Fraqmentlər

 

Adonis ərəb poeziyasının tarixi haqqında yazısında qeyd edirdi ki, "Ərəb ənənəsində ədəbiyyat ritorik dil sistemidir: nitqin ritorika toxumasına uyğunlaşdırılmasıdır. Buna görə deyirik ki, ərəb poeziyası bir qayda olaraq şairə artıq keçmişdə dəfələrlə edilən işarəni göndərir. Əvvəllər şeirin mənası onun tələffüzündə aşkarlanırdı. "Tələffüz"lə "məna" arasındakı əlaqə isə qarşılıqlı deyil, tamamlayıcıdır: tələffüz mənanı içinə alır beləliklə, ona aydınlıq verir. Bu səbəbdən məna yox, tələffüz, şeirin səslənməsi əsas idi. Qədim ərəblər köçəri olublar, səhrada yaşayıblar, yazı bilməyiblər. Orta əsərlərin ərəbi onu günah bilirdi..."

Bizim təcrübədə zəif olsa, belə bir fakt mövcuddur. Mənanı tələffüzlə çatdıran, onu ağac çətiri kimi örtüb tamamlayan şeirlər var. Mətni oxuyursan, üstündən zaman keçir, bir təsadüfdə onu elə şairin öz dilindən dinləməli olursan. Oxuduğunla dinlədiyin parça arasında bəzən yerlə göy qədər fərqi hiss edirsən.  Oxuduqda adi mətndir, dinlədikdə tam başqa, tam fərqli. Bu səbəbdən bizdə qafiyəli sərbəst şeirlər daha çox sevilir yazılır.  Ona görə Ələkbər Salahzadə şeiri ilə Zəlimxan Yaqubun şeirləri haqqında tam fərqli yazılar yazılmalıdır. Zəlimxan Yaqubun şeirlərinə xas olan əsas xassə intuisiya improvizasiyadır. Bu iki xassə şeirdən-şeirə adlayır zamanla yeni cəhətlər əldə edir. Buna görə onun qoşmalarını ard-arda düzüb bir mətn kimi oxusaq, həmin intuisiyanın dərinlik ölçüsü haqqında da fikir söyləyə bilərik. Ələkbər Salahzadənin mətnlərindən bəhs edərkən, milli poeziyanın təcrübəsi tam şəkildə öyrənilməlidir ki, bu "kənaraçıxma" lazımınca görünə bilsin. Səs-söz təkrarları, alliterasiya onun sərbəst şeirlərinə ayrıca bir rəng, önəmli kolorit qatır. Ələkbərin hər bir şeiri böyük bir rəsmin fraqmentləridirmi?   Bunu qismən təsdiqləmək olar. Qəribə görünsə , bu şeirlərdə aşıq ifasının (saz-söz) bəlirtiləri var.  Səs elə bir rəngdə, elə bir aurada meydana çıxır ki, sən bunları yığcam bir palitra kimi təsəvvür edə bilərsən.  Bəzən aşığın səsi elə bir tembrdə çıxır ki, səs sanki simlərin bir-birinə dəyməsindən, sehrli şəkildə toxunmasından hasil olur. Yəni, əslində oxuyan simlərdir, aşıq yox.

Zəlimxan Yaqubda bir şeir bütöv təsiri bağıslasa da, əslində fraqmentdir, Ələkbər Salahzadədə, fraqment effekti versə , əslində bütövdür.

Bədii əsər mətnində izah təhlil üçün məkan sonsuz dərəcədə böyükdür, onu müəllifin nəzərdə tutduğu tutmadığı cizgilərlə birlikdə analiz edə bilərik. Əli Kərimin "Atamın xatirəsi" şeiri haqqında çox yazılar yazılıb, bir qismi eyni intonasiyaya, sadəcə, semantik çalarlı olsa da, az qismi əsasən struktur təhlil nümunəsi sayıla bilər. Fəxri Uğurlunun bu şeir haqqında yazısı daha çox mifoloji təsəvvürə dayanır şeirin əsas mətləb ideyasının dolğunluğunu göstərir. O cümlədən, Səməd Vurğunun "Mən tələsmirəm" şeiri.

Ədəbi tənqid mətnlə münasibətdə necə olmalıdır? Şübhəsiz ki, semantik təhlillə bədii mətnin mənalarını açmaq, onun ifadə etdiklərini tamamlamaq mümkün deyildir. Yuxarıda vurğuladığımız kimi, bədii mətni istənilən mövqedən görə bilmək, ona nüfuz edə bilmək üçün bütün məlum yanaşma təhlil metodlarından istifadə olunmalıdır. Bəzən tənqid yazısı belə olur: hansısa nəsr əsəri təhlil olunur, Aristotrel Platondan üzü bəri mütəfəkkirlərdən sitatlar gətirilir, mətn isə ənənəvi yolla "təhlil edilir". İndiki dövrün bədii mətnlərini ənənəvi metodlarla izah şərh etmək mümkün deyildir. Təhlilin necəliyi haqqında bədii mətnin özündə müəyyən işarələr mövcuddur; tənqidçinin güclü emosiyası, soyuqqanlılıqdan vaz keçərək bədii mətnə yanaşması onun toxumalarını görünməz edir. Yenə Adonisin sözüylə desək, ədəbiyyat hər şeydən qabaq görmədir. Tənqid bədii əsəri bu nöqtəyə istinadən təhlil təqdim etməlidir. Bədii mətn nəyi görür, gördükləri haqqında nələr deyir?   ... tənqid təkcə bədii mətnin "gördükləri"ni şərh etmir, onları qiymətləndirir, öz təcrübəsindən çıxış edir, iki şey arasında - iki görmə arasında paralel çarpaz xətlər çəkilir yalnız bu zaman bədii əsər haqqında yetərli söz demək mümkündür. Elə bu səbəbdən tənqidçi ideya adamı olmalıdır: hər bir məqalədə, hər bir təhlil nümunəsində  bədii mətnlə əlaqəli olan olmayan ideya irəli sürülməlidir, çünki ortada mükəmməl görmə aparatlı olan bədii mətn var, onu təsdiqləməyə kökündən inkar etməyə şans yaranıb, əgər tənqidçi yalnız müəllifin görmə bucağı ilə kifayətlənəcəksə bu, sözsüz ki, bədii mətnin ifadə etdiyi mənaların dairəsini maksimum daraldacaqdır. Bunun üçün  yuxarıda sadaladığımız iki nəsnənin təkcə toplanması yox, vurulması bölünməsi lazımdır. Bu sxem təhlillərdə o qədər sadə şəkildə aparılmalıdır ki, tənqidçinin adının ətrafına bir "filosof" (yaxud mütəfəkkir) sözü artırılmasın. Tənqidçi bu deyilən əməliyyatları yerinə yetirən sadə söz adamıdır, başqa heç . Ancaq... Bu zaman mümkün "kənaraçıxmalar" elə olmamalıdır ki, bədii əsərin canlı toxuması, yəni oxucuyla danışan, onu maqnit kimi özünə çəkən toxumaları zədələnsin. Bunun üçünsə bədii mətnin imkan verdiyi, daha çox möhtacı olduğu bütün metodlardan istifadə edilməlidir, ədəbi tənqidi metod  kirpiklərini tərpətmədən bədii mətnə baxan gözdür, bu göz bədii mətni bütün şərtilik elementləri ilə qəbul edir, ordan yığa bildiyi bütün fakt gerçəkləri yalnız özünün münasib bildiyi üsulla təhlil edir, çıxarılan nəticələri bədii mətnin gerçəkliyə yansıyan ehtirasına istinadən şərh edir. Bu mənada, ədəbi tənqidi yazının essedən fərqləri sərhəd xətti kimi görünür. Ədəbi tənqidlə esse arasındakı fərq akademizmlə sərbəstlik, sərbəst şərh arasındakı fərq deyildir, bəzən, vəziyyətin tələb etdiyi situasiyada ədəbi tənqid essenin sığına biləcəyindən daha sərbəst ola bilər. Çünki bir bədii faktı, deyək ki, şeir mətnini, yaxud nəsri təhlil edərkən, sözün dərinliyinə enmək ehtirası bu sərbəstliyin maksimum cizgisini cıza bilir. Hər hansı bədii əsər, yaxud bədii mətni sırf nəzəri möqvedən, yaxud ancaq tarixi poetika baxımından incələmək lüzumu yaranır. Bu metodlar fərqlidir tənqidçidən geniş erudisiya nəzəri hazırlıq tələb edir. Tarixi poetika müstəvisində ən müxtəlif dövr epoxalara məxsus bədii əsərlər müqayisə edilə bilər bu zaman seçimdə sərbəstlik, yəni ilk baxışdan ağla gəlməyən müqayisələrə yol verilə bilər. Bunun üçün bədii əsər onun yaratdığı mədəni epoxanın dərinliklərindəki mətləb mənalardan xəbərdarlıq əsas şərtlərdən biridir.

 

 Cavanşir YUSİFLİ

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 16 may (№17).- S.29.