İnsan həyatında ən çox eşitdiyi söz - öz adı  

 

Şəxs adları hər bir xalqın maddi mənəvi mədəniyyəti əsasında formalaşıb inkişaf edir, yaradılmasında bütün xalq iştirak etdiyi üçün bu leksika mənəvi sərvətdir. İnsanlar arasında ünsiyyət zamanı ad hər şeydən tez diqqəti cəlb edir. Azərbaycan antroponimiyasının tərkibi olduqca rəngarəngdir: əsasını, genetik baxımdan, türk şəxs adları təşkil edir. Tarixin dərin qatlarından nəsildən-nəslə keçərək bu günə qədər gəlib çatan ən qədim adlar türk xalqlarının antroponimik ehtiyacını yüksək səviyyədə ödəməkdədir. Antroponimik sistemin tərkibini təşkil edən hər bir ünsür tarixi-fəlsəfi mədəni-sosioloji mahiyyət daşıyır. Bunlarda xalqın düşüncə təsəvvürü, adət-ənənəsi, dünyagörüşü, məişəti, yaşadığı ictimai-siyasi quruluşun əlamətləri s. öz əksini tapır. Azərbaycan şəxs adları qədim tariximizin izlərini, islamdan əvvəlki dövrünü, baş vermiş ictimai-siyasi hadisələri, adqoyma ənənələrini, eləcə dini-mifoloji təsəvvürləri s. əks etdirir. Antroponimlər min illər boyu inkişaf prosesi keçmişdir: sistemin inkişafı mərhələləri öyrənildikcə bu qatın struktur tipləri, tərkibi, soy kökümüzün yayılma arealları müəyyənləşir, xalqın etnik mənzərəsi, millətlər arasındakı mədəni əlaqələr aydınlaşır, keçmiş müasir adət-ənənələr üzə çıxır.

Şəxs adları ictimai-tarixi inkişafın məhsuludur,  cəmiyyətin müxtəlif pilləsində yarandıqları üçün  dilimizin ən qədim norma qanunlarını mühafizə edib saxlayan, tarixin izlərini müasir dövrümüzə gətirən real faktlardır. Şəxs adları ümumi isimlərdən əmələ gəlsə , apelyativ leksikadan fərqli səciyyəvi xüsusiyyətlərə malikdir bu leksik vahidlərə nisbətən azlıq təşkil edir.

Şəxs adlarımız daha qədim qatlara aiddir, yazılı şifahi abidələrimizdən daha əvvəl mövcuddur -  xalqın tarixi, milli psixologiyası, elmi mədəni səviyyəsi, mifik-dini baxışı, xoş həyat uğrunda mübarizəsi, təbii ictimai hadisələrə münasibəti, xarici görünüşü xarakteri, igidliyi qəhrəmanlığı, peşə məşğuliyyəti, istək arzuları s. ilə əlaqədar olaraq yaranmış, zaman keçdikcə zənginləşmiş milli zəmində cəmiyyətin bütün üzvlərinə xidmət etmişdir. Antroponimlər insanları adlandırmağa, bir-birindən fərqləndirməyə xidmət edir. Hər bir ad müəyyən assosiasiya doğurur, yaratdığı təəssürat öz məzmunundakı rəngarəng informasiya çalarları ilə müəyyən məqsədə xidmət edir. Semantikası - adın daşıdığı informativ məzmundur.

Yeni adlar dəyişən həyat tərzi ilə əlaqəli əmələ gəlir. Azərbaycan şəxs adları tarixi mərhələlərdə müxtəlif ad sistemlərinin təsirinə məruz qalmışdır. VII əsrdən başlayaraq ərəb, XI əsrdən fars ad sistemləri qədim türk antroponimiyasına qüvvətli təsir göstərsə , onu sıradan çıxara bilmədi. Uzun əsrlərdir ki, Azərbaycan antroponimiyasında türk adları ilə bərabər, ərəb fars mənşəli adlardan geniş istifadə edilir bu proses indi davam etməkdədir. XIX əsrdən başlayaraq, adlarımız rus ad sisteminin təsirinə məruz qalmış özünəməxsus inkişaf yolu keçmişdir. Müasir Azərbaycan ad sistemi Qərbi Avropa mənşəli adlarla da zəngindir. İstər ərəb, fars, monqol işğalı, istərsə rus əsarəti dövründə antroponimlər müəyyən dəyişikliyə uğrasalar da, xalqımızın dil xüsusiyyətlərinə uyğunlaşdırılmışlar. Yeni həyat tərzinə keçilməsi ilə tarixin müxtəlif dövründə formalaşmış dildə özünəməxsus mövqeyə malik olan bu adların xeyli hissəsi  funksionallığını itirmiş, sonralar isə arxaik sözlər kimi işləklikdən çıxmış, yerini yeni, sadə anlaşıqlı adlar tutmuşdur. Cəmiyyət həyatında baş verən dəyişiklik, iqtisadi-mədəni inkişaf, mənəvi təkamül yeni adların yaranmasında mühüm rol oynayır.

Qədim dövrlərdə ləqəb adlar arasında heç bir sərhəd olmamış, sonralar ərəb ad sisteminin təsiri ilə onlar öz məzmun funksiyalarına görə bir-birindən fərqlənmişlər. Təsadüfi deyildir ki,  bu gün   ad - ləqəb, ad - təxəllüs,  ad - titul, ləqəb - titul,  ləqəb - təxəllüs, ləqəb - uydurma adlar, ləqəb - familiya, ləqəb - əzizləmə kiçiltmə adlar s. kateqoriyaların fərqləndirilməsində çətinliklərlə rastlaşırıq.

Ad - varlığı başqalarından ayırmaq üçün insanlara  verilən onları tanıdan  sözdür. Gözəl mənalı adlar qədim zamanlardan bu günədək fərdlərin adlanmasında istifadə olunmaqda davam edir. Şəxs adı əslində insanları bir-birindən fərqləndirən  işarə əlamətdir, bəşər övladının topladığı təcrübədən, ağıldan irəli gəlir.

Adlar din inanc daxilində birliyə təşviq edir. Yəni dini birlik, qarşılıqlı təsir nəticəsində, milliyyətindən asılı olmayaraq ümumi qəbul edilmiş adlar mövcuddur. Azərbaycan, Türkiyə Cümhuriyyəti, Yaxın Şərq, Cənubi Asiya, Afrika, eləcə dünyanın müxtəlif coğrafi bölgələrinin vətəndaşları, milyardlarla müsəlman icması ad birliyinə sahibdirlər. Məsələn, Məhəmməd, Əli, Ömər, Abdulla, Əbubəkr, Adil, Əhməd, Akif, Amin,  Bahadır,  Bədr, Bədrəddin,  Bəkir, Bəşir, Bürhan,  Cahid, Cəlal, Cəlaləddin, Cəmil, Cövdət, Cübeyir, Əkrəm, Əməl, Emin,  Əmrə,  Ənis, Ənvər, Ərkan, Fəzilət, Əsəd, Şərif, Eyyub, Faruk, Fateh, Həbib, Xəlil, Halim, Humeyir, Həmzə, Harun, Həsən, Heydər, Kərim, Hikmət, Hüseyn, Mahir, İbrahim, Ehsan, İsmayıl, Kazım, Kənan, Mahmud, Mərva, Maqsud, Mənsur, Murad, Mürüvvət, Mürtəza, Mustafa, Nadir, Nafiz, Nail, Nəcib, Nəcməddin, Nihal, Nihan, Nəzir, Nihat, Nemət, Niyazi, Nuran, Nurəddin, Nurulla, Pünhan,  Ramiz, Rasim, Səbri, Səfa, Səid,  Sakib, Salih, Sami, Salman, Miraga, Sinan, Suat, Süleyman, Taha, Tahir, Təhsin,  Tarik, Üqba, Useid, Vaqif, Varis, Vədət, Yəhya, Yunus, Yusif s. Bu adların nümunə olduğunu, həm Allahımızı unutmamalı, daim onu xatırlamalı, düşünməli, Yaradanın adları kimi tələffüz etməliyik: mənaları da gözəldir pis düşüncələrin qapısını aça bilməyəcək anlayışlardır. Ad milli genetik mədəniyyətdən təsirlənir - bu adlar eşidildikdə, sahibinin müsəlman olduğu  dərk edilir, elə bu səbəbdən tarixə kök salmış müsəlman birliyinə kömək edən ümumi adlar qorunmalıdır.

İnanca görə, ad şöhrət sözündəndir, uca peyğəmbərimizin əsma hüsnünə işarədir. Müqəddəs "Qurani-Kərim"in yetmiş iki ayəsində ad  sözü  törəmələri ilə birlikdə çəkilir. "Qurani-Kərim"in əl-Bəqərə surəsinin 31, 32, 33-cü ayələrində yazılır: 31. "(Allah) Adəmə adların hamısını (bütün şeylərinin adlarını) öyrətdi. Sonra onları (həmin şeyləri) mələklərə göstərərək: "Əgər düz danışanlarsınızsa, bunların adlarını Mənə bildirin" - dedi". 32. "Onlar: Sən paksan (müqəddəssən, bütün eyib nöqsanlardan kənarsan!), Sənin bizə öyrətdiklərindən başqa biz heç bir şey bilmirik. (Hər şeyi) bilən Sən, hikmət sahibi Sənsən", - dedilər. 33. "(Sonra) O: "Ey Adəm, bunların (kainatda mövcud olan əşyaların) adlarını onlara bildir!" - dedi. (Adəm) onlara (mələklərə) bunların adlarını xəbər verdikdə  (Allah): "Mən sizə, göylərin yerin gözə görünməyən sirlərini sizin gizlində-aşkarda etdiyinizi bilirəm, söyləmədimmi?" - buyurdu."  Dini inanca görə, uca Allah (s. s.) Adəmə bütün adların ruhunu öyrətdi, naxışladığı ilham verdiyi bu adları özü icad etdi,  Adəmə lazım olduqda bu adlarlardan istifadə etmək üçün xüsusi bir qabiliyyət verdi. Bu doktrinadan görünür ki, Adəm insan nəslinin ilk nümayəndəsidir, adqoyma ondan miras qalmışdır. Sözlə əlaqəli qüvvə insan ruhunun, təbiətinin bir hissəsini təşkil edir. Uca Allah bunu Adəmə bəxş etmiş,  ona söz gücü, ad vermək qabiliyyəti vermiş ruhuna üfürdükdən sonra adları, zərurətə uyğun olaraq, bilikli bir dildə şərəfləndirməsini bildirmişdi. Adların yaradıcısı uca Allah, iradəsi - Adəm olur! Bu bilik məntiq mülkiyyəti olan adları öyrənmək, onların ən yaxşısını övladlarımıza vermək hamımızın borcudur. Unutmayaq ki, ad insanların, şəxsiyyətin formalaşmasında təsir təlqin gücünə malikdir.

Xüsusi adlarda milli idealın gözəlliyinə xələl gətirən, qüsurları özündə əks etdirən adlara da rast gəlinir. Kitablarda da verilən adların hamısı tövsiyə olunan deyil, dilimizdə kök salmış, lakin məna etibarilə gözəl hesab etmədiyimiz adları da vardır. Bu da bir ibrətdir - insanlar özləri yaxşını pisdən ayırsınlar. Həzrət Peyğəmbər bir kimsənin ismini soruşduqda, xoşuna gəldisə - nəşəsi üzündən görünər, sevinərdi, xoşuna gəlməzdisə, yenə üzünün ifadəsindən bəlli olardı. Həzrət Əli (s.ə.) haqqında rəvayətlərin birində deyilir: "Oğlum Həsən dünyaya gələndə ona Hərb ismini qoydum. Peyğəmbər (s.s.) gəldi dedi: - Oğlumu mənə göstər. Ona ad qoyduğumu soruşdu. Mən Hərb (müharibə) deyəndə, buyurdu: - Xeyr, o  Həsəndir. Oğlum Hüseyn dünyaya gələndə, bu dəfə ona Hərb adını verdim. Peyğəmbərimiz (s.ə.) yenə gəldi soruşdu: - Ona ad qoydunuz? Oğlumu mənə göstər. Bir yenə Müharibə deyəndə, dedi:-  Xeyr, bu Hüseyndir". Bu hadisə üç dəfə təkrar olunsa da, Həzrət Peyğəmbər fəlakət mənalı adın qoyulmasına etiraz edir.

Hədislərin birində deyilir ki, Allah qarşısında ən aşağı, Qiyamət günü ən çox qəzəblənəcəyi pis insan adı Malikdir, Şahənşah da bunun nümunəsidir, çünki Allahdan başqa heç bir hakimiyyət yoxdur.

İnsana verilən adın müsbət bir mənası yoxdursa,  bu mənfilik şüur altında gizli motivlə yaşaya, sahibinə təsir göstərə bilər. Məsələn, ərəb mənşəli İdris adının mənası "tərbiyə etmək, öyrətmək, təhsil vermək, oxutmaq"dır, Avropa Qərbi Asiyada rəngli gülləri olan hündür, tikanlı kol bitkisinin adıdır. Əsas ad sahibinin hansı mənadan ruh almasıdır. Ad şəxsi tanıdan onu digər insanlardan fərqləndirən ən xarakterik simvoldur. Bu səbəbdən, psixoloji rahatlıq yaşatmaq üçün hər kəsə gözəl ad qoyulmalıdır. Şüuraltı olaraq, hər kəs adına uyğun davranır ya adına layiq olan hərəkətlər edir:  mənalı adlar şəxsiyyətlərində əks olunur. Pis mənalı adlar insan üçün eyni zərərli mənfi nəticələr verir, hətta bəzən istehza mövzusu, utanc ya təhqir hiss etməsinə səbəb olur, sanki davranışı bu adın mənasına uyğundur. Şübhəsiz ki, bu da öz növbəsində, dolayı yolla fərdin şəxsiyyətinə təsir göstərir, şərəfinə qüruruna toxunur, ona bu adı verənlərə sevgi hissinə təsir edir. Həzrət Peyğəmbər buyurur ki, Qiyamət günü atalarınızın adları ilə çağırılacaqsınız - adlarınızı gözəlləşdirin! Dünyada heç kim özünü, uşağını pis bir adla çağırılmağını istəyəcək, məsuliyyət  gözəl adlar seçməyi tələb edir. Pis adlar sosial psixoloji reallıqda bəzən taleyi alçaldır. Birinin başına qəza gəlsə, bəzən insanlar bu şəxsə ya uşağına dəyən hər hansı bir zərərin bu addan qaynaqlandığına inanır.

Adlar millətin, cəmiyyətin mədəniyyətinin, inanclarının, hiss düşüncələrinin, əxlaq dəyərlərinin məhsuludur, ədəbi bədii zövqün motivləridir. Uşağın  ağıllı uğurlu, xoşbəxt sağlam olmasını istəyiriksə, onlara mənalı ad verməliyik, bu həm şəxsiyyəti formalaşdırır. Uşağı gözəl  tərbiyə etmək ona gözəl ad vermək hər bir valideynin haqqıdır.

Ad sosial fərdlər dairəsində zəruri ünsiyyət ehtiyaclarını təmin etmək, şəxsiyyətin eyniləşdirilməməsi funksiyasını daşıyır. Advermənin prinsiplərini düzgün müəyyənləşdirmək üçün antroponimik vahidlərin milli-etnik funksiyası əsas olmalıdır. Ad verilərkən, ilk növbədə, məna məzmun ön plana çəkilməli, daha çox estetik, üslubi cəhətə, advermə adət-ənənələrinə, leksik-semantik cəhətdən böyüklük, alilik, xoşbəxtlik, möhtəşəmlik, ucalıq, qəhrəmanlıq, gözəllik, müdriklik s. anlayışlara  diqqət yetirilməlidir. Qadın adlarının məzmununda incəlik, zəriflik, kişi adlarında güc, qüvvət, əzəmət vüqar ön plana çəkilir. Valideynlərin arzusu budur ki, övladlarına qoyduqları adlar bu motivlərlə bağlı olsun, böyüdükcə uşaqda belə əlamətlər formalaşsın.

Uşağa gözəl ad vermək ana atanın vəzifələrinin ən vacibi, ən birincisidir. Ad sahibini tanıdan, onu digər insanlardan fərqləndirən ən xarakterik simvoldur - insan həyatında ən çox eşitdiyi söz öz adıdır. İman dəyərlərimiz, hisslərimiz, düşüncə motivlərimiz öz uşaqlarımıza, həm yaxınlarımızın, dostlarımızın övladlarına verdiyimiz adlarla ölçülə bilər. Rəbbimiz gözəl mənalı adlardan məmnun qalır!

 

Nadir MƏMMƏDLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 13 iyun, ¹21.- S.26.