Balaş Azəroğlu və Mədinə Gülgün
Bu yazımı millətimizin qürur tarixlərindən biri olan "21 Azər" hərəkatının 80 illiyinə ithaf edirəm
Turan UĞUR
"Mənim bir gözəl nənəm vardı..."
Güneyli-quzeyli yurddaşlarımızın el-oba həsrəti "Heydərbabaya salam"ın
yanğılı misraları
fonunda, Rübabənin
səsində necə
eşidilir?
Səhər hər kəsdən
tez oyanan, uca boylu, uzun
hörüklü nənəm
qulac-qulac qollarını
gərəndə bir əli çaydana çatırdısa, o biri
əli təndirə yetirdi. Saçları çoxdan bəyazımışdı , daha çox
qızılıya çalırdı.
Namazını oturub qılardı, "qılçalarım,
dizim ağrıyır"
deyə-deyə, adda-budda
giley-güzar da edərdi,
lakin gileyini bir özü bilirdi, bir də
Tanrısı, çünki
biz çağaların, nəvələrin
yeməyinə əl uzadanda elə qıvraq, elə yüyrək olurdu ki, gərək ağ çalmalı qara bulud olaydın ki, nənəmə yetişə
biləydin, yoxsa işin fəna olardı.
Gedin, o sahillər gözləyir sizi,
Yuyun göz yaşıyla, yuyun Təbrizi.
Nə düşmən ləpiri,
nə də qan izi
Düşməsin bir daha ora, buludlar.
B.Azəroğlu
Bu gözəl dünyada mənim bir gözəl nənəm vardı...
Yox, dünyanın gözəl
olduğunu dürüst
bilmirəm, amma nənəm gözəl idi, gözəlliyi də nurunda idi.
Azərbaycan nənəsi, hamısı
bir-birinə oxşayar,
ağır tərpənişi,
titrək əllərinin
nəvazişi, bir tabaq yoğurduğu xəmiri ilə bizim nənəmizdi hamısı. Nənələrimizə
qurban olum.
- Dan söküləndə, yola
salmağa kimi vardı nənəmin?
- Oğlumu?
- Xeyr!
Artıq
oğlu ailəsi ilə güneydən üz tutmuşdu Bakıya. Əvəzində
yola salmağa karvanqıran vardı. Hamıdan tez oyanan, fətir bişirən, çay qoyan nənəm. Bir əli çörəkdə,
bir əli suda olan nənəm
deyərdi ki:
- "Ay tənbəllər, durun ayağa"
- Bəs oyananlar kim idi?
- Neçə-neçə balalar.
Balaların sırasında
mən də varam.
1921-ci il,
104 il öncə...
Abizadə Balaş Allahbaxış
oğlu - Azəroğlu
Balaş doğulur, yəni ki, yuxudan oyanır, nənəsinin onu haylamasına səs verir. Amma Bakıda artıq nənə yoxdu. Ata var,
ana var, neft buruqları
var, yeni hökumət var, "Şurəvidə krandan
da süd gəlir"
- deyib bura pənah gətirən həmşərilərimiz daha
da çox olacaqdı.
Əvvəl-əvvəl Bakı əhli ilə düz gəlməyən həmşərilər Həmşəri
palanında cəm olunana, yurdçu olana qədər döyüləcəkdilər, söyüləcəkdilər. Bakı oğruları erməni ilə birləşib ev yarmağa gedəndə, bir həmşəri seçib ona gözətçi "vəzifəsi"
də verəcəkdilər
ki, "gör, gələn-gedən
yoxdu ki?"
Bir hüzür yerində eşitmişdim bu söhbəti, həmşəri
olduğumu bilməyən
bu yad insan, keçmişində məhbusluq
həyatı dadmış
bu köklü bakılı yalan-palansız,
bəzək-düzəksiz, düz gözümün içinə baxaraq nəql edirdi. Yanımda əyləşən
ondan soruşanda ki, -
"Həmşərini niyə
gözətçi kimi
qoyurdunuz?" sualına,
qəribə cavab da eşitdim.
- "Alə, yiyəsi yox idi da həmşərilərin,
ona görə"
- Təəccüblü gəldi
bu yiyəsizlik mənə.
Bəlkə Allah cahan qədər
böyük bu gerçəkliyi bu sadə bakılının
dili ilə bizə dedizdirirdi?!
Bəlkə elə doğrudan
da, yiyəmiz yox imiş?
Necə
yəni - ermənisi, yəhudisi, bəd ayaqda rusu Bakının
ən gözəl yerlərində yaşayacaqdılar,
ən nüfuzlu işlərində təmsil
olunacaqdılar, ən
mərkəzi küçələrində
elədən-beləyə, belədən-eləyə səkəcəkdilər,
onların yiyələri
olacaqdı, ancaq biz həmşərilərin yox?!
Bu tikanlı sözlər həqiqətə yamanca bənzəyirdi. Bəlkə
də elə ona görə ildırım sürəti
ilə qəlbimə toxundu. Bəs harada olmuşdu, harada ölmüşdü
bizim "yiyələrimiz".
Bəlkə güneydəki
"yiyələrimiz" Dövləti
buna görə qurmaq istədilər ki, bir gün də biz yiyəli olaq?! Ancaq 1 gün yox, 1 il sürdü yiyəliyimiz.
Gözü çıxsın gözündə
bədnəzəri olanın,
özü də ikisi bir deşikdən.
O yiyəsizlərdən biri
də Balaşın ailəsi idi. 1920-ci ildə Ərdəbilin Qışlaq kəndindən
quzeyə üz tutan valideynlər vardı. Ta 1938-ci ilə kimi, güneyə qovulana qədər. "Pioner" qəzetində
adda-budda çap olunan yeniyetmə Balaş şeiriyyatda hələ pioner idi, fəqət, buna baxmayaraq Abdulla Şaiq çox bəyənirdi yeniyetmənin yazı-pozularını.
Onu da deyim ki, Mədinə də doğulmuşdu artıq.
O da Bakıda anadan olub. Bəd ayaqda lap qohum idilər Balaşla.Yəni
ki, əminəvəsi idilər.
Mənim
bir gözəl nənəm vardı...
Mədinəni də nənəsi
oxutdururdu. Güneyə
qayıtdıqdan sonra
Balaşa olan ülfəti məhəbbətə
dönəcəkdi. İnqilab vaxtı tez-tez nəşr olunan gənc Balaş Azəroğludan müsahibə
götürməyə gəlir.
Xeyir-duanı isə Ağayi Pişəvəri
özü onlara verir. Hər ikisinin könlü xoş olur. Xoş olmazmı?!
- Acılı, iftixarlı, nisgilli, təlatümlü
illəri məgər
hər ikisi eyni dadmırdımı?
Təbriz
Radiosunun sədr müavini olanda da Balaş Azəroğlu inqilabi şeirləri ilə "Vətən yolu" qəzetində tez-tez nəşr olunardı. Xalq, çox sevirdi Balaşı. Doğma türk dilində oxuduğu şeirləri
21 Azərin nəğmələrinə
çevrilirdi. Kənddən-kəsəkdən
gələnlər Balaşa
üz tuturdular, Balaş isə Mədinəyə.
Bir dəstə gül, qohum-əqrəba ilə tanışlıq, arxası
ilə gözüyaşlı
qalan Balaşın ilk
izdivacdan olan kiçicik qızı.
Sonra Arazın bu tayı, sonra xudmani, dostyana toy məclisi, sonra ilk güzarları Araz, 2 il sonra doğulacaq Etibar, sonra etibarsız,
güneysiz illər.
Baxın,
buna bilirsiz, nə deyirlər?
Balaş
Azəroğlu olsaydı:
"O işıq haqqı,
Tale deyərdi", axı
onun üçün ikidəbir işığa
and içmək su içmək kimi bir şey idi.
Mənim
bir gözəl nənəm vardı...
Mədinə isə artıq
iki övlad böyüdən ana idi. İstiqanlı, güləş,
yeri gələndə,
Balaşı cırnatmağı
bacaran Mədinə. Balaşın dəftərini
götürüb, ora
öz şeirlərini
yazan Mədinə,
"dəftərimi korladın"
- deyə bundan uşaq kimi küsən Balaş, yaxşı düşbərə,
qutab bişirib hamını bir araya yığan Mədinə, sonra yenə barışıq.
Məni
sorğulara tutma sən əbəs,
Arzumu qəlbimdə, baxışımda
gəz,
Könlümü hər naşı
oxuya bilməz,
Onu dünya görmüş insanlar bilər.
M.Gülgün
İlk qazanclarına aldıqları
yazı makinası
var. Əllə yazmağı
xoşlayan Balaş, ürəyini makinaya köçürməyi sevən
Mədinə. Yay tətillərində
Qubaya gedən gənc ailə. Axı Mədinənin rəfiqələri yaşayırdı
orada, asudə vaxtlarda elə Mərdəkana da toplaşmaq
olardı, dostanə məclislər nə çox idi. Nə çox idi Güneyin, Ərdəbilin, Təbrizin
qoxusunu onlardan alanlar, nə çox idi!!! Nə çox idi Hökümə Billuridən, Həmzə Fəthi Xoşginabidən,
Rübabə İşraqidən,
Söhrab Tahirdən, Balaş Azəroğludan,
Mədinə Gülgündən,
Qulamhüseyn Beqdelidən,
Qafar Kəndlidən Güneyin qoxusunu alanlar!!! Nə çox idi könül rübabını
Rübabə ifasına
kökləyənlər, qara
gilənin eşqinə
gözlərindən puçur-puçur,
gilə-gilə yaş
axıdanlar.
Hələ Rəsul müəllim
və Nigar xanım da çox istəyərdilər bu ailəni. Elə R.Rza təsiri
ilə sərbəst şeirə meyil göstərmişdi Balaş
Azəroğlu. Gərək
Nazim Hikmətin də
bu işdə payını qeyd edək, ondan xeyli təsirlənmişdi
gənc şair. Rəsul müəllimdən
öyrənən Balaş,
ona şeir hədiyyə edən Mədinə.
Yandıqca olmusan elin ozanı,
Kədərin, sevincin, ulduzlar
sanı.
Unudan deyildir Rəsul Rzanı
Gözəlim, göyçəyim, gül üzüm mənim,
Təbrizim, Təbrizim, Təbrizim
mənim.
Mədinə yazdığı şeiri
birinci Balaşa oxuyardı, Mədinə
"Təbrizim" deyəndə,
Balaş "Ərdəbilim"
deyirdi, sonra əksinə, bir yerdə "Bütöv Azərbaycan" eşidilirdi
həmin dodaqlardan.
Hər iksi Ərdəbildəki doğmalarını görmək
istəyində alışıb-yanırdılar.
Mədinə Gülgünə
nəsib olmadı,
"gənclik vəfasızdır,
qocalıq isə vəfalı" - deyən
Mədinəyə qocalıq
da vəfasız çıxdı.
Sərhədlər açıldı,
Balaş Azəroğlu
doğmalarını görməyə
tək getdi.
Şair
Balaş Azəroğlunun
qəlbində bir muradı da vardı.
- "Bir
kitabımız çıxaydı
kaş, bir tərəfində mənim
şeirlərim, o üzünü
çevirəndə Mədinənin
şeirləri olaydı,
kaş ortada gəlib qovuşaydı misralarımız".
Balaş
Azəroğlu, ilk bəşarətçiniz
mən olum, arzunuza çatdınız.
Bugünkü essemdə
Balaş müəllim
və Mədinə xanım, həmahəng, qoşa qanadsınız. Həyatda olduğunuz kimi. Şeirlərinizin qovuşduğu yer yazımdır, ruhunuzun birləşdiyi məkanı
isə ulumuz Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
deyib:
- "Nisgillik var, ayrılıq var,
ölüm var"...
Sonra yenə nənələrin
dünyasına qayıdış
olacaq. Yenə obaşdan karvanqıran yola salınacaq, yenə təndir bir yanda, yenə
çaydan bir tərəfdə, yenə
nənə nəvazişi,
yenə nəvə ərköyünlüyü, yenə
nənələr dağarcıqlardan
çörək, qoz-fındıq
çıxarıb verəcəklər
nəvələrə, yenə
nəvələr böyüyəcəklər,
mühəndisi, müəllimi,
xarratı, həkimi olacaq bu məmləkətin.
Aralarında şairləri
də tapılacaq.
Lap Balaş Azəroğlu təki, lap Mədinə Gülgün kimi.
Vaxt yetəcək, vədə
çatacaq, onda hər kəs deyəcək ki:
"Mənim bu dünyada
bir gözəl nənəm vardı..."
Turan UĞUR
Ədəbiyyat
qəzeti: xüsusi buraxılış.- 2025.- 12 dekabr, №49-50.-
S.25.