Elçin: "Deyəsən,
dünya bəşəri dəliliyə gedir?!."
Xalq
yazıçısı Elçinlə ikinci müsahibə
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, apreldə
Qubada görüşdük, müsahibə verdiniz. Sizə deyə
bilərəm ki, həmin müsahibə geniş
yayıldı, maraq doğurdu. Çoxlu zənglər,
müraciətlər oldu. İndi də istərdim ki, o
müsahibəni Bakıda davam etdirək.
ELÇİN: - Edək, Əkrəm. Buyur, diktofonu
işə sala bilərsən.
Ə.Qaflanoğlu: - Sizin vaxtıyla "Adda-budda"
başlığı ilə ədəbi fraqmentləriniz çap
olunmuşdu. Bu müsahibə də bir az "adda-budda"
olacaq, çünki suallar çoxdur, həm də müxtəlifdir.
Birinci ədəbi prosesdən başlamaq istəyirəm. Sizin
"Aqoniya", yoxsa təkamül", "Sosrealizm bizə
nə verdi?", "Söz azadlığı tənqidimizə
nə verir?", "Məsuliyyəti nə üçün
janrın boynuna qoyuruq?" və b. kimi geniş analitik tədqiqatlarınız
ədəbi prosesə həsr olunub. Ümumiyyətlə, siz
tənqid və ədəbi proses haqqında çox
yazmısınız. Bu gün vəziyyət necədir?
ELÇİN: - İlk baxışda bir rəngarənglik
var, axır vaxtlar oxuduqlarımı deyirəm: Sadıq
Elcanlının, Hədiyyə Şəfaqətin, Ulucay
Akifin, Mir Mehdinin esseləri, hekayələri; çoxlu
maraqlı şeirlər və yeni imzalar, qadın tənqidçilər
əməlli-başlı bir ədəbi zümrə
yaradıb - Elnarə Akimova, Sevda Sultanova, Südabə
Ağabalayeva, Mətanət Vahidin məqalələri, Orxan
Arasın, Əsəd bəy - Qurban Səid, Bədirxan Əhmədlinin
"Əli və Nino", rəhmətlik Paşa
Əlioğlunun orta əsr klassik ədəbiyyatımız,
xüsusən, Azərbaycandilli və az tanınan, bəzən
isə heç tanınmayan müəlliflər, ədəbi
nümunələr haqqında yazdıqları, Hacı
Firudinin klassiklərlə bağlı maraqlı və
sağlam fikir mübadiləsi üçün münbit ədəbi
zəmin yaradan məqalələri, Azər Turanın XIX-XX əsr
Azərbaycan və ümumiyyətlə, türk ədəbiyyatı
və ictimai fikir nümayəndələrinin şəxsiyyəti
və yaradıcılığı haqqındakı məqalələri.
Yadıma düşənləri deyirəm.. Fəxri
Uğurlunun orijinal, bir az da maarifçi yazıları, Təyyar
Salamoğlunun Abbas Səhhət, yaxud Məti Osmanoğlunun
"Tatar nəğməsi" haqqında yazdıqları
maraqlı tədqiqatlar... Bütün bunlar ədəbi prosesə
canlı bir dinamika gətirir, ancaq bax, bu dediklərim və demədiklərim
səviyyəsində çağdaş ədəbi təsərrüfata və
tənqidə qiymət verən araşdırıcı məqalələrə,
istisnalara yox, görümlü və aparıcı təmayülə
rast gəlmək mümkündürmü? Yox. Mümkün
deyil. Üzdən getmək, yazmaq naminə yazmaq... Qoy, bir misal
çəkim. Bizim təcrübəli tənqidçimiz
Cavanşir Yusifli çox aktivdir və bu çox
yaxşıdır. Ancaq bax, bir məqaləsi yadıma
düşür. Haqlı olaraq ədəbi tənqidi, ədəbi
mülahizələri təhlilin dərinlərinə
varmağa çağırır və bu, əlbəttə,
aktual məsələdir, ancaq təəssüf ki, bəzən
özü də üzdən gedir. Misal üçün,
Cavanşir müəllim rəhmətlik Zəlimxan Yaqubun
şeirlərində "əsas xassə"ni
araşdırır. Onun fikrinə görə, nədir bu əsas
xassə? Cavanşir müəllimin yazdığına görə,
bu əsas xassə intuisiya və improvizasiyadır. Poeziya nədir,
Əkrəm? Bədii sözün
obrazlaşdırılması deyil? Füzulidən tutmuş,
Əli Kərimə qədər... Əgər bədii söz
obrazlı şəkildə deyilirsə, bu improvizasiya sayəsindədir
də, elə deyilmi? Dünyada elə bir şair yoxdur ki,
improvizasiyası olmasın, əgər varsa, deməli, şair
deyil. O ki, qaldı intuisiya məsələsinə, bu,
şairli, nasirli, dramaturqlu, ümumiyyətlə ədəbiyyatın
"əsas xassəsi"dir və rəhmətlik Zəlimxanın
poeziyasını, ya da başqa bir şairin əsas
yaradıcılıq xassəsinin bu cür ümumi xüsusiyyətlərlə
səciyyələndirərək üstündən keçmək,
ədəbi-metodoloji baxımdan yüngül yolla getməkdir,
nəzəri axtarışın məhdudluğu və həvəssizliyi,
şövqsüzlüyü, bəlkə də
yorğunluğudur. Bəzi saytlara da baxıram. Primitiv - guya təbii
danışıq dilində - təhkiyə, məhdud
qavranışlar, yalançı "məlumatfüruşluq"
və s. Çayxana yaxşı yerdir, bizdə gözəl
çayxana ədəbi ənənələri var, ancaq
saytlarda, mətbuatda ədəbi tənqidi formasına görə
də, məzmununa görə də çayxana söhbətinə
çevirmək olmaz. Deyəsən, bir az uzun oldu, hə?..
Ancaq bir faktı da qeyd edim: Moskvada nəşr edilən, hələ
də Sovetdən sonra nüfuzunu saxlamağı bacaran
"Literaturnaya qazeta"da İsa Həbibbəylinin
koreyalı yazıçı Han Kanın "Vegeterian"
romanı haqqında məqaləsi dərc edilib. Bu, səhv
etmirəmsə, "Litqazeta"da Han Kan haqqında ilk məqalələrdən
biri, bəlkə də birincisidir. Azərbaycan aliminin rusdilli
böyük auditoriyaya Nobel mükafatçısıni təqdim
etməyi, onun romanını təhlil etməyi tənqidimiz
üçün perspektivli və əhəmiyyətli hadisədir.
Mənim özüm üçün də maraqlı məqalə
idi, çünki bu yazıçıdan heç nə
oxumamışam. "Litqazeta"dan söz
düşmüşkən, Anarın hekayəsinin də orda dərc
edilməsi yaxşı hadisələrdən biridir.
Ə.Qaflanoğlu: - Siz "həvəssizlik"
dediniz. Həvəs niyə azalır?
ELÇİN: - Yəqin bunun səbəbi bir deyil, iki
deyil - ictimai, maddi, mənəvi, ədəbi... Məşhur tənqidçi
var idi - Lev Anninski. Sənət, ümumiyyətlə mənəviyyat
haqqında söhbətlərində müxbir ondan soruşur
ki, müasir rus cəmiyyətinin mənəvi bələdçilərə
ehtiyacı varmı? Anninski cavab verir ki, bələdçilərə
ehtiyacı yoxdur, ancaq mənəvi avtoritetlərə
ehtiyacı var, onlar isə yoxdur. Bu gün bizim ədəbi
prosesdə, ümumiyyətlə ədəbiyyatımızda
da "mənəvi avtoritetlər" qıtlığı
yaranıb. Ədəbi tənqid təsirləndirmir, heyrətləndirmir.
Yəqin elə buna görə də ədəbiyyata yeni gələnlərdən
və hərdən də maraqlı mülahizələr
söyləyən Cəlil Cavanşir deyir ki, tənqidçilərin
laqeydliyi onu narahat etmir (Gülür.) Gedib
yaradıcılığıyla məşğul olur.
Ə.Qaflanoğlu: - Sizcə, bu gün bizim ədəbi
prosesdə qabarıq gözəçarpan nədir?
ELÇİN: - Böyük mənada mütailə məhdudluğu.
Klassika ilə bərabər, müasir dünya ədəbiyyatına
bələdliyin axsamağı. Elmi-nəzəri səviyyənin
ictimai fikrin bugünkü sürəti ilə
ayaqlaşmaması. Professionallığın
çatışmaması. Buna görə də məhdud dairədən
çıxmaq çətin olur. İstisnalar var, əlbəttə,
söhbət külldən, ümumi mənzərədən
gedir. Bütün bu səbəblər barədə
ayrı-ayrılıqda danışsaq, uzun çəkər.
Bu gün xarici ədəbi tənqiddə oxucularla
bağlı "monitor insanları" termini yaranıb, yəni
ədəbiyyatı, kitabı monitor (İnternet) əvəz
edib. Bu da klassik ədəbiyyatı tamam arxa plana çəkir.
Eyni zamanda internet "klip təfəkkürü"
yaradıb və tənqid də "klip təfəkkürü"
ilə yazmağa başlayıbsa, bu, ədəbi prosesdə ədəbi-estetik
hərc-mərcliyə gətirib çıxara bilər və
çıxarır. Görürəm ki, bu mənəvi-estetik
xəstəlik bizim ədəbi prosesdə də əməlli-başlı
qabarmağa başlayıb.
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, bədbin
bir mənzərə yaranır...
ELÇİN: - Söhbət bədbinlikdən getmir,
Əkrəm. Dünən televiziya ilə uşaq yeməyinin
reklamı gedirdi, deyir ki, "xoşbəxtlik
uşağın mədəsindən başlayır".
Uşağın mədəsindən sağlamlıq
başlayar, xoşbəxtlik yox və nə qədər ki,
xoşbəxtliyin mədə ilə başlaması psixologiyası
bizimlə bir yerdədir, o uşağın gələcək
xoşbəxtliyi sual işarəsi altında olacaq. Gərək
ki, "Kulis" saytında idi, bir yazı oxudum, deyir ki, biz
niyə yəhudilər kimi ola bilmirik? Bax, elə buna görə.
Bu gün "xoşbəxtliyi mədələrində
gördüyümüz" o uşaqlar kimdir? Bir çox
peşələrin, o cümlədən də gələcək
ədəbi prosesdəki imzaların sahibləri. Nə pul o
balaca uşağa xoşbəxtlik gətirəcək, nə
var-dövlət, nə məşhurluq, nə də quzu
kababı. Bilirsən, yadıma nə düşdü?
1994-cü ilin iyulunda unudulmaz Heydər Əliyevin Səudiyyə
Ərəbistanına səfəri. Mən də onu
müşayiət edirdim. Çox zəngin, dəbdəbəli
zalda kral Fəhd ibn Əbdül Əziz ilə
görüşləri oldu. Fəhd təxminən, 75
yaşlarında idi, ancaq yaşından da qoca
görünürdü. Elə ilk təmasdan söhbətləri
çox səmimi alındı. Rəhmətlik Heydər
Əliyevin belə söhbətlərdə öz yüksək
səriştəsi, sırf insani nöqteyi-nəzərdən
məxsusi cazibəsi var idi. Aradan nə qədər il
keçib? 30 ildən çox. Ancaq kral o zaman bir söz dedi,
indiyə qədər hafizəmə hopub qalıb.
Barmağı ilə zaldakı zərli-zibalı, qızıl
örtüklü sütunları göstərərək:
"-Hər şey var, - dedi. - Ancaq xoşbəxtlik
yoxdur..." Bunu yada salmaqla, mən, əlbəttə, təzədən
velosiped kəşf etmirəm, məlum həqiqəti deyirəm
ki, xoşbəxtlik mənəvi bir anlayışdır. Biz
uşağın mədəsinin dərdini çəkməklə
bərabər, onun mənəviyyatının da dərdini
çəkməliyik. Hansı peşə sahibi olursa-olsun, o
cümlədən də ədəbiyyat adamı, onun gələcək
mədəniyyətinin, dünyagörüşünün də
dərdini çəkməliyik. Hər şey buna
bağlıdır. Sözlərim çox gurultulu səslənmədi?
(Gülür.)
Ə.Qaflanoğlu: - Yox, yox...
ELÇİN: - Yadıma düşmüşkən,
bunu da deyim ki, bizim əlaqədar qurumlarımız beynəlxalq
ədəbi əlaqələri, nə qədər imkan varsa,
gücləndirməlidir. Müasir dünyada beynəlxalq ədəbi
institutlar ciddi rol oynayır. Ədəbiyyatımızı
tanıtmaq, məhdud coğrafi məkandan çıxarmaq istəyiriksə,
bu işdə ədəbi inteqrasiya olduqca mühüm bir
problemdir. Özü də söhbət ondan getmir ki, kimsə
hardasa bir mükafat alıb, ya da kiminsə xaricdə kitabı
çıxıb. Mükafat da, kitab da yaxşıdır.
Ancaq o zaman milli ədəbiyyatın yükünü
qaldırmaq və daşıya bilmək olar ki, həmin beynəlxalq
ədəbi institutlarla qarşılıqlı tərəf-müqabil
ola biləsən. Vaxt var idi ki, anekdot səviyyəsində
qadağalarla rastlaşırdıq. Yadıma gəlir,
(gülür.) "Cənnətim Qarabağ"
mahnısında belə bir misra var idi: "Aylı, ulduzlu
Cıdır düzü..." O misranı dəyişib, eləmişdilər:
"Aylı, gündüzlü Cıdır düzü".
Bunun da səbəbi o idi ki, "Aylı, ulduzlu Cıdır
düzü" Türkiyə bayrağındakı ay-ulduzu
xatırladır. İndi belə eybəcər şeylər
yoxdur, ancaq yalnız sevimli Türkiyə ilə də kifayətlənmək
olmaz. Rəhmətlik Azad Mirzəcanzadənin sözü
olmasın, "deyə bildim?"
Ə.Qaflanoğlu: - Siz bir sıra məqalələrinizdə,
müsahibələrinizdə demisiniz ki, ədəbiyyatın
missiyası əbədidir. Yəni nə qədər həyat
davam edəcək, ədəbiyyat
da öz missiyasını yerinə yetirəcək. İstərdim
ki, bu barədə də bir neçə kəlmə deyəsiniz.
ELÇİN: - Yenə də elə o fikirdəyəm.
Ədəbiyyat Xeyirin müttəfiqidir və
yarandığı gündən Şərə qarşı
mübarizə aparıb və aparır. Ədəbiyyatın missiyası həyat bitəndə
sona çatacaq. Ancaq ədəbiyyatın forması dəyişəcək
və artıq dəyişir. Ədəbiyyatın əsas
yükünü nə daşıyır? Kitab. Bax, indi təzə
termin yaranıb. Kitablar iki formaya, hissəyə bölünməyə
başlayıb: "kağız kitab" və "elektron
kitab". "Elektron kitab" artıq yeni nəsil
üçün doğmalaşıb. Mənim
üçün doğma deyil, ögeydir. Ancaq bir müddətdən
sonra hamı üçün, o cümlədən, gələcək
"mən"lər üçün də
doğmalaşacaq.
Ə.Qaflanoğlu: - Uzun illərdir ki, mən sizin
mütaliəyə bağlılığınızın
şahidiyəm. Rəhmətlik Rafiq Tağı deyirdi ki,
Elçin müəllim, hətta dəmiryolçuların qəzetlərini
də oxuyur... Xatırlayıram
ki, siz Yazıçılar
İttifaqında işləyəndə Rafiqin ilk
kitabını necə çətinliklə nəşr
etdirdiniz, Ön söz yazdınız... Hazırda nə
oxuyursunuz? Maraqlıdır.
ELÇİN: - İndi? Amerika sovetoloqu var, Robert Taker.
Onun Stalin haqqında böyük bir monoqrafiyası var, bunu
oxuyuram. Görürsən? (Elçin müəllim kitabı
göstərir.) Stalin və stalinizm haqqında klassik tədqiqatlardan
biri hesab olunur. Dünən Azər Turanın "Qəbulə
xanım və I Pyotr" kitabını oxudum. Kiçikdir,
ancaq yaxşı qələmlə emossional yazılmış
bir kitabçadır.
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim,
vaxtıyla "Aşıq poeziyasında "dünya"
obrazı" haqqında kiçik monoqrafiya
yazmışdınız. O dünya ilə bugünkü
dünya barədə nə deyə bilərsiniz?
ELÇİN: - Nə deyə bilərəm? Bax, Avropada
da, Asiyada da qədim dövrlərdə, orta əsrlərdə,
padşahlar, rıtsarlar, sülalələr, hərbi
yürüşlər zamanında qırğından, qəddarlıqdan,
vəhşilikdən mühafizə üçün qala divarları tikirdilər. Bu gün də
çox inkişaf etmiş sivil ölkələrdə yenidən
3-4 metr hündürlüyündə, kilometrlərlə
uzunluğunda mühafizə qalaları tikməyə
başlayıblar. ABŞ-da artıq tikilir, Finlandiya tikir,
Norveç görürəm ki, belə tikinti
üçün büdcədən xeyli vəsait
ayırıb və s., və i.a. Top, tüfəng, atom, kosmik
silahlanma, hərbi lazer... Əli Kərimin "Daş"
şeiri yadıma düşür. Düşünürəm
ki, dünya hara qayıdır, Əkrəm? Bir var, fərdi dəlilik,
bir də var, bəşəri dəlilik. Deyəsən,
dünya bəşəri dəliliyə gedir... Böyük
dövlətlərin ikili siyasi və təmənnalı
standartlar dünyası... Mən bir neçə dəfə
demişəm, yenə təkrar edirəm: Azərbaycanın bu
ikili standartlar dünyasında ərazisini və suverenliyini bərpa
etməsi mənim üçün bir əfsanədir. Belə
çıxır ki, əfsanə ancaq nağıllarda olmur.
Prezidentimiz də, əsgərlərimiz də, şəhidlərimiz
və qazilərimiz də əfsanə yaratdı... Bu həqiqətdir.
Ədəbiyyatla bağlı başqa bir sualın var?
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, ədəbiyyatımıza
yeni nəsillər gəlir, demək olar ki, hər gün yeni
imzalara rast gəlirik. Nəsillər bir-birini əvəz edir.
Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
ELÇİN: - 60-cılardan indi kim qalıb? Prozadan
danışıram. 3-4 nəfər.
Rəhmətlik Hüseyn Kürdoğlunun misraları
yadıma düşür. Əgər düz deyirəmsə,
belədir:
Gəzdim gəncliyimi, tapa bilmədim,
Qaçıb qocalıqdan dağda gizlənib!
İş burasındadır ki, bu "Gizlənpaç"
oyunu deyil, əbədi, həmişəlik bir gizləntidir.
Bizdən sonra isə 70-cilər gəldi: Afaq Məsud, Sabir
Rüstəmxanlı, Kamal Abdulla, Seyran Səxavət, Aqil
Abbas, Məmməd Oruc... İllər keçdikcə nəsilləri
bir-birindən ayırmır, əksinə, birləşdirir.
İndi biz demirik ki, Qoqol filan ədəbi nəslin, Tolstoy isə
o biri nəslin, yaxud Balzak filan nəslin, Flober isə filan nəslin
nümayəndələri idi? Dərsliklərdə deyə
bilərik, ümumilikdə isə deyirik ki, XlX əsr rus, yaxud
fransız ədəbiyyatı. 70-cilərdən sonra da bir
neçə ədəbi nəsillər gəlib. Bu
dövrün Azərbaycan ədəbiyyatında bir küll
olaraq kimlər qalacaq, kimlər gedəcək, bunu gələcək
müəyyən edəcək. Bu gün isə oxuduqlarıma
görə məndə belə bir təəssürat var ki,
bunu bir neçə dəfə demişəm, təkrar edirəm,
ədəbiyyatımız özünü axtarmaq prosesindədir,
özünü tapmaq istəyir, ya da özünü tapmaq
üçün çalışır.
Ə.Qaflanoğlu: - Bir sualı da verməyə bilmirəm. Bu
gün hamımızı hiddətləndirən Yekaterinburq
hadisələrini nəzərdə tuturam.
ELÇİN: - Bilirsən, iki Rusiya var: bir var, imperiya
Rusiyası və imperiya ambisiyası, imperiya iddiaları.
Böyük rus şovinizmi. Bu barədə mən
"Baş" romanında ətraflı yazmışam. Bu
günlərdə Yekaterinburqda törədilən vəhşilik,
bax, həmin rus imperiya ambisiyalarının, dediyim o
böyük rus şovinizminin təzahürüdür.
Bir də var, Tolstoy, Qoqol, Puşkin, Dostoyevski, Çexov,
Çaykovski, Pliseskaya, Tarkovski Rusiyası. Ancaq faciə
burasındadır ki, bu ikinci Rusiya həmin imperiya
ehtiraslarının, iddialarının, get-gedə güclənən
rus şovinizminin, rəhmətlik Üzeyir bəy demişkən,
"nikolaylar və generallar hakimiyyətinin" içində
itib-batır. Mən Yekaterinburqda həlak olanların ailələrinə,
bütün yaxınlarına dərin hüznlə
başsağlığı verirəm.
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, bəzən
mətbuatda, sosial şəbəkədə qəflətən
ortaya bir mövzu atılır. Başlanır bu mövzunun
müzakirəsi.
ELÇİN: - Misal üçün?
Ə.Qaflanoğlu: - Misal üçün, bu
yaxınlarda Alim Qasımovun rep oxumağı barədə
xeyli söz-söhbət oldu. Biri müdafiə etdi, biri əksinə,
tənqid etdi...
ELÇİN: - Hə, mənə göstərdilər,
gördüm... Buna nə deyə bilərəm, Əkrəm?
Heç nə. Görünən dağa nə bələdçi?
Ə.Qaflanoğlu: - 37-38-ci illər... Siz son illərdə
sovet tarixi ilə bağlı çox yazmısınız:
Stalin haqqında pyes, Mir Cəfər Bağırov haqqında
böyük esse-oçerk, Müşfiqin, Cavidin, Çəmənzəminlinin,
Ömər Faiqin faciəli həyatı, repressiya illəri...
Son zamanlar mətbuatda da repressiya hadisələri ilə
bağlı yazılar çıxır. Bu yazılar sizi qane
edirmi?
ELÇİN: - Əvvəla, mənim həyatımın
böyük bir hissəsi sovet dönəmində keçib.
Bu, necə bir dövlət idi? Necə quruldu, necə
dağıldı? Necə və niyə? İkincisi də,
yox, qane etmir. 37-38 hadisələri yeraltı suların
siyasi-ictimai-inqilabi-psixoloji burulğanı üzərində
vaqe olurdu. O hadisələrdən bəhs edəndə,
"filankəs filankəsi satdı" səviyyəsində
mülahizələr üzdən getməyin nəticəsidir.
Bu hadisələrin absurda gətirib çıxaran miqyası
müqabilində "satqınlıq", "böhtan",
"saxtalaşdırma" kimi məfhumlar zəif
anlayışlardır. Səməd Vurğunu "yaltaq"
adlandırıb, mətbuata çıxarmağı, bunu
müzakirə etməyi mən biabırçılıq hesab
edirəm. Onu görə yox ki, Səməd Vurğunun, ya onun
kimi bir başqasının həyat yolu aydan arı, sudan duru
olub. Ona görə ki, dediyim həmin burulğanın
içində nəfəs alan bu insanlar, indiki halda bu sənətkarlar
- Mikayıl Müşfiq, Səməd Vurğun, Süleyman
Rüstəm, Rəsul Rza, Osman Sarıvəlli, Süleyman Rəhimov,
Əli Vəliyev, Əbülhəsən, Mirzə
İbrahimov, Mir Cəlal, Mehdi Hüseyn... - XX əsrdə Azərbaycan
ədəbi dilini görünməmiş bir sürətlə
saflaşdırdılar, təmizlədilər, inkişaf
etdirdilər, ictimai şüurda milli-mənəvi "mən"ini
silkələdilər, Sabirin yuxulayan qəhrəmanlarını
oyatdılar... Azdır?
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, istəyirəm,
bir az da şəxsi həyatdan, şəxsi hisslərdən
danışaq. Olar?
ELÇİN: - Olar. Ancaq görək söhbət
hansı hisslərdən gedir də? (Gülür.) Çox dərinə
getmə.
Ə.Qaflanoğlu: - Misal üçün, mən bilirəm
ki, siz musiqiyə çox bağlısınız. Bu barədə
bir-iki söz olar?
ELÇİN: - Olar, əlbəttə. Dünyada elə
bir qələm sahibi ola bilər ki, musiqiyə biganə
qalsın? Ağlım kəsmir. İlk gənclik
çağlarımda, 60-cı illərdə caza çox həvəsli
idim. O illərdə rəhmətlik Vaqif Mustafazadə ilə də
dostluğumuz var idi. Sonralar, qəribədir, bilmirəm niyə,
o caz həvəsi
yavaş-yavaş soldu. Ancaq Vaqifə indi də tez-tez qulaq
asıram. Bu gün o illərin cazını yox,
estradasını tez-tez xatırlayıram, internetdə qulaq
asıram: Edit Piafa, İv Montana... Daha sonrakı dövrdəki
Toto, Dassen, Dalida, Çelentano... Bizim Mirzə... O ki qaldı
muğamata, muğamata qulaq asmaq mənim həyat tərzimin
bir hissəsidir. Xanın səsini və nəfəsini,
Ağababanın "Zabul"unu, Hacıbabanın
"Rast"ını, Yaqubun "Mənsuriyyə"sini,
Yavər Kələntərlinin
"Bayatı-Şiraz"ını, Şövkət
xanımın "Şahnaz"ını, Rübabənin
"Humayun"unu, Sara Qədimovanın
"Qatar"ını mənim üçün heç nə
əvəz edə bilməz. Şikəstələr, xalq
mahnıları, Qədirin "Sona bülbüllər"i...
Bülbül, Rəşid, Müslüm... "Ölkəm"dən
tutmuş bu tərəfə, bizim romanslarımız... Bəhram
Mansurovun tarı... Bir də ki, simfonik musiqi. Xüsusən,
Fikrətin simfoniyaları, ümumiyyətlə onun klassik
musiqisi. İllər Fikrət Əmirovu elə bil, yenidən
qaytarır, yenidən açır, yenidən tanıdır.
Soltan Hacıbəyovun "Karvan"ı... Seyid Rüstəmovun,
Tofiq Quliyevin, Rauf Hacıyevin mahnıları... Əkrəm, bu
söhbəti saxlamasam, uzandıqca uzanacaq...
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, onu da
bilirəm ki, sizin görüşlər keçirməklə
o qədər də aranız yoxdur. Televiziyadan, mətbuatdan,
cürbəcür təşkilatlardan tez-tez mənə
müraciət edirlər ki, sizinlə əlaqə saxlayım,
görüşlərə, verilişlərə dəvət
edirlər. Çox vaxt da imtina edirsiniz. Niyə?
ELÇİN: - Əkrəm, yazı-pozu hər
şeyi deyir də... Ancaq əlbəttə, hərənin bir
xasiyyəti var. Folkner Heminquey haqqında deyirdi ki, o, yəni
Heminquey öz bioqrafiyasının rejissorudur. Düz deyirdi. O
cür rejissorluq daha artıq məşhurlaşdırır,
kütləviləşdirir. Ancaq bax, bu gün Heminqueyi də
yaşadan həmin rejissorluğu yox, əsərləridir.
Ə.Qaflanoğlu: - Axır vaxtlar, xüsusən,
cavanlar tənhalıqdan çox yazırlar. Sizin tənhalıq
barədə fikriniz?
ELÇİN: (Gülür.) - Əkrəm, sənə
bir söz deyim. Mən 25-30 yaşlarımda tənhalıq barədə
daha çox düşünürdüm, nəinki indi. Bu
gün tənhalıq hissiyyatı məni narahat etmir. Yəqin
ailəyə görə, yazı-pozuya görə. Bir də
ki, yazı-pozudan, kitab-dəftərdən sonra tənhalığa
vaxt qalır ki?.. O ki qaldı tənhalıq mövzusuna, tənhalıqdan
şikayət etmək yox, tənhalığın
obrazını yaratmaq lazımdır. Dur, sənə bir
şeir göstərəcəyəm. Gərək burda olsun
(Elçin müəllim özünün dediyi kimi,
üstü "yazı-pozu" ilə, qovluqlarla, qəzet kəsmələri
ilə dolu yazı mizində axtarıb, kiçik bir kitabçanı
götürür). Budu. Faiq İsmayılov adlı bir cavan
şairin kitabçasıdır. Tanımırdım,
oxumamışdım. Gənc yaşında vəfat edib. Bax,
gör nə deyir? (Oxuyur.)
Bir mənəm,
bir də ağ divarda
qara kölgəm...
deyirəm, nə yaxşı
tək deyiləm.
Sənə doğrusunu deyim ki, bu beş qısa misra məndə
bu cavan şairin daxilində tragik bir tənhalıq təəssüratı
yaratdı. Çox istedadlı cavan olub. Hayıf... Vaqif
Mustafazadənin də kiçk bir "Tənhalıq"ı
var, elə bil piano ilə yox, şeirlə deyir, sözlə
danışır...
Ə.Qaflanoğlu: - Elçin müəllim, müstəqil
Azərbaycanın "İstiqlal", "Şərəf",
"Şöhrət" ordenləri ilə təltif
edilmisiniz, Xalq yazıçısı, Əməkdar incəsənət
xadimi, filologiya elmləri doktoru, Bakı Dövlət
Universitetinin professorusunuz, çoxlu mükafatlarınız,
başqa fəxri adlarınız var. Bunların hansı sizin
üçün ən qiymətlisidir?
ELÇİN: (Gülür.) - Hamısı! Bir də
ki, eləcə Elçin, vəssalam.
Ə.Qaflanoğlu: - Müsahibəyə görə təşəkkür
edirəm.
ELÇİN: - Sən də çox sağ ol!
30 iyun 2025,
Bakı
Ədəbiyyat qəzeti .- 2025.- 4 iyul (¹23).- S.4-5.