Döyüşə
qızlar gedir...
Zemfira Məhərrəmlinin “Ümid işığı” pyesi əsasında hazırlanmış tamaşa haqqında
Oğlanlar, qorxaq olmayın,
Sevindirin qızları siz...
O illərin mahnılarından
Antik yunan
dramaturgiyası - esxillər, sofokllar, evripidlər təkcə
şərabçılıq tanrısı Dionisin şərəfinə
keçirilən misteriyalardan deyil, həm də yunanların
iranlılar üzərindəki parlaq qələbəsindən
doğulmuşdu. Tarix ədəbiyyatı yaradır, ədəbiyyat
tarixi yaşadır. Sevindiricidir ki, Qarabağ zəfəri
teatral həyatımız, özəlliklə də,
Şuşa Dövlət Musiqili Dram Teatrının səhnəsində
böyük canlanma yaradıb. Teatr bu gün özünün
yeni çiçəklənmə dönəmini
yaşayır. Səhnə və zalın kiçikliyinə,
mərkəzdən uzaqda yerləşməsinə baxmayaraq,
Teatrın kollektivi sevilən sənətkarımız, əməkdar
artist Yadigar Muradov başda olmaqla, bir-birinin ardınca
daşıdığı ada layiq tamaşalar
hazırlayır. Kollektivin uğurunu göstərməyə təkcə
elə bu fakt yetərlidir ki, Teatrın öz daimi, spesifik (ən
önəmlisi, könüllü!) tamaşaçı
kontingenti var. Bu, hər teatra nəsib olmur.
2025-ci il
iyulun 9-u Şuşa Teatrının tarixinə
tanınmış yazıçı-publisist Zemfira Məhərrəmlinin
"Ümid işığı" pyesi əsasında əməkdar
artist Nazir Rüstəmovun quruluş verdiyi eyniadlı
tamaşanın premyerası ilə daxil oldu. "Ümid
işığı" çoxsaylı publisist və nəsr
kitabının müəllifi, əməkdar jurnalist Z.Məhərrəmlinin
yubileyi münasibətilə hazırlanıb və müəyyən
qədər "benefis" səciyyəsi daşıyır.
O vaxtdan tamaşa bir neçə dəfə, iki fərqli heyətdə
göstərilib və hər dəfəsində də
seyrçilərin razılığı ilə
qarşılanıb.
XX
yüzil avanqard rejissor teatrının atalarından Meyerxold
vaxtilə "mən hər cür cındırdan tamaşa
yarada bilərəm", deyə dramın həlledici önəminə
qarşı çıxır, modern teatrımızın
yaradıcısı, rejissor Tofiq Kazımov "mənə bir
taburetka verin, ondan tamaşa qurum", deyirdi.
Sağdaşımız, alman sənətşünası
Hans-Tis Lemon isə özünün "Postdramatik teatr"
(1999) kitabında, hətta dramaturji mətnsiz və hərəkətsiz
tamaşalar haqqında yazır. Lakin bütün bunlar sənət
tarixində daim modernləşmək zərurəti duyan
düşüncənin kaprizləri kimi qalır və klassik
bir həqiqət kül altından vaxtaşırı baş
qaldıran səməndər kimi teatr səmasında boy verir:
tamaşanın uğurunun ilk pilləsində dramaturji mətn
- söz dayanır. Bunu Cəfər Cabbarlı deyirdi...
...Və
doğru deyirdi. "Ümid işığı"
tamaşasının uğuru, hər şeydən öncə,
dramaturji mətndən - Z.Məhərrəmlinin dramaturgiya sahəsində
ilk addımı olan eyniadlı pyesindən gəlir. Əsər
özünün aktual mövzusu, səciyyəvi xarakterləri,
gərgin konflikti, dinamik süjeti, problemin
inandırıcı, real çözümü və
çoxmənalı sonluğu ilə yadda qalır. Hər
cür klassik şablon və modern oyunbazlıqdan uzaq bu təvazökar
pyes janrın başlıca göstəricilərinə cavab
verməklə yanaşı, müəllifin heç bir
şekspirlik iddiasına düşmədiyini də aydın
göstərir.
"Ümid
işığı"nın fabulasında dünya ədəbiyyatı
və kinematoqrafında dəfələrlə işlənən,
özünün ən səciyyəvi ifadəsini ünlü
hind kinorejissoru Rac Kapurun on milyonlarla insan, özəlliklə də,
sovet tamaşaçılarının qəlbini fəth eləyən
"Bobbi" (1973) filmindən üzü bəri hamıya
yaxşı məlum sevgi dramı durur. Biri kasıb, digəri
varlı ailədən olan iki gəncin hər iki tərəfin
valideynləri tərəfindən narazılıqla
qarşılanan bəlalı sevgisi! Yalçın adlı
yoxsul, xəstə anası ilə sovetdənqalma, köhnə
binada birotaqlı evdə yaşayan, işsiz-gücsüz gənclə
Nərgiz adlı maddi təminatlı, atası nüfuzlu
şirkətlərdən birində baş mühasib işləyən
qız bir-birinə vurulur və hər iki tərəfin
valideynlərinin aşiq-məşuqlara qarşı
çıxması, umu-küsülər, dava-dalaşlar,
finaldakı qeyri-müəyyən ayrılıq, bir sözlə,
konfliktoloji durum (bu) sevgidən başlayır! Bəli, hər
şey sevgidən başlayır! Bəli, pyesin
mövzu-problematikası şablon görünür... amma
yalnız ilk baxışdan. Çünki olaylar gəlişdikcə
Z.Məhərrəmlinin problemə yanaşmasında
özünəməxsus yönlər üzə
çıxır və oxucunu da, tamaşaçını da
günümüzün konkret, sərt, acı gerçəkliyi
ilə üz-üzə qoyur. Hər şey sevgidən
başlasa da, sadəcə sevməklə iş bitmir, gərək
öz sevgini qorumağı da bacarasan. Müəllifin
tamaşaçıya ötürdüyü başlıca
ismarışlardan biri budur.
Sosial
diskriminasiya və sevginin qarşılaşması
konusundakı əsərlərdə toplumla fərd,
çöllə iç toqquşur və klassik müəlliflər
toplum deyil, fərdə, çöl deyil, içə önəm
verir, dünyada yalnız bir həqiqət var - qəlbin həqiqəti,
həyatda yalnız bir hökm var - ürəyin hökmü
mövqeyində dururlar. Bu əsərlərdə adəti
üzrə maddi yöndən zənginlər mənən
yoxsul, mənən zənginlər isə maddi baxımdan
imkansız göstərilir ki, bu da olaylara da, xarakterlərə
də bir sxematizm, basmaqəlib səciyyəsi verir. Yəni
suç həmişə varlıdadır, çünki o
varlıdır; kasıb həmişə haqlıdır,
çünki o kasıbdır. Sənət həmişə əzilən,
yazıq, kasıb, məhkum, haqqı tapdalanmış,
alçaldılmış və təhqir olunmuşların tərəfində
durmalıdır! Başlanğıcda - sənaye devrimi dönəmində
problemə baxış belə idi və onun izləri ötən
yüzilin sonlarınacan qalırdı.
Mövzuya
yanaşmanın ikinci dönəminin başlanması
üçün bəlli bir dövr keçməli,
varlı-kasıb münasibətlərindəki kəskin
qarşıdurma yeni mərhələyə girməli, ən
azı, bir qədər yumşalmalı idi. Bu yeni yanaşma
dünya kinosunda özünün ən qabarıq ifadəsini
Hollivudun "Ayı hücumu" (1997, rejissor Li Tamaxori)
filmində ünlü aktyor Entoni Hopkinsin ifasında, varlı
olmaqla yanaşı, həm də ağıllı, xeyirxah, mərd,
cəsur, bacarıqlı Çarlz obrazına münasibətdə
tapıb. Rejissorun da, ssenaristin də fikrincə, Çarlz məhz
bu özəlliklərinə görə var-dövlət qazana
bilib və cavanlığı, yaraşığından
başqa heç bir üstünlüyü olmayan kasıb
Robertdən kritik anlarda özünü qat-qat ləyaqətlə
aparır. İstər varlı, istər kasıb ol, şərt
xarakterdə, ağılda, bacarıqdadır. Kimin varlı,
kimin kasıb olması da, ilk öncə, nə alın
yazısı, nə də "ədalətsiz" toplumsal
qanunlar deyil, xarakter, bacarıq, ağılla
bağlıdır. Filmin gəldiyi sonuc budur.
Z.Məhərrəmlinin
məlum-məşhur problemə baxış bucağı bir
qədər ayrı cürdür və bununla
maraqlıdır. O nə kasıb olduğu üçün kasıbın,
nə də varlı olduğu üçün varlının
tərəfini saxlayır. Nə ünlü hind rejissoru kimi
varlını "ağıllandırandan" sonra kasıbla
barışıdırıb qohum eləmir, nə də
Hollivud rejissoru kimi "varlının varlı, kasıbın
kasıb olması təsadüfi deyil", yəni "hər
kəs öz yaşadığı həyata və üzləşdiyi
aqibətə layiqdir" mövqeyində durmur. O daha çox
çağdaş zaman, özəlliklə də, marketinq
dönəminin sərt, güzəştsiz qanunlarının
yaratdığı qorxu və bu qorxunun doğurduğu mənəvi-əxlaqi
aşınmaya fokuslanır. Onun fikrincə, bütün
baş verənlərə görə günahı nəinki
(təkcə) varlıların, bütövlükdə
insanın üstünə yıxmaq məsələni bəsitləşdirmək
deməkdir, zamanın pozucu təsirinin də burda böyük
rolu var və varlı, ya kasıb olmasından asılı
olmayaraq, bu təsirə qarşı dayanmaq çox vaxt
insanın iradəsi dışındadır. S.Vurğunun
diliylə desəm, "insan - o müqəddəs bir
kainatdır, bu saf qəlbi pozan yalnız həyatdır."
Sadəcə, Z.Məhərrəmli bu ünlü deyimdəki
"yalnız" sözünü ixtisara salır və sovet
dönəmi klassikinin maksimalist hökmünü xeyli
yumşaldır. Finalda problem çözülmür və bu,
insanın zamana, toplumsal şərtlərə
uduzmasının rəmzi işarəsinə çevrilir.
Gerçəkliyə sadiq qalan müəllif şərti
nikbin finaldan - toydan, duvaqqapmadan üz çevirir, optimizm
xatirinə gəncləri yapma bir şəkildə
qovuşdurmur, bayağı "toy olsun, a, toy olsun, həyat
firavan olsun" pafosundan qaçır,
qarşılığında insanı ən qutsal duyğudan
- sevgidən məhrum eləyən çağdaş toplumsal
həyat qanunlarına toy tutur.
Lakin Z.Məhərrəmlinin
toplum və insan qarşıdurmasına yanaşması
birplanlı deyil. O heç də hamıya toplumun saplarla
yönləndirdiyi, şəxsi iradədən məhrum
kuklası kimi baxmır. Patronajla dil tapmadığından
işdən çıxan, xəstə anasının təqaüdü
hesabına yaşayan, sevdiyi qızın atasının
göndərdiyi şəxslər tərəfindən az qala,
ölümünə döyüldükdən sonra içkiyə
qurşanan və küçədə təsadüfən
tanış olduğu "dostları" ilə tüfeyli həyat
keçirən Yalçından fərqli olaraq,
ata-anasının basqısı Nərgizin iradəsini qıra
bilmir və o, nə qədər depressiyaya düşsə,
ümidsizliyə qapılsa da, sonucda valideynlərini öz istəyi
ilə hesablaşmağa vadar eləyə bilir. Gənc qız
ölümcül inadı ilə onlara başa salır ki,
güzəştə getməsələr,
övladlarını itirə bilərlər və sonucda
gözlənilməz bir metamorfoz baş verir - Nərgizin
valideynləri sadəcə sevgiyə münasibətdə
deyil, bütövlükdə dəyişir, yenidən qurulur,
gəncləşir, bir sözlə, başqa insana
çevrilir, öz qızlarını atanın
çalışdığı şirkətin prezidentinin
oğluna vermək sevdasından əl çəkirlər.
Qreqor Zamzanı (Kafka, "Çevrilmə") doğma
atası öz ögey, soyuq münasibəti ilə adamdan həşərata
çevirmişdi. Nərgiz isə inadkar sevgisi ilə öz
atasını "qlavbux"dan adama, anasını
meşşan bir qadından həssas anaya çevirir. Valideynləri
Nərgizi dünyaya cismən gətirmişdi, o isə
valideynlərini mənən, ikinci dəfə həyata gətirir.
Dram sənətinin
gözəlliyi gözlənilməz
açılışlardadır və valideynlərdəki
gözlənilməz daxili çevrilmə konfliktin
çözümündə həlledici an təsiri
bağışlayır. Nə gözəl!
Tamaşaçıya elə gəlir ki, dramaturji
açılış şablon üzrə sevginin xeyrinə
gedəcək. Lakin "happy
end" qəhrəmanların qələbəsi olsa da, əsərin
məğlubiyyəti ola bilərdi. Dobrolyubovun diliylə desəm,
əgər Katerina ("Tufan", A.Ostrovski) insan şəxsiyyəti
və ləyaqətini alçaldan, azadlığı
boğan meşşan həyat tərzini qəbul eləsə,
özünü Volqanın sularına qərq eləməsə,
tamaşaçı özünü təhqir olunmuş
sayardı. Z.Məhərrəmlinin məqsədi
tamaşaçı zalını razı salmaq yox, insanı
ibrətləndirməkdir. Gerçəkliyə sadiq qalan
müəllif bu üzdən şablon finaldan vaz keçir və
başqa sonuca varır. Ana himayəsində böyüyən,
təkcə atasından yadigar qalan saatı deyil, atalardan miras
qalan qətiyyəti də qoruyub saxlaya bilməyən
Yalçının bağışladığı ayı
balası gəlinciyini Nərgiz geri qaytarır, sonra isə
oğlanı öz oyuncağı ilə baş-başa qoyub,
səhnə qaranlığında yox olur. Bu gediş (bəlkə
də) ömürlük ayrılığın rəmzi
işarəsi kimi mənalanır. Qadına kukla yox, öz
ayaqları üstündə möhkəm dayanmış vəfalı,
qətiyyətli ər - kişi lazımdır! Və əsər
bu sərt, acı, amma real sonluqla bitir.
Yalçın
və Nərgiz obrazlarına belə fərqli müəllif
yanaşması, məncə, iki başlıca səbəbdən
doğur. Doğrudan da, çağdaş toplumda
qadının rolu getdikcə güclənir və buna uyğun
onun qətiyyəti də artır. Neçə minillərdən
bəri patriarxal düşüncənin hökmü ilə ən
adi insani hüquqlardan məhrum edilən qadının
haqları indi ona istər həyat, istərsə də sənətdə
kişidən üstün mövqe verilməsilə kompensasiya
olunur. Ümumən bu gün - bir minillyin bitib, digərinin
başladığı dövrdə dünyada sanki qlobal ədalət
tendensiyası hökm sürür. Tarixin vicdanı canlılar
arasında heyvanların, ailədə uşaqların, ailə
və toplumda qadınların, toplum və dünyada zəncilərin
tapdalanmış haqlarının özlərinə
qaytarılmasını tələb edir. Bu qlobal kompensasiya
prosesinin sonucları ən qabarıq ifadəsini
dünyanın hər yerində heyvansevərlər cəmiyyətlərinin
yaradılması, İndra Qandi, Benəzir Bhutto, Tansu Çillər,
Marqaret Tetçer kimi ünlü qadınların baş nazir,
qara iqrin nümayəndəsi Barak Obamanın isə, hətta
superdövlətin prezidenti postuna yüksəlməsində
tapır. "Ümid işığı" pyesi də bu
qlobal feminizasiya prosesinin dalğasında yaranıb. Digər
yandan, pyesin müəllifi qadındır və tamaşa boyu
bir köynək dərində olsa da, feministik ruhla, qadın həmrəyliyi
ilə üzləşməyimiz qanunauyğundur. Z.Məhərrəmlinin
Birinci Qarabağ müharibəsində
qızlarımızın - qadınlarımızın qəhrəmanlığından
danışan ünlü kitabının
başlığında deyildiyi kimi, "Döyüşə
qızlar gedir".
Həvari
Pavel məktublarından birində yazırdı: "İndi
üç şey qalır: ümid, iman və sevgi. Bunlardan ən
önəmlisi sevgidir." Öz əsərini "Ümid
işığı" adlandıran və finalda birbaşa
öz dilindən: "...Amma uzaqda, lap uzaqda balaca, bapbalaca bir
işıq görürsən. O işığa doğru
gedirsən... Və bir gün, mütləq bir gün
çatıb qovuşursan o işığa - əvvəli və
sonu olmayan ümid işığına" deyən Z.Məhərrəmli
ilk baxışdan elə görünür ki, bu üç kəlamdan
yalnız birini - ümidi saxlayır. Əslində isə o,
ikinci planda ümidlə yanaşı, iman və sevgidən də
söz açır. Diqqət! Axı, söhbət "əvvəli
və sonu olmayan" ümiddən gedir! "Əvvəli və
sonu olmayan" epitetləri isə yalnız və yalnız
Tanrıya məxsusdur və müəllif Gözəgörünməzə
iman haqqında birbaşa deyil, dolayısı ilə
danışır. İman isə inandığın qutsal
subyektə, ali varlığa - Tanrıya həm də sevgi deməkdir.
Kişi
qadından üz çevirsə, Tanrıya doğru üz
tutur - bu özünün ən klassik ifadəsini Məcnun
obrazında tapmışdı. Qadın kişidən üz
çevirsə, yenə də Tanrıya üz tutur. Bunu isə
"Ümid işığı"nın qəhrəmanı
Nərgiz eləyir. Tanrının surətindən (Leylidən)
imtina eləyən Məcnunun onun mahiyyətinə tərəf
yüksəlməsi açıq şəkildə bəyan
edilir. Çünki proses dərk olunmuş planda gedir.
Yalançı sevgidən (sevgilisinin verdiyi oyuncaqdan!) imtina eləyən
Nərgizə gəlincə, burda Tanrı ilə bağlı
açıq bəyan yoxdur. Çünki proses istər qəhrəman,
istərsə də müəllifin düşüncəsinin
şüuraltı qatında gedir. Amma hər iki halda və
insana inamın itdiyi bütün hallarda üz tutulası bir
son ünvan var - Tanrı! Cəlalın ölümündən
sonra çölün nəhayətsiz sonsuzluğunda getdikcə
əriyib nöqtəyə dönən və yox olan Humay,
görəsən, hara gedirdi? (Y.Səmədoğlu, "Yeddi
oğul istərəm") Ölümə və ölüm
vasitəsilə Tanrıya doğru! Yerdəki kişini itirən
qadın göydəki kişidən başqa kimə pənah
apara bilər ki?! Bəs, Yalçının mənəvi
ölümündən sonra səhnənin məchul
qaranlığına üz tutan Nərgiz hara gedirdi? Son
ümidi tamaşaçıların əlindən almaq istəməyən
Z.Məhərrəmli klassik drama məxsus "bitkinlikdən"
imtina edərək, məsələni sual işarəsi
altında saxlayır.
Orta
çağ (Leyli-Məcnun) və ötən yüzilin
(Humay-Cəlal) aşiq-məşuqlarından
çağdaşlarımızın (Nərgiz-Yalçın)
daha bir fərqi var - dəyişən, feministləşən
zamana uyğun rollar da dəyişir - qadın aktiv, kişi
passiv mövqeyə keçir. Amma nə olur-olsun, necə
olur-olsun, bədii fikrimiz yenə də Füzuli məhvərində,
yenə də Vurğunluq orbitində fırlanır. Bəzən
özümüz də bilmədən, fərqinə varmadan,
ağlımıza gətirmədən, şüuraltı
olaraq onların sehrindən çıxa bilmirik. Bu, "əvvəli
və sonu olmayan" sevginin orbiti, imanın məhvəri və
ümidin işığıdır. Z.Məhərrəmli nə
ibtida, nə də intəhası olmayan bu əzəli və əbədi
işıq selinə özünün bir zərrə sevgi,
iman, ümid payını verir.
***
Milli dram
sənətimizin böyük yenilikçisi Cəfər
Cabbarlı deyirdi ki, tamaşanın uğurunun birinci pilləsində
dramaturq, ikincidə isə rejissor dayanır. Neçə-neçə
tamaşada həm rejissorluq, həm də aktyorluq eləyən
"Ümid işığı" tamaşasının
quruluşçu rejissoru, əməkdar artist Nazir Rüstəmov
Şuşa Teatrının Stanislavskisi, Abbas Mirzə Şərifzadəsi
İbrahim Həmzəyevdir (pyes də yazsa, Sofoklu olardı).
Bu tamaşada da o əsas rollardan birinin - Nərgizin atası
Muxtar obrazının iki ifaçısından biridir.
Tamaşaya iki dəfə baxsam da, ikinci dəfə Teatra məhz
Nazir bəyin Muxtarını görmək üçün getsəm
də, təəssüf ki, onu bu rolda görmək nəsibim
olmadı. Bu üzdən indi ancaq rejissor N.Rüstəmovdan
danışıram.
N.Rüstəmov
dramaturji mətni əsas götürərək, birhissəli,
lirik-psixoloji janrda yığcam, dinamik, rejissor qayəsi
aydın görünən, tamaşaçını darıxmağa,
telefonla oynamağa qoymayan, bir sözlə, baxımlı bir
tamaşa araya-ərsəyə gətirib. Bir tərəfdə
Nərgiz, digər tərəfdə Yalçının
yaşadığı evin interyerinin səhnədə yan-yana
qoyulması (quruluşçu rəssam Fatma Əliyeva) istər
dramaturji mətn, istərsə də tamaşanın əsas məzmunu
və ideyasına son dərəcə sadə, amma aydın
vizual ifadə verir. Lakin, məncə, səhnə tərtibatı
baxımından varlı-kasıb münasibətləri və
həyat tərzindəki disbalansın daha qabarıq, daha kəskin
göstərilməsinə ehtiyac var idi.
Şuşa
Teatrının Musiqili Dram təyinatı və əsərin
melodramatik məzmununa uyğun "Ah, bu qızın
barmaqları" və "Yağış yuyur, gün
qurudur" mahnıları (söz - xalq şairi Ramiz
Rövşən, musiqi - əməkdar artist Elşən
Rüstəmov) özəlliklə də, finalda səslənən
"Sev" mahnısı (söz - İbrahim İbrahimli,
musiqi - Günel Əlizadə) kimi musiqi
parçalarının tamaşaya daxil edilməsi (musiqi tərtibatçısı
Azər Məmmədov) iki bir-birinə zidd vəzifə yerinə
yetirir: birincisi, musiqi nakam sevgi faciəsinin yaratdığı
ağır ovqatı yumşaldır, hər şeyin
keçiciliyi, ümumən dünyanın faniliyi fikri
doğurur; ikincisi, səhnədə cərəyan edən
olayların melodik əks-sədası olmaqla səhnənin zal
üzərindəki təsirini gücləndirir.
Deyəsən,
bu gün mənim Cəfər Cabbarlı günümdür -
böyük dramaturqdan növbəti dəfə sitat çəkəcəm.
Azərbaycan dramaturgiyasının Şilleri deyirdi ki,
tamaşanın uğurunun "son və əlçatmaz pilləsini
aktyor fəth edir". O bu sözləri "Od gəlini"
tamaşasından sonra pərdə arxasına gəlib, Elxan
rolunu böyük məharətlə oynamış Abbasmirzə
Şərifzadəyə demişdi.
"Ümid
işığı"nı aktyorlar klassik ənənə
üzrə iki heyətdə oynayırlar. Təbiidir ki,
tamaşanın əsas ağırlığı baş
rolların - Nərgiz və Yalçının
ifaçıları üzərinə düşür. Bir
sıra digər tamaşalarda da baş rolları oynayan Nərgizin
ifaçısı Zəhra Salayevanı (digər
ifaçı Sürahi Əliməmmədovadır)
Şuşa Teatrının ulduzu adlandırmaq olar. Aktrisa Nərgizi
üç əsas psixoloji durumda oynayır:
başlanğıcdakı lirik-romantik məhəbbət səhnələrində
xoşbəxtlikdən az qala ağlını itirmiş halda;
atasının göndərdiyi qoluzorlular tərəfindən
Yalçın vəhşicəsinə döyüləndə
keçirdiyi şiddətli nevroz vəziyyətində;
sevgilisindən zorla ayrı salındıqda
yaşadığı və finalda da onu tam tərk etməyən
depressiv psixoz əhvalında. Hər üç halda da gənc
aktrisa psixoloji incəlik və dərinlik nümayiş etdirərək,
tamaşaçını obrazın daxili
yaşantılarının təbiiliyinə inandıra bilir. O
öz qəhrəmanının depressiyasını elə
oynayır ki, tamaşaçı övladlarının təsiri
ilə valideynlərdəki daxili çevrilməyə
inanır. Z.Salayevanın Nərgizi sadəcə, sevgisi
daşa dəymiş bir qızın deyil, məhəbbətini,
bununla da həyat stimulunu itirən qızlar - qadınların
daxili tənhalığını bütün dərinliyi ilə
ortaya qoyan, eyni zamanda vəfalı, qətiyyətli, sevgisi
uğrunda ölümə getməyə hazır olan səhnə
obrazıdır. Sadəcə, ata-anası tərəfindən
ev dustağı edildiyi müddətdə geydiyi qara paltar hər
hansı çağdaş qız tərəfindən geyinilməsi
çətin təsəvvür edilən monastır
libasını xatırladır (kostyum sexi - Lalə
Paşayeva).
Almanlar
deyir ki, hər cür müqayisə qüsurludur, amma biz alman
deyilik və odur ki, Yalçın rolunun səhnə ifadəsi
ilə bağlı sözlərimə bir müqayisə ilə
başlayacam. Gənc aktyorlarımızın hər ikisinə
sayğım var, amma məncə, Yalçını
canlandıran aktyorlardan Emin Sevdiməliyev istər vizual
fakturası, istərsə də obrazın təcəssümündəki
çeviklik baxımından rolun digər ifaçısı
Cavidan Kəsəmənlidən daha uğurludur. Onun Nərgizin
gözü qarşısında döyüldükdən sonra
affekt halında qopardığı fəryad sadəcə, bir
qarşıdurmada deyil, ümumən həyatda uduzduğunu
anidən və bütün qabarıqlığı ilə
anlayan insanın topluma, taleyə, hətta Tanrının
özünə qarşı üsyanı kimi mənalanır
və dramatik konfliktin kuliminasiya həddinə
çatmasından xəbər verir. Qəhrəmanın bu
affektiv fəryadı tamaşanın pik nöqtəsidir.
Finalda Nərgizin qaytardığı oyuncağı dərin qəhər
və göz yaşları içində köksünə
sıxmasıyla bağlı tapıntısı da E.Sevdiməliyevin
Yalçınına öz dublyoru ilə müqayisədə
önəmli üstünlük verir.
Bütövlükdə
götürsək, Z.Salayeva və E.Sevdiməliyevin oyunu istər
şən səhnələrdəki lirizmi, istərsə də
dramatik səhnələrdəki psixologizmi ilə tamaşanın
lirik-psixoloji dram janrında təqdiminə haqq
qazandırır.
Nərgizin
anası Çöhrə (Püstəxanım Zeynalova) və
atası Muxtarın (əməkdar artist Teymur Məmmədov)
ifaçılarının tamaşada əsas işi
qızlarının təsiri ilə özlərində yaranan
daxili dəyişkənliyi canlandırmaq, bununla da, zalda əyləşən
valideynlərə ibrət dərsi verməkdir. Obrazın təqdimini
tamaşadan-tamaşaya cilalayan Teymur Məmmədov öz
işinin öhdəsindən lazımınca gəlir. Səhnədə
açılışmağa sanki ehtiyat eləyən,
plastikaya ehtiyacı olan Püstəxanım Əliyeva haqqında
bunu demək üçün mən də, öz növbəmdə,
tamaşaya yenidən baxmaq ehtiyacı duyuram.
Birinci
Qarabağ savaşının könüllü
döyüşçüsü, xalq artisti Şükufə
Musayeva Yalçının anası Həlimənin
timsalında ərini itirmiş, fiziki cəhətdən xəstə,
amma daxilən saf, ağıllı, qürurlu qadının,
yeganə övladının xoşbəxtliyi
üçün iztirab çəkən və mübarizə
aparan ananın obrazını canlandırır. Şükufə
xanımın qismətinə burda da döyüş
düşüb. Onun Həliməsi meşşan muxtarlar və
çöhrələr dünyasına qarşı mənən
döyüşən, sadə, kasıb təbəqəni təmsil
eləyir.
Yalçının
avara gecə həyatı keçirən, vaxtaşırı
gitara ilə, mahnı oxuya-oxuya səhnəyə
çıxan dostları - Zülya (Dürdanə
Dünyamalıyeva) və iki nəfər gənc (Orxan
Abışov, Cavid Cavadzadə) anturaj olmalarına baxmayaraq, sadəcə
fon yaratmaqla qalmır, tamaşadakı ağır ovqatı
yüngülləşdirmək kimi bir görəvi yerinə
yetirirlər. Onların hər gəlişi ilə kəskin
dramatizmdən gərilmiş zaldakıların dodağı
qaçır, səhnədə isə, Nitsşenin diliylə
desəm, faciə musiqi vasitəsilə dəf olunur. Bu
qayğısız, əhlikef intermediatorlar bir az da antik yunan
tragediyasındakı interpretatora - xora bənzəyirlər.
Saf əxlaq daşıyıcısı Nərgizin antipodu olan
Zülya rolunun ifaçısı özünün rənglənmiş
saçları, havaya fısqırtdığı siqaret
tüstüsü, vulqar görkəmi, qaba
danışığı və yerişi ilə fasiləsiz
gecə həyatının kobudlaşdırdığı
"kəpənəy"in obrazını həm zahirən,
həm də daxilən, xüsusilə, yaddaqalan şəkildə
səciyyələndirə bilir.
Kişiləri
- zəif iradəli yalçınlar, diktator muxtarlar, avara gecə
həyatı keçirən gənclər, muzdla adam döyən
qoluzorlulardan, qadınları - köməksiz həlimələr,
meşşan çöhrələr, özünü dəryadakı
yelkənsiz qayıq kimi taleyin ixtiyarına buraxan zülyalar, gələcəyi
sual işarəsi altında olan nərgizlərdən ibarət
toplumu qarşıda nə gözləyir? "Hanı
Peykanlının mərdi?" Sayın Zemfira xanımın
da, Teatrın kollektivinin də tamaşaçılara
ünvanladığı yekun sual budur. Lakin tamaşada bu
sualın cavabı da var - əvvəli və sonu olmayan
ümid işığını itirməyək!
Əsəd
CAHANGİR
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 14 noyabr, ¹42.- S.20-21.