Hüseyn Razi yaradıcılığı
yeni tədqiqat müstəvisində
Zəngin
və çoxəsrlik
tarixə malik Azərbaycan
ədəbiyyatının ayrılmaz
tərkib hissəsi olan Naxçıvan ədəbi mühitinin də özünəməxsus
bir inkişaf yolu var. Xüsusilə, XX əsr Naxçıvan ədəbi mühiti istər mövzu rəngarəngliyi, istərsə
forma və janr xüsusiyyətləri, istərsə
də zamanın tələblərinə çevik
cavabdehliyinə gorə
həmişə sayılıb-seçilən
ədəbi mühit olub. Ötən əsrin 40-cı illərinin
sonlarından başlayaraq,
bütövlükdə ədəbiyyatımızda,
o cümlədən də,
Naxçıvan ədəbi
mühitində yen bir
ədəbi proses başladı.
Başlanmış yeni ədəbi
prosesin öncülləri
sırasında Hüseyn
Razinin öz yeri və öz
xidmətləri var. Biz illərdir
ki, H.Razi yaradıcılığını bu və ya
digər aspektdən izləmişik; kafedra üçün ayrıca
elmi-tədqiqat işləri,
məqalələr yazmışıq
və şairlə bağlı keçirilən
bir çox tədbirlərdə çıxışlar
etmişik. Nəticə
olaraq deməliyəm
ki, Hüseyn Razi yeni dövr
Azərbaycan poeziyasının
sayılıb-seçilən şairləri sırasında
layiqli yerini hələ sağlığında
ikən tutmuş və əbədi olaraq öncüllüyünü
qoruyub saxlayacaqdır.
H.Razi dövrünün,
zamanının şairidir.
Əgər Naxçıvan
və regionumuzun son
50-60 illik tarixini yazmış olsaq, H.Razi yaradıcılığı
ən etibarlı və yaddaşlardan silinməyən mənəviyyat
pasportumuzdur. Elə şair özü də bu əbədiyaşarlığını
1965-ci ildə yazdığı
"Tapar məni"
şeirində xüsusi
olaraq vurğulayır:
Öz yurduma vurulmuşam,
Gilələnib durulmuşam.
Bu ocaqda yanar daşam,
Bacarırsan, qopar məni.
H.Razi o şairlərdəndir
ki, hər gün, hər an xatırlanmağa
layiqdir. Elə bu səbəbdəndir ki,
yaradıcı ömrünün
iyirmi ilindən çoxunu H.Razinin
həyat və fəaliyyətinin, yaradıcılığının
tədqiqinə həsr
edən filologiya elmləri doktoru Fərman Xəlilovun təzəcə ərsəyə
gəlmiş və həqiqətən də ciddi elmi araşdırmanın
nəticəsi kimi diqqəti çəkən
"Söz və qürurun zirvəsində:
Hüseyn Razi" monoqrafiyası
yeni məzmun və ideya istiqamətinə görə bu məntiqi düşüncənin
davamı kimi təqdirəlayiq bir araşdırmadır. Onu
da xatırladaq ki, F.Xəlilov bu monoqrafiyadan on il öncə,
1915-ci ildə 300 səhifəlik
"Hüseyn Razinin biblioqrafiyası" kitabının
nəşrinə nail olmuşdur.
Etiraf edək ki, bu dəyərli nəşr təkcə H.Razi yaradıcılığı
haqqında deyil, ümumilikdə Naxçıvan
ədəbi mühiti
haqqında da gərəkli
mənbədir. Bu ədəbi
faktı da xatırlatmalıyıq
ki, H.Razi yaradıcılığı hələ
ötən əsrin
60-70-ci illərindən elmi-ədəbi
mühitin diqqətini
çəkmiş və
müəllifin də
(F.Xəlilovun) qeyd etdiyi kimi, Mirzə
İbrahimov, Mehdi Hüseyn, Məmməd Arif, Bəkir Nəbiyev kimi onlarla görkəmli
fikir və düşüncə adamlarından
başlamış, İsa Həbibbəyli,
Yavuz Axundlu, Teymur Əhmədov, Vaqif Arzumanlı... kimi elmi-ədəbi cameədə
aparıcı rol oynayan ədəbi nəslinə qədər
şair haqqında çox ciddi araşdırma xarakterli məqalələr yazmışlar.
Lakin filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Nadir İsmayılovun 2003-cü ildə nəşr etdiyi "Hüseyn Razinin yaradıcılıq
yolu" monoqrafiyası,
demək olar ki, şairin zəngin yaradıcılığı haqqında
yazılmış ilk bitkin
tədqiqat əsəridir.
F.Xəlilovun haqqında danışacağımız
"Söz və qürurun zirvəsində:
Hüseyn Razi" monoqrafiyası
isə şair haqqında yazılmış
ikinci elmi monoqrafiyadır. Bu monoqrafiya
materialın zənginliyi,
tədqiqat obyektinin genişliyi və əhatə dairəsinə
görə şair haqqında yeni baxışın
təzahüri kimi daha çox diqqətəlayiqdir. Bizcə,
monoqrafiyanın uğurlu
alınması iki səbəbdən irəli
gəlir: birincisi, monoqrafiya şairin yaradıcılığı fonunda
onun mühiti, taleyi ilə bağlı geniş və hərtərəfli
materiallarla zəngindir,
ikincisi, tədqiqat işi aydın və səlis elmi dildə yazılması ilə bərabər həm də üslubun polemika üzərində qurulması ilə şərtlənməsidir. Monoqrafiyada
elə bir elmi, ədəbi və tarixi fakt yoxdur ki, müəllif ona obyektiv münasibət bildirməsin. Bu, əlbəttə
ki, tədqiqatçı üçün
vacib və önəmli bir keyfiyyətdir.
Monoqrafiya
giriş, üç fəsil və nəticədən ibarətdir.
Birinci fəsil "Hüseyn Razinin ədəbi irsinin öyrənilməsi, dəyərləndirilməsi
və əsərlərinin
biblioqrafiyası" adlanır
ki, bu fəsil də "Ədəbi irsin öyrənilməsi və dəyərləndirilməsi"
və "Hüseyn Razinin biblioqrafiyası"
adlı iki yarımbaşlığa ayrılır.
Bu fəslin ümumi məzmun və qayəsi haqqında, yəni H.Razinin
bir şair kimi elmi-ədəbi arenanın tədqiqat obyektinə çevrilməsi
məsələsi ilə
bağlı yuxarıda
qısaca bəhs etsək də, bir faktı qeyd etməliyik ki, tədqiqatçının da qeyd
etdiyi kimi, bu fəsildə yığcam şəkildə
olsa da, şair yaradıcılığının halal qiyməti müstəqillik
illərində aparılan
tədqiqatlarda daha çox obyektiv dəyərini alması şərtləndirilir. Müəllif
yazır: "Müstəqillik
illərində H.Raziyə aid yazılan
məqalələrdə şairin
yaradıcılığı və xüsusilə, şəxsi keyfiyyətləri
haqqında sovet dövründə deyilməsi
mümkün olmayan həqiqətlər də
etiraf olunmağa başladı".
Sovet dövrü ictimai quruluşun ziddiyyətlərindən
doğan və bir çox hallarda "ağa qara, qaraya ağ"
demək "metodu"
elmi-ədəbi düşüncənin
başlıca meyarına
çevrildiyi bir vaxtda yazıb-yaradan qələm sahiblərinin bəziləri
sonradan o dövrdə
yazdıqları əsərlərinin
bir çoxundan imtina etmək məcburiyyətində qalsalar
da, etiraf edək ki, H.Razi kimi şair
və yazıçıların
yaradıcılığında "məcburiyyətdən" çox,
təəssüf və
etiraflar, narahatçılıqlar
doğurdu (biz vaxtilə
H.Razi ilə bağlı yazdığımız
"Etiraf insanı ucaldır" və "Həyatın rəngi, sözün ahəngi"
məqalələrimizdə də bu barədə
danışmışdıq). Və bir çox
qələm sahibində
olmasa da, sözü vicdanın ölçüsünə
çevirən H.Razi kimi bir şair zamanın
və ideologiyanın doğurduğu günahları
etiraf etməyi onu bir şair
və şəxsiyyət
kimi tarixin yaddaşına yazdı.
Bu mənada, monoqrafiyada
bu və bunabənzər tarixi yanlışlıqları yeni müstəvidə
tədqiqat obyektinə
çevirib, əsl həqiqəti aşkarlamaq
prinsipi tədqiqatın
dəyərini daha da artırır.
Üç fəsillik monoqrafiyanın
əsasını "Hüseyn
Razinin ömür yolu və bədii
yaradıcılığı" adlanan ikinci fəsli təşkil edir. Bu fəsildə tədqiqatçı problem kimi
qarşıya qoyduğu
məqsədini mərhələli
şəkildə həll
etməyə nail olur:
şairin ömür yolu, lirikası, poemaları, dramaturgiyası,
yaradıcılığının sənətkarlıq xüsusiyyətləri,
tərcümələri geniş
şəkildə araşdırma
obyektinə çevrilir.
Təbii
ki, hər bir şairin, yazıçının
və ümumiyyətlə
yaradıcı insanların
tərcümeyi-halı quru
rəqəmlərdə deyil,
onun yaradıcılığındadır.
Və bu da həqiqətdir ki, çox az yaradıcı adamlar var ki,
onların yaradıcılığı,
tərcümeyi-halı mənsub
olduğu millətin, Vətənin "tərcümeyi-halı"nın
bir parçasına çevrilsin. Tədqiqatçı
zəngin fakt və ciddi araşdırma
əsasında sübut
edir ki, həqiqətən də,
H.Razi tərcümeyi-halı,
dəyərli yaradıcılığı
ilə xalqının,
millətinin və Vətəninin tərcümeyi-halına
çevrilməyə layiq
bir sənətkardır.
Xüsusilə şair
yaradıcılığının ana xətlərindən birini təşkil edən Cənubi Azərbaycan mövzusunda yazdığı əsərlərin
təhlilində biz bu həqiqətin şahidi oluruq. Yaxşı cəhət odur ki, bu
şeirlərin təhlili
zamanı tədqiqatçı
şairin müasirləri
olan B.Vahabzadə, M.Araz, X.Rza, S.Tahir, B.Azəroğlu... kimi xalq şairlərinin
H.Razi ilə bağlı fikir və düşüncələrinə
də mənbə kimi istinad edir
və bununla da ədəbi mühitin başlıca aparıcı istiqamətlərini
müəyyənləşdirir.
H.Razi yaradıcılığın,
demək olar ki, bütün janrlarında - nəsrdə
("Buludlar arasında",
"Həyəcanlı gecə"
povestləri), dramaturgiyada
("Arxalı dağlar",
"Haray səsi",
"Tarla gözəli",
"Odlu diyar" və s. kimi mənzum pyeslər) əsərlər yazsa da, o, ədəbiyyatımızın
tarixinə lirik ovqatlı şair kimi daxil olmuşdur.
Lakin bütün bunlara baxmayaraq, tədqiqatçı monoqrafiyada
şairin həm nəsrini, həm də dramaturgiyasını
geniş şəkildə
tədqiqata cəlb edir və bununla
da günümüzə
qədər bu və ya digər
səbəblərdən H.Razi
yaradıcılığının taleyinin oxucular üçün çox da məlum olmayan
gizli çalarlarına
da işıq salır.
...Oxucu auditoriyasının
çoxuna məlumdur
ki, H.Razi həyatının və taleyinin əsas hissəsi bu gün də fəaliyyətini davam etdirən "Şərq
qapısı" qəzeti
ilə bağlı olub. Qəzetin "Ədəbiyyat və incəsənət" şöbəsinə
uzun illər rəhbərlik edən şair mənəvi və ictimai vəzifəsi daxilində
Naxçıvanda ədəbi
mühitin inkişafına
və formalaşmasına
böyük əmək
sərf etmişdir. Əgər, belə demək mümkünsə,
rus ədəbiyyatı
"N.V.Qoqolun "Şinel"indən
çıxmışsa" (F.M.Dostoyevski), Naxçıvan
ədəbi mühitinin
formalaşmasının son
50 ili də H.Razi qələminin siqləti sayəsində öz şöhrətini tapmışdır. Bu gün Naxçıvan ədəbi mühitində
az-çox söz sahibi olanların əksəriyyəti H.Razi
qələminin ələyindən
ələnib çıxmış
yazarlardır. Monoqrafiyanın
üçüncü fəsli
olan "Hüseyn Razinin publisistikası"
bölümü həm
də dolayısı ilə diqqətə çəkmək istədiyimiz
bu məsələləri
əhatə edir.
I. Razi qələmi,
qeyd etdiyimiz kimi, ədəbi janrların bütün növlərindən üzüağ
çıxan qələm
idi. Bu baxımdan
yanaşanda, onun publisistikası da, xüsusən, Naxçıvan
ədəbi mühitində
publisistika janrının
formalaşmasında müstəsna
rol oynadı. Şairin istər Azərbaycan, Şərq ədəbi klassikləri,
istərsə də keçmiş sovet və dünya ədəbiyyatı nümayəndələri
haqqında yazdığı
və vaxtaşırı
"Şərq qapısı"
və digər mətbu orqanlarda çap etdirdiyi elmi, ədəbi, ictimai-siyasi məqalələr
həm də ədəbiyyata yeni gələnlər üçün
bir stimul verirdi. Buna görə
də tədqiqatçı
F.Xəlilov bu məsələ ilə bağlı danışarkən,
haqlı olaraq yazır: "H.Razinin ədəbi tənqidi və elmi-publisistik məqalələri nəinki
şairin öz yaradıcılığı, həm
də müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
üçün dəyərli
töhfələrdir".
H.Razinin 1964-1993-cü illəri əhatə edən "Gündəlik"lərinin
ilk dəfə olaraq tədqiqata cəlb edilməsi bu fəslin mühüm elmi yeniliklərindən biridir.
Bu "Gündəlik"lər
senzurasız publisistikanın
ən dəyərli nümunələrindəndir. Ədəbi,
bədii və elmi əhəmiyyətinə
görə onları şairin məslək və əqidə dostu xalq şairi
Xəlil Rza Ulutürkün "Gündəlik"ləri
ilə müqayisə
etmək olar. F.Xəlilov H.Razinin həm bədii əsərlərindən, həm
də "Gündəlik"lərindən
diqqətə çatdırdığı
nümunələrlə onun
özünəməxsusluqları ilə seçilən obrazını oxucuların
gözündə canlandıra
bilmişdir.
Son olaraq
qeyd etmək istərdim ki, üç yüz səhifəlik və həm də zəngin elmi-ədəbi materialı əhatə edən bu monoqrafiyanın
ayrı-ayrı məziyyətlərindən
daha geniş danışmaq, təhlil aparmaq imkanımız olsa da, təbii
ki, tələbkar oxucu auditoriyası üçün də
"pay" saxlamaq zərurəti də var. Və biz
inanırıq ki, elmi-ədəbi mühitin
ciddi bir araşdırmaçı kimi
qəbul etdiyi F.Xəlilovun əvvəlki
tədqiqat əsərləri
kimi bu kitabı
da öz layiq olduğu qiyməti alacaqdır.
Xanəli
KƏRİMLİ
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 11 oktyabr, ¹37.- S.30.