Ruhun portreti
"Sənət haqqında hekayələr" silsiləsindən
Həmişə
emalatxananın qapısını açıb içəri girəndə
ruhu sanki təzələnər, əllərinə,
barmaqlarına yeni güc, qüvvət gələrdi. Emalatxana, bir növ, onun ruhunun evi, bu
evin ən xoşbəxt sakini də elə o özü idi.
Amma fırçanı götürəndə
əllərinin ilk dəfə
əsdiyini, palitradakı
rənglərin gözləri
qarşısında bir-birinə
qarışdığını hiss etdiyi gün başa düşdü
ki, artıq yaşlaşıb,
üzülüb, daha
əvvəlki şövqlə,
ehtirasla işləyə
bilməyəcək, daha
ona portret sifarişi verən, portretini çəkdirmək
üçün xahiş-minnət
edən, qapısını
döyən olmayacaq. Arxada rəng qammalarından hörülən
çələnglə süslənmiş
bir ömür, qarşıda isə boşluq vardı. Və bu boşluğu,
bu həqiqəti dərk eləmək çox ağır idi.
O, öz dövrünün ən məşhur portret ustalarından biri olmuşdu. Uzun illər boyu, əsasən, yaradıcı insanların
- şairlərin, yazıçıların,
bəstəkarların portretlərini
çəkmişdi. Rənglərə
fərdi, özünəməxsus
yanaşma tərzi, xüsusi bir rəsm üslubu vardı. Yüzdə-yüz
zahiri oxşarlıq onun üçün vacib şərt deyildi. Kim bunu istəyirdisə, onun yox, fotoqrafın yanına getməsi daha düzgün olardı.
O, çəkdiyi portretlərdə
əsas ağırlıq
mərkəzini qarşısındakı
adamın üzündə
- gözlərində, dodaqlarında
tapdığı xarakterik
cizgilərdən qururdu.
Məsələn, şairin
portretini işləyəndə
onun baxışlarındakı
misraları oxuya-oxuya,
bəstəkarın şəklini
çəkəndə dodaqlarındakı
təbəssümdən musiqini
duya-duya işləyirdi.
Və nəticə həmişə də yaxşı alınırdı.
Yadından çıxmaz: bir
dəfə televizorda şeir deyən irigözlü, gənc bir şair gördü.
Və həmin o andaca, o şairin portretini çəkmək
arzusu qəlbinin dərinliyindən qalxıb
varlığına necə
hakim kəsildisə, ertəsi
gün müxtəlif
ünvanlara müraciət
edib onun telefon nömrəsini tapdı, zəng vurub portretini çəkmək üçün
emalatxanaya dəvət
elədi. Cəmi iki günün içində həmin gənc şairin bir az heyrət,
bir az da kədər, qəm, qüssə saçan gözlərinə baxa-baxa
özünün ən
yaxşı əsərlərindən
birini yaratdı.
O çağlar artıq arxada qalmışdı. Qoca rəssam başa düşürdü
ki, şövqlə dolu,
yaradıcılıq ehtirası
ilə aşıb-daşan
keçmişi geri qaytarmaq mümkün deyil.
Ola bilsin ki, nə vaxtsa heç fırçanı da əlinə
götürə bilməyəcək.
Buna görə də
nə qədər ki,
canında su, gözündə nur var, çoxdan bəri ürəyində qövr
edən son arzusunu həyata keçirmək,
son portretini çəkmək
barədə fikirləşmək
lazımdır.
İllər boyunca onlarla portret çəkmişdi.
İndi isə yolun sonunda ən vacib əsərini, öz avtoportretini niyə yaratmasın ki?!
Fikirləşirdi ki, bu onun şah əsəri olacaq, yaradıcılığına
da məhz bu əsərlə nöqtə
qoyacaq.
Bu əsər həm də ona görə
şah əsəri olacaqdı ki, bu dəfə əvvəlki portretlərdən fərqli
olaraq, özünün
zahiri görüntüsünü
yox, ruhunun portretini yaradacaq, rəngləri bir-birinə
qatıb aldığı
nadir çalarların hər
biri ruhunun bir hissəsini ifadə edəcəkdi. Hətta əsərin adını da əvvəlcədən
düşünmüşdü - Ruhun portreti. Fikirləşirdi ki, bəlkə
də o, insan ruhunun portretini çəkən ilk rəssam
olacaq və bu adla da tarixə
düşəcək.
Amma elə bu şövqlə,
ehtirasla molbertin qarşısına keçməzdən
əvvəl güzgüyə
baxanda çaşıb
qaldı, hətta sarsıldı.
Güzgüdə gördüyü sifət
nədənsə, ona
yad gəldi. Doğrudanmı,
bu onun sifəti
idi? Gözlərinə
qəribə bir kölgə çökmüşdü.
Bu kölgə nə idi? Nədən xəbər verirdi görəsən?
O gündən qoca rəssamın narahat, əsəbi günləri
başladı. Hər
gün emalatxanaya gəlir, işə başlamaq üçün
bir istək, bir impuls axtarır,
özündə, bir az da olsa, güc
toplamaq istəyirdi.
Amma hər dəfə
çəkdiyi ilk eskizləri
cırıb zibil qabına atırdı. Palitradakı rənglərə
baxa-baxa, içində
qovrula-qovrula qalırdı.
Doğrudanmı, onun ruhu ölmüşdü? Ruhsuz
bədən yaşaya
bilməz axı. Əgər ruh ölübsə, bu bədən niyə hələ də ayaqdadır?
Qoca çox çətin bir vəziyyətə düşmüşdü. Rəssamlıq
sənətinin bütün
sirlərini bilirdi. Təcrübəli bir rəssam kimi anlayırdı ki, ruhun obrazını yaratmaq üçün onu əvvəlcə məkan
ölçüsünə salıb, görünən
bir varlığa çevirmək lazımdır.
Yaxşı, bəs əgər ruh insanla bir yerdə
doğulursa, deməli,
onun zaman ölçüləri
də olmalıdır.
Və bu halda, necə ola bilərdi ki, rəssamın doğulduğu
andakı ruhu 78 ildən sonra da eyni ölçüdə,
eyni biçimdə qalsın?..
Bu, mümkün deyildi.
Deməli,
ruh da qocalır.
Və rəssam indi, ömrünün 78-ci ilində
ən yaxşı halda həmin yaşlı, yorğun, əldən düşmüş
ruhun obrazını yarada bilərdi.
Bəs onda ruhunun ana laylasına sığındığı,
layla ilə böyüdüyü, uşaq
vaxtı ağ kəpənəklərin arxasınca
qaçdığı, əlinə
ilk dəfə fırça
aldığı, ilk rəsm
əsərini çəkdiyi,
anasını itirdiyi,
qəbri üstündə
ağladığı... dönəmlər
necə olsun?
Bütün bu hissləri, bu yaşantıları bir portretə sığışdırmaq mümkün
deyildi axı!
Qoca rəssam bu suallara cavab tapa bilmirdi. Öz acizliyinə, çarəsizliyinə
acıyır, eyni zamanda əsəbiləşirdi.
Emalatxananın zibil qabı isə hər gün bir neçə dəfə cırılmış
eskiz kağızları
ilə dolub boşalırdı.
Qoca hiss
edirdi ki, səbri tükənir. Və anlayırdı ki, hadisələrin
bu cür davam etməsi yaxşı heç nə vəd etmir.
...Hər şeyin sonu olduğu fikri ilə özünə təskinlik
verməyə çalışdıgı
bir axşam emalatxanaya beş- on addım qalmış dayandı və yaxınlıqdakı bağa
buruldu. Elə birinci skamyada əyləşib nəzərlərini
asfaltın üstündə
dən axtaran göyərçinlərə dikdi.
Quşlar xoşbəxt-xoşbəxt
gəzişir, arada qanad çalıb uçuşur, sonra yenidən asfaltın üstünə qonurdular.
Qoca rəssam onların "mur-mur"unu
dinləyə-dinləyə gözlərini yumdu. Qərq olduğu qaranlığın ömrü
beş saniyəmi, on saniyəmi çəkdi,
- bilmədi. Sağ tərəfdən hənir
eşidib gözlərini
açdı. Baxışları
axşamın yavaş-yavaş
dünyanın üstünə
qanad sərən alatoranında nəzərlərini
asta-asta sürdüyü
uşaq arabasınin içinə zilləmiş
cavan bir gəlinin siluetini aldı. Hələ bağın işıqlarını
yandırmamışdılar, amma qoca rəssam
səmanın mavi işığında onun
get-gedə yaxınlaşan
sifətini görürdü.
Gəlin rəssamın
qarşı tərəfindəki
skamyaya çatanda arabanın istiqamətini sağa döndərib əyləşdi. Elə
o andaca uşaq qığıltısı eşidildi.
Gəlin əyilib arabadakı körpəni götürdu, qolları arasında yuxarı qaldırıb ağzını
onun sifətinə yaxınlaşdırdı və
zərif, incə səslə dedikləri bayaqdan hürküb ağacların budaqları
arasında gizlənmiş
göyərçinlərin "mur-mur"una qarışdı:
- Can, mənim göyçək
balam, nə olub? Darıxdın? Ana sənə qurban!..
Sonra nəfəsi ilə uşağı isindirə-isindirə
ağzında layla melodiyası çalmağa
başladı...
Və qəribəlik onda deyildi ki, ana laylasının
yaddaşlardan silinib getdiyi indiki vaxtda bu gəlin
ağzında onun melodiyasını zümzümə
edirdi. Qəribə bu idi ki, qoca
rəssam o gəlinin layla qoxuyan nəfəsini
həm də öz üzündə
hiss edirdi.
Amma sonra daha qəribə
hadisə baş verdi - göyərçinlərdən
biri ağacdan enib arabanın dəyirmi tutacağının
üstünə qondu
və o melodiya kəsilənə qədər
uçub getmədi.
Qoca rəssamın içində
sanki nəsə qırıldı, ürəyi
titrədi, ona elə gəldi ki, bədəninin qanı dondu...
Sonra o, ayağa qalxıb yaşına uyğun gəlməyən cəld
addımlarla bağı
tərk elədi.
***
Bu dəfə emalatxanaya əvvəlkindən daha sakit, daha qətiyyətli
daxil oldu.
Tələsmədən rəngləri bir-bir palitraya düzməyə başladı.
Molbertin üstünə çərçivəyə
salınmış böyuk bir kətan qoydu, əlləri əssə
də, tərəddüd etmədən fırçanı
götürüb gözlərini kətana dikdi: elə bil bu
ağ kətanda öz içini, illərlə
axtardığı sirri görmək istəyirdi.
Sonra fırçanı palitraya
tərəf uzadıb yavaş-yavaş
işə başladı.
...Saniyələr dəqiqəyə,
dəqiqələr saatlara
çevrildi...
Nəhayət, qoca fırçanı
əlindən buraxmadan iki addım geri
çəkilib çəkdiyi şəkli bir qədər kənardan
seyr elədi, sonra yorğun halda stulu çəkib elə
molbertin qarşısındaca oturdu. Sanki uzun bir səfərdən
qayıtmışdı və bu son dayanacaqdan sonra yol bitirdi.
İlk dəfə idi ki,
içində bir rahatlıq duydu. Dərindən nəfəs
aldı, baxışlarını son dəfə öz
"ruhu"na dikdi... və əbədi sakitliyə qərq
oldu.
Onun meyitini bir gün
sonra tapdılar. Molbertin qarşısında, fırca əlində
elə oturduğu yerdə keçinmişdi. Açıq
gözlərinin dikildiyi kətanda isə nə insan siması
çəkmişdı, nə də təbiət mənzərəsi,
sadəcə bir güzgü çəkmişdi - tək,
böyük, dərin, şəffaf bir güzgü.
Heç
nəyin əksi yox idi güzgüdə,
yalnız hardasa uzaq, dibsiz bir
qaranlığı yarıb
çıxan bir işıq vardı - mavi işıq. Sakit, dərinlikdə nazik, amma gur,
önə yaxınlaşdıqca
isə öləziyən,
amma yenə də qaranlığın
bağrına sancılan
ilahi bir enerjiylə dolu işıq.
Şəklin altına cəmi
bir söz yazmışdı: "Avtoportret".
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 3 oktyabr, №36.- S.26.