Kazuo İşiquro:
Yazıçı olmaq çox arzulanan bir vəzifəyə
çevrilib və
bir çox insan yazıçı olmaq arzusundadır
1954-cü ildə Yaponiyanın Naqasaki şəhərində
doğulan Kazuo İşiquro uşaqlıqda ailəsi ilə
birlikdə Böyük Britaniyaya köçüb və burada
formalaşıb. Kent Universitetində fəlsəfə və ədəbiyyat
üzrə təhsil alıb, daha sonra isə yaradıcı
yazıçılıq sahəsində magistr dərəcəsi
qazanıb. Onun "Günün qalıqları" romanı
Booker mükafatı ilə təltif olunmuş, sonradan filmə
də çevrilmişdir. "Məni heç vaxt tərk etmə"
adlı əsəri ilə o, həm müasir, həm də
klassik üslubu birləşdirən yazıçı kimi
tanınır. Əsərlərində yaddaş,
keçmişin izləri, insan münasibətlərində
gizlənmiş boşluqlar əsas mövzulardandır. 2017-ci
ildə Nobel Ədəbiyyat mükafatına layiq görülən
İşiquro dünya ədəbiyyatında xüsusi bir
mövqeyə sahibdir.
Kazuo İşiquronun Stokholmda Nobel Prize təşkilatının
rəsmi media xidmətinin redaktoru Adam Smitə verdiyi müsahibəni
təqdim edirik.
Adam
Smit: - Nobel mükafatı sizin üçün nə deməkdir?
Kazuo
İşiquro: - Oktyabr ayına qədər bu, çox
böyük insanların qazandığı bir şey idi və
mən həmişə bunun yaşlı insanların
qazanacağı bir şey olduğunu təsəvvür
edirdim. Qazanacağım bir şey deyildi. Bunu sonra Nobel nitqimi
deyəndə deyəcəyəm. Amma mən Nobel
mükafatı haqqında ilk dəfə Yaponiyada uşaq olanda
eşitmişəm və anamın bu barədə mənə
nə dediyi indi də yadımdadır. İndi ona baxıram və
düşünürəm ki, Nobel mükafatının
tarixini oxuculara izah edən bir növ maarifləndirici kitab
olmalıdır. Ona görə də həyatım boyu təsəvvürümdə
ilişib qalıb. Bu, bəlkə də bir insanın
dünyada qazana biləcəyi ən böyük
mükafatdır.
A.S.: -
Nümunə olmaq haqqında fikirləriniz necədir?
K.İ.:
- Düşünürəm ki, örnək olmaq
üçün həddindən artıq arxayın olmamaq daha
yaxşıdır. Nəşr olunan müəllifə
çevrildiyimdən və tanındığımdan,
düşünürəm ki, artıq bu hissi yaşayıram.
Ki, bir dərəcədə məsuliyyət
daşımalısan, həm də gəncləri və digər
yazıçıları ruhlandırmağa
çalışmalısan. Nobel mükafatı laureatı
olmaq məni bu roldan daha çox xəbərdar etdi.
Düşünürəm ki, bu mənim rol modelliyim və
ictimai xadim kimi məsuliyyətim baxımından məni
tamamilə yeni səviyyəyə qaldırdı, ona görə
də bu barədə düşünməli və öyrəşməliyəm.
Mən artıq yalnız yazıçılarla maraqlanan
insanların diqqətini çəkən yazıçı
deyiləm. Nobel mükafatı laureatı kimi mənim
xüsusi vəzifəm var. Deməli, hələ tam dərk
etmədiyim bir şeydir.
Amma mən
hesab edirəm ki, çox diqqətli olmalıyam,
çünki elandan iki ay sonra da məndən hər cür
şeyləri - petisiyaları imzalamaq, dəstək
kampaniyaları aparmaq və iştirak etmək hüququm olmayan
tok-şoularda iştirak etmək tələb olunduğunu
gördüm. Oktyabrdan əvvəl ala bilməyəcəyim
bir çox dəvət aldım. Tanış olduğum
keçmiş Nobel mükafatçıları mənə
ehtiyatlı olmağı tövsiyə ediblər. Mən
özümə uyğun olmayan platformalarda görünməməliyəm.
Düşünürəm ki, bu, təkcə mənim
üçün deyil, bütün dünya üçün
çox vacib məsləhətdir. Biz istəmirik ki,
qeyri-mütəxəssislər ekspertmiş kimi
danışsınlar. Bu, müasir dünyanın problemlərindən
biridir. Buna görə də bu məsələdə çox
intizamlı olacağam. Mən ancaq bildiyim şeylərdən
danışacağam.
A.S.: -
Nobel mükafatının əhəmiyyəti nədir?
K.İ.:
- Hər hansı bir mükafatın əhəmiyyəti, onu nə
qədər ciddi qəbul etməyimiz, məncə, mükafat
alanların dürüstlüyündən və
keçmiş qaliblərin keçmişindən
asılıdır. Düşünürəm ki, bunlar iki
vacib şeydir, çünki indi mükafatlar bütün
dünyada hər şeyi təbliğ etmək
üçün bir vasitə kimi istifadə olunur. Çox
vaxt onlar bir şirkəti və ya bir şeyi tanıtmaq, bəzən
siyasi ideyaları təbliğ etmək, bəzən kifayət
qədər gizli, bəzən daha az gizli şəkildə təbliğ
etmək üçün istifadə olunurlar. İndiyədək
bir çox mükafatı rədd etməli olmuşam, amma
onların aşağı hörmətli mükafatlar
olduğunu düşünmürdüm, amma heç nəyi təbliğ
etmək istəmirdim.
Düşünürəm
ki, bilməliyik ki, mükafatlar təşkilatlar, şirkətlər,
qurumlar üçün texniki, bəzən təbliğat, bəzən
də tanıtım vasitəsidir. Ona görə də hər
hansı bir mükafatla bağlı həmişə
özümə sual verirəm: onu başqası alır, yoxsa
mənə təklif edirlər? Kim verir? Mükafatın və
mükafatlandırılanların arxasındakı dəyərlərə
hörmət edirəm və əvvəlki qaliblərə
hörmət edirəmmi? Düşünürəm ki,
İsveç Akademiyasından zəng alanda təbii olaraq ilk
dediyim bu oldu. Mən Nobel mükafatı ilə həqiqətən,
emosional olaraq şərəfləndiyimi söylədim,
çünki tam səmimiyyətlə deyə bilərəm
ki, Nobel mükafatı dərin hörmət etdiyim bir qurumdur və
1901-ci ildən ədəbiyyatda əvvəlki bütün
qaliblərə dərin hörmətim var. Beləliklə, mənim
ən böyük qəhrəmanlarımın çoxu bu
siyahıdadır.
Nobel
mükafatı dünyanın təxəyyülünü fəth
etmiş bir mükafatdır. Təbliğat vasitəsi kimi
deyil, bəşəriyyət və bizim nəyə can
atdığımız haqqında idealı nümayiş etdirən
bir şey kimi - bu olduqca nadirdir. Düşünürəm ki,
çox gözəl mükafatlar var, amma məncə, Nobel
mükafatı çox yüksək standart müəyyən
edir, çünki söhbət təkcə bizim üstün
ola biləcəyimiz və ya üstün olduğumuz ixtisasla
bağlı deyil. Düşünürəm ki, sülh, insan əməkdaşlığı,
insanlığın sivilizasiyamızı təkmilləşdirməyə
çalışması haqqında daha yüksək ideya var və
məncə, bunlar çox, çox yüksək
ideallardır.
A.S.: -
Yaddaş, günahkarlıq və aldanma romanlarımızda təkrarlanan
mövzulardır - niyə?
K.İ.:
- Düşünürəm ki, karyeramın əvvəllərində
keçmişləri və xatirələri ilə mübarizə
aparan insanlara baxmaq mənə çox maraqlı idi. Beləliklə,
mən, adətən gec orta yaşda və ya qocalıqda bir
xarakterə baxardım. Özləri ilə kifayət qədər
qürur duyan, lakin həyatlarını yanlışlar
üstündə quran adamlar idilər. Bir gün hər
şeyə kənardan baxır və düşünməyə
başlayırlar: Əslində bütün dəyərlərim
yanlış idi, mən yanlış şeyləri dəstəklədim,
yanlış səbəbləri dəstəklədim. Bu mənim
həyatımın boşa getdiyi anlamına gəlirmi? Mən
həyatımı yanlış dəyərlərlə
yaşadım, halbuki həyatımın çox hissəsini
düzgün dəyərlərlə
yaşadığımı düşünürdüm. Bu məni
maraqlandıran tipik bir vəziyyət idi. Bu cür fikirlər ətrafında
ən azı üç-dörd roman yazdım.
Yazıçı
kimi böyüdükcə eyni sualla maraqlandım, amma onu cəmiyyətlərə,
millətlərə də tətbiq etdim. Bu, hələ də
anlamağa çalışdığım bir şeydir; bunu ən
yaxşı şəkildə necə ifadə edə bilərəm?
Bir millət və ya ölkə öz millətinin qaranlıq
və ya utancverici xatirələri ilə necə mübarizə
aparır? Onları basdırıb davam etmək nə vaxt daha
yaxşıdır? Çünki hazırda tarix boyu və
bütün dünyada münaqişələrin daim davam
etdiyi vəziyyətləri görürük. Bunu dayandıra
bilməzsiniz, dövrü dayandıra bilməzsiniz,
çünki insanlar keçmiş vəhşilikləri
unutmurlar. Bəzən insanlar, nəsillər əsrlər əvvəl
baş verən bir şeyə görə dava edir və nifrət
yaranır. Buna görə də bəzən xatırlamaq
yaxşı deyil.
Amma
xüsusilə Avropada, Amerikada və Yaponiyada repressiya
edilmiş yaddaşla bağlı problemimiz var və cəmiyyət
özü ilə barışmır, məsələn,
irqçilik və ya İkinci Dünya müharibəsində
baş verənlərlə bağlı. Elə bir hiss var ki,
problemlər həll olunmur və bu, hər cür gərginliyə
gətirib çıxarır. Amerika hazırda dəhşətli
qarışıqlıq içindədir, çünki
keçmişi ilə bağlı bəzi şeylərin,
xüsusən də afro-amerikalıların lazımi qaydada həll
olunmadığı hissi var. Hesab edirəm ki, Avropa İkinci
Dünya müharibəsindən bəri gərginlik içərisindədir.
Deməli, şəxsi yaddaş və milli yaddaş məsələsinin
mənim üçün çox maraqlı olduğunu
düşünürəm.
A.S.: -
Yazı tərzinizə nə təsir edir və kimin
üçün yazırsınız?
K.İ.:
- Janrlar haqqında çox düşünmürəm. Mən,
adətən çox diqqətlə seçdiyim konkret bir
süjetə diqqət edirəm, çünki fikrim çox
deyil. Beş ildə bir dəfə yaxşı fikir əldə
edirəm, ona görə də çox variantım yoxdur.
Oturub düşünmürəm ki, triller, sevgi hekayəsi,
yoxsa dövr əsəri yazacam. Mənim bir fikrim var və bu,
adətən hələ konkret yeri olmayan bir fikirdir. Onu yazmaq
üçün coğrafi və ya müvəqqəti olaraq
konkret vaxtım və yerim yoxdur. Sadəcə
düşünürəm ki, konkret problemi olan və sonra
emosional olaraq vurnuxan biri haqqında hekayə yazmaq maraqlı
olmazdımı? Bu, olduqca mücərrəddir, ona görə
də mən, demək olar ki, özümü
düşünürəm: kinorejissorların ssenariləri
üçün yerləri kəşf etdikləri kimi, onu
çəkmək üçün ən yaxşı yer
harada olardı? Mən özümü tarixə və ya digər
janrlara baxaraq bu hekayəni ifadə etməyin ən
yaxşı yolunu tapmağa çalışıram.
Mən
heç vaxt konkret olaraq elmi fantastika kitabına və ya
detektiv hekayəsinə bənzəyən bir şey
yazdığımı demirəm. Beynimdəki fikirlərlə
özümə qapanır və müəyyən bir fikri ifadə
etmək üçün əlimdən gələni edirəm.
Yalnız işimi bitirəndə kimsə mənim
yazdıqlarıma baxıb deyə bilər ki, "Ah, bu,
fantastika parçası kimi görünür, ya da elmi
fantastika kimi görünür".
A.S.: -
Nə vaxt yazıçı olmağa qərar verdiniz?
K.İ.:
- İyirmi yaşımın ortalarına qədər heç
vaxt yazıçı olmaq kimi böyük ambisiyam olmayıb.
On beş yaşımdan bəri ən böyük həvəsim
mahnı müəllifi olmaq idi və yataq otağımda
gitaramda mahnı yazmaqla çox vaxt keçirirdim.
Düşünürəm ki, keçən il 2016-cı ildə
Ədəbiyyat üzrə Nobel mükafatını qazanan Bob
Dilandan çox ilhamlanmışam. On üç
yaşımda onun albomlarından birini aldığımı
xatırlayıram. Və hələ də onun "John Wesley
Harding" albomunu xatırlayıram. Düşünürəm
ki, sözləri belə fərqli şəkildə istifadə
edə biləcəyim və bir neçə sözlə
ayrı-ayrı dünyalar yarada biləcəyim fikri ilə ilk
dəfə o zaman həyəcanlandım. Təbii ki, musiqi,
oxumaq və sevdiyim hər şey üçün həyəcanlanırdım.
Ancaq sözlərlə bağlı həyəcan, məncə,
çox daha dərin idi, digər tərəfdən isə,
onlardan bu şəkildə, sərhədsiz bir halda istifadə
edə biləcəyim faktı dəli edirdi məni. On
üç yaşımda ilk Bob Dilan albomunu eşidəndə
dediklərimi bir-bir hiss etməyə başladım.
Sonra,
1970-ci illərin ədəbi bumu adlandıra biləcəyiniz
dövrün sonunda olan bütün bu müğənni-bəstəkarlarla
maraqlanmağa başladım. Leonard Cohen mənim
üçün çox vacib idi, Joni Mitchell də. Onların
bütün mahnılarını ifa etməyi özüm
öyrənmişəm. Mən bütün mahnıların
sözlərini əzbər bilirdim və onları məşq
edirdim. Yataq otağımda yüzlərlə mahnı
yazdım və dostlarımla birlikdə ifa etdim. Və müəyyən
mənada mənə elə gəlir ki, bu, yazıçı
olmaq yolunda mənim keçdiyim şagirdlik yolu idi. İyirmi
yaşlarımda mahnı yazmaqdan qısa hekayələr
yazmağa keçdim - bu keçid mənim üçün
böyük bir iş kimi görünmürdü. Sadəcə,
bu dəfə enerjimi notlara yox, sözlərə həsr edəcəkdim...
İyirmi
dörd yaşım olanda, illərlə müğənni-bəstəkar
kimi peşəkar bir yerə getmədikdən sonra, iyirmi
dörd və ya iyirmi beş yaşlarımda qısa hekayələr
yazmağa başlayan kimi jurnallar tərəfindən qəbul
edildim və çap olundum. Məni Londonda Faber kəşf
etdi, indi də onlarla işləyirəm. Əslində, onlar
çoxlu Nobel mükafatı laureatlarını nəşr
ediblər. Və ilk romanımı onlarla müqavilə əsasında
yazmışdım. Həyatda çox adam kimi mən də bir
qapını uzun müddət döyməli oldum, sonra
başqa bir qapı açıldı. O vaxtdan fikrim bədii ədəbiyyata
yönəldi, amma fikrimcə, mən hələ də
müğənni-bəstəkaram.
Mən hələ
də yazıram, amerikalı caz müğənnisi Stacey Kent
üçün sözlər yazıram. Onun, hətta oktyabr
ayında albomu çıxmışdı və mən onun
iki mahnısını yazmışam. Hələ də
mahnı müəllifi kimi işləyirəm və bu,
yaradıcılıq həyatımın çox vacib hissəsidir.
Romançı olmağın mənfi cəhətlərindən
biri odur ki... bir çox alim böyük komandalarda işləyir
və əgər teatrda və ya kinoda işləyirsənsə,
deməli, insanlardan ibarət komandalarla işləyirsən. Məncə,
romançılar üçün təhlükə təcrid
olunmuş şəkildə işləməyimizdir. Bu isə
ciddi problemdir.
A.S.: -
Hansı yazıçılar üçün onlara heyran
olduğunuzu deyə bilərsiniz?
K.İ.:
- Musiqi dünyasında məni yönləndirən, təsir
edən Bob Dilandan danışdıqsa, indi cəsarətli
olmaq lazımdı. Həqiqətən də, ədəbi təsirlərdən
danışırıqsa, qəribədir ki, insanlar mənim
yaradıcılığıma baxanda heç vaxt bunu
xatırlamırlar. Amma bilirəm ki, mənə ən
çox təsir edən yazıçı 19-cu əsrin
ingilis yazıçısı Şarlotta Brontedir, xüsusən
də, iki roman - "Jane Eyre" və "Villette".
Mən, təxminən,
beş il əvvəl "Jane Eyre" və
"Villette"ni yenidən oxudum, etiraf etməliyəm ki,
çox utandım. O kitablardan götürdüyüm bir xeyli
şeylər var idi.
Sevdiyim
yazıçılar arasında başqa yazıçılar
da var. Üslubumda nə qədər təsiri görünməsə
belə, ən sevdiyim yazıçım Dostoyevskidir. O,
çox, çox fərqli şəkildə yazır.
Marsel
Prust mənim üçün çox vacib idi. Daha çox
texniki olaraq, mən hekayənin süjet xəttini və ya
hadisələrin necə cərəyan etdiyinin xronologiya ilə
deyil, Prustun əsərində gördüyüm sərbəstliklə,
sadəcə olaraq sürüklənən xatirələri ilə
öyrənmişəm. Prustdan çox şey öyrəndim.
Bu cərgənin adlarını sayıramsa, Kafka da mənim
üçün çox önəmli
yazıçıdır. Kafka, Samuel Beckett və əslində
Harold Pinter də... Mən Kafkanı düşünmürəm,
amma digər ikisi Nobel mükafatı laureatıdır. Onlar mənə
realizmdən necə yayınmağın, ətrafımızda
gördüyümüz tanış reallığı təhrif
edəcək hər hansı bir hərəkətdən necə
çəkinməyim barədə təlimat və ilham verən
insanlardır. Ənənəvi realizmdən kənara
çıxanda sual yaranır: Nə edəcəksən? Yeni
qanunlarınız hansılardır? Əslində, bu, Bob Dilan
xəttidir, elə deyilmi? "Qanundankənar yaşamaq
üçün namuslu olmaq lazımdır". Amma məncə,
realizmdən uzaqlaşanda bu, çox doğrudur. Kafka, Bekket,
Pinter kimi böyük yazıçılar mənim
üçün nümunədir. Onlar mənə ənənəvi
realizmdən necə uzaqlaşdığımızı
göstərirlər.
A.S.: -
Həyat yoldaşınız işinizi necə dəstəklədi?
K.İ.:
- Bu illər ərzində mənim işimdə mühüm
redaktor və məsləhətçi olmuş bir çox
insanlar olub. İlk agentim Deborah Rocers (indi mərhum) və ilk
redaktorum Robert Makkrımın çox mühüm təsiri
olub yazdıqlarıma. Amma hər səviyyədə
yazmağıma çox böyük təsiri olan həyat
yoldaşım Lornadır. Düşünürəm ki, o, mənim
həyat yoldaşımdır və həyatımın bir
çox sahələrində mənə kömək edir,
yaradıcılığım da burda istisna deyil.
A.S.: -
Yazmaq istəyənlərə məsləhətiniz varmı?
K.İ.:
- Çoxları məndən soruşur ki,
"yazıçı olmaq istəyənlərə və ya
gənc yazarlara məsləhətiniz varmı?" Bu günlərdə
İsveçdə vəziyyətin necə olduğunu bilmirəm,
amma ingilisdilli ölkələrdə, deyəsən, hər
bir universitetdə yaradıcı yazı kursu var. Hər yerdə
xüsusi yaradıcı yazı proqramları var. Bu günlərdə
hamı yazıçı olmaq üçün çox həvəslidir.
Mən gənc olanda belə deyildi. Ədəbiyyatla heç
kim maraqlanmırdı. Yazmaq üçün faydalı məsləhət
vermək mənim üçün çox çətindir. Hər
kəs özünəməxsus şəkildə
yazmalıdır, amma gənclərə və ya bu cür
ambisiyaları olanlara demək istədiyim əsas bir şey
var. Xüsusən də, müasir dünyada özünüzə
bu sualı verməlisiniz: Həqiqətən, yazmaq istəyirsiniz,
yoxsa yazıçı olmaq istəyirsiniz?
Çünki
düşünürəm ki, çoxlarının
yazıçı olmaq ambisiyaları var. Yazıçı
statusu, status istəyirlər. Amma onlar başa düşə
bilərlər ki, əslində konkret olaraq yazmaq istəmirlər
və məncə, uğurlu yazıçı olmaq istəyirəm
- təkcə kommersiya baxımından deyil, dərc edilib-edilməməsindən
asılı olmayaraq, dəyərli bir şeyə nail olan
yazıçı olmaq istəyirəm. Yazı ilə
xüsusi münasibətiniz olmalıdır. Və məncə,
indiki problemin bir hissəsi insanların həqiqətən, istədiklərini
özləri kəşf etmələri çox çətindir.
Çünki yazıçı olmaq çox arzulanan bir vəzifəyə
çevrilib və bir çox insan yazıçı olmaq
arzusundadır, amma bəzən, bəlkə də bu, düzgün
deyil, çünki yazmağın sizin üçün
olmadığını bilirsiniz və bu, yaxşı deyil.
Kazuo İşiquro
Müsahibəni
apardı:
Adam
Smit
Tərcümə
etdi: Malik ATİLAY
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 11 oktyabr, №37.- S.31-32.