Badam ağacları
Esse
Alber KAMYU (1913-1960) - görkəmli fransız nasiri, dramaturqu, esseçisi və filosofudur. Dünya ədəbiyyatında
ekzistensializm cərəyanının
ən əsas təmsilçilərindən sayılır.
Məhsuldar ədəbi
fəaliyyətinə görə
o, 1957-ci ildə ədəbiyyat
üzrə Nobel mükafatına
layiq görülmüşdür.
Napoleon
bir dəfə Fontana*
belə deyibmiş:
"Bu
dünyada mənə
ən sarsıdıcı
gələn məqam heç bilirsiniz, nədir? Sırf güc və zor hesabına nələrisə qurub-yarada
bilməmək. Axı
bu dünyaya hökm edən iki şeyin biri qılıncdırsa, digəri də ruhdur. Qılıncın gec-tez ruh qarşısında
yeniləcəyi isə
qaçılmaz şərtdir".
Göründüyü kimi, ara-sıra fatehlər də bədbinliyə qapılırlar. Bunca hay-küylü və mənasız şan-şöhrətlərinin
qarşılığını onlar da hansısa şəkildə ödəməyə
məcbur və məhkumdurlar axı. Həm də yüz il əvvəl qılınc üçün
keçərli sayılan
bu etiraf bugünkü tanka birəbir
şamil edilə bilməz. Fatehlər vaxtilə bacardıqları
qədər çalıb-çapdılar,
işgəncələrə məruz qalan Avropa ərazilərindən
illər uzunu ruh perik düşdüyü
üçün o torpaqların
üstünə müdhiş
bir səssizlik çökdü.
Vaxtilə Flandriyanın işğalı
zamanı gedən amansız döyüşlər
əsnasında holland rəssamlar,
hər şeyə rəğmən, öz hinlərində saxladıqları
xoruzları tablolara köçürməyə imkan
tapırmışlar. Yüzillik
müharibə çoxdan
unudulub getsə də, sileziyalı mistiklərin həmin dövrdə oxuduğu moizələr hələ
də çoxlarının
yaddaşında hifz olunur.
Bugünkü gün isə hər şey dəyişib, artıq keşiş də, rəssam da orduya çağırılır və
dünyamızın müqəddəratı
üçün hamı
eyni dərəcədə
cavabdehlik daşıyır.
Bir fatehin vaxtilə ruha tanıdığı
üstünlüklər sarsılıb
və hətta yerlə bir olub. İndi onun bacardığı yeganə
iş - öhdəsindən
gələ bilmədiyi
gücü, zoru lənətləməklə özünü
didib-dağıtmaqdır.
Nəcib
insanlar deyəcəklər
ki, bu bir mərəzdir, bəladır.
Bunun belə olub-olmadığını
söyləyə bilməsək
belə, bu gerçəklə hesablaşmalıyıq.
Bəli, tək çarəmiz - onunla hesablaşmaqdır. Bundan ötrü isə nə istədiyimizi bilməmiz vacibdir. Bizim istədiyimiz tək şey - bir daha və
heç vaxt qılınca boyun əyməmək, ruha xidmət eləməyən
gücə, zorakılığa
heç bir halda haqq qazandırmamaqdır.
Heç
şübhəsiz, bu
- müşkül məsələdir.
Ancaq biz bu missiyadan əsla əl çəkən də deyilik. Şəxsən mənə
qalsa, inkişaf prosesində nə ruhun gücünə çox inanıram, nə də tarixlə bağlı hansısa fəlsəfi nəzəriyyəyə. İnandığım
tək şey - insanların öz talelərinin məğzini
anlamaq yönündə
durmadan irəliləməsidir.
Varlıq şərtlərimizdən
asılı olduğumuz
üçün biz onları
daha yaxşı dərk edirik. Ziddiyyətlər məngənəsində
çırpınsaq belə,
dəqiq bilirik ki, onlarla barışmağa məcburuq və bu ziddiyyətləri yumşaltmaq naminə əlimizdən gələn
heç nəyi əsirgəməməliyik. İnsanoğlu
kimi bizim əsas vəzifəmiz - azad ruhların bitməz-tükənməz tələblərinə
çarə tapmağa
cəhd göstərməkdir.
Qopan əlaqələri
bərpa eləmək,
hər cür haqsızlıqla dolu bir dünyada haqqı, ədaləti bərqərar eləmək,
zəmanəmizdə bütün
ümidləri puça
çıxan xalqların
səadətə olan
inam hissini dirçəltməkdir. Təbii
ki, bu, fövqəlinsan missiyasıdır.
Ancaq o da var ki, "fövqəlinsan
missiyası" insandan
sürəkli səylər
tələb edən bir vəzifədir.
Buna görə də məqsədimiz aydın olmalıdır ki, hansısa
bir ideya və ya maddi
rifah qılığına
girərək, bizi şirnikləndirməyə çalışan
gücə-zora aldanıb,
ona boyun əyməklə, ruha arxa çevirməyək.
Burada əsas məqam həm də ümidsizliyə qapılmamaqdır. Məhşər
gününün yetişdiyini
car çəkənlərə də, gəlin, qulaq asmayaq. Sivilizasiyalar heç də asanlıqla məhv olmur, hətta bu dünya
məhvə sürüklənsə
də, o, digər dünyalardan xeyli gec məhv olacaqdır.
Bizim faciəli bir dövrdə yaşadığımıza hər
hansı şübhə
bəslənə bilməz.
Ancaq bir çoxumuz "faciəli"
ilə "ümidsiz"i,
"fəlakət"i hələ
də bir-birindən ayırd edə bilmirik. Lourens deyirdi ki:
"Faciəli olan - fəlakətə ilişdirilən
təpik kimi bir şeydir". Məhz bu sağlam
düşüncəni biz bir
an əvvəl mənimsəyib,
həyatımıza tətbiq
etməliyik. Bugünkü
gün bu təpiyi haqq edən şeylər isə xeyli çoxalıb.
Əlcəzairdə yaşadığım
vaxtlarda qışın
çıxmasını səbirlə
gözləyərdim, çünki
bilirdim: bir gecə, fevral ayının soyuq, amma apaydın bir gecəsində Konsul vadisindəki badam ağacları qəflətən bəmbəyaz
çiçəklər açacaq.
O mənzərəni görüncə,
məni heyrət hissi bürüyərdi: axı, bu kövrək
və qar kimi bəyaz çiçəklər o aramsız
yağan yağışlara,
dənizdən əsən
küləklərə necə
davam gətirəcək?!
Buna rəğmən, o bəyaz
örtük ta meyvənin
əmələ gələcəyi
vaxta qədər həmin budaqlarda qalırdı.
Bu, hər hansı simvol-zad deyildir. Adətən biz səadətə
simvolların köməyi
ilə qovuşacağımızı
umuruq. Bu məsələdə
isə daha ciddi olmaq gərəkdir.
Demək istədiyim odur ki, fəlakət içində çabalayan
Avropada həyatın yükü bəzən tamamilə çəkilməz
olanda mən hələ də yaşamaq eşqini qorufyan, günlü-günəşli
ölkələri özümə
örnək alıram.
O yerlərə yaxşı
bələd olduğum
üçün bilirəm
ki, sözügedən mübarək
torpaqlarda ruh ilə mərdlik, mətinlik arasındakı
tarazlığın qorunması
mümkündür. Onları
örnək seçdiyim
zamanlarda belə bir gerçəyi də dərk edirəm ki, əgər sən sırf ruhunun xilası barədə düşünürsənsə,
öz xeyirxahlarının
şikayət dolu ahlarına məhəl qoymamalısan, öz gücünə və qeyrətinə sığınmalısan.
İndi dünyamız fəlakətlərə
yenik düşüb və deyəsən, özü də bütün bunlardan həzz almağa başlayıb. İndi o, Nitsşenin
vaxtilə "qəm-qüssə"
adlandırdığı mərəzə
tutulub. Bu xüsusda ona dəstək verməkdən qaçınmalıyıq.
Ruha yas saxlamaq, ona acımaq
- yersizdir, çünki
onun dirçəlməsi
üçün mütləq
nələrsə eləmək
lazımdır.
Bəs ruhun qələbə əzmi, gücü nədən qaynaqlanır?
Bayaq adını çəkdiyimiz Nitsşe
vaxtilə ruhun qəddar düşmənlərini
birbəbir sadalamışdı.
Bunlara müdrik insanın iradə gücü, zövqü, maddiliyə söykənən
bəxtəvərliyi, əyilməz
qüruru və soyuq təmkini aid imiş. Ötən dövrlərlə
müqayisədə, sadalanan
bu özəlliklər
indi daha böyük önəm qazanıbdır və hər kəs bunlardan özünə daha uyğun olanını seçə
bilər. Üzərimizə
böyük məsuliyyət
götürdüyümüz istənilən halda biz öz iradə gücümüzü də
nəzərə almağa
məcburuq. Bunu deyərkən mən, seçki tribunalarından
gah onu, gah da bunu əsəbiliklə süzən,
hey təhdidlər sovuran
o gücü nəzərdə
tutmuram, əlbəttə.
Öz bəmbəyazlığı
və şəhdi-şirəsiylə
dənizdən əsən
dəli rüzgarlara sinə gərən zərif badam çiçəklərini qəsd
edirəm, çünki
bugünkü dünyamızı
əsir alan qarlı qışda gələcək meyvələrə
can verəcək olan
da elə onlardır.
Qeyd: *Lui de Fontan (1757-1821) İmperiya dönəmində
yaşamış universitet
rektoru və tanınmış ədəbiyyatçı
olub - A.Y.)
Alber KAMYU
Dilimizə çevirdi: Azad Yaşar
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 3 oktyabr, №36.- S.32.