Azadlığın məhbəsi
Bizi qlavlit adlanan nəzarət mexanizmindən, senzura
deyilən "domokl qılıncından" ayıran zaman məsafəsi
çox da böyük deyil, hətta o qədər
kiçikdir ki, biz onun ağır nəfəsini hələ də
kürəyimizdə (və ürəyimizdə!) hiss edirik.
Bu, lap postsovet respublikalarının sosializmdən, ədəbiyyatın
sosrealizmdən xilas olmasına rəğmən, sosrealizm
düşüncəsinin hələ də
qaldığını müşahidə etmək qədər
kədərli və üzücüdür. Bəxtiyar Vahabzadə
ilə razılaşmamaq olmur:
Qandal açılsa da qollarımızdan,
Köləlik hələ də beynimizdədir.
Bu məqamda Vaqif Səmədoğlunun oxucularla son
görüşlərindən birində dediyi sözləri,
bu sözlərdəki peşmanlığın acı
tüstüsünün qıvrıla-qıvrıla səmanın
ənginliyinə qarışdığını bir tutqun mənzərə
kimi xatırlayıram:
"...Bu yaxınlarda Parisdən dostum, məşhur
gürcü kinorejissoru Otar İoseliani mənə zəng
etdi, ağlaya-ağlaya dedi ki, Vaqif, istəmirəm
Gürcüstanda kapitalizm olsun və dəstəyi asdı.
Kapitalizm uğrunda milli-azadlıq hərəkatı oldu,
meydanlara çıxdıq, mübarizə apardıq, amma indi
görürəm ki, kapitalizmin bizə verdiyi azad ticarət,
demokratiya da dəhşətli, cavabsız sual imiş".
("525-ci qəzet", 18.09.2014)
Bu, əzazil xəstəliyin yorğun
saldığı 75 yaşlı Vaqif Səmədoğlunun
ömrünün sonunda dilə gətirdiyi etirafı idi. Həmin
Vaqif Səmədoğlu ötən əsrin 60-cı illərinin
sonunda öz nəslinin ədəbi arzusunu dilə gətirirdi,
təntənəsini yaşayan ideologiyanın iflasa
uğrayacağını öncəgörən əminliyilə
rejimin üzünə oxuyurdu: hansı rəngdə çəkəcəklər
vətənimi xəritələrdə?
Bu və bu qəbildən olan şeirlərinin
toplandığı əl boyda ilk kitabını işıq
üzü görəndən az sonra satışdan
yığışdırmışdılar. Bir xeyirxah dostunun
hesabına kitabın çox cüzi sayda nüsxəsini xilas
etmək mümkün olmuşdu. Hələ bu, SSRİ-də
çox məşhur olan görkəmli şairin - Səməd
Vurğunun oğlu idi. Və ötən əsrin 60-cı illəri
idi.
***
Hər cür qadağalara, tabulara müxalif olan insan təbiəti
"senzura" sözünü şüuraltıda
"azadlıqdan məhrumetmə" anlayışı kimi qəbul
edir. Avropanın 600 il əvvəl tanış olduğu bu
söz hissi-emosional çalarının
ağırlığı ilə yaradıcı insanın həyatını
işgəncəyə çevirəcək qədər
müdhiş səslənirdi. Amma eyni zamanda senzuranın
yaradıcılığa təkan verən amil olduğunu deməklə
biz "Amerika kəşf etmirik", sadəcə, qlavlit deyilən
idarənin çox intensiv fəaliyyət göstərdiyi
dövrü yaşamış, həmin idarənin əməkdaşları
ilə qarşı-qarşıya oturub, qırmızı qələmlə
sual işarələri qoyulmuş parçalara, cümlələrə,
misralara yenidən baxaraq, hakimin suallarına cavab verirmiş
kimi, özlərini təmizə çıxarmağa
çalışmış, müdafiə edə bildikləri
də, bilmədikləri də olmuş redaktorun, naşirin,
yazıçının qənaətlərinə söykənərək
söyləyirik.
"Yazıçı əsəri senzorun
oxuyacağını hələ yazmağı
düşünərkən, sonra onu qələmə alarkən
gözünün qabağına gətirirdi. İstər-istəməz,
özündən asılı olmayaraq, o, əsərinin, fikirlərinin
ilk senzoru olurdu. İstedadlı yazıçılar nə
edirdilər? Hələ əsər rüşeym halında
olanda həyatın ağrılarını, quruluşun,
sistemin eybəcərliklərini; kəskin fikirləri, cəsarətli
sözləri elə bədii dona girdirirdilər ki, senzorun
yapışmağa yeri qalmasın. Çox vaxt da buna
istedadın gücü ilə nail olurdular. Daha bir vasitə
"Ezop dili" idi; bu yolla da senzuradan yayına bilirdilər.
Senzorun da gerilədiyi, tərəddüdlə də
olsa, güzəştə getdiyi, bilərəkdən
gözyummaları da olub. "Azərbaycan
romançılığının zirvəsi" (Anar) hesab
olunan "Qətl günü" romanı "Azərbaycan"
jurnalında dərc olunmazdan əvvəl aylarla qlavlitdə
"həbs" olunmuşdu. Baxmayaraq ki, Yusif Səmədoğlunun
istedadı və şöhrəti, "yuxarılarda"
nüfuzu kifayət qədər asan çap olunmağına
imkan verirdi, senzura konkret səbəb göstərə bilməsə
də, əsərin jurnalda dərcini ləngidirdi. Amma tezliklə
"yuxarılarda" kimlərəsə
pıçıldadılar ki, yazıçı, əsərinin
nəşrinə icazə verilməyəcəyi təqdirdə,
mühacirət etmək niyyətindədir. Əlbəttə,
SSRİ kimi bir dövlətdən Səməd Vurğun kimi
şöhrətli bir şairin şöhrətli oğlunun
imtina etməsi heç də xoşagələn hadisə
olmazdı... Tezliklə romanın "zərərli və
qorxulu" olmadığı, çapa məsləhət
bilinməsi ilə bağlı rəy redaksiyaya
çatdırıldı və nəhayət, 1984-cü ildə
2 ay sonra - iyunun ortalarında jurnalın aprel nömrəsi
çapdan çıxdı. "Qətl günü"
romanı inanılmaz şöhrətlə ədəbiyyat
tariximizin parlaq hadisəsinə çevrildi".
Bu və bu kimi onlarla belə hadisələri misal
çəkən jurnalın Baş redaktoru - tənqidçi,
tərcüməçi, ssenarist, ömrünün 50 ilini 103
yaşlı jurnalda əritmiş İntiqam Qasımzadə həm
də bu fikirdədir ki, senzuranın ləğvindən sonra
yazılan əsərlərdə bədiilik azalıb. Səbəb
- məsuliyyət hissinin zəifləməsidir.
Görünür, qadağalar həm də insanın
müqavimət hissini artırır, onu daha məhsuldar və
mobil olmağa səfərbər edir. Nəticədə,
yazıçı da, əsər də bundan yalnız udur.
Heminquey yazırdı ki, bədii əsərdə
yazılanlar aysberqlər kimi olmalıdır, əslində;
bir hissəsi suyun üstündə, yeddi hissəsi altında.
Bir məsələni də unutmayaq: senzorların
zövqü, qiymətləndirmə bacarığı və
vəzifə borcu, sərvaxt məsuliyyət hissi heç də
milli təəssübkeşlikdən, humanizmdən, bəşəri
dəyərlərə məhəbbətdən xali deyildi. Həyat
həqiqətlərinə, ictimai varlığa və cəmiyyət
hadisələrinə baxışı etibarilə qabaqcıl
fikirli, vicdanlı, fəal vətəndaş mövqeyilə sənətin
və sənətkarın əsil qiymətini bilən, dəyərləndirən
senzorlar da olub və onlar ictimai münasibətlər dəyişəndən
sonra, vəzifədən gedəndən sonra da
yazıçıların dostu olaraq qala bildilər, onların
sıralarına ürəklə qoşulmağa mənəvi
haqlarını itirmədilər. Əslində, bütün dövrlərdə
vəziyyət və şəraitin verdiyi cüzi imkanları
xalqın maraq və mənafelərinə yönəltmək
şövqü ilə çalışan insanlar olub və
olacaq. Məsələ qiymətləndirmək və təqdimat
mədəniyyətinə bağlıdır.
***
Bir məsələni qeyd etmək lazımdır:
senzuranın da milli xarakteri var. Bu xarakter mentalitetdən, milli-mənəvi
dəyərlərdən asılıdır. Məsələn,
Qərbdə rəğbətlə qarşılanan bir
yanaşma Şərq düşüncəsi üçün
qəbuledilməzdir və ya əksinə, Şərqin inadla
qorumağa çalışdığı dəyərlər
və ölçülər Qərb təfəkkürünə
yaddır. Elə bu məqamda bu gün çox aktual olan, Qərbin
cidd-cəhdlə, demokratiya göstəricisi kimi müstəqilliyini
yenicə əldə etmiş ölkələrə ixrac etməyə
çalışdıqları, bəzənsə, bir tələb
kimi irəli sürdüyü Diffamasiya haqqında Qanunun qəbulu
ilə bağlı ikili münasibəti xatırlatmaq istərdik.
Bəli, şərəf və ləyaqətin qorunması,
azad söz, azad fikir və ifadə azadlığı
bütün dövrlər üçün aktual olsa da, onun tətbiqində
milli xarakterin, mental xüsusiyyətlərin nəzərə
alınmasının vacibliyi unudulmamalıdır. Şərəf
və ləyaqət, ailə, namus, şəxsi həyatın
ictimailəşdirilməsi məsələsində şərqli,
qafqazlı düşüncəsi ilə fransız, rus,
holland, fin, amerikalının fikri fərqlidir. Şərqli
üçün söz, etibar, inam, ləyaqət hissi tarixən
daha çox yazılmamış qanunlara tapınıb, onun
üçün bu məsələlərin qanunla,
hüquq-mühafizə orqanlarının müdaxiləsi ilə,
məhkəmə çəkişmələri ilə həll
olunması az qala şərəf və heysiyyətinin
alçaldılması anlayışı ilə ekvivalentdir. Vətən,
bayraq, papaq, at, namus, milli valyuta, ölkənin, xalqın rəmz
hesab olunan bir çox nəsnələri də bu qəbildəndir.
***
1998-ci ildə Azərbaycanda senzura ləğv olundu.
Bununla da, sanki müəyyənliyin sonu gəlib
çatdı. Senzuranın ləğvindən sonra dəyərlərə
münasibət dəyişdi; mövcud rejimə şair kimi
müxalif olmuş Azərbaycan şairi Bəxtiyar Vahabzadənin
şeiri istiqlalın və yeni əsrin ilk illərində yenə
də narazı notlara kökləndi:
Azadlıq! Nəhayət, qovuşduq sənə,
Amma deyəmmədik: "Şükür, Allaha!"
Senzuranın ləğvi ilə yaranan mənəvi məsuliyyətin
az qala unudulması, əxlaqın insan münasibətləri
çərçivəsində yox, daha çox
insan-texnika-insan münasibətləri ilə "tənzimlənməsi"
işarə oxunu tərsinə çevirir və senzuranın
mənfi çaları dəyişir, onun bu böhrandan az
qala, yeganə xilas yolu olması haqqında fikirlər daha
tez-tez və ucadan səslənir.
Kütləvi kommunikasiyada mənəvi idealın
sıxışdırılması, unudulması əxlaq
anlayışını arzuolunmaz çalarlara
bürüyür. Bu gün insan əxlaqı
anlayışı makromühitin təsiri ilə
formalaşır, daha irsi keyfiyyətlər, mikromühitin
klassik anlamda əxlaqi dəyərləri
dominantlığı qoruya bilmir. Bu gün ailəni və cəmiyyəti
sosial şəbəkələr idarə edir və onlar elə
adamları, elə düşüncəni bizim evimizə gətirir
ki, biz özümüz onları evimizin kandarından içəri
buraxmazdıq. İnsan-texnologiya-insan
üçbucağında rasional düşüncənin
hökmranlığı senzuranı da gücsüz edir.
90-cı illərdə senzura nə qədər
güclü idisə, ona qarşı müqavimət hissi də
eyni dərcədə güclü idi. 1990-cı ilin məlum
Yanvar hadisələrindən sonra Bakıda çıxan qəzetlərin
səhifələri ağ ləkələrlə dolu olurdu. Bu
ağ ləkələr senzuranın dərcinə icazə
vermədiyi materialların yeri idi. Senzuraya, rejimə
etirazı, meydan oxumağı "şəkilləndirirdi".
Rusiya komendant saatının amansız nəzarəti şəraitində
belə, yeni nəşrlər yaranırdı, leqal, ya
qeyri-leqal fəaliyyət imkanları səfərbər
olunurdu.
Maraqlıdır ki, senzura başqa bir fəaliyyət
sahəsinə rəvac verirdi; "samizdat"lar qadağan
olunmuş ədəbiyyatın nəşri ilə
senzuranın öz əli ilə özünə vurduğu zərbə
effektini gücləndirirdi. Senzuradan keçməyən
yazıçı, əsər daha tez və daha sürətlə
populyar olurdu. Azad sözə, azad düşüncəyə əngəl
olan senzuranın ləğv edilməsi potensial imkanlara əsaslanan
yeni ifadə tərzi tələb edirdi. Daha ağ ləkələrə
ehtiyac olmasa da, tezliklə başqa "ləkələr"
narahatlıq doğurmağa başladı. Daha "Ezop
dili"nə, sətiraltı mənaların
çatdırılması yolları üzərində
düşünməyə ehtiyac qalmadı. Əvəzində,
ölçü hissinin itirilməsi, ifadə məsuliyyəti
əvəzinə əndazəsiz intonasiya baş alıb getdi,
mənəvi dəyərlərin deqradasiyası qorxusu gəldi.
Vəzifə eşqinə, mənsəb eşqinə
Qardaş qardaşına güllə atırsa,
...Vətən övladları biri-birinə
Efirdə, qəzetdə böhtan atırsa...
Belə azadlığı istəmirəm mən,
Belə azadlığı istəməz Vətən!
Deqradasiyaya uğramış (və ya
uğradılmış!) əxlaqla milli simasızlıqdan
sığortaya kimsə zəmanət verə bilməz. Bəli,
senzuradan azad olmuş mətbuat və ədəbiyyat
münasibətlər və fəaliyyət prinsiplərinin
adını və sərhədlərini düzgün müəyyənləşdirmək
çətinliyi ilə üz-üzə qaldı.
Doğrudanmı, bizi öz vicdanımızla üz-üzə
qoya biləcək bir qüvvənin adı senzuradır?!
Doğrudanmı, senzura nostaljisi doğru yola
çıxaracaqdı? Deməli, boşluqlar vardır,
onların müəyyənləşdirilməsi və aradan
qaldırılması haqqında düşünmək
lazım gəlir. Hər şeydən əvvəl,
işğal və atəşkəs və nəhayət, hətta
bu gün qələbə sevincini yaşayan bir ölkədə
hərbi, siyasi, milli təhlükəsizliyin nəzərə
alınmasının vacibliyi yazıçının,
naşirin üzərinə daha böyük məsuliyyət
qoyur və peşəkarlıq amilini bir daha aktuallaşdırır.
Sual oluna bilər, senzura hansı halda daha təhlükəlidir
və ağrılıdır: məhsulun çapaqədərki,
ictimailəşdirilməsinədək olan mərhələsində,
yoxsa informasiyanın, mətnin, nəşrin çapdan sonra nəzarətə
alınması, yayımdan
"yığışdırılması", başqa
sözlə, daldan atılan daş?! Söhbət hərbi
senzuradan, dövlət sirlərinin qorunmasından, ictimaiyyət
üçün maraqlı olan insanın şəxsi həyatından
gedirsə, "zərərin məhdudlaşdırılması"
baxımından senzorun vaxtında müdaxiləsi, bəlkə
də xeyirədir?! Hər halda, sual açıq qalır.
Dövlət Sirlərini Mühafizə Edən Baş
İdarənin ləğvindən sonra bütün müsbət
və mənfi məqamları ilə ictimai rəyə təsir
imkanları açıq olduğundan, media və ədəbiyyatın
milli və dövlətçilik maraqlarına, cəmiyyətin
maraqlarına nə dərəcədə uyğun olub-olmamasını
düşünmək peşəkarlığın bir
göstəricisinə çevrildi.
Senzuranın ləğvi məsələsinə
münasibət də birmənalı deyildi. Rəylərin bir
qismi bu fərmanı alqışlayır, onu vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğunda bir addım, nailiyyət, mətbuatın
müstəqil inkişafının, söz və ifadə
azadlığının, sərbəst yaradıcı fəaliyyətin
təmin olunması yönündə müstəsna addım
kimi dəyərləndirirdilər. Nəzərə alsaq ki,
hakimiyyət bu addımı müharibə şəraitində
atmışdı, həmin dövr üçün çox cəsarətli
addım idi. Digər qismi isə, əksinə, senzuranın ləğvini
medianı məhkəmə çəkişmələrinə
sürükləmək cəhdi kimi qiymətləndirirdi.
Əslində, bu addım milli vətəndaş həmrəyliyinə,
medianın məsuliyyətli olmasına
çağırış idi: "Deməyə sözün,
hünərin, cəsarətin və yaradıcı yanaşman
varsa, buyur".
Məsələnin başqa bir tərəfi də nəzərdən
qaçırılmamalıdır: mənəvi dəyərlərə
senzuranın yoxluğu şəraitində reytinq "xəstəliyi"
daha güclü zərbə deyilmi?
Açıq-saçıqlıq, hər şeyi öz adı
ilə səsləndirmək ifadə
azadlığıdırmı? Məhz belə
düşüncənin nəticəsidir ki, bu gün belə
təəssürat yaranır ki, senzurasızlıq insanı
öldürür. Amma düşünmək istəyirsən,
doğrudanmı, cəmiyyətin, insanlığın yeganə
problemi senzuranın olması və ya olmamasıdır?
Əslində, internet üzərində senzura - nəzarətin
yalnız ictimailəşdirilmiş "məhsul"a, fəaliyyətə
müdaxilə edə bilən növü, eləcə də
ona münasibətlə bağlı görüşlər, qənaətlər
yeni müstəviyə keçir. Senzura internet üzərində
nəzarətdə gücsüzdür. Klassik anlamda senzura isə,
əslində qalmalıdır və qalır da. Redaktə,
peşəkar redaktor və vicdanın simasında qalır. Bu
"senzor" çox mühüm bir iş də
görür: mənsub olduğu ədəbiyyatın,
medianın "dil" problemindən tutmuş, hər cür
dəyərlərə münasibəti tənzimləyir, yeni
və köhnə düşüncəni, yeni və köhnə
üslubları, ahəngi, intonasiyanı
balanslaşdırır. Daha doğrusu, belə
olmalıdır! Azadlığın anarxiya
olmadığını unutmayaraq, cəmiyyətin taleyinə
məsul olduğunu unutmayaraq, onun humanist ovqatda
inkişafına nail olmağa çalışaraq! Yalnız
belə olduqda cəmiyyət üzvlərinin mənəvi
gücü çox olar, ümumi ahəng, harmoniya təmin
olunar. Əslində, gözəl, sağlam cəmiyyət o cəmiyyətdir
ki, onun hər bir üzvü mahiyyətindən qaynaqlanan həyat
yaşayır, fəaliyyət göstərir. Əgər hər
kəsin vicdanı onun senzoru ola bilərsə, senzuraya -
hamının təsəvvüründə qorxunc, amansız
idarəçilik metoduna ehtiyac qalmayacaq. Belə olarsa, senzura
da, növündən, xarakterindən asılı olmayaraq, mənəvi
borcunu, İnsan adının layiq olduğu mövqeyi müdafiə
etməklə, bəşəriyyətin, cəmiyyətin
taleyini düşünməklə yerinə yetirməli
olduğunu dərk edəcək. Bədii yaradıcılıq
sahəsinə gəlincə isə, onun obyekti insandır,
insan-cəmiyyət, insan-təbiət münasibətləridir.
Bu münasibətlər aydınlaşmayınca, ədəbi
ideal müəyyən olunmayınca, sözün, ədəbiyyatın
böhranı qaçılmazdır.
Südabə AĞABALAYEVA
Ədəbiyyat qəzeti .- 2025.- 25 iyul (№26).- S.18;19.