Nizami zehniyyəti, Füzuli “əngəli”...
və dram
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Nizami
Şərq zehniyyətini,
- "kim zəkalıdırsa,
o qüvvətlidir" düşüncəsi,
- üzərindən formalaşdırmağa
çalışarkən dörd
əsr sonra ədəbiyyat "Füzulidə
kim dərdlidirsə,
o kamildir" (Yaşar
Qarayev) qənaəti ilə çıxış
etdi. Əslində Füzulini gözəlləşdirən,
oxucuya sevdirən də onun fələkləri
ahından yandıracaq
qədər dərdli
olmasıdır. Dərd
nə qədər çox idisə, oxucu da bir
o qədər çox
feyziyyab olurdu. Gözəlləşməyin, kamilləşməyin
yolunun dərdlənməkdən
keçdiyinə inanan
ədəbiyyat bu dünyanı o qədər
qəmə bürüdü
ki, yaşam ağır bir yükə dönüşdü.
Bu yükün altında qalan söz şeirin misraları arasında elə tənbəlləşdi
ki, burdan çıxıb özünə
yeni ədəbi məkanlar axtarmağa heyi, həvəsi də qalmadı. Bütün həvəsi,
həsrəti sırtından
bu qəm yükünü boşaldacaq
ölümə oldu.
"O, (Şərq insanı
- A.İ. ) ikinci həyatını - yeni həyatını harada isə o dünyada axtarır. Və o dünyaya tələsir. Lakin hələ "o dünya"ya köçənə
qədər bu ikinci nəfəsi - Haqdan başlanan həyatın bu dünyada yaşaması imkanını nəzərdən
keçirmir. Bu heç onun ağlına da gəlmir" (Səlahəddin
Xəlilov). Spinozaya görə, azad insanın ən az düşündüyü
şey ölümdür,
onun fəlsəfəsi
ölüm üzərinə
deyil, yaşam üzərinə bir təfəkkürdür.
Nizaminin sultanı
belə danlamaqdan çəkinməyən Qarısı,
Bəhram şahın
qarşısına cəsarətlə
çıxa bilən
Fitnəsi, Böyük
İsgəndərə etiraz
edə bilən qıpçaq ağsaqqalları
kimi azad ruhlu obrazlarının uğraşdığı yaşam
sorunları sonrakı
əsrlər ədəbiyyatında
nəinki dərinləşdi,
hətta sevgilisinin surətini unudacaq, onun vüsalından imtina edəcək qədər yaşamdan uzaqlaşdı. Bu uzaqlıqda duyğular elə bir üst
qata qalxırdı ki, ordan nəinki
sorunlar, heç yaşamın özü də gözə dəymirdi. Ömrünün
əvvəlindən sonuna
qədər göylərin
xəyalını quran
Şərq insanı üçün bu qat elə cazib
idi ki, onu
alt qatda, insani boyutda tutub saxlamağa çalışan Nizamidən
uzaqlaşıb ilahiliyin
ən yüksək qatına yüksəldəcək
Füzuliyə doğru
yol aldı. Təbii ki, birdən-birə Füzuli
zirvəsinə çatmadı,
əsrlərcə ona
gəbə oldu və nəhayət, XVI əsrdə Füzulini doğdu. Füzuli isə sözdən elə zövqü-səfa
yaratdı ki, bu səfadan dadan hər kəs ləzzətdən
elə sərxoş oldu ki, ondan
ayıla, ayrıla bilmədi. Bir də yüzillər sonra Mirzə Fətəli öz sərt ritorikası ilə onu tutub
silkələməsəydi.
Nə baş verəcəkdi?! Yenə
"Xəmsə"dən drama gedən yol uzanacaq, yenə
də bu yolun hər dalanında gülün aşiqi bülbülün
eşqi yeddi əsr "Xəmsə"nin
səhifələrinə bükülüb
qalan Nizami qəhrəmanlarının qarşısında
bəndə çevrilib
onlara öz varislərini səhnəyə
uğurlamaq şansı
verməyəcəkdi. Onlar
bu şansa möhtac idilər ona görə ki, xəyallarından yerə enib səhnədə hərəkətə
keçmək nə əsrlərcə poeziyanın
misraları arasında
mürgü döyən
Şərq insanının
marağında idi, nə də ki onun yerə
enişini, buranın sorunları ilə uğraşını özü
üçün təhlükə
bilən Şərq yönəticilərinin. Əslində
Füzulini bu qədər cazibədar edən də bu maraqlar idi.
Onların olmadığı
yerdə Füzuli o qədər cazib deyil, məsələn, Şekspir Şərq oxucusunun ürəyinə
yol tapan qədər Füzuli Qərb oxucusunu fəth edə bilmir.
Ümumiyyətlə, Füzulini sevmək bilməkdən yox, duymaqdan keçir, özü də bu dünyanın ölçülərini aşan
duyğulardan, əgər
bu ölçüləri
aşıb duyğuların
durulduğu, ilahiləşdiyi
o məkana daxil ola bilmirsənsə, Kəbə halqasına əl uzadaraq Tanrıdan məhəbbətinin
səfasını deyil,
cəfasını istəyən,
onu Leyliyə qovuşdurmaq üçün
savaşa atılan Nofələ qarğış
edən, eşqindən
dağlara düşən,
amma vüsal fürsətində ondan imtina edən Məcnun sənin üçün səfeh aşiqdən başqa bir şey olmayacaq.
Bəlkə, elə buna görədir ki, "Romeo və Cülyetta"nın Şərqdə
qazandığı populyarlığı
"Leyli və Məcnun" Qərbdə
qazana bilməmişdir.
Çünki Romeo və
Cülyettanın yaşantılarını
emosional Şərq hiss edə bildiyi
kimi, Məcnunun dünyəvi məntiqdən
uzaq duyğularını
rasional Qərb anlaya bilmir. Hegel: "Şərqin şüur forması Qərbə nisbətən
daha poetikdir" deyərkən, yəqin ki, daha duyğusal
olduğunu nəzərdə
tutmuşdur. Daha duyğusaldırsa, demək
ki, daha dərindir, dərinlərə
enmək duyğulanmaqdan
keçir, düşünməkdən
yox Şərq üçün.
Ona görə
də düşüncəni
hərəkətləndirən Nizami məğlubiyyət,
onu tənbəlləşdirən
Füzuli isə qalibiyyət qazandı və hələ də bu gün
də Nizami məğlub, Füzuli isə qalib görünür. Nə Nizaminin adına verilən statuslar, nə dikilən heykəllər, nə saysız-hesabsız tədqiqatlar
Nizaminin qalibiyyəti deyil, qiymətidir. Bir mütəfəkkir o zaman qalibiyyət qazanır ki, özündən sonrakı
nəslin zehniyyətini
şəkilləndirə, ən
azından onun içərilərinə sıza
bilsin.
Nizami yaradıcılığı
özündən sonra
şöhrət də
tapa bildi, "Xəmsə" yazmaq ənənəsini də yarada bildi, amma
uğur qazana, öz varislərini tapa bilmədi. Ondan sonra yazılan
"Xəmsə"lər Nizaminin təkrarı idi, davamı deyildi. Nizami Nəsimidə, Füzilidə
və yaxud mücərrəd, mistik, simvolik bədii ifadələrlə dolu divan ədəbiyyatında
da davam etmədi. O, özü divan miras qoymamışdı,
divan yaratmışdımı,
yaratmamışdımı? - əlbəttə, bu başqa bir mövzu məsələsidir,
amma ortada olan budur ki,
onun ədəbi irsi arasında divan yoxdur, bunun
səbəbi təkcə
o ola bilməz ki, nəsillər o divanı gələcəyə
daşımamışdılar, həm də ona görə ki, gələcəyə divan miras buraxmaq
Nizaminin marağında
olmamışdır. Onun
marağında duran məsələləri divanın
duyğu darlığı
daşıya bilməzdi.
Nizami duyğulanmaq
yox, düşünmək
istəyirdi və düşünə biləcəyi
bir məkan ararkən epik şeirə gəlmişdi,
özündən sonra
yalnız epik şeir yox, həm də bədii sözü düşüncə müstəvisinə
gətirən epik zehniyyət miras buraxmışdı. Və
bu zehniyyət "Qüvvət elmdədir, başqa cür heç kəs // Heç kəsə üstünlük eləyə
bilməz!" deyirdisə,
ondan sonrakı ədəbiyyat "Eşq
imiş hər nə var aləmdə
// Elm bir qiylü-qal imiş ancaq" deyə bəyan elədi. "Dilbərlərin təfəkkürə
yox tabı // onların sevdikləri fəqət qəzəli-aşiqanədir"
deyərək, yolçuluğa
çıxan Füzuli
divanı isə dünyanı sorub-sorğulayan
"Xəmsə" qəhrəmanlarını
sanki ədəbiyyatdan
qovdu.
Doğrudur, "Rindü-zahid"
(Füzuli) əsərində
Rindin Zahidə verdiyi cavablar təfəkkürə tabı
olmayan dilbərin xoşuna gəlməyəcək
qədər zəki idi və "qəzəli-aşiqanə"lərin uyutduğu təfəkkürü
oyatmağa qadirdi. Amma oyatmadı ona görə ki, "qəzəli-aşiqanə"lərdə
eşqinin qəminə
düşən aşiqin
ah-vayının sədasından,
bu sədaya səbəb olan Gözəlin hüsnü-camalının
tərifinin gurultusundan
Rindin daşları dələn bərsiz-bəzəksiz
dəlilləri eşidilməz
oldu. Əslində müəllifin özü
də onu eşitdirmək marağında
deyildi. Rindin düşüncəsi onun
yaradıcılığında epizodik idi, odak
nöqtəsində deyildi,
necə ki Nizaminin odak nöqtəsi eşq deyildi. "Leyli və Məcnun", "Xosrov və Şirin" kimi məhəbbət dastanlarını
yaratsa da, onun yaradıcılığından
eşq mövzusu oxucu yaddaşına epizodik şəkildə köçür. Çünki
ədəbi enerjisini onu cilvələndirməyə,
duyğuların yeddinci
qatına yüksəltməyə
sərf etməmişdir.
Hökmdardan gələn
sifarişlə məcnunluğu
ilk olaraq ədəbiyyata gətirsə
də, məcnunluq məlum cazibəsini, parıltısını Nizami
qələmində qazanmamışdır.
Məcnunluq eşqin zirvəsi olduğu kimi məcnunluğun da zirvəsi Füzulidir. "Həqiqətən
də, Məcnunluq eşqin zirvəsidir. Lakin, digər tərəfdən, həyatda
cəfasını çəkməli
olduğun, canını
fəda etməli olduğun o qədər böyük ideallar var ki! Həyatın
bütün mənasının
tək bir nəfərə olan eşqlə məhdudlaşması
eşqin böyüklüyünə
görə yox, ünvanın kiçikliyinə
görə absurddur. Sonsuz hissin sonlu
varlığa yönəldilməsi
sözün müstəqim
mənasında məcnunluqdur"
(Səlahəddin Xəlilov).
Ədəbi enerjini ona sərf etmək,
onun üzərindən
bir zehniyyət formalaşdırmaq isə
daha çox məcnunluqdur.
Məcnunluğu (zehniyyətdə
əqlin əngəllənməsini)
bir ədəbi dönəm kimi bitirmək asan, ancaq onu düşüncədən
silmək, onun formalaşdırdığı zehniyyətdən qurtulmaq isə daha çətindir.
Bu çətin işin özülünü
məcnunluğun zirvələşməsindən
çox öncə Nizami atmışdısa, özünü isə bu zirvədən əsrlər sonra Axundzadə inşa etdi və yüz
illərlə küncdə-bucaqda
qalan, itib-batan Kefli İsgəndər, Şeyx Sənan kimi məcnunlaşmağa
müxalif düşüncələrin
səhnəyə yolunu
açdı. Onlar yalnız müxalif yox, həm də
mübariz düşüncələr
idilər. Kefli İsgəndər Şərq-islam
zehniyyətinin doğurduğu
ölüləri dirildə,
Şeyx Sənan isə onun qəliblərini
parçalaya bilir.
Sözdən hərəkətə
keçən və zehniyyətdə əqli bu qədər önə keçirən
tiplər məhz dramda ona görə
yarandı ki, heç bir janrın dram qədər onları üzə çıxarmaq
potensialı yoxdur. Amma tarix boyu
bu janrın fərqində olmadığımız
kimi, indi də çox zaman onun bu
potensialının fərqinə
varmırıq. "Musiqi,
təsviri sənət
və poeziya daha çox duyğulara təsir etdiyi halda, epik
bədii ədəbiyyat
və onun üzərində qurulan kino sənəti həm də və daha çox
dərəcədə düşüncənin,
dünyagörüşünün inkişafına yönəldilmişdir.
Dramaturgiya və teatrda isə bu nisbət təxminən, bərabər
olub, hiss və düşüncənin
sintezinə əsaslanır"
(Səlahəddin Xəlilov).
Bədii söz lirikadan başlayan yolunu dramla deyil,
epik janrlarla ona görə davam edib ki,
yüzillərlə duyğu
dökən bədii təfəkkür üçün
birdən-birə düşünmək
olduqca çətin, amma yalnız düşünən deyil,
həm də duyğulanan epik janr isə daha
asan idi. Dram Şərq ədəbiyyatında ona görə ən gec yaranmış janrdır ki, "Şərqdə hiss əqlə yer qoymur". (Səlahəddin
Xəlilov) Dramın Şərqə XIX əsrdə
- əqlin zehniyyətdə
hissin yerini daraltmağa başladığı
zamanda gəlməsi də, dünyagörüşünü
əqli zehniyyət üzərində quran XIX
əsrin böyük düşünürü Axundzadənin
qələmində yaranması
da, düşüncə
dünyası olan Antik Yunanın atributuna çevrilməsi
də təsadüfi deyildir, bu, janrın
düşüncə və
dünyagörüşün inkişafı ilə sıx bağlı olduğunu göstərən
amillərdir. Elə bu səbəbdəndir ki, dram hələ
də zehniyyətini düşüncə və
dünyagörüşün inkişafı üzərində
deyil, minillik yaddaşdan gələn reflekslər üzərində
quran Şərqin bu günə qədər ən uğursuz janrı olaraq qalmaqdadır.
Dinləri, peyğəmbərləri
yaradıb-yaşadan, öz
inancı ilə antik dünyanın ən böyük gücü olan Romanı belə yenməyi bacaran, Antik Yunanın miras qoyduğu sivilizasiyanı bitirib dünyanı qaranlıq çağa götürən
Şərq zehniyyəti
üzərində Şərqin
göbəyindəcə qələbə
qazanmaq asan deyil və bu
çətin işin
altına girən zəkalar Axundzadədən
sonra Azərbaycan ədəbiyyatında doğdular
və yeni zehniyyət uğrunda böyük işlər gördülərsə də,
klassik şeirin cazibəsinin önünə
keçə bilmədilər,
yenə də biz "Orta əsrlər müsəlman
ölkələrinin poeziyası
sirlərlə dolu bir kosmosdur, harda ki hər
beyt bir ulduza bənzər; onu mütləq kəşf etmək gərək" (Aydın
Talıbzadə) deyib,
müasir dünya ulduzları kəşf etmək uğrunda mücadilə edərkən
üzümüzü orta
əsrlərə tutub
ulduzları o dövrün
poeziyasında axtarmağa
davam etdik.
Aynurə İBADULLAH
Ədəbiyyat qəzeti.-
2025.- 23 may (№18).- S.41.