"Salam"ın şeir məkanı
Mahirə
Nağıqızı poeziyasının semantik-struktur,
semiotik, qeyri-səlis məntiq və sinergetik təhlili
Mahirə
Nağıqızının "Salam olsun" adlı
şeirlər kitabı toplusu, əsasən, Vətən
sevgisi, milli kimlik və şəhidlik mövzularını əhatə
edir. Kitabın strukturu, xaosdan nizama doğru bir keçidi əks
etdirir. Əvvəlki şeirlərdə kədər və
itki hissləri ön planda olsa da, sonrakı şeirlərdə
qələbə və ümid motivləri güclənir. Bu,
sinergetik yanaşmada sistemin özünü təşkil etməsi
və yenidən qurulması kimi qiymətləndirilə bilər.
Mahirə
Nağıqızının "Salam olsun" kitabı
yalnız poetik mətnlər toplusu deyil, həm də kollektiv
yaddaşın və milli kimliyin poeziyada yenidən
kodlaşdırılmasıdır. Buradakı şeirləri təhlil
edərkən biz təkcə bir müəllifin poetik aləmini
yox, həm də bütöv bir xalqın taleyini,
ağrısını və ümidini oxuyuruq.
"Salam
olsun" (eyni adlı üç şeir) əsərləri
Mahirə Nağıqızının poetikasında
"salam"ın semantik, semiotik, qeyri-səlis məntiq və
sinergetik çalarlarını konkretləşdirən parlaq
nümunələrdir.
Mahirə
Nağıqızının poeziyası obrazlılıq və
metaforik qat baxımından zəngin poetik struktura malikdir. Onun
şeirlərində metafora yalnız bədii ifadə vasitəsi
deyil, həm də tarixi yaddaşın, milli kimliyin, mübarizə
ruhunun və zamanla dialoqun semantik yükünü
daşıyır.
Azərbaycan
- şəfanın, sağlamlığın ünvanı:
"Azərbaycan
-
Göyərən
ümidlərim.
Dərmanı,
davasısan
Min illik dərdlərimin.
Mahirə
Nağıqızının milli-mənəvi dəyərlərə
əsaslanan poeziyasının poetik-fəlsəfi zirvələrindən
biridir.
Mahirə
Nağıqızının "Şəhid nəğməsi"
şeirində şəhidin məzarı və ruhu canlı
simvollar kimi təqdim olunur, sanki torpağın dili şəhidin
ruhudur.Şəhidlərin ruhunu narahat etməmək -
xalqın borcu və etik məsuliyyətidir.
Boy
vermiş məzarın qəbir daşları,
Bir ömrün
daşlaşan arzu-kamıdır.
Onların
sağlığı döyüşən əsgər,
Məzarı-Vətənin
istehkamıdır.
Bu bənd
çoxqatlı mənalarla yüklənmiş poetik-fəlsəfi
model təqdim edir. Gəlin onu adi təhkiyə ilə izah edək
- həm poetik, həm fəlsəfi, həm də arxetipik
kodlar əsasında. Əvvəlcə şair fiziki məzarı
qeyri-adi şəkildə təsvir edir: "Boy vermiş məzarın
qəbir daşları" - burada məzar sadəcə bir
ölüm simvolu deyil. "Boy vermək" ifadəsi həyatın
davamlılığını, torpaqda belə dirilik işarəsini
bildirir. Sanki məzarda belə həyat inkişaf edir. Bu, şəhidin
ölümü ilə həyatın gücləndiyi fəlsəfi
mesajdır. Qəbir daşları sadəcə daş deyil,
bir ömrün yaşanmışlığının,
arzularının maddiləşmiş izidir. İkinci misrada bu
fikir daha da dərinləşir: "Bir ömrün
daşlaşan arzu-kamıdır."Bəli, ömür boyu
qurulan arzular, məqsədlər, çatmaq istənilən
zirvələr... Hamısı indi daşda həkk olunub. Lakin
bu "daşlaşmaq" passivlik deyil. Bu, ömrün yadigar
halıdır. Qəbir daşı - həm xatirə, həm
ideya, həm də gələcək üçün xəbərdarlıqdır.
Yəni ölən insanın arzusu ölməyib, qalanlara vətən
üçün yaşamağı xatırladır.
Üçüncü misrada qəhrəmanlıq motivi ortaya
çıxır:"Onların sağlığı
döyüşən əsgər" - şəhidin arzusunu
canlı əsgər yaşadır. Burada həyat və
ölüm qarşı-qarşıya deyil, eyni cəbhədə
dayanır. Əsgər yaşadıqca şəhid unudulmur, əsgər
döyüşdükcə şəhidin ruhu yaşayır.
Bu, millətin yaddaş və mübarizə
davamlılığını göstərir. Son misra isə bəndin
kulminasiyasıdır: "Məzarı - Vətənin
istehkamıdır" - Şəhidin məzarı sadəcə
bir torpaq yeri deyil, Vətənin sərhəddi, qorunma xətti,
istehkamıdır. Bu, sinergetik məna daşıyır:
ölü bədənlər canlı Vətəni qoruyur.
Fiziki yoxluq ruhani və siyasi varlığın bünövrəsinə
çevrilir.
Mahirə
Nağıqızının əksər şeirləri Vətən,
şəhidlik, bayraq, milli ruh və mübarizə ruhu kimi
mövzulara köklənib. Hər biri milli mənəvi dəyərlərin
bədii ifadəsi olmaqla yanaşı, həm də vətəndaşlıq
duyğularının təcəssümüdür.
Aşağıda yurd sevgisinə həsr olunan şeirlərinin
də mövzu, ideya və semantik yük baxımından təhlilini
təqdim edirəm: Bu şeirlər bir poetik sistem kimi oxunanda,
semantik mərkəzdə "Vətən - Şəhid -
Bayraq - Ana - Qürbət" kimi əsas obrazlar yer alır.
Onlar bir-biri ilə məna baxımından əlaqəlidir və
birlikdə böyük bir milli poeziya kodu yaradır: bu kodun
açarı fədakarlıq, xatirə, təkrarolunmazlıq
və təslimsiz ruhdur.
Şairin
"Heydər baba dastanı" şeirinin ilk bəndi Azərbaycan
xalqının tarixi-siyasi qaranlıq dövrlərindən,
ağır sınaqlardan keçən taleyindən
başlayır və bu ağır durumun içində
çıxış yolunu, ümidi və inamı simvolizə
edən Heydər Əliyev obrazında tapır. Bu, həm bir
millətin əzablarının, həm də qurtuluşunun
dastanıdır. Şeir Qarabağ probleminin simvolik
toxunuşları ilə millətin ümidi və dirçəliş
arzusu fonunda formalaşır. İdeyası: Şeir xalqın
uzun illər çəkdiyi zillət və təzyiqə
baxmayaraq, haqq işinin qalib gələcəyi, ümidsizliyin
inama çevriləcəyi fikrini əsas götürür.
Heydər Əliyev obrazı bu inamın, birliyimizin, ümumxalq
dirçəlişinin rəmzidir. Şairin ideyası həm
tarixdəki zülmün, həm gələcəyin parlaq
perspektivinin, həm də milli iradənin zəfər
çalacağına dair əminliyin vətənpərvər
çağırışıdır. Şeirdə Heydər
baba obrazı klassik bir xilaskar arxetipidir - xalqı zülmdən
çıxaran, inamı bərpa edən, ümidi təzələyən
el atası - lider. Bu obraz qədim qəhrəmanlıq mifləri
və xalq dastanlarında rast gəlinən "müdrik alp-ərən"
motivi ilə üst-üstə düşür. "Baba"
arxetipi - qoruyucu, bilici, xilasçı kimi mifoloji qatlara
malikdir. Şeir Heydər Əliyevi bu mifik müstəviyə
qaldıraraq onu xalqın kollektiv yaddaşının bir hissəsi
kimi təqdim edir. "Sarı bülbül" mifoloji olaraq həm
Azərbaycan xalqının milli ruhunu, həm də mübarizə
və ümid simvolunu təcəssüm etdirir.
"Heydər
baba dastanı" şeiri milli yaddaşın və ruhun
poetik kodu, azadlıq və qurtuluş ideyasının simvolik
dastanıdır. O, tarixin qaranlıq səhifələrini
açıq şəkildə göstərir, lakin
ümidsizliyə batmır, əksinə milli iradə və
inamı önə çəkir. Heydər Əliyev obrazı
isə müdrik xilaskar arxetipi kimi bütün bu tarixi və
ideoloji yükü daşıyır, xalqın ruhunu
canlandırır, gələcəyə inam verir. Bu şeir həm
də çoxqatlı semiotik sistem kimi işləyir,
xalqın mədəniyyət kodlarını, mifoloji və
arxetipik simvolları bir araya gətirərək milli kimliyi təzələyir
və gələcəyə yönəldir.
Mahirə
Nağıqızının poeziyasında Tanrıya müraciət
təkcə ibadət deyil, insanın varlıq
qarşısında duyduğu heyrət və minnətdarlığın
poetik ifadəsidir.
Mahirə
Nağıqızının şeirlərində bayraq milli
kimliyin, mənəvi varlığın və mədəni
irsin təcəssümüdür. Bayraq dalğalandıqca
tarix canlanır, şəhidlər xatırlanır, qəhrəmanlıq
oyanır. Bu obraz poeziyada həm ruhani güc, həm də kollektiv
yaddaşın işarəsi kimi çıxış edir.
Bayraq burada fəlsəfi baxımdan xalqın özünüdərkidir
- onun keçmişi, bu günü və gələcəyini
birləşdirən simvol. Arxetipik olaraq isə bu obraz qəhrəmanlıq,
vətənə bağlılıq və milli birlik motivləri
ilə qovuşur.
"Zaman-zaman"
ifadəsi Mahirə Nağıqızının poetik dilində
sadəcə təkrarlanan zaman formulu deyil, tarix boyu axıb gələn
hadisələrin, dönüşlərin metaforasıdır.
Bu ifadə ilə şair tarixin dərinliklərinə enir,
xatirələr, qırılmalar, dönüm nöqtələri
ilə danışır. Burada iki zaman ölçüsü
- xronos (sabit zaman) və kairos (anın gücü, fürsət
zamanı) - bir-biri ilə dialoqa girir. Bu, poetik struktura qeyri-xətti
zaman dərinliyi bəxş edir. Arxetipik olaraq bu zaman
çoxlu dönüş, çevriliş və
taleyüklü anlar arxetipi ilə bağlıdır.
"Yerim
ocağında sənin..." bayatısından fraqment:
Yerim
ocağında sənin,
Qalım
qucağında sənin.
Nə
gözəldir yaşamağım,
Vətən,
qucağında sənin.
Mahirə
Nağıqızının doğma Laçını tərənnüm
edən bayatısı milli və insanlıq mifoloji
kodlarının zəngin toplusudur. Bayraq arxetipi - həm
qoruyucu, həm ilahi, həm qəhrəmanlıq simvolu kimi
çıxış edir. Burada zamanın dövriyyəsi,
sınaq və zəfər, atalar irsi, kollektiv şüur və
insanın daxili aləmi - bütün bu elementlər mifoloji
sistem kimi bir-birinə bağlıdır. Bu mifoloji-arxetipik
kodlar bizim köklərimizi xatırladır, ruhumuzun
dayanıqlığını, kimliyimizi və
davamlılığımızı qoruyur. Eyni zamanda, bu kodlar
gələcək nəsillərə həyat fəlsəfəsini
və milli-mənəvi dəyərləri ötürmək
üçün mədəniyyətin ən dərin
qatlarını təşkil edir.
Mahirə Nağıqızı müasir Azərbaycan
poeziyasında həm ənənəyə hörmət edən,
həm də onu yeni fəlsəfi səviyyədə
inkişaf etdirən şairdir. Onun poeziyası dərin
insanizm, zəngin mifoloji-arxetipik qatlar və zamanın
çağırışlarına poetik cavabdır. Bu isə
onu modern Azərbaycan poeziyasının ən önəmli və
orijinal səsindən birinə çevirir.
Ramazan QAFARLI
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 13 iyun, ¹21.- S.22.