“Cahangiranə
bir dövlət çıxardıq bir əşirətdən”...
(Əvvəli ötən saylarımızda)
-
"Babalarımız oğuzlar-türkmənlər" silsiləsindən
Rəqabətdən
düşmənçiliyə
Nəhayət, zənnimizcə, bu yerdə indiyə qədər diqqətdən
qaçırılmış bir məqamı da xatırlatmağa ehtiyac var. Qara
Yülük Osmanın
hakimiyyəti dövründə
Ağqoyunluların köçəri
həyat qaydalarını
tədricən inkişaf
etdirərək qanun və ideologiya səviyyəsinə çatdırdığını
bildirən C.Vuds sözünün davamını
belə gətirir:
"Bu, II Məhmədin
hakimiyyəti altında
Osmanlı oğuzçuluğunun
inkişafına (seçdirmə
bizimdir - N.M.) bənzəyirdi".
Analogiyadan bu nəticəni çıxarmaq
olar ki, Sultan Məhməd fütuhat davası döyməklə yanaşı,
həm də Osmanlı oğuzçuluğunu
bir ülgü və siyasi strategiya səviyyəsinə
qaldırmışdır (C.Vudsun
digər bir qeydinə görə, Ağqoyunluların "köçəri
ideologiyası" XV əsrin
sonlarında artıq islamlaşmışdı).
Bütün bunlarla birlikdə, etiraf edək ki, mərkəzləşmiş
Osmanlı strukturlarının
inzibatçılığı sərtləşdikcə, sərbəstliyin
hər şeydən yüksək dəyərləndirildiyi
türkmən mühitində
əski bəyliklərin
yumşaq, mütəhərrik
idarəçilik sisteminə
nostalgiyanın artması
da tamamilə mümkün idi. A.Attarın yazdığı
kimi: "Yarımköçəri
türkmənlər Anadolu
bəyliklərinə xas
hərbi-siyasi ("boyəskəri")
aristokratiyanı yıxaraq,
yerində oturaq-qurumlaşmış
bir struktur quran Osmanlının imperiya anlayışını
bəyənmir, rədd
edirdilər. Bu durum onlar arasında
narazılıq və
narahatlıq yaradır,
türklərin tez-tez
Anadolu və Azərbaycan arasında yerlərini dəyişməsinə,
köç və get-gəllərə yol açırdı (müəllif
bu qənaətində
Şahin Mustafayevə
istinad edir - N.M.). Səlcuqilər dövründə,
monqol istilasından sonra Anadoluda yerləşmiş Şamlu,
Rumlu, Uctaclu, Təkəlü, Dülqədir,
Turğutlu, Varsaq kimi böyük türk boyları Osmanlı idarəçiliyini
qəbul etmirdilər.
Bu boyların osmanlılara məğlub
olmuş aristokratik qüvvələri Azərbaycana
yönələrək burada
Ağqoyunlular çevrəsində
toplanmışdılar" (A.Attar sonuncu fikrində İbn-Kamalın
"Təvarixi-Ali-Osman əsərinə
əsaslandığını bildirir - N.M.).
C.Vuds bu
mülahizəni bir qədər də dəqiqləşdirir: "1426-cı ildə Anadolunun qərbindəki bəyliklərin
tayfa başçıları
dəyişkən təşkilat
olan Ağqoyunlu bəyliyini yüksək səviyyədə mərkəzləşdirilmiş
dövlət xüsusiyyətlərinə
malik osmanlılara mümkün və arzuedilən alternativ kimi tanıyırlar. Həmin il Menteşe
bəyliyində hakim xanədanın mülkləri
II Murad tərəfindən
işğal edildikdən
sonra o, (yəni Menteşe bəyi - N.M.) Qara Osmanın yanına sığınmalı
olur". Proses Uzun Həsənin səltənəti dövründə
daha da sürətlənir.
O, türkmən bəyliklərinin
himayədarlığını öz üzərinə götürür, onlara əski torpaqlarını qaytaracağını vəd
edir (Abdullah Saydam). Bu vədlərdən
şirniklənən Germiyan,
İsfəndiyar, İnaloğlu
bəyləri, 1471-ci ildən
sonra həm də Qaramanlı Pirəhməd və Qasım bəylər onun sarayına toplanır və Uzun Həsəni osmanlılarla müharibəyə
təşviq edirlər.
Həsən bəy özü də gec-tez Fatehlə üz-üzə
gələcəyini bilir
və buna hazırlığını görürdü.
İki qoçun başı bir qazanda qaynaya bilməzdi. Türkmən törəsinə görə,
hökmranlığa və
siyasi hegemonluğa iddia edən istənilən qüvvə
(şahzadə, bəy,
qəbilə/tayfa, dövlət...) güc və üstünlüyünü
rəqiblərinə qəbul
etdirməli, onları
yolunun üstündən
götürməli idi.
Bunu bacarmayanda, ya rəqiblərinin ən güclüsünə
boyun əyməli, onun yolundan çəkilməli,
ya da düşmənçiliyi
sona qədər davam etdirməli idi.
C.Vuds Ağqoyunlu
konfederasiya tayfalarını
daxilolma tarixi və səbəbləri ilə əlaqədar 6 kateqoriyaya bölür və 3-cü qrupa Qərbi Anadolu bəyliklərinin hakimlərini
aid edərək yazır: "XV əsrdə
Osmanlı dövlətinin
əraziləri genişləndikcə
onlar öz məiyyətləri ilə
birlikdə Şərqə
doğru çəkilərək,
Ağqoyunlu ittifaqına
qoşulurlar". 1478-ci ildə
Qaramanlı, İsfəndiyarlı
və Dülqədirlilərin
artıq Ağqoyunlu konfederasiyasına tam inteqrə olunduqlarını
və hətta Bayramlı, Çaxırlı,
Dixarlı, Mosullu və Pornək tayfaları əmirlərinin
Sultan Xəlilə qarşı qiyamında iştirak etdiklərini görürük. Beləliklə,
əsrin sonlarına doğru artıq xalq arasında və ətraf ölkələrdə "türkmən"
dedikdə, Ağqoyunluların
anlaşılması adi
hal alır, keçmiş bəyliklərin
ikinci-üçüncü nəsildən olan varislərinin Osmanlıya qarşı "mübarizə"si
isə "türkmən-Osmanlı"
qarşıdurması kimi
mənalandırılmağa başlayır.
Osmanlının bir türk dövləti
olmasına şübhə
ilə yanaşanlar, adətən, öz mövqelərini əsaslandırmaq
üçün arqument
kimi daha çox əhalinin və ordunun etnik tərkibi, habelə devşirmə sistemi məsələsini
misal gətirirlər.
M.Kunt yazır: "Osmanlını bir türk dövləti hesab etmək mümkündürmü? Bu
sualın cavabı birmənalı deyil. Unutmaq olmaz ki,
həm əhali, həm də idarəçilər arasında
mənşəcə türk
olmayanlar çox idi". Biz bu mövzuya yuxarıda toxunmuşuq və həmin fikri qəbul edirik. Amma onu
da deməliyik ki, Osmanlıda əhalinin, hərbçilərin
və dövlət məmurlarının (o da
hamılıqla yox!) etnik mənsubiyyət məsələsini qabartmaqla
Qaraqoyunlu və Ağqoyunluların türk
(türkmən) dövləti
adlanmağa guya ondan daha çox
layiq olmalarını iddia etmək tamamilə qüsurlu, yanlış və hətta ziyanlı yanaşmadır. Ən azı ona görə
ki, bir deyil,
bir neçə tarixi reallığın təhrifi üzərində
qurulub.
Birincisi, hamıya
məlum bir həqiqətdir ki, Qaraqoyunlu dövlətinin Fars, Yəzd, İsfahan, Bağdad, Ərzincan, Diyarbəkir və Şərqi Qarahisar kimi əsas vilayətləri onun süqutundan sonra Ağqoyunluların hakimiyyətinə keçmişdi
(T.Nəcəfli və
b.). Bu ərazilərdə
təkcə türkmənlər
yaşamırdı. Kiçik
tayfaları nəzərə
almasaq, Ağqoyunlu əhalisinin tərkibində
farslar, ərəblər
kimi gələcəkdə
çoxsaylı millətlərin
əsasında duracaq etnik qrupların olduğu şəksizdir. Üstəlik, bunların,
demək olar, hamısı yerli və müsəlman etnoslar olaraq ölkənin ictimai həyatında mühüm
hüquq və imtiyaz sahibləri idilər.
İkincisi, paytaxt
məsələsi. İstanbul
alınana qədər
Osmanlının rəsmi
bir paytaxtı olmamışdı. Mərkəzi
Asiya siyasi ənənələrinə görə,
xaqan harda olurdusa, paytaxt da ora sayılırdı.
Osmanlı sultanları
səfərə çıxarkən
xəzinələrini, katiblərini,
dövlət sənədlərini,
hətta bəzən hərəmlərini də
özləri ilə aparırdılar, mərkəzə
aid olan hər şey padşahla birlikdə hərəkət edirdi. Doğrudur, bəzən hansısa şəhər
formal olaraq dövlətin mərkəzi
hesab edilmişdi, lakin bu da
daimi olmamışdı.
Osman bəy Yenişəhərdə iqamət
edirdi. Bursa alınanda Orxan bəy orada yaşamağa başladı.
Uc boyu Rumelinə
keçəndən sonra
sultanlar daha çox Ədirnəyə
üstünlük verirdilər,
amma Bursa da bəy şəhəri
olaraq qalırdı. Başqa şəhərlərə
sancaqbəyi göndərildiyi
halda, Bursa və Ədirnə "xudavəndigarın öz şəhərləri" sayılırdı.
İstanbul Anadolu və Rumelini birləşdirən təbii
mərkəz rolunu oynadığı üçün,
fəth edildikdən sonra II Sultan Məhmədin baş şəhərinə çevrildi.
Qaraqoyunluların paytaxtı Təbriz, Ağqoyunlularınkı isə
Diyarbəkr idi. Qaraqoyunluları tarixə gömdükdən sonra Uzun Həsən paytaxtını Təbrizə
köçürdü. Onunla
birlikdə çoxsaylı
türkmən kütləsi
də Şərqi Anadoludan Təbrizə və İran yaylasının
içərilərinə köç
etdi. Yeri gəlmişkən, tarixçilər
hazırda İran dediyimiz
dövlətin ötən
əsrə qədərki
tarixində türkmənlərin
müəyyənləşdirici rol oynamasını məhz həmin köçlə bağlayırlar.
Eyni zamanda unutmaq olmaz ki,
Qaraqoyunlu və Ağqoyunlularda şəhərləşmə
və oturaqlaşmanın
inkişafı, əşirət
konfederasiya sisteminin klassik İran-İslam dövlətçilik sistemi
ilə qovuşub-qaynaşması
da bu köçdən
sonra sürətlənmişdir.
Üçüncü, bürokratik aparat. A.Attar Osmanlı siyasi sistemində İran kimliyindən danışarkən
bunun etnik anlam daşımayıb, əfsanəvi İran hökmdarları
çevrəsində formalaşmış
klassik dövlətçilik
anlayışı ifadə
etdiyini bildirir. Onun fikrincə, "Sasani, Abbasi, Böyük Səlcuqi, Elxani, Ağqoyunlu (! - N.M.)
kimi siyasi və etnik cəhətdən
bir-birindən fərqlənən
dövlətləri özündə
birləşdirən İran kimliyi etnik mahiyyətini
tamamilə itirərək
kosmopolit bir dünyagörüşünə çevrilmişdir. Şər`i
mənada üləmanı,
siyasi mənada dövləti (daha doğrusu, hökmdarı
- N.M.) yeganə legitim
səlahiyyət sahibi
kimi qəbul edən bu kimlik
böyük ölçüdə
dövlətçidir və
rəsmi iqtidar kimliyini əks etdirir". Gördüyümüz
kimi, müəllif Ağqoyunluları da Osmanlı kimi ənənəvi İslam
dövlətlərindən biri hesab edir
və saray etiketi, protokol qaydaları və s. zahiri əlamətləri nəzərə alınarsa,
bu, doğrudan da, belədir. Amma Ağqoyunluların timsalında söhbət təkcə "etnik mahiyyətini büsbütün
itirmiş" mücərrəd
və rəmzi
İran kimliyi ilə qurtarmır, daha konkret və real məna kəsb edir. Bəlli olduğu kimi, Ağqoyunlularda hərbi bürokratiya türklərin, dini və idarəçilik bürokratiyası farsların
əlində idi. Uzun Həsənin vəzirlərinin əksəriyyətini
farslardan təyin etdiyi məlumdur. İran yaylası dövlətlərində
bu, bir ənənə
idi. Böyük Səlcuqilər vaxtında
da, Qaraqoyunlu Cahanşah və oğullarının dövründə
də idarəçilik
funksiyası şəhər
zadəganlarının nəzarətində
olmuşdu. Teymurilər
kimi, Təbriz sarayında da farsların mövqeyi get-gedə güclənmiş,
Uzun Həsən dönəmində zirvə
nöqtəsinə çatmışdı
ki, bu da
sonradan ölkənin hakim demoqrafik qüvvəsi olan türkmənlərlə bürokratik
elita arasında uçurum yaratmışdı.
S.Ərşahinin misal
gətirdiyi bir rəvayətə görə,
bir gün "tərakimə üləmasından"
30-40 nəfər Mövlana
Şeyx Gülşəninin
yanına gəlib özlərinin farsca, Qazı İsa Savəçinin isə türkcə bilmədiyindən
şikayət etmiş,
bunun dövlət işlərinə ziyan vurduğunu bildirmişdi. Şeyx Gülşəni Qazı İsaya katibini türk dilini bilən bir şəxslə əvəz etməsini məsləhət görmüş,
bununla da məsələ həllini
tapmışdı. Amma
S.Ərşahin sonralar
idarəçi sinfin nümayəndələri ilə
belə anlaşmazlıqların
tez-tez baş verdiyini və türkmənlərin dövlətdən
narazılığını artırdığını da
vurğulayır.
Dördüncü, ordu məsələsinə
gəlincə, razılaşmamaq
olmaz ki, qapıqulları (piyada yeniçərilər, sipahilər,
cəbəçilər, topçular)
say etibarilə Osmanlı ordusunun mütləq çoxluğunu
təşkil edib. Amma səfərlərə
çıxan ordunun ümumi sayı yüz minə çatır, hətta bəzən onu da keçirdi və cəmi 20-25 minlik qapıqulları, aydındır ki, bu nəhəng hərbi qüvvənin kiçik bir hissəsini tuturdu. Top və tüfənglə təchiz edilən qapıqulu əskərləri
bir çox səfərlərdə, söz
yox, həlledici rol oynayırdı, bununla belə Osmanlı ordusunun əsas hissəsinin sancaqlardan toplanan dirlikli əyalət əskərlərindən ibarət
olduğunu inkar etmək mümkün deyil. Deməli, Osmanlı ordusunda türkmənlərin xüsusi
çəkisi heç
də devşirmələrdən
az deyildi. Tədqiqatlarda Osmanoğullarının
XVII əsrin sonlarına
qədər səfərlər
zamanı əşirət
qüvvələrindən intensiv
şəkildə istifadə
etdiyi üzə çıxarılır. Yəni,
nizami ordu yaranandan çox-çox sonralar da türkmən
tayfa birliklərini müharibələrə səfərbər
etmək ənənəsi
(əlbəttə ki,
zəruri hallarda!) yaşayırdı. Ə.S.Bilgili
belə bir faktı misal gətirir ki, 1683-cü ildən sonra Hələb türkmənlərinə
mənsub eymirlərin
və bəzi digər əşirətlərin
bəy və kəndxudalarına yüz
nəfərlik dəstə
ilə hərbi düşərgəyə gəlmək
buyruğu göndərilib.
Beşinci. Söhbət
kimin (Osmanlının,
yoxsa Ağqoyunlunun)
"daha çox türk olması"ndan gedirsə, məsələnin
dil parametri üzrə araşdırılması
təbiidir. Çünki
etnik kimlik və şüur ana dili ilə
mütləq surətdə
bağlıdır. M.Kunt
"Osmanlını türk
dövləti hesab etmək mümkündürmü?"
sualını cavablandırarkən
sonda bu qənaətə gəlir
ki: "...Osmanlını
yenə də bir türk dövləti
hesab etmək mümkün idi, çünki ölkənin
dili türkcə idi". Bu cəhətdən
sadə xalqın türkmən ləhcəsi
ilə danışmasına
rəğmən, rəsmi
dilin farsca olduğu mənbələrdə
də təsbit edilən Ağqoyunlularla tərs mütənasiblik aşkardır və güman ki, bu da Ağqoyunlu
mərkəzinin İranda
yerləşməsi ilə
bağlıdır. Osmanlılarda
isə ədəbiyyat,
xüsusilə, şeir
yaradıcılığını və mədrəsə təhsilini nəzərə
almasaq, ərəbcədən
və farscadan rəsmi məqamlarda heç vaxt istifadə edilmədiyi məlumdur. Canlı danışıqda da türk dilinin mövqeyi kifayət qədər yüksək idi: hər etnik
qrupun öz dilində danışdığı
Osmanlı cəmiyyətində
ümumi ünsiyyət
vasitəsi kimi türkcədən istifadə
olunurdu. Hətta saray dili, ədəbi
və daha çox yazı dili sayılan süni "Osmanlı lisanı" belə de-fakto türkcənin kanonları əsasında
formalaşmış, daha
çox leksik və morfoloji səviyyədə (tərkiblər
və s.) fars-ərəb
qarışığından ibarət olmuşdur.
Beləliklə, aydın olur ki, Ağqoyunluların osmanlılara nisbətən
"daha çox türk olması" iddiaları qondarmadır və kifayət qədər şişirdilmişdir.
Türkmənlərlə osmanlılar
arasında problemin cövhərini heç də əhalinin, ordunun etnik tərkibində,
yaxud siyasi sistemin ayrı-ayrı komponentlərində axtarmağa
dəyməz. Bunlar olsa-olsa, dördüncü-beşinci
dərəcəli amillərdir.
Əsas problem türkmənlərin prinsip
etibarı ilə Osmanlı siyasi sistemini küll halında qəbul edə bilməməsində
axtarılmalıdır ki,
bu da nə
qədər Sultan Məhməd iqtidarının
radikal mərkəziyyətçiliyindən
irəli gəlmişsə,
bir o qədər də Uzun Həsən
və ətrafındakıların
siyasi maraqlarına xidmət etmişdir...
...Uzun Həsən
get-gedə aktuallaşan
"Osmanlı-Ağqoyunlu dilemması"nı
öz xeyrinə həll etməyə can atır, qarşıda onu gözləyən ölüm-dirim
savaşında qalib gəlmək üçün
ətrafında toplanan
canlı qüvvəni
daha da genişləndirməyə
çalışır, eyni
zamanda rəqibinin odlu silahları qarşısında duruş
gətirməyin çətin
olacağını anlayırdı.
O, sanki türkmənlərə
verdiyi vədlərin,
boynuna götürdüyü
xilaskarlıq missiyasının
girovuna çevrilmişdi.
Ordularının sayca
təqribən bərabər
olduğunu yaxşı
bilən Uzun Həsən başa düşürdü ki, sıradan bir dövlətin yox, dünyaya meydan oxuyan qüdrətli bir imperiyanın nizami birlikləri ilə döyüşə
girməlidir və təkcə türkmən
hərbi qüvvələrinin
fədakarlığına bel
bağlamaqla bu döyüşdən qalib
çıxmaq mümkün
deyil. Odur ki, praqmatik bir
siyasətçi kimi məqsədinə çatmaq,
Ağqoyunlu tayfalarını
qorumaq, eləcə də ona pənah
gətirmiş bəy
varisləri qarşısında
götürdüyü öhdəliklərə
əməl etmək üçün yollar axtarır və şəriət hökmlərinin
ziddinə olaraq böyüklü-kiçikli müxtəlif
xristian ittifaqlarına
girməkdən belə
çəkinmir, bu zaman öz qüdrətini
xristian müttəfiqlərinə
nümayiş etdirmək
üçün bəzi
cavan bəyləri də arxasınca aparır (bəlkə də onlar onu
bu yola sürükləyirlər).
1458-ci ildə Uzun Həsən Trabzon imperatoru David Komnenin qurduğu anti-Osmanlı koalisiyasına qoşulur. Bu koalisiyada kimlər yox idi? Samtsxe, Kartli-İmeretiya,
Minqreliya, Abxaziya, Çərkəz, Osetin, Qaraman, eləcə də mövcudluğuna rəsmən xitam verilmiş Ramazan və İsfəndiyar bəyliklərinin hakimləri,
yəni, regionda, demək olar, az-çox real gücə malik bütün qüvvələr
Osmanlı əleyhinə
birləşmək öhdəliyi
götürürlər. Amma
bu koalisiya kağız üzərində
qalır. Uzun Həsən sonradan da öz ordusunu
ağır silahlarla təchiz etmək məqsədi ilə Venedik və digər xaçlı birlikləri ilə ittifaqlarda yer alır. 1470-ci ildə Əyriboz adasını itirdikdən sonra Venedik onunla yeni bir müqavilə
bağlayır. Amma bildiyimiz kimi, üç il sonra Osmanlı-Ağqoyunlu
müharibəsində Uzun
Həsənin qoşunlarına
gəmilərlə odlu
silahlar çatdırmağa
çalışsa da,
bunu bacarmır. Beləliklə, səyləri
nəticəsiz qalan Uzun Həsən həlledici Otluqbeli savaşına artilleriya dəstəyi almadan girməli olur və ağır məğlubiyyətə uğrayır.
A.Əttar İbn-Kamalın
qeydlərinə istinadla
bu fikrə gəlir ki, "1473-cü
ildə gerçəkləşən
Otluqbeli savaşı bir anlamda Anadoluda
Osmanlı ağalığını
qəbul etməyən
türk boy-aristokratlarının
qızışdırmalarının nəticəsi idi". Haqlı qənaətdir, amma necə olsa da, bu,
tarixdən usta siyasətçi kimi tanıdığımız Uzun
Həsən üçün
bağışlanmaz xəta
idi. Çünki məhz Osmanlı savaşından sonra Ağqoyunlu dövlətinin
yüksəliş dövrü
başa çatmış
və o, tədricən
tənəzzül dövrünə
qədəm qoymuşdu.
500 ildən çoxdur
ki, tarix kitablarında Fateh Sultan Məhməd bu müharibənin qalibi kimi göstərilir.
Həqiqətdə isə,
Ağqoyunlu-Osmanlı savaşında
qalib yoxdur, olmayıb, ola da bilməzdi; bu, o savaşlardandır ki, qalibi olmur,
hər iki tərəf yalnız uduza bilir! Ağqoyunlunun
məğlubiyyəti həm
taktiki, həm strateji reallıqlarla təsbit olunur. Bəs Osmanlının məğlubiyyəti nədədir?
Zənnimizcə, məsələyə
Osmanlının, eləcə
də türk dünyasının strateji
maraqları kontekstindən
baxsaq, bütün döyüşlərdən zəfərlə
çıxan Fatehin bu savaşda heç bir siyasi dividend qazanmadığını, əksinə,
böyük ziyana düşdüyünü etiraf
etməyə bilmərik.
Uzun Həsən bəzi torpaqlarını,
Fateh isə bütün şərq türkmənlərinin dəstəyini
itirdi Başkənddə.
Tək elə Otluqbeli döyüşündən
sonra 4 min türkmənin edam edildiyi, 2500-ünün əsir
götürüldüyü deyilir. Bunların böyük qismi Osmanlıya əvvəldən
müxalif olan Qərbi Anadolu bəyliklərinin siyasi varisləri yox, Ağqoyunlu tayfalarına mənsub sıravi döyüşçülər idi. Hələ başqa vuruşmalarda (hər iki tərəfdən)
nə qədər türkmən həlak olmuşdu, bilinmir. Araya qan düşmüşdü.
Şərqi Anadolu türkmənləri ilə
Osmanlı artıq qan düşmənləri
olmuşdular və bu düşmənçilik
hələ çox davam edəcəkdi. Hansı qələbədən
danışmaq olardı?..
Bundan sonra
Osmanlı-türkmən qarşıdurması
kimlərinsə siyasi
mənafelərini əks
etdirməyəcək, ideoloji
ehkamlardan, adət və vərdişlərdən,
tabu və yasaqlardan asılı olmayaraq obyektiv və real tarixi
zəmin tapacaq, aprior - özü-özünün
səbəbi olan, özü-özünü şərtləndirən,
öz-özlüyündə aydın və haqlı olan davranış motivinə çevriləcəkdi. Türkmənlər
Osmanlıdan güc yolu ilə qisas
almağın mümkünsüzlüyünə
inansalar belə, heç bir halda ona boyun
əyməyəcək, düşmənçiliyi
unutmayacaqdılar. Mənəvi
körpülər uçurulacaq,
şərqdəki türkmənlər
qərbdəkiləri özlərindən
bilməyəcək, onlara
etimad etməyəcək,
onlarla bağları kəsəcəkdilər. Bundan
sonra Osmanlı ilə hər hansı doğmalıqdan,
ümmət birliyindən
başqa, hər hansı eynilikdən, yaxınlıqdan söhbət
belə gedə bilməz. Onunla təmasdan da çəkinəcəklər. Qapılar, sərhədlər
bağlanacaq, gediş-gəliş
kəsiləcək. Qan
qohumluğu inkar edilməsə belə, uzaq keçmişdə qalacaq, əlaqələr qırılacaq, xatirələr
unudulacaq. Qardaş qardaşı tanımaqdan
boyun qaçıracaq.
Yoluxuculuq qazanacaq bu qarşıdurma tezliklə Osmanlının
öz daxilinə də sirayət eləyəcək, normal sosial narazılıqlara siyasi-ideoloji rəng qatacaq. Yaranmış vəziyyətə etinasız
qala bilməyənlər,
gah o, gah bu tərəfə qahmar çıxanlar tapılacaq, ehtiraslar səngimək bilməyəcək...
Bu, Anadolu
türkmənlərinin tarixində
misli görünməmiş
ayrılma, qırılma
nöqtəsidir; bir dönəm qapanıb başqa bir dönəm açılır.
Bir superetnosun iki böyük qolu arasında çoxdan yaranmış çatlar böyüyüb
dərin bir yarğana, hətta uçuruma dönür.
Tarixçilər Ağqoyunlu-Osmanlı toqquşmasından
"obyektiv tarixi zəmin" çərçivəsində
bəhs etməyi xoşlayırlar. T.Nəcəfli
yazır: "Osmanlı-Ağqoyunlu
toqquşmasının obyektiv
tarixi zəmini vardı. O, Anadolunun türk mühitinin daxilində gedən dərin sosial və etnodini differensiasiya prosesləri ilə bağlı idi". Bizə görə, bu, nə qədər maraqlı olsa da, hadisələri qabaqlamaq cəhdindən doğan bir mülahizədir. Mübahisə
etmək istəməzdik,
olsun ki, müəllif Osmanlı-Ağqoyunlu
münasibətlərində mövcud çatları nəzərdə tutur. Amma etnik differensiasiya
uzunmüddətli qarşılıqlı
qapanma, təcrid və özünütəcrid
tələb edən çoxölçülü bir
prosesdir və müharibəyə, konkret
olaraq, Otluqbeli döyüşünə qədər
bu prosesin yalnız sosial-siyasi aspektini (o da xeyli səthi bir səviyyədə) müşahidə etmək
mümkündür. Prosesin
sosial psixoloji, etnomədəni, habelə
etnodini aspektlərdə
dərinləşməsi üçün
tarixi şərait isə hələ bundan sonra yetişəcəkdi.
Əlaqələrin bütün
səviyyələrdə qırılması
və kütləvi qarşılıqlı qərəz
atmosferi Anadolu türkmənləri arasında
yadlaşmanı get-gedə
özgələşmə həddinə çatdıracaq
ki, differensiasiya proseslərinə də məhz bu təmayüllər
təkan verəcək.
Amma necə deyərlər, bu barədə sonra...
(Davamı olacaq)
Nizaməddin MUSTAFA
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 31 oktyabr, ¹40.- S.20-21.