...Oxudun
"Bala Nərgiz"
Eynulla
Cəbrayılov-90
Eynulla Cəbrayılov.
Bu ad Azərbaycan xalq musiqi sənətini, muğam və təsniflərini
sevən hər kəsə tanışdı.
Mən
onu cəmi bir dəfə görmüş, amma onun
ifalarını bir gün ərzində, ac-susuz dinləməkdən
doymamış və bu xatirə əbədi olaraq
yaddaşıma həkk olunmuşdur...
Dəqiq
deməyə çətinlik çəkirəm,
çünki aradan 60 ilə yaxın bir zaman kəsiyi
keçir. Təxminimə görə, ötən əsrin
60-cı illərinin əvvəlləri idi, o zaman mənim 6,
ya 8 yaşım olardı. Kəndə səs düşdü
ki, bugünkü toyu Eynulla Cəbrayılov aparacaq. Bəli, mənim
doğulub, boya-başa çatdığım Ucar rayonunun
Boyat kəndində yaşayan və çox fəal əmək
fəaliyyəti ilə məşğul olan Səftər
adlı sürücü Eynulla Cəbrayılovu oğlu Tərlanın
kiçik toyuna dəvət eləmişdi.
Həyətdə
qurulmuş və o zamanların dəbdəbəli
mağarlarından sayılan məkanda dəvətlilər yer
almışdılar. Eynulla Cəbrayılov oxuyur, qonaqlar isə
onu dinləməkdə idilər.
Mən elə
həmin toydan sonra Eynullanın pərəstişkarına
çevrilmiş, radio dalğalarında ifalarını səbirsizliklə
gözləmiş və izləmiş, təbii ki, bu
böyük xanəndənin repertuarında səslənən
təsnif və muğamları da öz
"repertuarıma" əlavə eləmişdim.
Sonrakı
irəliləyən illərdə onun ifalarını artıq
mavi ekrandan da izləmək nəsib olsa da, təəssüf
ki, onu real həyatda görmək, mənə bir daha qismət
olmamışdır...
8 aprel
1935-ci il, Kürdəmir rayonunun əldən-ayaqdan uzaq olan
kürqırağı kəndlərindən biri olan
Şüşin kəndi digər yaşayış məntəqələri
kimi, günün işığı buludların arxasında
itən kimi, Şüşinin zülməti
doğarmış, hər yer qaranlığa qərq
olarmış. Ərzaq çatışmamazlığı,
digər sosial qayğılar insanları sarsıtmaqdan
"zövq" alarmış.
Barmağının
gəlinlik xınası hələ də getməmiş,
qarnı burnunda olan Ağca gəlinin Eynulla adlı əri elə
cavan ikən dünyasını dəyişmiş və onun
tir altında tək qalmasına səbəb olmuşdur...
Allah
böyük və rəhmətlidir. Birini alar, minini verər,
- deyirlər. Kəndə düşən səsə toplanan
ağbirçəklər, Ağca gəlinin dünyaya bir
oğlan uşağı gətirməsinə şahidlik etdilər.
Hələ göbəyi kəsilməmiş körpəyə
isə, nakam atasının adını - Eynulla adını
verirlər...
Təbii
ki, zaman hər dərdin dərmanıdı. İllər
keçəcək, zaman dəyişəcək, digər yerlərdə
olduğu kimi, Şüşində də əhalinin sosial vəziyyəti
yaxşılaşacaq, bu dönəmdə Eynulla da
böyüyüb yeniyetmə, yetkin vaxtlarına çatacaq, əlini
qulağının dibinə qoyub
yanğılı-yanğılı oxuyacaq və onun səsinin
sədası nəinki Şüşinin, Kürdəmirin, hətta
Azərbaycanın hər yerindən gələcək,
toy-mağarlarda aparıcı xanəndə kimi püxtələşərək,
səriştəli bir sənətkar kimi formalaşacaqdı.
Onu müəllimləri
məktəb tədbirlərində oxudar, həmyaşıdlarına
nümunə göstərərlərmiş.
Şirvan
musiqi mühitində - ab-havasında yetişən Eynulla Cəbrayılov
bu bölgənin ustad sənətkarlarının, aşıq
və xanəndələrinin ifa və ənənələrindən
bəhrələnmiş və heç bir musiqi təhsili
olmadan belə, muğam sənətinin sirlərinə
özbaşına yiyələnmişdir.
Gənc
yaşlarından peşəkar xanəndə kimi respublikada
tanınmağa başlamış Eynulla Cəbrayılovun
Aşıq Şakir və zurna-balaban ifaçısı Həsrət
Hüseynovla birgə çıxışları isə,
xüsusilə əlamətdar, yaddaqalan olmuşdur.
Eynulla Cəbrayılov
"Dur gəl nazlana-nazlana", "Bala nərgiz",
"Kimə yalvarım" və s. bu kimi xalq
mahnılarını böyük şövqlə oxuyan bir
ifaçı kimi çox tez məşhurlaşmışdır.
O,
geniş diapozonlu, rəngarəng, tembrli güclü səsə
malik xanəndə olmuşdur.
Eynulla Cəbrayılov
1952-ci ildən, ömrünün sonuna kimi Kürdəmir rayon
Mədəniyyət evində çalışmış, eyni
zamanda respublikanın musiqi həyatında yaxından
iştirak etmişdir. O, 1956 və 1957-ci illərdə Azərbaycan
gənclərinin birinci və ikinci festivallarının
laureatı olmuşdur.
Eynulla Cəbrayılovla
uzun müddət toy-məclis iştirakçısı
olmuş, Kürdəmirdə yaşayan ahıl sənətkarlardan
olan 75 yaşlı (1948) Safalı Əliyevin xatirələrindən
bir neçə yarpaq:
"Xan
Şuşinski kimi, Eynulla da qeyri-adi səs tembrinə malik xanəndələrdən
idi. Məktəbdə bir neçə il "oxumasına"
baxmayaraq, o da Xan əmi kimi yazıb-pozmağı bilməz,
konsertlərdən alacağı qonorar cədvəlinə imza
əvəzinə, mürəkkəblənmiş
barmağını basardı. Muğamları, onların
şöbələrini, eləcə də qəzəlləri
ağızdan-ağıza öyrənmiş, bəzi qəzəlləri
isə sənət yoldaşlarına və ya sonradan
uşaqlarına oxudub, yaddaşına həkk edərdi.
Fantaziyalı oxuyan xanəndə idi Eynulla..."
Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti, Prezidentin fərdi təqaüdçüsü,
ustad tarzən Ağasəlim Abdullayevin dediklərindən:
"Mən
hələ uşaqlıqdan Eynullanın səsinə -
ifasına heyran idim.
Kürdəmirdə
yaşayıb-yaradan Aşıq Şakiri Bakı kəndlərinə
toylara tez-tez dəvət edərdilər, xüsusən də,
Nardaran və Binə kəndlərinə. O zamanki
aşıqların dəstəsində mütləq xanəndə
də olardı. Aşıq Şakirin dəstəsinin xanəndəsi
də Eynulla Cəbrayılov idi. Bu iki böyük sənətkarın
apardığı toylar sutka ilə davam edər, nə onlar oxumaqdan
yorular, nə də toy əhli onları dinləməkdən
bezərdilər.
Mən də,
bir çox kənd uşaqları kimi, toy mağarlarına
buraxılmasaq da, bu toyları mağarın aşağı tərəfindən
və ya mağarın yanına çəkilən
çadırların arasından, ya da dəliklərindən
izləyər və xüsusi bir zövq alardım...
Sonrakı
illərdə özüm də Azərbaycan musiqi aləminin
bir üzvünə çevrilərək, tar sənətinə
yiyələndikdən sonra da, Aşıq Şakirin və
Eynulla Cəbrayılovun ecazkar musiqisi yaddaşımda qalmaqda
idi...
Xoşbəxtlikdən
elə oldu ki, 1990-cı ildə Azərbaycan
Televiziyasının təşəbbüsü ilə Azərbaycan
Respublikasının xalq artisti, böyük muğam ustadı
və qəzəliyyat xəzinəmizin mahir
daşıyıcılarından olan Hacıbaba Hüseynov
haqqında çəkilən və mənim də
iştirakçısı olduğum "Ocaq başı"
filminin bir hissəsi Kürdəmirdə çəkiləsi
oldu.
Mən
orada çəkilişdə iştirak edən kürdəmirli,
tanınmış şair-aşıq Əhməd Rüstəmovla
və ünlü xanəndə Eynulla Cəbrayılovla
yaxından tanış oldum və təbii ki, sənət barəsində
maraqlı söhbətlərimiz də oldu. Və mən elə
orada da Eynullaya söz verdim ki, onu Azərbaycan televiziyasına
dəvət edəcək və ifalarından nümunələri
lentə aldıracağam. Bu, belə də oldu. Bu söhbətdən
bir az sonra, mən Eynullanı çəkilişə dəvət
elədim və rəhbəri olduğum Xalq Çalğı
Alətləri Ansamblının müşayiəti ilə
"Mirzə Hüseyn segahı"nı və
"Arazbarı" zərb muğamını lentin
yaddaşına köçürdük. O vaxtkı qaydalara
görə hər ifaçının səsi lentə
alınmazdı, alınsa da, bir-iki ifaya icazə verilərdi.
Eynulla Cəbrayılovun
ifasındakı "Mirzə Hüseyn segahı" efirə
gedəndən sonra bu ifa ölkə ərazisinə çox səs
saldı və Azərbaycanın müxtəlif guşələrində
yaşayan vətəndaşlardan Ana Televiziyamızın Musiqi
redaksiyasına daxil olan çoxsaylı telefon zəngləri
vasitəsilə və kütləvi məktublarda Eynulla Cəbrayılovun
yeni ifalarını dinləmək istədikləri barədə
arzularını bildirirdilər. Elə bunun nəticəsi
olaraq ölməz sənətkarın ifasında "Rast"
dəstgahını da lentin yaddaşına yazmağa müvəffəq
olduq. Adları çəkilən hər üç ifa Azərbaycan
Teleradio verilişləri Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin
"Qızıl fond"unda qorunaraq saxlanılmaqda və
ara-sıra mavi ekran vasitəsilə yayınlanmaqdadı.
Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti, ustad xanəndə-müəllim,
çoxu xalq mahnısına çevrilmiş yüzlərlə
təsnifin müəllifi olan mərhum sənətkarımız
Əlibaba Məmmədov deyirmiş ki, Eynulla Cəbrayılov
olan məclislərə getmərəm (təbii ki, hörmət
əlaməti olaraq).
Bir
gün bir kürdəmirli oğlunun toyuna Əlibaba Məmmədovu
dəvət eləmək məqsədilə Bakıya gəlir
və çətinliklə olsa da, filarmoniya əməkdaşlarının
birindən onun ev ünvanını alır və onunla
görüşərək gəlişinin səbəbini
anladır. Bu zaman Əlibaba müəllim dəvət
olunduğu toyların qeydiyyatını apardığı cib
dəftərçəsini götürərək, gələn
qonaqla toyun tarixini müəyyənləşdirib orada qeyd eləmək
istəyərkən, birdən qonaqdan "sən hansı
rayondan gəlmisən?" - deyə soruşur.
Qonaq
Kürdəmirdən gəldiyini deyincə, Əlibaba müəllim
əlindəki dəftərçəni örtərək:
"Kürdəmirdə Eynulla kimi xanəndə ola-ola bura niyə
gəlmisən, get onu da toyuna dəvət elə", - deyir və
qonaq da bu tövsiyədən yararlanır...
Eynulla Cəbrayılov
muğam aləminə o qədər bağlı bir el sənətkarı
olmuşdur ki, hətta övladlarına da
muğamlarımızın adlarını vermişdi. Bir
oğluna Zabul, bir oğluna Mahur, qızına isə Şahnaz
adlarını vermişdir.
Bütün
muğamları yüksək sənətkarlıqla oxuyan
Eynulla, "Zabul" muğamını isə ayrı
şövqlə oxuyardı.
1973-cü
ildə oğlu Zabul 14 yaşında dünyasını dəyişdikdən
sonra Eynulla bir müddət "Zabul"a müraciət eləməsə
də, sonralar oxuduğu "Zabul"ları daha böyük
ürək yanğısı ilə oxuyardı...
Azərbaycan
Respublikasının xalq artisti, Prezidentin fərdi təqaüdçüsü,
qoşanağara ifaçısı, ustadı Sadıq Zərbəliyev:
"Mən
bir kürdəmirli, həm də musiqiçi ailəsindən
olaraq, gözümü açandan atamla yanaşı, məşhur
zurnaçı Həsrət Hüseynovu, balabançı
qardaşlar - Əlibaba və Buludxan Heydərovları,
Aşıq Əhmədi, Aşıq Şakiri, ünlü xanəndə
Eynulla Cəbrayılovu və bu kimi sənət
adamlarını görmüşəm.
Eynulla Cəbrayılov
"Qarabağ şikəstəsi"ni özünəməxsus
şəkildə oxuyar, bu şikəstəyə olan daxili
bağlılığındandır ki, həyat
yoldaşına "Məni "Qarabağ şikəstəsi"nin
müşayiəti ilə dəfn elətdir", deyə vəsiyyət
də eləyibmiş.
Bir
gün Vahid Poeziya evində - çayxanada (indiki Filarmoniya
bağında) mərhum Əlibaba Məmmədov - əmi
(Əlibaba müəllimi son onilliklərdə musiqi cameəsində
belə çağırırdılar) mənə müraciətlə
dedi ki, Sadıq, oğlum, bilirəm ki, sən kürdəmirlisən.
Sizdə Eynulla Cəbrayılov kimi bir ünlü, Allah vergili
bir xanəndə olub, biz onunla dost idik. Eynulla savadsız olsa
belə, o, bir çox musiqi savadı olanlardan fəhmli idi. O,
musiqini duyur, oxuduğu hər musiqi nömrəsinə öz
möhürünü vururdu...
Söhbətə
müdaxilə eləyən xanəndə Sabir Mirzəyev -
Eynulla mənim də dostum idi, dedi. Amma onun toyxana sənətindən
- meydangirliyindən hamımız çəkinmiş,
hamımız qorxmuşuq..."
O,
"necə ki, Yaqub Məmmədovun "Mənsuriyyə"sindən,
Sabir Mirzəyevin "Bəstənigar"ından eləcə
də, Eynulla Cəbrayılovun "Zabul"undan yoxdur", -
dedi...
Hər
insanın, hər sənətkarın bu dünyaya gəlişi
kimi, gedişi də də haqdır. Amma bir az irəlisi-gerisi
var. Çox yaşamaq o qədər də önəmli deyil.
Mərhum şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə demişkən:
"...Ömür
paylanan zaman, görün kimə nə düşdü,
Üçyüz
il boz qarğaya, on il şahinə düşdü..."
Əsası
odur ki, özündən sonra bir iz qoymağı bacarasan...
Bəli,
1992-ci ilin 14 sentyabrında 57 yaşında dünyasını
dəyişən Eynulla Cəbrayılov, sənəti boyu izlə
getmədi, iz qoydu getdi və yoxsuzluğu ilə əbədi
ölməzliyə qovuşdu.
Böyük
Hüseyn Cavidin sözləri ilə desək: "Ölüm
var ki, həyat qədər dəyərli..."
Ölümü
də həyat qədər dəyərli olan, heç bir rəsmi
titulu olmayan, amma böyük xalq sevgisi ilə "Xalqın sənətkarı"
olan mərhum xanəndəmiz Eynulla Cəbrayılova ulu
Tanrıdan rəhmət, məkanının cənnət
olmasını arzu edirəm. Yerin rahat olsun, ustad! Amin!
Fəxrəddin
MEYDANLI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 5 dekabr, №47-48.- S.26.