Bədii mətnin ilkin modeli və məna
dəhlizləri
Bədii mətnin ilkin modeli (eskizi də demək
olar...) müəllifin şüurunda və təxəyyülündə
yaranır, həm də bir az da formasız, ilğım şəklində.
Elə bir formada ki, sən onu həm yarada, həm də
dağıda bilərsən. O ilkin forma özünə
uyğun mahiyyət, məzmun axtarır ki, içinə
dolsun, belə olmadıqda dağılıb gedir... Orhan Pamukun
"Qar" romanında bununla bağlı, yaxud yanaşı
addımlayan məqamlar var: ayrı-ayrı məqamlarda
K-nın qəlbinə nələrsə dolur, qəhrəman
bütün "maneələr"i yarıb bir künc-bucaq
tapmalıdır ki, o hissləri misralara çevirib qeydə
ala bilsin. Bəzən içinə
dolan çox gözəl bir şey yarıyolda "piyada əleyhinə
qumbara"ya ilişib göyə sovrulur. Müəllif belə
məqamlarda ürəyə dolan, varaqlara muncuq kimi
düzülən (... Muncuq oyunu...) misralardan sitat vermir,
yalnız onların gözəlliyini təsvir edir və bu təsvirdə
bir anlıq o gözəlliyə əllə toxuna biləcəyinə
inanırsan. Belədə "ikiqat aldatma" effektinə yol
açılır, - o mənada ki, nəsrlə şeiri
yaradan duyğuların munisliyini çatdırmaq çətindir,
çox çətindir, ancaq bir anın mində birində
buna nail ola bilsən, demək, "şeirlə
aldadılan" dünya səmada
cövlan edən təyyarə kimi yerə, sənin
ovuclarının içinə endirilir. Elə bir ortam
yaranır ki, sanki dünyada istədiyin hər şey ovcunun
içinə dolur və o kiçik, xəfə bir yer dərinlik
və genişlik etibarı ilə bütün dünyadan
böyük olur. Orhan Pamukun nasir kimi möhtəşəmliyi
məhz bu məqamda üzə çıxır. Onun digər
romanlarında da bu kimi nadir və başqalarının
ulaşa bilməyəcəyi üsullar var, roman təhkiyəsindən,
yaxud təhkiyə massivindən bu fəndləri
çıxarsan, adidən adi nəsnələrlə
üz-üzə, nəfəs-nəfəsə qalarsan. Hər
şey sozalar, sönər və mənasını itirər.
Bu tipli gedişlər roman məkanında məna dəhlizləri
yaradır, özü də bütün mümkün istiqamətlərə
doğru. Bu, nə deməkdir? Məsələ belədir ki, bədii
mətn özlüyündə bir bütövdür, elə
bir vahiddir ki, hissələrin yaratdığı bütövdə
onların bir-birinə tikiş, qovuşma yerləri bilinmir və
xəyala belə gəlmir. Oxunduqca mətndəki o tikiş
yerləri "yumşalır", qırılmağa müntəzir
yerlərdən dünyada ona qədər yaradılmış,
yazılmış, yaxud şifahi söylənmiş
bütün mətnlərə çıxış
yaranır, qapılar açılır, bu nüfuzetmə məqamı
sənin oxuduğun mətnlə dünyanın bədii mətn
xəritəsi arasında dəhlizlər yaradır. Füzulinin
bir qəzəlindən "Troya qocalarının
reaksiyası"na keçid, mənzərənin apaydın
görünməsini təmin edir. Bu münasibətlə,
Füzulinin "Heyrət, ey büt..." mətləli qəzəlindən
bəhs edərkən professor
Qorxmaz Quliyev yazır: "...Homerin "İlliada"
poemasında axeylərlə troyalılar arasında baş
vermiş müharibənin səbəbi ilə bağlı bir
məşhur epizodla səsləşir. Troyanın müdrik
qocaları çar Priamin oğlu Parisdən oğurlayıb gətirdiyi,
iki xalqın üz-üzə gəlməsinin səbəbkarı
Yelenanı göstərməyi tələb edirlər. Yelenaya
tamaşa etdikdən sonra ahıllar birmənalı hökm
çıxarırlar - Yelenanın gözəlliyi naminə
ölüm-dirim savaşına girişməyə dəyər!
Poemanın mətnində Homer Yelenanın zahiri
görünüşü ilə bağlı heç bir
detala müraciət etmir - qocaların heyranlığı o qədər
güclüdür ki, heç bir təsvir onu adekvat şəkildə
ifadə edə bilməz..." Və bu dəhlizlər də,
öz növbəsində, bədii mətni yaradan ilkin modelin
izini itirmək funksiyasını daşıyır. İdeya və
fikirlərin, bədii qəliblərin içində cövlan
edən "civə sütunu" o qədər hərəkidir
ki, bütün əsərlər bir nəfəsin içində
rəngarəng naxışlar kimi hifz oluna bilir.
Hazır, oxucu diqqətinə təqdim edilmiş
hansısa ədəbi-bədii nümunənin arxasında necə
bir ilkin modelin dayandığını bilmək artıq
mümkün deyildir. Biz yalnız əsas formanın özəlliklərindən,
məziyyət və qüsurlarından yaza bilərik.
İlkin formanın axtarışına yollanmaq əsərdən
uzaqlaşmaq anlamına gəlir (çünki ilkin forma əsərin
özü yox, hardasa layihəsidir, virtual obrazıdır) və
milyonlarla ulduzun içində məhz sənə məxsus
olanı tapmaq şövqünə bərabərdir. Ancaq bir
arqumenti yadda saxlayaq ki, bütün gözəl əsərlər
həmin o ilkin niyyətin ardınca qoşmaqdan yaranır,
düzdür, müəllif bir az sonra bu niyyətini unudur, sadəcə
yazır (yazı prosesində nəyləsə
razılaşır, nələrdənsə imtina edir, -
bunlarsız mümkün deyil o yaradıcı proses), sadəcə
necə düzgün və gözəl qurub-yaratmağın
fikri ilə yaşayır.
Əsas məsələ budur: ilkin niyyət, ilkin bədii
modellə yaradıcılıq-yazı prosesini əlaqələndirmək,
daha doğrusu, bir-birinə qaynaq etmək üçün əsərdə,
əsər məkanında məna dəhlizlərini inşa
etmək...
Sözün həqiqi mənasında məna dəhlizlərini
inşa etmək heç də asan deyildir. Götürək
elə Umberto Ekonun "Qızılgülün adı"
romanını - bu romanda hansı labirintlərdən söz
açılsa da, əsas məsələ bu dəhliz-labirintlərin
əsərin bədii dünyasında, şərtiliklər
ovalığında qurulmasıdır. Fikir verin, iki nəfər
hamıdan gizlin, hamı yuxuya getdikdən sonra qədim və
laübalı binanın - tikilinin içində gizli labirintlərin
olduğunu araşdırır, sonra elə bir ortam yaranır
ki, bu məqama qədər gəldikləri yolu da
düzgün geri qayıda bilmək çox çətindir.
Yəni labirint-mənalardan hörülmüş, inşa
edilmiş dəhlizlər əsərin
bədii dünyasında müəllifin ağlına gələn
ilkin modellə yazı, təhkiyə, quruculuq prosesini bir əlin
ovcunun içində saxlayır.
Yaradıcılıq prosesində ilkin niyyət, hətta
ondan vaz keçildikdə belə, bədii əsərin mahiyyətində
- forma və məzmun planında iz salır. Bədii mətn
daha çox həmin o ilkin model və ilkin niyyətdir. Bununla bağlı ədəbiyyatşünas
və tənqidçilər iki qrupa ayrılırlar: 1) ilkin
modeli unudub əsərin konkret məziyyət və
qüsurlarından danışanlar; 2) formanın
arxasındakı ilkin model-niyyətə gedən yolu
aşkarlamaq istəyən araşdırıcılar.
"Uliss" və "Finneqanın oyanışı"
kimi son dərəcə mürəkkəb quruluşlu əsərlər
məhz bu iki yolun çarpazında yaranıb. Ancaq bəzən
mətnlərarası əlaqələr, onların bir-biri ilə
bağlantılarının birdən-birə meydana
çıxması ritmi pozulur. Nəsr sahəsində elə
bir əsər meydana çıxır ki, zahirən, elə
daxilən də bu prinsipə uymur. Demək, bədii mətnin
daxilindəki "hüceyrələr" iki nəsnənin təsir
gücünü doğrulayır: 1. Ən müasir mətnlə,
onu yaradan ideya ilə ən qədim mətnlərarası əlaqələrin
görükdürülməsi
və 2. Yüz illər boyu
qarış-qarış yaradılan hər şeyin bir
anın içində yıxılması, elə bir mətnin
dünyaya gəlməsi ki, onu anlamaq işində ona qədər
yazılanlar heç nəyə yaramır.
Anlaşılmazlıq qaranlıq və zülmət effekti
yaradır, bu tipli mətnlər həmişə ən parlaq nəsnələrin
zühur etməsini gözləyirlər. Qaranlıq
yarılmalıdır və təbii ki, bu qaranlığı
bir dildə yox, çox sayda dilin qovşağında
yaradırlar. Və dilsizlik sindromu yaranır. Belədə, yəni
həmin qaranlığın çətri altında deyək
ki, Mirzə Cəlilin "...Əhvalatları",
"Poçt qutusu" və şübhəsiz ki, Çəmənzəminlinin
"Studentlər"i daha başqa cür oxuna bilir.
İlkin modeldən vaz keçmək, onu
büsbütün unutmaq və unutdurmaq mümkün deyildir.
Yusif Səmədoğlunun "Qətl günü"
romanı, "Bayatı Şiraz" və digər hekayələrində
("Soyuq daş"), daha sonra isə yarımçıq
romanında ilkin model təhkiyənin içində cilvələnir.
Əgər bədii əsər - bədii mətn canlı bir
orqanizmdirsə, ilkin niyyət-model həmin canın içində
yaşayan və onun mövcudluğunu şərtləndirən
bir ideyadır. "Bayatı Şiraz" hekayəsində hər
şey necə başlayır? Necə başlayırsa, məlum
olmur, çünki dünyada bu tipli olayların başlanma
anı həmişə unudulur, amma necə davam edir və
bitmirsə, bu, bütün hallarda eynilik təşkil edir.
İlkin model həm də civə sütunudur, bədii mətnin
qurulma prosesinin ritmini göstərən bu sütun daim
uçma təhlükəsi qarşısında olsa da,
heç zaman dağılmır. "Bayatı
Şiraz"ın qəhrəmanı bir bədii niyyət
üstündə qurulsa da, müəllifin min-min insandan
çəkdiyi xarakterik cizgilərdən təşkil olunur. Təsəvvür
edin, bu sənətini heç bilməyən, içində
qan ağlasa da, əlindəki musiqi alətinə
duyğularını verə bilməyən adam restoranın
çölündə, hovuzun qırağında oturub
için-için ağlayır. Hekayədəki bu səhnə
oxucunu özündən bir səhnənin min-min
variantını yaratmağa vadar edir. Hovuzun
qırağında oturub ağlayan adamın içində
dünyanın ən ağıllı adamının da cizgiləri
var, ən axmaq və səfeh adamının da. Amma ümumi və
fərdi konstruksiya elədir ki, əlini nə qədər
musiqi alətinə uzatsa da, əli ona toxunmur...
Bədii mətnin başdan-sonadək yaranmasına təkan
rolunu oynayan ilk obraz, ilk model bütün
yaradıcılığa Ön söz kimi verilə bilər.
Hər şey onunla izah oluna, hər şey ondan nəşət
tapa bilər. Baxın, vaxtilə yazdığımız kimi,
Səməd Vurğunun "Düşüncələr"
şeirində beşik obrazı var, - heç zaman mətndə
görünməyən, ondan kənarda mövcud olan, ancaq
intonasiya və ritmi istiqamətləndirən bir obraz. Molla Pənah
Vaqifin "Görmədim" müxəmməsində aləmi
tutan, hər şeyi rənginə boyayan bir alov, yanğın
obrazı var, mətndən kənarda, çox-çox
uzaqlarda sanki bir kənd, böyük bir meşə
yanır, şübhəsiz ki,
bu obraz gələcəyə meyillidir, bu şeiri qələmə
aldıqdan çox sonralar Vaqifin külliyyatına vurulan od,
alov obrazı.
Yaradıcılığın daxilindəki prosesləri
tənzimləyən ilk model-obraz həmin dildə daha sonralar
yazılacaq mətnlərə Ön söz kimi verilir.
Sən bir şey yazırsan, bununla da canından
yapışıb qopmayan bir şeydən xilas olmaq istəyirsən.
Oxucu və ya tənqidçi başa düşür ki, o mətndə
bir obraz var, amma içində yox, ondan çox-çox kənarda
bu obraz hər şeyi idarə edir, hər şeyi tənzimləyir. Samirə Əşrəfin
"Saturasiya" hekayəsində, neçə dəfə
oxusan da, bir obrazdan yaxa qurtarmaq olmur - bu, əqrəbləri əyilmiş,
sferblatda rəqəmləri güclə oxunan divar saatı
obrazıdır, daha sonralar, yəni hekayə yazılandan,
çap ediləndən sonra bu saat tapılacaqdı da. Amma
virtual olan saat real gerçəklikdəki saatdan daha canlı və
daha verimlidir. Saat, onun taqqıltısı mətndən
çox-çox kənarda eşidilir, yəni hər bir mətnin
canlılığının bədəli olan bir nəsnə
var.
Hər hansı bir şeiri oxuyursan (məsələn,
Əli Kərimdə, yaxud Fikrət Qocada və ya Vaqif Səmədoğluda),
bir obraz yaranır, həm də yarımçıq şəkildə,
obrazın yaranması fasiləsiz mütaliə tələb
edir, yenə oxuyursan, fontan obrazı yaranır (Əli Kərimdə),
şair, yaxud nasirin bütün
yaradıcılığını izah etmək istəyən
obraz bu mətnlərin hər bir nöqtəsindədir, ona
görə də canlı beşiyi, beşiyin
yırğalanmasını, alovun, odun hənirini, fontanın sərinliyini
ruhunla hiss edirsən və bu, qaçılmazdır, ilkin niyyət,
ilkin bədii model bu qaçılmazlığı yaradan bir
düsturdur.
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti .- 2025.- 4 iyul (¹23).- S.20.