən imtinası
kimi başa düşürdü.
Klemmin yaşı artıq əlliyə yaxınlaşmışdı.
Ömrünün son iyirmi
ilini o, məhz bu cür, yəni
dostlarsız, qadınlarsız
yola vermişdi. Qayğısına qalacaq bir kimi-kimsəsi yox idi.
Bir gün tramvay yolunda baş verən bədbəxt bir hadisənin şahidinə çevrildiyi
üçün onu məhkəməyə çağırdılar
və bax, həmin gün onun yaddaşına həmişəlik həkk
olundu. Məhz o gün Klemmdən adını, yaşadığı
ünvanı, doğulduğu
ili soruşdular və bu sayədə
onun mövcudluğu kimdən ötrüsə
bəlli bir əhəmiyyət daşımağa
başladı. Son iyirmi
il boyu yemək yediyi meyxanada onu sadəcə adsız biri kimi tanıyırdılar.
Oturduğu masa arxasında
heç kim əyləşmirdi, xörəkpaylayanlardan
da heç kəslə
o, mehriban münasibətlər
qurmağa ehtiyac duymurdu. Orada sırf özünə
aid küncdə, özünə
tor quran bir hörümçək kimi
varlığını davam
etdirməyi uyğun görürdü və həmin məkana qədəm qoyduğu ilk gündən bəri, iriölçülü boz
ləkənin ortasında
qərarlaşan bir həyat nişanəsi kimi onun toru
diqqətədəyməz bir
şey sayılırdı.
Hətta buradakı mövcudluğu da yaxın
ətrafda hökm sürən şərtlərin
xüsusi bir iltifatı idi: həmin şərtlər
onu buradan süpürüb atmağa,
ya sadəcə həvəs göstərmir,
ya da bu hərifi yerli-dibli görməzlikdən gəlirdilər.
Beləcə, həm zaman, həm
də onun ömrü-günü dadsız-duzsuz
bir şəkildə keçib-gedirdi. Bir-birini təkrarlayan gecə və gündüzlər ondan ötrü qatı, həlməşik
bir kütləni xatırladırdı: onlar
Klemmin qarşısında
əvvəlcə öz
ağuşlarını açır,
sonra isə eyni səssizliklə onun ardınca qaçışmaqla, bir-birlərindən
tamamilə seçilməz
olurdular. Əslində
elə onun özü də üst-üstə qalaqlanaraq
sıxlaşan zaman yumağından
başqa bir şey deyildi və həyatdakı yeganə missiyası ağır-ağır və
heç bir iz qoymadan sonsuzluğun
qoynunda əriyib-getməkdən
ibarət idi.
Bir gün ofisdən evə döndüyü
zaman o, yaşadığı küçənin təlaşlı
insanlarla dolub-daşdığına
şahid oldu. Bu kütləyə qarışmağa
məcbur qaldı. Tanımadığı bir
qadın, o ara Klemmin əlindən yapışdı, bir kişi isə baş verənləri daha aydın görməkdən ötrü
əliylə onun çiyninə dayaq verdi. O an Klemm öz həyatının ən bəxtəvər dəqiqələrini
yaşadı. Dəstəyinə
ehtiyac duyan insanların əlləriylə
birbaşa təmas qurması ona görünməmiş həzz
bəxş elədi. Ətrafındakılar həyəcanla
çığır-bağır salsalar da, bunu niyə və nə üçün etdiklərini o, bilmirdi, ancaq buna rəğmən,
onlara qoşulmuşdu
artıq. Sonra Klemm bu qələbəliyə yaxınlaşan
atlı polis dəstəsini
gördü. O dəm
kütlənin az əvvəlki bağırtısı
qulaqbatırıcı bir
uğultuya çevrildi
və Klemm də bu barədə heç kəsdən geri qalmadı, yəni həm boğazını, həm
də ağ ciyərlərini gücə
saldı. Sonra atəş
səsləri yüksəldi.
Qorxu hissinə yenilən o insan seli çağlayaraq, çoxsaylı qollara ayrılmağa başladı
və həmin qollar şırnaqlar şəklində şəhərin
bütün səmtlərinə
doğru yayılmağa
başladı.
Həmin
qarışıqlıq zamanı
şlyapasını və
əl ağacını
itirən Klemm dalanların
birinə burulduğu vaxt nəfəsi daralmaq üzrə idi. Özünü təlaşlı insanlarla
ağzınacan dolu, kiçik bir pivəxanaya zor-bəla yetirə bildi. Məkandakı hər kəs küçədə
baş verən hadisələrdən danışırdı.
Klemm də bir ara bu söhbətlərə
qulaq verdi, arada özü də nələrsə söylədi, pivəsini qurtumlayaraq, yumruğunu masaya çırpandan sonra təkrar pivəsini içməyə
davam elədi. Sanki indiyədək o, çarəsizlik
və zülmətin hökm sürdüyü bir səhrada uzun-uzadı, səfil-sərgərdan
şəkildə gəzib-dolaşmış
və məhz indi, məhz burada özünə güvənilən bir sığınacaq tapa bilmişdi.
Bütün gecəni
oradaca oturub, içki içdi, ara-sıra çılğınlıqla
nələrsə çığırıb,
durdu. Sonra müştərilər
dağılışmağa başladılar, bunun ardınca işıqlanan hava, tənhalığın
göndərdiyi məhkəmə
icraçısı kimi,
pivəxananın pəncərələrindən
zəhmlə içəriyə
boylandı: belə görünürdü ki, tənhalıq
özünün bu girovunu hələm-hələm
sərbəst buraxmayacaq.
Evinə
tərəf üz tutduğu vaxt onun baxışları qəzet-jurnal köşkünün
pəncərəsinə qoyulan
bir qəzetin təzə nömrəsinə
sataşdı. İlk səhifədə
iri bir foto
verilmişdi. Anlaya bilmədi ki, lül sərxoşdur, yoxsa elə olan-qalan ağlını da itirib. Axı bu, ancaq
bir yanılğı
ola bilərdi! Həqiqət
ola bilməzdi! Onun qəzetin ilk səhifəsində
verilən gülərüz
fotosu küçədən
keçənlərə gülümsəyirdi.
Həm də bu onun cavanlıq çağının fotosu
idi: o vaxtlar Klemm qısa, topvarı bir saqqal saxlayırdı
və çarpayısında
uzananda, adətən onu tumarlayırdı. Fotonun altında iri və qalın
hərflərlə yazılmışdı:
Tobias Klemm.
On beş il idi ki, Klemm kirayə tutduğu otaqda yaşayırdı və bütün bu illər ərzində
bir dəfə də olsun axşam
saat ondan gec evə dönməmişdi.
Gözlənilməz hadisələrlə
dolu həmin gecə saat əvvəlcə on biri, sonra isə on ikini vurunca, öz kirayəçisinin
başına nəsə
bir qəziyyə gəldiyini təxmin eləyən ev sahibəsi, sən demə, polisə müraciəti uyğun görübmüş. Ağbirçək
qadına bildirilibmiş
ki, küçədəki qarşıdurmalar əsnasında
bir nəfər ölüb və həmin adamın zahiri əlamətləri qadının təsvir etdikləri ilə tamamilə üst-üstə
düşür. Sonra qadını
bir maşına oturdub, polislərin müşayiəti ilə
morqa aparıbmışlar.
Kirayəçisinin həqiqətən
də, öldürülə
biləcəyini düşünən
bu sadəlövh qadının canına həm qorxunc, həm də şirin duyğulardan əsl vicvicə düşüb.
Hətta o, qonşuların
bu hadisəyə duyacağı marağı,
onların nəzərində
öz nüfuzunun qəfildən necə artacağını və
bu hadisənin təfərrüatlarının təkrarlanacağını öz
xəyalında dönə-dönə
canlandırıbmış. Elə bu səbəbdən
də adı bilinməyən o mərhum
ilə Klemmin cizgiləri ağbirçəyin
təsəvvüründə hələ maşın morqun girişində dayanmazdan öncə... eyniləşibmiş. Gözünün
ucuyla meyidə nəzər salandan sonra qadın titrək əlləriylə
başındakı yaylığın
düyününü açaraq,
həyəcanla udqunmuş,
sonra isə uca səslə deyibmiş: "Əlbəttə
ki, bu - odur..."
Sonra da əlavə edibmiş:
"Axı niyə belə oldu?!" Qısa aradan sonra öz sualını
təkrarlayıbmış: "Axı niyə belə oldu?!"
Həmin
gecə bu sadəlövh qadının
gözünə yuxu getməyib. Yatağa girməyə macal tapmamış qapısını
kəsdirən və ondan mərhum Klemmin hər hansı fotosunu yalvar-yaxarla istəyən qəzet müxbirinin də sözügedən yuxusuzluğa hər hansı dəxli-filanı
yox imiş.
Bax, beləcə, yəni sırf qəzet sayəsində Klemm öyrəndi
ki, azadlıq və ədalət uğrunda gedən mübarizədə
o, dünənki gün
polisin açdığı
gülləyə tuş
gəlib. Bir neçə
qəzet də aldı. Hamısı Klemmdən yazırdı. Hə, sadəcə Klemmdən! Azadlıq və ədalət carçısına çevrilən
bu adam ayaqlarının
qəflətən halsızlaşdığını
sezdiyi üçün
yaxınlıqdakı meyxanaya
girib, bir qədəh araq içmək fikrinə düşdü.
Bəs gəlin görək, o piştaxta qarşısına
yığılan müştərilər
həmin an kimdən danışırdılar? Klemmdən!
Kaş görəydiniz
ondan necə ağızdolusu söz açırdılar! Heyranlıqla,
hərarətlə, canıyananlıqla
danışırdı bu
adamlar. Qəzet köşklərinin qarşısında
onun xırda saqqallı portreti önünə yığışan
insanlar da bir ağızdan təkrarlayırdılar:
"Baxın ey, nələr baş verir, nələr!" Dünənə qədər
nəhəng şəhərin
digər tullantıları
arasında hansısa bakteriyaya və ya heçliyə bərabər tutulan bu şəxs sayılı saatlar ərzində hamının
diqqət mərkəzinə
düşmüş və
artıq yüz minlərlə insanın gerçək qəhrəmanına
dönmüşdü. Onun
adı küçələrdə
necə sıx çəkilirdisə, sanardın
ki, gözəgörünməyən iri bir zəng
bu şəhərin səmasında yellənməklə,
əməlli-başlı uğultu
yaradır. Həmin uğultudan feyziyyab olan Klemm isə duyduğu həzzi daha da uzatmaqdan ötrü hələlik evə dönməmək və özünü
"ölülüyə vurmaq"
qərarına gəlmişdi.
Sonrakı günləri o, pulsuz-pənəsiz,
bir səfil və dilənçi kimi sığınacaqlarda
keçirməli oldu:
o ara öz şöhrətinin görünməmiş
bir sürətlə artdığını gördü.
İş yoldaşları
onun barəsində qəzet müxbirlərinə
xeyli təfərrüatlar
danışdılar və
onların dilə gətirdikləri o şirin
xatirələr Klemmin
canına çim yağ kimi yayıldı.
Elə ev sahibəsi də onun heyrətamiz cəhətləri barədə
hər gün yeni-yeni
təfərrüatlar açıqlamaqdan
nə yorulmaq bilirdi, nə də usanmaq.
Klemmin özü də saatlarla oturduğu meyxanada "mərhum"
qəhrəman barədə
xatirələrini başqalarıyla
bölüşür və
vurğulayırdı ki, heç
kəs o "rəhmətliyi"
onun qədər yaxından tanıya bilməzdi. Bunu deyərkən, Klemmin gözləri geniş açılırdı, artıq
yaşa dolmuş bir kişinin üzündəki çoxsaylı
qırışların açdığı
"arxlar" boyu dığırlanan göz
yaşları onun sıx saqqalına doğru axırdı.
Nəşi torpağa tapşırıldığı
vaxt o, özü də dəfnə gələnlərin ən
ön cərgəsində
dayanmışdı. Xeyli
sayda insan isə digər məzarlar arasında saxlanılan geniş keçidləri tutmuşdu.
Qara mahudla üzlənmiş kürsünün
üstünə dırmaşan
bir kişi isə var səsiylə bağırırdı: "O da bizlərdən biri idi!" İnsanların çoxusunun gözləri
yaşarmışdı. Klemmin
özü isə necə ucadan hönkürürdüsə, hamının
diqqətini özünə
kilidləmişdi və
adamlar bir-birinə bunları pıçıldamalı
olurdular: "Əlbət,
bu kişi mərhumun lap yaxın qohumu imiş". Mövcud şərtlərdə,
bəli, bu, məhz elə belə idi.
Parlamentin
iclasında çıxış
edən deputatlardan biri: "Biz cənab nazirin başı üstə bu bir cüt sözü
əsl şimşək
kimi guruldatmalıyıq:
Tobias Klemm!" - sözlərini dediyi zaman Klemm öz şöhrətinin lap əlçatmaz
zirvəsinə yüksəldi.
Bu sayədə Klemmin
taleyi birdəfəlik
həll olundu: artıq o, özünün
əvvəlki, yəni
insan kimi, quru bir səsi
xatırladan mövcudluğundan
qopub, sıyrıldı
və guruldayan bir cür söz
şəklində yaşamaq
həvəsinə qapıldı.
Bu şərtlərdə əvvəlki
həyata dönmək
onun üçün ölümə bərabər
idi, halbuki bir ölü kimi qalmaq da məhz... yaşamaq idi.
Öz həyatına daxildən yön verən bu amansız qanunauyğunluqlar ucbatından
Tobias artıq əvvəlkindən
daha betər bir yalqızlığa məhkum idi. Barı, əvvəllər
cansıxıcı da olsa,
ən azından sırf özünəməxsus
bir "mən"i, yəni kimliyi var idi. İndi artıq bu da qeybə çəkilmişdi. Daha
o, öz adından da məhrum olunmuşdu. Şöhrətə və
zirvələrə uçub-yüksələn
bu ad ondan tamamən uzaq düşmüşdü və
onunku sayılmırdı
artıq.
Bəs nəticədə geriyə
nə qalmışdı?
Öz ad-soyadından
da məhrum qalan, zibillik künclərində
yatan səfil dilənçi, insan varlığından geriyə
qalan quruca skelet idi bizim
Klemm. Elə bu səbəbdən öz
ad-soyadını da itirən
səfil-sərgərdan Klemmin
qəlbində o gəbərdilən
Tobiasa qarşı həsəd və nifrət hissi günbəgün alovlanmaqda
idi. Buna görə də əvvəllər mərhum barədə sadəcə xoş xatirələrini paylaşan
bu adam indi
onun həyatına dair xoşagəlməz əhvalatlar danışmağa
başlamışdı. Bunun isə axırı heç yaxşı qurtarmadı. Yaydığı
xoşagəlməz iftiralara
görə o, tamamilə
haqlı olaraq, söyülüb-döyülməklə, hər yerdən qovuldu.
Ancaq tuş gəldiyi bu cəzalar onun nifrətini daha da körüklədi və bir uğursuzluq
digərini də öz yedəyində çəkib gətirdi.
Adam özünü inandırmışdı
ki, digər Klemm, yəni
o məşhurlaşan Klemm onu aldatmaqla, hər şeyini əlindən-ovcundan alıbdır,
buna görə də
addımbaşı onu
pisləyib yamanlamağa
özünün tam mənada
haqqı çatır.
Klemmin məzarı üstə, qısa kəsilmiş bığlara malik, ideal bir
kişi profili şəklində qoyulan barelyefin səthinə söyüşlər yazmağa
cəhd göstərərkən
onu yaxaladılar. Bu əməlinə görə
onu, hətta türməyə
salmaq fikrinə də düşdülər.
Ancaq o, israrla hamıya izah eləməyə çalışırdı
ki, altında başqa
birisinin yox, məhz özünün
(!) yatdığı bu
abidəyə münasibətdə
o, istədiyi kimi davranmaqda sərbəstdir.
Bu məntiqsiz iddianı
eşidənlər isə
artıq onu dəlixanaya göndərməyi
daha uyğun saydılar.
Şəhərdə yayılan epidemiya, hər kəs kimi, dəlixana sakinləri arasında da yayıldı
və xəstələnən
beş-on nəfərdən
biri də elə Klemm oldu. Digər qədər yoldaşları kimi, onun da cəsədini morqdakı masanın üstünə uzatdılar,
səhəri gün bu nəşlərin hamısını ümumi
bir məzara göməcəkdilər. Ancaq
bundan əvvəl oraya baş çəkən həkim
tapşırdı ki, yarılmaqdan
ötrü məhz Klemmin cəsədini onun yanına gətirsinlər.
Anatomiya
otağına daşınan
meyitin qarın boşluğunu yaran həkimlər zor gücünə açılan
bir masa siyirməsinə
giribmiş kimi, orada maraqla və
bir qədər eşələndilər. Cəsədi
yarmağın yardımçı
diaqnostik üsul sayılmasının doğruluğundan
növbəti dəfə
xatircəm olduqdan sonra Tobiasın qarnını tikdilər və onu təkrar
aparıb, götürüldüyü
morqa qoydular. Məlum oldu ki, onun yoldaşları artıq dəfn olunub. Hələ dəfn zamanı da məzarçılar ölənlərdən
hansınınsa əskik
olduğu fikrini bir-birləriylə bölüşübmüşlər.
Geri dönüncə, Klemmin təkrar öz əvvəlki yerində uzandığını görən
məzarçılar zarafatla
deyibmişlər ki, yəqin
meyitlər daşındığı
vaxt bu ölü
qısa müddətə
"bayıra çıxıbmış".
Məzarçılardan biri belə deyibmiş:
- Ha-ha-ha,
yəqin bu hərif o ara bizim də gözümüzdən
yayınıbmış!
- Ya da sağ ikən də onun qara camaata
qaynayıb-qarışmaqdan zəndi-zəhləsi gedirmiş!
Sırf
elə bu səbəbdən Klemm ayrıca
məzarda dəfn olundu.
Alfred POLQAR
Dilimizə çevirdi:
Azad Yaşar
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 5 dekabr, ¹47-48.- S.31-32.