İlham Əliyevin çıxışını dinlədikcə yaddaşımda
milli məfkurəmizin böyük qurucularının
adları bir-bir
sıralanırdı. Ən əvvəl də İsmayıl bəy Qaspıralının...
Qarabağdakı Zəfərimizin beşinci,
Türkoloji Qurultayın
100-cü ildönümü ərəfəsində,
Milli Elmlər Akademiyamızın 80-ci yubiley
törənində Prezident
İlham Əliyevin çıxışını dinlədikcə yaddaşımda
milli məfkurəmizin
böyük qurucularının
adları bir-bir sıralanırdı. Onlar
nə demişdilərsə,
nəyi arzulamışdılarsa,
nəyin uğrunda vuruşmuşdularsa, İlham
Əliyev hamısını
etdi. İndi isə söz Azərbaycan elminindir.
Modern Azərbaycan elmi
potensialını və
varlığını ortaya
qoymalıdır, üstəlik,
həm texnoloji, həm humanitar, həm də ideoloji hədəfləri
birləşdirməlidir. İstiqamətlər
isə çoxdur. Ən əvvəl, Bütöv Azərbaycanın
bir parçası Zəngəzura qayıdış
ərəfəsindəyik. Biz ora tankla
da qayıda bilərik, amma avtomobillə qayıtmaq niyyətindəyik.
Avtomobillərin yolunu isə dünya miqyasında qəbul oluna biləcək elmi humanitar araşdırmalar, əsaslı
tədqiqatlar açmalıdır.
İlham Əliyev Qərbi Azərbaycana qayıdış ərəfəmizi
qonşu dövlətlərdə,
xüsusən, İranda
yaşayan azərbaycanlılara
işarələyərək, "Çünki biz bu gün bütün
qonşu ölkələrlə
sərhədlərimizin o tayında
görürük ki, orada Azərbaycan əhalisi öz əzəli tarixi torpaqlarında yaşayır".
Və bu, heç bir dövlət üçün
problem yaratmır. Çünki "Azərbaycanlılar
heç vaxt separatizm xəstəliyinə
düçar olmamışlar"
deyir. Gözəl, incə və həssas göndərmədir,
deyilmi? Yəni Azərbaycanın bütövlüyü
Şimal, Cənub konteksti ilə məhdudlaşmır, bura
Qərbi Azərbaycan konteksti də əlavə olunur. Söhbət, indiki halda məfkurəvi və mənəvi Vətən adlandıra biləcəyimiz bütöv
Azərbaycandan gedir. Bu bütövləşmə
prosesini uğurla gerçəkləşdirmək üçün texnoloji inkişafla yanaşı, hətta linqvistik inkişaf da labüddür. Dilimizi milli kimliyimizin, milli varlığımızın
göstəricisinə çevirməliyik.
Bunun üçün
yazıçı və
şairlərimizlə yanaşı,
dilçilərimiz də,
tarixçilərimiz də
çalışmalıdır. Azərbaycan dilinin, mədəniyyətinin aydınlatdığı
hər yer Azərbaycan ola bilər. Bunun reallaşması üçün,
texnoloji, humanitar və ideoloji harmoniya qaçılmazdır. Prezidentin dediyi kimi, indi
Azərbaycan
özünün yerüstü
və yeraltı xəzinələrini
müasir texnologiyalarla
peykdən tədqiqat,
zondlama apararaq müəyyən edir. Geoloji işləri
alimlərimiz aparır,
himanitar, ideoloji işi də onlar aparmalıdır. Məsələn, çar
Rusiyası vaxtilə etnik və dini
tərkibi dəyişmək
üçün erməniləri
İrandan və Şərqi Anadoludan Qərbi Azərbaycana köçürəndə
Rusiyada nəşr olunmuş xəritələrdə
Sevan gölü yoxdur,
Göyçə gölü
var. Bu xəritələri biz hazırlamamışıq. Amma bu həqiqətləri dünyaya çatdırmaq,
dünyanı inandırmaq
Azərbaycan elminin vəzifəsidir… Deməli,
Qərbi Azərbaycana
qayıdışımız həm də Azərbaycan elminin daha güclü olmasından asılıdır.
Azərbaycan dövlətinin
Azərbaycan elminə
verdiyi önəm budur.
Yuxarıda qeyd etdim ki,
İlham Əliyevin çıxışını
dinlədikcə yaddaşımda
milli məfkurəmizin böyük
qurucularının adları
bir-bir sıralanırdı.
Ən əvvəl də İsmayıl bəy Qaspıralının...
Çünki bu gün dinlədiyim çıxışla İsmayıl
bəyin 100 il əvvəl
irəli sürdüyü
fikirlər arasında
güclü bir bağlantı, həssas bir irtibat hiss edirdim. Azərbaycan həm öz zəfərinin
və ərazi bütövlüyünün təntənəsini
bayram etməyə hazırlaşır, həm
də 1926-cı ildə
Bakıda keçirilən
Birinci Türkoloji Qurultayın 100 illiyi ərəfəsindədir. Bağlantını
nə mənada hiss etdiyimi aydınlaşdırım. Türkoloji
Qurultay türk xalqlarının bir-birinə
yaxınlaşması üçün
əlifba islahatını
müzakirəyə çıxarmışdı.
Latın əlifbasına
keçid təmin olunmalıydı. Dünyanın
iki böyük siyasət devi - Stalinlə Atatürk Bakıda
üz-üzə gəlmişdilər.
Lakin daha əvvəl,
rus çarı Nikolayın zamanında rus missioner İlminskinin antitürk və antiislam ideologiyasından təsirlənib "Bədbəxtliyimizin
səbəbi əlifbamızdır",
- deyən ozamankı Azərbaycanın 5-ci kolonunu
tənbeh edən İsmayıl bəy Qaspıralı yazırdı
ki, "Elm və maarifin
üstündən keçib
altına erişməmək,
adama böylə şeylər yazdırır...
Əlifba güclüyü
bir səbəb isə, 99 səbəb daha vardır... Radikallıq Avropada pək mötəbərdir
və bizimkilər üçün dolab çevirməyə, dəyirman
aylandırmağa (fırlatmağa)
vasitədir".
Qarşılığında isə qeyd etdiyi
99 səbəbdən birini
də özü yoluna qoyurdu. Krımskinin təbirincə
desək, "Hər kəs tərəfindən
möhtərəm tutulan
İsmayıl bəyin
yaratdığı üsuli-cədid,
az zaman içində
bütün Volqa boyundan Sibir, Türküstan və Çin içərilərinə
qədər yayıldı".
Yəni İsmayıl
bəyin
yeni təhsil üsulu,
üsuli-cədid hərəkatı
elmi inkişaf etdirməklə Krımskinin
dediyi kimi, Krımdan Uyğurstana, Bakıdan Təbrizə, Səmərqənddən Kazana
qədər türklərin
oyanışına vəsilə
oldu. İndi yanaşı
dalğalanan türk bayraqlarının təmsil
etdiyi müstəqil türk dövlətlərinin
hər biri İsmayıl bəyin cədid hərəkatına
borcludur...
Proses isə davam edir...
3 noyabr 2025
Azər TURAN
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 7 noyabr, ¹41.- S.11.