5 saniyəlik Əbədiyyət
"Sənət haqqında
hekayələr" silsiləsindən
Qədir Rüstəmovun
unudulmaz xatirəsinə
Bir az ordan-burdan - qiymətlərin
qalxmasından, adamların
vəfasızlığından, nə bilim, havaların korlanmasından
mırt vurandan sonra adi məişət
mövzularındakı improvizasiyaları
tükəndi, elə
bil köməkləşib
ikisinin bir yerdə apardığı
daş sürüşüb
əllərindən yerə
düşdü. Amma yol
uzun idi - Şəkiyə dostlarının
toyuna gedirdilər, 4 saatlıq yolu qısaltmaq üçün
hıqqana-hıqqana da olsa,
o daşı yenidən
qaldırıb başlarını
qatmalı idilər.
Arif musiqini sevdiyinə görə dostu söhbəti fırladıb
ona tanış, doğma olan mövzunun üzərinə
gətirmək üçün
dedi:
- Bura bax, Arif, gələn
ayın 28-i sarayda müğənni filankəsin
konserti olacaq. Gəlsənə, ikilikdə
gedək?
Arif sükanla bərabər başını da azca sağa çevirib dodaqlarını büzdü:
- Onun səsində rənglər yoxdur, axı. Olubsa da hamısı bir-birinə qarışıb horraya dönüb. Niyə gedək ki?
Dostu da jurnalistdi, özü də necə deyərlər, musiqi, ifaçılıq mövzuları
üzrə ixtisaslaşmışdı.
Ona görə də
Arifin gətirdiyi arqument
onu bir qədər
təəccübləndirdi.
- Yaxşı, ağ eləmə də... Konsertə müğənninin
səsini, oxuduğu mahnıları dinləməyə
gedirlər, yoxsa səsində rənglər
axtarmağa?
Arif sanki bu sualı
gözləyirdi. Gülümsəyib
sürəti bir az azaltdı, nəzərlərini yoldan
ayırmadan, bu dəfə onu əməlli-başlı təəccübləndirən
sözlər dedi:
- Səsin rəngi, çalarları yoxdursa, onun oxuduğu, dediyi nə olacaq, qoca? Məgər
hər nəğməni,
hər melodiyanı bizə sevdirən onun rəngləri deyilmi?
Eşitdikləri onun - musiqi mövzusunda 30 ildir qələm çalan jurnalistin yazılarında
istifadə etdiyi standart ölçü-biçidən,
bənzətmələrdən kənar idi. Yazılarında səslərin
rəngləri barədə
yazmaq bir yana, heç bu barədə düşünmək belə
ağlına gəlməmişdi.
Ona görə də fikirləşdi ki, Arif yəqin zarafat, dilxoşluq edir, ona dostyana sataşır.
- Bura bax, nə mənim
başımı xarab
eləyirsən! - dedi.
- Müğənni, bəstəkar,
rəssam-zaddı sənin
üçün ki, rənglərdən,
boyalardan şəkil çəksin? Mahnıdır
da, çıxıb oxuyurlar
- biri yaxşı, biri orta, biri
də ki, ...o söz.
Arifin təslim olmaq fikri yox idi.
- Sən bunları başa düşməzsən,
qoca. Səninki belədir də: "Filankəs çox gözəl oxudu", nə bilim, "bəhmənkəsin çox
gözəl, məlahətli
səsi var". Heç
bir dəfə fikirləşmisən ki, o gözəl
dediyin şeylərin gözəlliyi nədədir?
Sadə
sual idi, amma, deyəsən, düz "doqquzluğa"
dəymişdi.
Dostunun ona bu cür
meydan oxumağı, düzü, xətrinə
dəydiyindən mısmırığını
sallayıb dinmirdi. Musiqi həvəskarının
ona - 30 ilin peşəkarına dərs
keçməsindən bir
az pərt olmuşdu.
Üzünü pəncərəyə çevirib çölə
baxmağa başladı.
Yazın ən gur vaxtları idi. Hər tərəf
yaşıllığa bürünmüşdü.
Yüngül meh təzə
otun, yenicə açan çiçəklərin
ətrini pəncərənin
açıq nəfəsliyindən
içəri doldururdu.
Nəzərlərini gizlənqaç
oynayan uşaqlar kimi otların arasından boylanıb tez də gizlənən
bənövşələrdən, ağappaq nərgizgüllərindən
ayıra bilmirdi. Yolun kənarındakı alça ağaclarının
ağappaq çiçəkləri
otların arasındakı
lopa-lopa güllərlə
əvəz olunduqca ruhu sanki hər
dəfə nəsə
yeni bir ahəngə köklənirdi. Başqa vaxt olsaydı, bəlkə də bu gözəlliyə, rəngarəngliyə bu qədər aludə olmazdı. Amma indi gözünün önündə
olanlara bir qədər başqa gözlə baxmağa çalışırdı...
Qəfildən beynində doğan
"Əgər bu rəngarənglik, müxtəlif
rənglər arasında
harmoniya olmasaydı, ətraf belə gözəl görünərdimi?"
sualından diksinən
kimi oldu. Tələbə vaxtı bir şairin çox xoşuna gələn və ilişib beynində qalan misralarını xatırladı:
Ağac
da gündə bir hoqqa çıxardır,
Yarpağı yaşıldır, çiçəyi
ağdır...
Görəsən,
şair o ağacların
barının rənglərini
niyə yaddan çıxarıb? Axı
yaşıl yarpaqlı,
ağ çiçəkli
o ağaclarda yetişən
meyvələrin rəng
çalarları o qədər
müxtəlif olur ki,
tapıb adını
da deyə bilmirsən
- 7 rəngdən, yalan
olmasın, 77 rəng alınır...
Beynində hər şey bir-birinə qarışmışdı.
Fikirlərini bir nöqtəyə cəmləşdirməyə,
mülahizələrini arqumentləşdirməyə
dayaq nöqtəsi
tapa bilmir, acizliyindən
əsəbiləşirdi. Arifin onun düşüncələrinin
ağzını aparıb
divara dirəməyindən
yamanca dilxor olmuşdu. Nə isə bir tutalqa
axtarırdı ki, ondan
yapışıb öz
məntiqimi ortaya qoysun.
- Bura bax, dostum, - dedi. - Rəng göz önündə olan şeydir. Biz onları görür və bir-birindən ayırırıq. Musiqi səsləri isə gözə görünmür
axı. Məgər səsin eni, uzunu, hündürlüyü
var ki, biz onu görək?
Bir şey ki, gözə
görünmür, onun
rəngini necə görmək olar?
Arif dərhal cavab verməyib fikrə getdi. Bunu özünün
kiçik qələbəsi
hesab edib ürəyində sevindi:
"Görək, indi
nə düdüləyib
tökəcəksən, ay oxumamış alim?".
Dostu bir siqaret yandırdı.
Tüstünü nəfəslikdən
çölə üfürüb
dedi:
- Sən ruhların varlığına inanırsan,
qoca?
İnanırdı. Ona görə də
fikirləşmədən cavab
verdi:
- Hə, inanıram.
- Ay sağ ol. İndi de görüm, indiyədək
bir dəfə də olsun ruh
görmüsən?
- Amerikalıların çəkdiyi
"Ruh" filmində
görmüşəm.
- A kişi, kinoda demirəm ey. Kino illüziyadır, fantaziyadır.
Həyatda, reallıqda?
- Məncə, reallıqda heç kim ruh görməyib, çünki ruhlar da gözəgörünməzdir - deyib səbirsizliklə
Arifin reaksiyasını gözlədi.
- Amma elm sübut edib ki, pişiklər ruhları görürlər. Bundan nə nəticə çıxır?
- Bundan o nəticə çıxır ki, səsin
rəngini, boy-buxununu görmək üçün
gərək pişik olasan, - deyib, şit-şit gülməyə
başladı.
Arif:
- Hırıldama, alə, - dedi. - Pişik olmaq lazım deyil. Amma pişiyin görmə kanalındakı
hansısa bir hüceyrənin Allahın
lütfü sayəsində
insanın beyninə düşməsi kifayətdir
ki, o da ruhu, olsun ki, səsin rənglərini görsün. Başa düşürsən nə
deyirəm?
Nə cavab verəcəyini bilmirdi. Yenə çaşıb qalmışdı.
Arif siqaretinin kötüyünü
nəfəslikdən çölə
atıb davam elədi:
- Mən bir jurnalda
oxumuşam ki, səsin,
melodiyanın rənglərini,
boyunu, hətta yaşını görən
adamlar var. Allah onlara hamıdan fərqli olaraq əlavə bir duyğu kanalı verdiyindən onlar bunu bacarırlar.
Özünü peşəkarı saydığı
sahəyə aid Arifin belə
zəngin məlumata
malik olmasından artıq
heyrətlənməyə başlamışdı.
Eyni zamanda həm pərt olmuşdu, həm də içində qəribə bir həsəd, qibtə hissi baş qaldırmışdı və
indiki halında bu vaxta qədər
yazdığı yazılardakı
şablon cümlələri,
sxematik bənzətmələri
yadına salıb utanırdı.
- Yoxsa sən də o adamlardansan? - deyə boğuq səslə soruşdu.
Arif:
- Yox, qoca, yox.
- dedi. - O xoşbəxtlik
mənə nəsib olmayıb. Mən onların böyür-başında
hərlənib tökdüklərini
yığanlardanam - deyib
yenə gülümsədi.
İllərdən bəri içində
formalaşmış və
yazı yazanda köməyinə gələn
meyarlar, deyəsən,
yavaş-yavaş alt-üst
olmaqdaydı. Deməli,
o, aysberqin üzdə
olan balaca hissəsi ilə baş girləyirəmmiş.
Amma inadkarlığına salıb
belə tez, asanlıqla təslim olmaq da istəmirdi. Ona görə də özünü toparlayıb
sonuncu hücuma keçdi:
- Yaxşı, tutaq ki, sən səsləri öz rəngləri-filanı
ilə görürsən.
Bəs onların boy-buxunu haqqında nə deyə bilərsən? - Nə qədər çalışdı,
sualındakı iztehzanı
ört-basdır edə
bilmədi. - Belə çıxır ki, səs
nə qədər çox davam edirsə, boyu da bir o qədər uzundur?
- Yox, qoca, elə
deyil. Bu, səsin üfiqi tərəfə yayılmasıdır və
onun boyuna heç bir dəxli yoxdur. Səsin diapozonu, gurluğu da eləcə. Elə səs olar ki, gurultusundan qulaqların batar, amma boyu heç
bir qarış da olmaz. Və əksinə, kiçik bir zümzümənin, hətta pıçıltı
ilə oxunan sözün boyu göyün yeddinci qatına, hələ desən, Allahın dərgahına gedib çatar.
Arifin dediyi hər cümlə, hər söz onun yazı
boxçasındakı nimdaş
sözlərin başına
ağır kürz kimi dəyirdi.
- Səncə, Azərbaycanda
səsinin boyu ən uca olan
müğənni kimdir?
- Bu, sonuncu saman çöpündən
yapışmağı idi.
Arif dərhal cavab vermədi. Üz-gözündən
hiss olunurdu ki, ürəyində
nəyisə ölçüb-biçir,
deyəcəyi sözlərin
məsuliyyətindən bir
az çəkinir. Səbrini basa bilmədi:
- Adə, dillən də!..
- Onlar çox deyil, qoca, barmaqla
sayılacaq dərəcədə
azdır, - bunu deyib pencəyinin yan cibindən bir fləş-kart çıxartdı və
maşındakı maqnitofonun
yuvacıqlarından birinə
taxıb düyməni
basdı.
Əvvəlcə ansamblın ifasında
"Cahargah" rəngi
səslənməyə başladı
və dərhal başa düşdü
ki, dostu muğamın
dəstgah şəklində
ifasının lent yazısını
qoyub - onun muğam sevdasından çoxdan xəbərdar idi. "Görəsən,
kim oxuyacaq?" - deyə öz-özündən
soruşdu. - "Yaqub?
Arif? Sabir? Bəlkə
cavan xanəndələrdən
kimsə?"
Rəng
başa çatanda Qədir Rüstəmovun səsi maşının salonuna yayılanda, düzü, bir az çaşdı. Hamı kimi o da Qədiri xalq mahnılarımızın, təsniflərimizin
təkrarsız ifaçısı
kimi tanıyırdı.
Bilirdi ki, adətən
muğam parçalarını
da mahnı və təsniflərlə bir yerdə, necə deyərlər, onların içində oxuyur. Amma onun ifasında dəstgah eşitməmişdi.
Özü də nə, nə - "Cahargah!"
Qədir
zildən başlayıb
bəmə - "Mayə"yə
keçdi və yalnız ona xas olan sintaksisdə
muğamı xırdalamağa
başladı. Bayaqkı
söhbətin havası
başından çəkilib
getməmişdi deyə,
ifanı Arifin dediyi ölçü-biçidə dinləməyə çalışırdı.
Doğrudan da, Qədirin
səsində qəribə
bir cazibə, başqa səslərdə
olmayan mistik bir qüvvə vardı. Sanki körpə
uşaq səslərindən
tutmuş dünyanın
hər üzünü
görmüş nurani
qocanın nəsihətlərinə
qədər min bir çalar vardı bu səsdə və bu qoca
səs Qədirin təkcə boğazından
yox, sanki vücudunun bütün hüceyrələrindən qopub
gəlir, hardasa uzaqlarda - səmanın dərinliklərində nəyəsə
toxunub əks-səda verirdi. Bu səs gah bələkdəki körpənin
qığıltılarını, hıçqırıqlarını yada salırdı, gah da vüsala
qovuşan gəncin sevincini, xoşbəxtliyinin
səsini, gah dərd çəkən insanın
xiffətindən danışırdı,
gah da şərə qalib
gələn ruhun zəfərindən. Səsdə
bir ululuq, yenilməzlik, eyni zamanda bir qədimlik
vardı, - elə bil yüz, min illərin o tayından, hansısa məchul bir sonsuzluqdan gəlirdi.
Qədir
"Müxalif" şöbəsini
oxuyanda ruhunu xoş bir həyəcan
bürüdü, çünki
sonra "Mənsuriyyə"
gəlirdi və ahəng, temp, ritm baxımından bir-birinə
zidd mövqedə dayanan bu iki
şöbə arasında
körpü-keçid salmaq,
necə deyərlər,
əhval-ruhiyyənin "Müxalif"
adlı adasından
"Mənsuriyyə" adlı
digər adasına rahat, əziyyətsiz sıçramaq "Cahargah"da
ən məsuliyyətli,
həm də ən çətin məqam idi. Təkrarsız Qədirin bu keçidi də, təbii ki, heç kimin keçidinə bənzəməməli
idi.
Və həmin an gəlib çatdı...
Qədirin "qurduğu" cəmi
beş saniyəlik keçid əvvəlcə
qulaqlarından girib beyninə oturdu, ordan da çıxıb ürəyinə sancıldı
və nəhayət, ürəyindən süzülüb
ruhunun bütün nöqtələrinə necə
paylandısa, bütün
içi silkələndi.
O sözsüz keçid, o zəngulə təkcə
iki şöbəni bir-birinə calamırdı,
həm də nə isə vacib bir mesaj
ötürürdü, hansısa
mühüm və qeyri-adi bir anın
dramını rəsm
edirdi...
İfa başa çatdı və Arif gözləmədiyi
halda qəfildən sürəti azaldıb əyləci basdı. Maşın dayananda üzünü dostuna tutub dedi:
- Yadında saxla, qoca, Azərbaycanda boyu ən uzun
səslərdən biri
bu səsdir. Bu səsin boyu yüz, min illərin həsrətinin, nisgilinin,
sevgisinin boyu qədərdir. Bu səs zamanın fövqündədir.
Onun boyu yerdən göyün yeddinci qatına, bəlkə də Allahın dərgahına qədər uzanır. Allahın nurundan bir zərrəcik var bu səsdə...
Eşitdiklərindən daha heyrətlənmirdi, daha doğrusu, heyrətlənirdirsə
də, bu heyrət həmin o keçidin yaratdığı
heyrətdən kiçik
idi. İçi didilib-dağılırdı. Nə
üçün, nə
səbəbdən - heç
özü də bilmirdi.
Şəkidə toyda da, Bakıya
qayıdandan sonra işdə də, evdə də, yemək yeyəndə, lap
uzanıb dincələndə
də o zəngulənin
sehrindən çıxa
bilmirdi. Bu narahatlığın
səbəbini axır
ki, tapdı - ona əzab verən həmin keçid zənguləsinin dedikləri
barədə nə isə yazmaq, onun sözlə təsvir variantını tapmaq istəyi idi. Amma acizliyinə acıya-acıya qalmışdı.
Ümidi
üzüləndə axtardığını
növbəti əzablı
günün sonunda - yuxuda tapdı, daha doğrusu, demək istədiklərini
axır ki, "gördü"...
Gördü ki, gənc, göyçək,
subay bir oğlan karvandan qalaraq, ucsuz-bucaqsız bir səhrada azıb. Bu, necə olub - artıq xatırlaya bilmir. Çünki iki gündür dözülməz
istidə - səhranın
havası isti təndirin adamın nəfəsini qarsıyan hərarətini yada salırdı
- qızmar günəşin
altında bir içim su axtara-axtara ora-bura o qədər vurnuxmuşdu
ki, elə bil beyni buxarlanıb köz kimi alışıb-yanan
dodaqları, dili kimi qurumuşdu. Ona görə də heç nəyi yada sala bilmirdi. Göydən od tökülürdü.
Bədəninin suyu
son damlasına qədər
tərə çevrilib
buxarlanmışdı. İki
gün idi kiçik bir vahə tapmaq ümidi ilə, Allah bilir, neçə kilometr yol getmişdi.
Artıq yeriməyə
taqəti qalmamışdı.
Hiss eləyirdi ki, beyninin, dil-dodağının ardınca
bütün vücudu,
daxili orqanları da qurumaq üzrədir.
Axşam
gün əyilməyə
başlayanda dizləri
qatlandı, nə qədər əlləşdisə,
qalxa bilmədi. Başa düşdü
ki, sonu yaxınlaşır.
Son gücünü toplayıb
zorla başını
qaldırdı və qurumuş dilini min əziyyətlə tərpədərək
pıçıldadı:
- İlahi, ölüm haqdır. Amma niyə mənə belə ucuz və əzablı
ölüm bəxş
elədin? Günahım
nə idi?
Sözünü bitirən kimi üzüqoylu od kimi qumun üstünə sərildi. Və elə o andaca möcüzə baş verdi - oğlanın düz qarşısında
yer titrədi və ardınca suyu göz yaşı
kimi dupduru bir bulaq fəvvarə
vurdu...
Qəribədir ki, yuxuda olsa da,
beyni oyaq idi və başa
düşürdü ki, Qədirin
təkcə o zənguləsini
yox, ondan əvvəl və sonra oxuduqlarını da öz rəngləri ilə bir yerdə
görür. "Müxalif"
boz rəngli ölüm kabusu, 5 saniyəlik o zəngulə
- Allahın mümkünsüzü
mümkünə çevirdiyi
məqamın qızılı
rəngli təntənəsi,
onun səs obrazı idi. Final hissə - "Mənsuriyyə"
isə yaşamaq eşqinin ölüm üzərində ağ rəngə çalan qələbəsi, Yaradanın
bu lütfünə cavab olaraq bağrın
başından qopub gələn dua-izhar idi...
Boz,
qızılı, ağ...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
Ədəbiyyat qəzeti. - 2025.- 26 iyun
(¹22).- S.28-29.