Hüseyn Nihal Atsız
və Rüstəm Behrudi
yaradıcılığında Kür Şad obrazı
XX yüzildə türk milliyyətçiliyi fikrinin Ziya Göyalpdan sonra ən quvvətli təmsilçisi türkçü və turançı Hüseyn Nihal Atsızın "Bozqurdların ölümü" və "Bozqurdlar dirilir" əsərlərinin qəhrəmanı, adı tarixdə çox az çəkilən, lakin türk irqini kökündən qurutmaq, türkləri çinliləşdirmək istəyən Çin İmperatorluğuna qarşı 40 silahdaşı ilə üsyan edən Kür Şad qüsursuz, 1-ci qəhrəmandır. O, nə böyük ölkələr aldı, nə qanunlar qoydu, nə də kasıb əhalinin güzəranını yaxşılaşdırdı, tarixin hər hansı bir səhifəsində kiçik bir həyat məlumatı ilə yer alan Kür Şad çinlilərlə nisbətsiz çarpışmada düşmənin ürəyinə, ruhuna hücum etdi, onların ürəyində elə bir qorxu və dəhşət yaratdı ki, çinlilər Çində əsir olan bütün türklərin Türk obalarına göndərilməsindən başqa bir şey düşünmədilər və Kür Şadın üsyanından sonra bunu etdilər, türkləri çinliləşdirmək siyasətinə müvəffəq ola bilmədilər.
Heç bir tarixi qəhrəman Kür Şad kimi böyük bir məqsədlə, qorxmazlıq, igidlik və cəsarətlə öz yurdundan çox uzaqlarda əsiri olduğu bir məmləkətdə 40 nəfərlə ölümünü gözə alaraq çarpışmaya girməmişdir. Bu çarpışma qələbə ilə bitməsə belə, ən böyük qəhrəmanlıq olaraq türk millətinə əbədi şan və şərəf qazandırdı, türk millətinin tarixdən silinməsinin qarşısı alındı. Göytürklərin tarixini "Bozqurdların ölümü" və "Bozqurdlar dirilir" əsərlərində bədiiləşdirən Hüseyn Nihal Atsız Kür Şadı publisistik məqalələrində "cahan tarixinin ən böyük qəhrəmanı" və "ən böyük türk qəhrəmanı Kür Şad" adlandıraraq alovların, işıqların, mehtabların və yanardağların yanında parlaması və sönməsini düşən ulduzlara bənzədir, lakin bu düşən ulduzun işığı tarixin gedişini dəyişdirdi, qısa aydınlıqda Kür Şad və onun 40 nəfər yurd fədaisinin türk yurdlarının yenidən canlanması üçün etdikləri qəhrəmanlıqları əbədiləşdirdi.
Kür Şad yoldaşları öldürüldükdən sonra da köksündən, üzündən, boynundan qan axsa belə, məğlub olmaq istəmir, çarpışır, vuruşurdu, ölüm pərisinin onun əlinə verdiyi qədəhi gözünü qırpmadan içmiş, Kür Şad ölmüş, lakin qılıncı əlində atından yıxılıb düşməmişdi (1,s.356). Hüseyn Nihal Atsız tarixin bu qəhrəmanlıq anını bədii vasitələrlə o qədər canlı, obrazlı və təsirli əbədiləşdirmişdir ki, Kür Şad və onun 40 silahdaşının ruhunun Tanrı Dağından "daha nə qədər gözləyəcəyik?" söyləmələrinin bir həqiqət olduğuna inanmamaq mümkün deyil.
41 şəhidin ətrafına bir anda toplaşan yüz minlərlə şəhidin Tanrının hüzurundan əzəmətli və tükürpədici bir türkü oxuyaraq rəsmi keçidi kainatı titrətdi:
Dəlinsə yer, çöksə göy, yansa, kül olsa dörd yan,
Uca diləyə doğru yol gedirik hər
zaman,
İldırımdan, borandan, qasırğadan qorxmayan,
Ölümlərlə əylənən
tunc ürəkli Türklərik!
Kür Şad və onun silahdaşlarının
üfüqlərə baxaraq
aylı-ulduzlu qızıl
bayrağı gözlədiyi
qədər Nihal Atsız
da dünənki türk
ellərində türklük
ruhunu əriyib sönməyə qoymayan Kür Şad və silahdaşları üçün abidə olmasını düşünür.
Həmin abidənin önündə Kür Şada və silahdaşlarına sayğı
olaraq börk və çəkmə geyinmiş, qılınc və sadak taxmış
türk gənclərinin
dik addımlarla rəsmi keçidini, Kür Şadla yoldaşlarının yaralarından
hələ də qan axsa belə,
gülümsəyərək salam aldıqlarını və hər yerdən "yaxında gələcəyik" deyə,
yüksələn haykırışlarını
düşünür. Hüseyn
Nihal Atsız Kür Şadın 13 yaşlı
qızına atasının
kəsilmiş başını
göstərərkən göz
yaşları içində
"Yurd və Şərəf üçün"
deməsini qələmə
almaqla bəşər
tarixinə türklərin
necə yurdsevər, şərəfli, qadınlarının
belə kimsəyə
baş əymədiyini
göstərmişdir. Qəhrəmanlıq
türk millətinin təbiətindədir.
Hüseyn
Nihal Atsız "Cahan
tarixinin ən böyük qəhrəmanı"
məqaləsində yazır:
"cahan tarixində,
xüsusilə də,
Türk tarixində bir çox qəhrəmanlar olmuşdur,
bunlardan bəzilərinin
şöhrəti dünyanı
tutmuş, kimisi böyük fəthlər
etmiş, kimisi şanlı bir müdafiənin qəhrəmanı
olmuşdur, lakin bu qəhrəmanlar böyük olsalar da, şəhvət hissi, şəxsi hissi, şəxsi uğurları
üçün törətdikləri
cinayətlər və
bəzilərinin də
qadınlara alət olaraq düşdükləri
yanlışlıqlar olmasaydı,
onlar bizim gözümüzdə daha
böyük olacaqdılar.
Kür Şad isə onların heç birinə bənzəmir, o cahan tarixinin birinci qəhrəmanıdır, Kür
Şadda bu kiçikliklər yoxdur. Tarixdə heç bir qəhrəman Kür Şad kimi böyük bir məqsədlə, onun qədər şərtlər içində
çarpışmamışdır. Hökmdarlara saraylardan kənarda sui-qəsdlər
edənlər olub, lakin əsiri olduğu məmləkətin
sarayına hücum etmək heç bir yerdə olmamışdır (3, s.20)". 40 adamla qüvvətli bir məmləkətin hökmdarına hücum etmək hər qırx qəhrəmanın
edəcəyi iş deyil. Nihal Atsız Kür Şadın bu hərəkətini çılğınlıq adlandıranları
qəhrəmanlığın nə demək olduğunu anlamayan, qəhrəmanlığa qiymət
verə bilməyənləri
"zavallılar" adlandırır,
mənsub olduğu millətini qurtarmaq üçün həyatından
keçərək torpağa
düşməyin qartal
kimi göyə yüksəlmək olduğunu
yerdə zahifə kimi sürünənlərin
anlaya bilməyəcəklərini
bildirir.
Tarixin hər hansı bir səhifəsində ilişib qalmış bir neçə sətirlik məlumatdan türk millətini məhv olmaqdan qurtaran Kür Şadın böyük rolunu çıxara bilmək cox çətin
bir işdir. Nihal Atsız bunu etmiş, türk milləti var olduqca öz xilaskarı olan qəhrəmanını
nəsillərin tanıması
üçün onun əbədiləşdirilməsini arzulamışdır.
Kür Şad hökmdar sülaləsindəndir, o özünün
böyük planını
yerinə yetirdikdən
sonra taxtda otura bilərdi, qəhrəmanlığı hər
zaman qiymətləndirməyi bilən türk milləti də onu özünə Xaqan seçərdi, lakin Kür Şad bunu düşünmədi
belə, yalnız milləti üçün,
öz qanı bahasına başqasını
taxta çıxartmaq
üçün böyük
savaşa başladı.
Kür Şadın bu hərəkatı qalibiyyətlə bitməsə
belə, o bugünkü
türklərə əbədi
bir şan və şərəf qazandırmış oldu, Kür Şadın qəhrəmancasına hücumu
olmasaydı, çinlilər
türkləri çinliləşdirmək
siyasətinə müvəffəq
olacaqdılar.
Nihal Atsız "Bozqurdlar ölür, dirilir" kitabının son hissəsində
yazır: "yağılar
Kür Şadın igid başını gövdəsindən ayırıb
Çin kağanına
apardılar. Çin kağanı, bütün
saray əhli ondan tir-tir əsmişdi.
Bu titrəyişin səbəbi
təkcə Kür Şad deyildi, həm də onu yetişdirən bir xalq idi.
Kür Şad öz ölümü ilə bütün xalqını köləlikdən,
qorxudan qurtarmışdı".
Bəli, qəhrəmanlıq
türk xalqı üçün bir təbiət, fəzilət
və vərdişdir.
"Qəhrəmanlar azadlıq
uğruna ölürlər
ki, azadlığı gələcək
nəsillər üçün
dirildə bilsinlər
(1,s.5). Gələcək həyatı
qorumaq və yaşatmaq üçün
özünü qurban
verə bilmək fədakarlığı yalnız
türklərə məxsus
olan xüsusiyyətdir.
Türk qadınlarının
məğrurluğu isə
tarixdən məlumdur.
Kür Şadın ocağını sonadək
söndürmək üçün
çinlilər üsyandan
sonra bütün şəhəri axtarmış,
Kür Şadın həyat yoldaşı türk soyunun qorunması naminə 4 yaşlı oğlunu götürərək naməlum
bir yerə çıxıb getmiş,
Kür Şadın 13
yaşlı qızı
evdə qalmışdı.
Çinlilər atasının
kəsilmiş başını
Kür Şadın qızına göstərərək
sağ qalmaq müqabilində bildiklərini
söyləməyi təklif
etmişdilər, lakin
Kür Şadın qızı göz yaşları içində
"Yurd və Şərəf üçün"
deyərək susmuşdur.
Əslində bu 13 yaşlı qızın üsyandan xəbəri
var idi. Hüseyn Nihal Atsızın əsərdə
təsvir etdiyi bu səhnə türk millətinin nəinki igidlərinin, hətta qız uşaqlarının da qorxmaz,
millətinə sadiq, məğrur və hazırcavab olduğunu göstərir. Hüseyn
Nihal Atsız "Bozqurdların
ölümü" əsərinin
bir bölməsində
qeyd edir ki, çinlilər əsgər
olmaq deyil, toxumaq, məhsul yetişdirmək və filosof olmaq üçün
yaradılmış yarımçıq
adamlar idi, halbuki türklərin kiçik uşaqları belə, çinli əsgərlərdən daha
yaxşı döyüş
üsulları bilir, 8
yaşlı bir qız uşağı ox atmaqda, at minməkdə çinlilərdən daha
üstündür (1,s.313). Göytürk üçün
atın yəhərinin
olub-olmamasının elə
bir fərqi olmamışdır, bildikləri
şey türk şərəfini qorumaq üçün silaha sarılmaq olmuşdur. Hüseyn Nihal Atsızın
" Bozqurdlar ölür,
dirilir" əsəri
bir qəhrəmanlıq
dastanıdır.
Kür Şadın üsyanı tarixdə geniş yer almasa da, bu hərəkət türklərin əsarət
altında qalmayan bir millət olduğunu sübut etdi. Nihal Atsız "Bozqurdlar dirilir" kitabında yazır ki, Çin xaqanı bu hadisədən sonra qorxurdu, hələ gün batdıqdan sonra hər qaraltı, hər kölgə onu vahimələndirir, uğursuz üsyançılardan
birinin qaranlıqlar içindən çıxaraq
yay gərib ox atdığını
düşünürdü. Çin xaqanı bu qədər böyük bir gurultunun 41 nəfərlə
salındığına inana
bimirdi. Bu üsyançılar
nə qədər çılğın olurlarsa-olsunlar,
300-dən çox Çin
əsgərini öldürmək
və böyük bir şəhərə bu qədər qorxu sala bilmək
üçün, hər
halda ən azı bir neçə
yüz nəfər olmalıydılar (1, s.359). Öz
doğma şəhərlərində
nəinki çınlı
əhalini, hətta Çin xaqanını belə vahiməyə salan Kür Şad hərəkatı əslində məğlub
olmamışdı, türklərin
Çinin içərisində
qalmaqla onlara təhlükə olduqlarını
anlayan Çin xaqanı və onun tərəfdaşları
türklərin yenidən
əski yurdlarına göndərilməsini qərara
almışdılar. Bu gün
tarixdə bir epizod olaraq qalan
Kür Sad hərəkatını
dərindən təhlil
etsək, Kür Şad və onun 40 silahdaşı XXI əsrdə dünyanın
hər yerinə səpələnmiş türk
millətinin xilaskarı,
onun yer üzündən silinməsinin
qarşısını alan
qəhrəmanlardırlar. Kür
Şad və 40 qəhrəman tarix səhnəsində epizodik
rol alsalar belə, Hüseyn Nihal Atsızın "Bozqurdların
ölümü" və
"Bozqurdlar dirilir"
romanlarında bu qəhrəmanlar adlarına
dastanlar yazılacaq türk igidləri olaraq təsvir edilir. Kür Şadın ömür-gün
yoldaşı türk
qadınlarının simvoludur,
hətta onu yaşadıqları obanın
ruhu adlandırırlar.
Kür Şad üsyanından sonra türk soyunu qorumaq üçün dörd yaşlı oğlunu götürüb
qaçan ana bütün
olacaq təhlükələri
sovuşdurmaq üçün
dörd yaşlı uşağa hər şeyi unutdurmaq, o qədər unutdurmağa çalışırdı ki, hətta ona danışmağı belə
qadağan etmiş, illərlə, son nəfəsinə
qədər özünün,
övladının kim
olduğunu oğlundan
gizləmiş, onu böyüdüb ər kişi etmək üçün yaşamışdı.
Bir gün Ötükənə,
o mübarək yerə
dönəcəyinə ürəyində
həmişə ümid
işığı olmuşdur.
Hüseyn
Nihal Atsız "Bozqurdlar
dirilir" romanında
yazır: "Öldüyüm
zaman soyuyub donmuş ürəyimi yarıb açan olsa, ordakı qığılcımı
görər. O qığılcımın
üstündə Ötükənin
xəyalı da vardır!"
Əsərdə nəinki
türk igidlərinin vətəninə, millətinə
bağlılığı, sədaqəti, hətta Kür Şadın ömür-gün yoldaşının
timsalında bütün
türk qadınlarının
öz millətinə
və ər igidlərinə sədaqəti
və fədakarlığı
diqqət mərkəzindədir.
Üsyana gedərkən
Kür Şadın həyat yoldaşına verdiyi Bozqurd soyunun tilsimli bıçağını illərlə
göz bəbəyi kimi qoruyaraq oğluna vermiş, yalnız ölüm yatağında olarkən bütün sirləri oğluna danışan, xaqan soyundan olan oğlunu çinlilərdən qorumaq
üçün 13 yaşlı
qızını qurban
verən, övladlarının
həqiqi adlarını
unutmağa özünü
məcbur edən qadın yalnız Türk qadını ola bilərdi. Kür Şadın oğlu fəxrlə daşıdığı
bu bıçağın
ilk Türk xaqanı Bumun Kağandan qaldığını, üzərində
Bumun Kağanın adının və damğasının həkk
olunduğundan anasının
bu sirri açana qədər məlumatı olmamışdır.
Kür Şadın xatunu türk igidlərindən at çapmaqda,
ox atıb, qılınc
oynatmaqda geri qalmayan türk qadını olaraq oğluna nəsihət verir: "Kağan olmaq haqqı ola-ola atan bu haqdan
vaz keçərək
vuruşdu, əgər
sən də atana layiq oğul
olmaq istəyirsənsə
Bozqurd soyundan olduğunu kimsəyə söyləmədən yaşa.
Bayrağımızın Qurdbaşlı
dirəyi Ötükəndə
dikilincəyə qədər
vuruş".
Hüseyn
Nihal Atsızın "Bozqurdların
ölümü", "Bozqurdlar
dirilir" romanlarını
şifahi xalq ədəbiyyatının dastan janrının qəhrəmanlıq
növünə aid etmək
olar, burada həm nəsr, həm də nəzm hissələri vardır. İgidlərin qəhrəmanlığı nəsrlə
təsvir olunduğu kimi, Qara Ozanın
Kür Şad və onun üsyandan
sonra sağ qalan yoldaşlarının
Vey çayını keçməsi
üçün Çin
qoşununun qarşısına
çıxaraq, gecənin
qaranlığında, yağışın
altında qopuz çalıb özünü
oxumağa məcbur etməsi, Kür Şad və 40 igidin son halını nəzmlə ifadə etməsi romanın, həm də qəhrəmanlıq dastanı
olmağına heç
şübhə doğurmur.
Bozqurd bizim ünümüz,
Qırx
əsgərdi varımız,
Şan qoludur dünümüz,
Düşüb qaldı yarımız.
Yetincə son günümüz
Baş qoyacaq yerimiz
Başdan
çıxan son olur.
Qara yerlə daş olur.
Qara
Ozan, söz üzün,
Fəryadı çox qopuzun,
Bir-bir andıqca, gözün
Qanlı-qanlı yaş olur.
Hüseyn
Nihal Atsız türk millətinin tarixini misralarında canlandıran,
türk duyğusunun nə demək olduğunun açıqlamasını
verən türkçü
bir şairdir. O, mahir bir şair
kimi şeirlərində
türk igidlərinin qəhrəmanlıq fəlsəfəsini
yaratdı: "Qəhrəmanlıq
nə yalnız bir yüksəliş deməkdir, nə də ulduzlar kimi parlayıb sönməməkdir.... Bunun üçün
ölümə bir atılış deməkdir.
Atıldıqdan sonra
da bir daha dönməməkdir". Kür
Şad məhz belə qəhrəmanlardandır.
Hüseyn
Nihal Atsızın fikri
yazıları, hekayələri,
tarixi romanlarından başqa türk gəncliyi üzərində
ən təsirli ədəbi məhsulu şeirləridir. Atsızın
şeirlərində dastanların
böyük təsiri
vardır. Bir çox
epik şeirlərində
türk dastanlarının
qəhrəmanlarının isminin yer aldığını
görürük. Yurd
və vətən anlayışları Atsızın
şeirlərində önəmli
bir yer tutur.
Vətən deyilən
torpaqlar şəhidlik
mərtəbəsi ilə
anlam qazanır.
Şehidlerden elli milyon bekçisi olan,
Aşılmaz bir kayadır bu ebedi Vatan.
Atsıza
görə, Türk tarixi özü bir qəhrəmanlıq şeiridir.
Türk
tarihi denilen kahramanlık şiirini,
Yeniden yazmak için harcayacağın kandır.
Hüseyn
Nihal Atsız həyatı
ideal uğrunda bir savaş adlandırır.
Savaş
türküleriyle aylı
kızıl bayrağı,
Kefensiz ölülerin ruhunu özleyen var.
Atsız
qəhrəmanlığı və qəhrəmanları,
şəhidləri və
qaziləri ən uca məqamda görür, şəhidlik
mərtəbəsini qəhrəmanlıq
və fədakarlığın
ən böyük göstəricisi və ən üstün mövqe bilir.
Türk
tarixinə son dərəcə
vaqif olan Hüseyn Nihal Atsız şeirlərində gənclərə
milli ruhu və milli şüuru aşılamaq
üçün Kül
Tekin, Tonyukuk, Mete,
Atilla, Alparslan, Çağrı
Bəy, Kılıçarslan
və Kür Şad kimi milli qəhrəmanlardan söz
açır. O, qəhrəmanca
yaşamağı bir
həyat biçimi, yaşama tərzi olaraq görür, amma bu qəhrəmanlıq
şan-şöhrət, zənginlik
qazanmaq üçün
deyildir. "Kahramanlar
can verir, yurdu yaşatmaq için."
Vətəni vətən edən
adı olmayan şəhidlərdir, onlar
şan-şöhrət düşünməz,
adsız qalmağa üstünlük verərlər.
Bəlkə Hüseyn
Nihal Atsız da bunun üçün Atsız soyadını seçmişdir.
Ebedi yiğit!
Adı
yok şehit!
Kefenin: Vatan...
Tabutun: Cihan...
Nihal Atsız şeirlərində
yaşamağın bir
həyat tərzi olduğunu göstərdiyi
kimi, yaşamağın
bir vəzifə yerinə yetirmək olduğunu da gənclərə
aşılayır, yalnız
zövq və əyləncəyə görə
yaşayanların həyatının
heyvanların həyatından
fərqlənmədiyini bildirir.
Hiç
düşündünmü niçindir yaşamak?
Bir görev yapmak içindir yaşamak.
Er kişiysen görevin neyse, başar
Zövke,
eğlenceye hayvan da koşar.
Hüseyn
Nihal Atsızın qəhrəmanlıq,
vətənpərvərlik ruhunda yazılmış şeirlərinin fövqündə
bir Tanrı Dağı durur, Tanrılar və tanrılaşanlar dağı.
O Tanrı Dağı
ki, orda Kür Sadın yenilməyən ruhu dolaşır və 13 əsrdir ki, türkləri gözləyir.
Ulu Tanrı! Kür Şadın yenilmeyen ruhunu
Yüce
Tanrı Dağında
daha bir az barındır!
Gelecegiz
yakında! Yarın bütün oralar
Demir bileklerdeki çelik kılıçlarındır!
Bu şeirin başqa bir bəndində:
Yurt ve şeref uğrunda
sen seril de toprağa
Varsın
hecbir dudakta anılmasın er adın!
Kan sızarak gögsünden huzuruna varınca
İstirabı dinecek belke o gün Kür Şad`ın.
Kür Şadın ruhu Tanrı Dağında dolaşaraq yol gözləyir, Tanrı Dağına gedən yol isə çətin
yoldur, çünki o
yol müqəddəsdir,
çətin yollarsa qəhrəmanlarla aşılır.
Yufka yüreklilerle çetin yollar aşılmaz,
Çünki bu yol kutludur, gider Tanrı Dağına.
Atsızın qəhrəmanları savaş meydanlarında vuruşduğu kimi, Atsız da söz meydanında ömrünün
əlli ilini savaşmış, bir gün öz ruhunun da Tanrı Dağında yol gözləyən ruhlara qovuşacağına inanırdı:
Arzularım bir okdur, aşar ulu dağları,
Düşdüyü yer uzakda "Dilek" adlı bir saray.
O sarayda bulunca tanrılaşan erleri
Artık
gözüm arkaya bir daha dönməyəcək
Hepsi sussa da Kür Şad uzadarak əlini:
"Hoş geldin, oğlum Atsız, kutlu olsun", deyecek.
Türkdilli ədəbiyyatımızın böyük şairi, fikir və düşüncə
adamı Rüstəm
Behrudi yaradıcılığında
da Kür Şad obrazı xüsusi yer tutur. Azərbaycanın
xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı Rüstəm
Behrudini "Türk ruhunun keşikçisi adlandırır" (4, s.35). Akademik
İsa Həbibbəyli "Bütövlük və genişlik" məqaləsində
yazir: "Rüstəm
Behrudi üçün
Vətən anlayışının
sərhədləri Azərbaycandan
Altaylara qədərki
məsafələri ifadə
edən geniş bir məfhumdur. Onun içində də böyük Turan sevdası yaşayır. O, Turana Vətən deyir, "bir ucu günbatan,
biri gündoğan olan bu böyük
coğrafiyanın şeirini
yazır".
Son yüz ilin Azərbaycan
şeirində Rüstəm
Behrudi yaradıcılığında
olduğu qədər
heç bir sənətkarın əsərlərində
türk dünyasının
taleyi bu qədər dərinlikdə
və genişlikdə
öz əksini tapa bilməmişdir.
Göy Tanrı, Qara xan, Oğuz, Güntəkin
Tənəsi içdiyim bir anddan gəlir,
Mənim
ruhumdakı bu üsyan, qiyam
Tanrıqurt Metedən, Gürşaddan
gəlir.
Hüseyn
Nihal Atsızın yaradıcılığında
Kür Şad obrazı at belində qılınc oynadan, böyük imperiyaya qarşı üsyan edən, öləndən
sonra da atının üstündə dimdik dayanan tarixi bir qəhrəmandırsa,
Rüstəm Behrudi yaradıcılığında mənəvi-ruhi varlığın
və bütövlüyün
rəmzi kimi çıxış edir.
Şairin nəzərində
Kür Şad onu yerlə-göylə bağlayan, müqəddəslik
nümunəsi ola bilən,
sevgi və azadlıq haqqındakı
mətləblərini ifadə
edən ümumiləşmiş
bir obrazdır. Kür Şad, geniş mənada, Rüstəm Behrudinin estetik idealının təcəssümü olan
surətidir. Kür Şad Rüstəm Behrudi üçün günahkar bədəndə
əziyyət çəkən
təmiz və uca ruhun ideal obrazının poetik ifadəsidir. Kür Şadın adının əksər məqamlarda Tanrı Dağı ilə birlikdə çəkilməsi də
bu obrazı böyük ideallarının
təcəssümü kimi
ilahiləşdirmək - müqəddəsləşdirmək
mənalarını ifadə
edir.
Özünü Kür Şadın
ruhu adlandıran Rüstəm Behrudi gecələr Tanrı dağında gəzən
şəhid ruhlarının
onu rahat buraxmadığını, yurd
yerlərində sönən
ocaqların külünə
inandığını "Şaman duası" şeirində dilə gətirir:
Ağacın yarpağına,
gülünə inanıram,
yurd yerində dayanıb,
sönən ocaqların, mən
içində qor saxlayan
külünə inanıram.
Şair
bir gün bu inandıqlarının,
içində qor saxlayan külün atəşə çevriləcəyini
görmək istəyir,
şairi danışdıran
içində gəzdirdiyi
ruhlardır:
Dil açıb danışan
mən deyiləm, yox!
Heç
zaman qəbrinə sığmayanların
Ruhudu, danışır mənim
dilimcə!
Rüstəm Behrudi içində
yaşatdığı ruhların
bir gün onu Tanrı dağına, "Qızıl
alma"ya aparacağına
inanır.
Səni
and verirəm içilən
anda,
Girmişəm tabuta, ruhum soyuma,
Məni
gözləyən var Tanrı
dağında
Mənimlə getməsən, məni
də qoyma.
Və yaxud:
Tanrı
dağdan kimdi baxır?!
Dərdinin ahı darıxır,
Gürşadın ruhu darıxır,
Dur, gedək "Qızıl alma"ya.
Rüstəm Behrudinin ruhunda bir Turan sevdası
var. O, Turana Vətən
deyir, gündoğandan
günbatana böyük
coğrafiyada Kür Şadın, Bilgə Xanın, İltərişin
ruhunun dolaşdığını,
bu ruhların arxasında yurd, Turan sevdalılarından ibarət bir ordu olan "gözü göydən də mavi, ağzı
atəş kimi bir qurdu", "Mənə üz tut yurda ocaq qurana,
Turan deyib Boz qurd kimi durana,
sonun yoxdu çevrilməsən Turana-Vətən!"
deyən şairi gözlədiklərini Rüstəm
Behrudinin şeirlərində
görürük.
Turan - Tilsimi biziynən açılacaq bir ölkə,
Turan - Ruhu sözlərimdə çırpınan bir məmləkət!
Kökünə, soyuna və türklüyünə ruhən
bağlı olan Rüstəm Behrudi türk irqini məhv olmaqdan xilas edən Kür Şadın ruhunu içində gəzdirərək "istəyinin
arxasınca getmək,
kökünə dönmək
üçün yalvarır:
Səni
and verirəm qolça
qopuzun
Bitib tükənməyən ölməz
dərdinə,
Məni
öz əslimə, kökümə qaytar,
Qaytar
"Bay gölü"ndə təmizlənməyə,
Məni
Urmiyada, Savalandakı,
Ulu Altaydakı kürkümə
qaytar.
Və yaxud:
Çin
səddində Gürşadam,
Nə sufiyəm, nə dərviş...
Tanrı
dağda Bilgəyəm,
Ötükəndə İltəriş.
Rüstəm Behrudi "Tanrı
dağdan əsən rüzgar" şeirində
yazır:
Tanrı
dağdan əsən rüzgar,
Əs, keç, zaman dolmadan...
Gürşaddan masallar anlat,
Xəbər ver "Qızıl
alma"dan...
Tanrı
dağından əsən küləkdən xəbər
gözləyən şair "Qızıl alma"nı
ulaşılacağı xəyal belə edilməyəcək
bir işiq, bir nur adlandırır və deyir: "Nə qədər
ki, ona can atacağıq, biz ölməzik! Digər tərəfdən
də, igidləri "Qızıl alma"ya doğru getməyə,
Vətənin də Turan olmasına səsləyir:
Nə
yatmısan, oyan, igid,
Bir də vaxt ola-olmaya...
Səsimə səs ver, dur
gedək,
Dur, gedək "Qızıl alma"ya.
Hüseyn
Nihal Atsız və Rüstəm Behrudi yaradıcılığında vətənpərvərlik mövzusu
prioritet təşkil edir, vətənpərvərlik
mövzusunun ana xətti
isə Türkçuluk
və Turançılıqdır.
Azad düşüncəyə, fərqli təfəkkürə
və türkçülük
ideyalarına sadiqlik hər iki mütəfəkkirin
yaradıcılığında parlaq şəkildə özünü göstərir.
Rüstəm Behrudi yaradıcılığında hər şeyə - ota, ağaca, gülə-çiçəyə, insana və bütövlükdə cəmiyyətdə
olan hər şeyə fəlsəfi bir baxış var, bu fəlsəfi baxış sözlərdə
öz poetik ifadəsini tapır. Şairin yaradıcılığında
vətənpərvərlik mövzusu Kür Şad və Bozqurdun fövqündə
əks olunur. Önündə Bozqurd gedən orduların Tanrı dağda gözü yolda olan Kür Şada
doğru yol alması Rüstəm Behrudinin dualarındakı
ümidlərin, işığın,
idealın qayəsidir.
Türk millətinin tarixin dolaylarında hansı yollardan necə keçdiyinin, türk millətini məhv olmaqdan xilas edən Kür Şadın xalqa tanıdılmasında
Türkün 1300 illik
tarixini bilən Hüseyn Nihal Atsızın
istər şair, istərsə də nasir kimi nə
qədər böyük
rol oynadığı
danılmazdır. Hətta
cənazə mərasimində
belə cansız yatanın Atsız deyil, türk milliyyətçiliyinin bir
dövrü olduğu
söylənilmişdir. Hüseyn
Nihal Atsız və Rüstəm Behrudi yaradıcılığını təkcə Kür Şad obrazı deyil, hər iki mütəffəkirin yaradıcılıqlarının əsasını təşkil
edən Türkçülük,
Turançılıq və
"Qızıl alma"ya
qovuşmaq ideologiyası
birləşdirir. Professor Ahmet Bican Erculasun Əli bəy Hüseynzadə, Ziya Göyalp, İsmayıl Qaspıralı, Yusif Akçuranı şaman nəvəsi, Rüstəm
Behrudini isə zamanlar üstündə yaşayan bir şair, ağzı dualı bir şaman nəvəsi adlandırır.
Hicran ƏHMƏD
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 2 may, ¹15.- S.18-19.