Ali İzzətbeqoviçin
100 illiyi münasibətilə
Divanəliyə yoluxmuş bəxtiyar
O, bir müdrik idi... 1925-ci ilin avqustunda Bosniyada dünyaya göz açdı. Ailədə,
ən çox da anadan dini tərbiyə
gördü. Gənc ikən Qərb fəlsəfəsinə dair
oxuduqlarının təsirilə
inancı bir qədər sarsıldısa
da, dinlə əlaqəsi
heç zaman üzülmədi;
Tanrısız aləm
ona daim anlamsız göründü.
Həmin vaxtlar onu Berqsonun "Yaradıcı təkamül",
Kantın "Saf ağlın tənqidi"
və Şpenqlerin
"Qərbin qürubu"
əsərləri öz
təsiri altına almışdı...
Məruz
qaldığı fikri
sarsıntı uzun sürmədi və islami şəxsiyyəti onun gənclik həyatına yön verməyə başladı.
Liseyi bitirdiyi zamanlarda artıq onun təbiətində üsyankar
ruh özünü büruzə verməkdəydi.
Hərbi xidmətini başa vurmağa yaxın daha öncəki islami fəaliyyətlərinə görə
onu arxadaşlarıyla
həbsə atdılar.
Bir neçə illik həbsdən sonra Sarayevo Universitetindəki çalışmalarına qayıtdı.
O aralar kommunist rejiminin təzyiqlərinə
baxmayıb, bütün
gücünü fəlsəfə
və İslamla bağlı düşüncələrini
məqalələr şəklində
qələmə almağa
sərf etdi. Yazılarında İslami
baxış bucağından
anlatdıqları da Yuqoslaviyadakı
müsəlmanlara təsirsiz
qalmadı. Düşüncə
və fəaliyyətləri
artıq onu hakimiyyətin hədəfinə
çevirmişdi. 1970-də dostlarıyla birgə hazırladığı "İslam Deklarasiyası" geniş
əks-səda doğurdu.
Dünya müsəlmanlarına
öz dindaşları
qarşısındakı məsuliyyəti
xatırladan Deklarasiya
az sonra onu yazanların siyasi təzyiqlərə məruz qalmalarına yol açdı.
Titonun ölümünün ardınca
Yuqoslaviyada vəziyyət
lap ağırlaşdı və
İzzətbeqoviçi yenidən
həbsə atdılar.
O, qanuni hakimiyyəti yıxmaq üçün
təşkilat qurmaqda
günahlandırılırdı.
On dörd illik həbsə məhkum edilmişdi. 1987-də ona təklif elədilər
ki, əfv diləsə
və bir daha siyasi fəaliyyətlə
məşğul olmayacağına
söz versə, azadlığa buraxılacaq.
Amma o, təklifi rədd
elədi. Kommunist rejimin dağılmağa üz tutduğu vaxtlar idi; beynəlxalq
aləmin təzyiqləri
nəticəsində azad
olundu.
...1990-da partiya qurdu. Yuqoslaviya parçalandığı
zaman siyasət meydanına
atıldı, 1990-cı il seçkilərini
qazandı və Bosniya-Herseqovinanın dövlət
başçısı oldu.
O, indi bir xalq qəhrəmanı və Avropanın yaşamaq haqqı tanımadığı müsəlman
bosniyalıların incidilmiş
qürurunun ağrılı-acılı
səsiydi. Tarixdən
bilirdi ki, XV əsrin
son rübündə Əndəlüsdə
üç milyon müsəlmanın qətlinə
fərman vermiş Avropa indi - XX əsrin son rübündə
də Bosniyanı ikinci Əndəlüsə
çevirmək istəyir...
1992-ci il referendumuyla Bosniya-Herseqovina
müstəqilliyini elan elədi.
Ölkəsi serblərin
hücumuna məruz qalanda təmkinli davrandı, münaqişəni
bitirməyə çalışdı.
Müharibə zamanındakı
serbləri nəzərdə
tutaraq: "Niyə belə vəhşiliklərin
qisasını almadınız?
Avropa mədəniyyətinin
bir parçası olduğunuz üçünmü?"
- deyə soruşan
alman jurnalistə cavabı
bu olmuşdu ki, "inandığım Kitab buyurmur"...
Mübarizəsi üç
ildən çox sürən qanlı savaşa son qoyaraq, 1995-in axırlarında Bosniya-Herseqovinanın
müstəqil dövlət
kimi tanınmasını
təmin etmiş Deyton müqaviləsi ilə nəticələndi.
...Xalqın çox sevdiyi, aydınların midrik bildiyi bir öndər idi. Savaş çağının, elə
sonrakı illərin də necə təzyiqlərinə dözdü,
dayandı... 2000-də səhhəti
ilə bağlı
Ali Şuradan uzaqlaşdı.
Hədsiz yorulduğunu,
artıq sevgiliyə -
Yaradanına qovuşmaq
istədiyini deyirdi. Və... 2003-ün oktyabrında
haqqın rəhmətinə
qovuşdu... Ruhu şad olsun...
***
Ali İzzətbeqoviç zamanın
yetirdiyi nadir düşüncə
adamlarındandı. Dünyanın
vicdanını oyatmaq
yolunu seçdi, ömrünü ali insani dəyərlərin inkarına qarşı mübarizəyə həsr
elədi. Sanki yer üzünə İslam mədəniyyətinin
gözəlliyini anlatmaqdan
ötəri gəlmişdi.
XX əsrin əvvəlində
M. İqbal Şərq İslamı
üçün necə
bir dəyər idisə, o da əsrin sonlarında Qərb İslamı üçün
elə dəyərliydi.
Ən mühüm əsərlərindən
biri - 1960-larda başlayıb,
1980-lərdə tamamladığı
"Şərq və
Qərb arasında İslam"dır; dünya
mədəni düşüncəsinə
yeni rəng qatan kitablardan olub, fəlsəfi dərinliyi ilə də seçilir.
A.İzzətbeqoviç din olmadan
insan olmağın mümkün olmayacağını
düşünürdü. İslamiyyəti də bir din olaraq sevmiş və yaşamışdır. Deyirdi,
Şərq dünyası
ümumən ruhu, Qərb dünyası da maddəni əsas götürdüyü halda
İslamiyyət hər
ikisini birləşdirir.
Onun fikrincə, İslami dəyərlər
zamana sığmazdır,
çünki zamana hökm edən Allahdan gəlir. Bir də deyirdi, din və əxlaq mədəniyyətin özülüdür;
dinlə birləşən
bir mədəniyyət
insanı xeyirə aparar, dinsiz mədəniyyət isə
əxlaqi yoxsulluğa
sürüklər...
Cəlal BƏYDİLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 6 iyun, №20.- S.3.