İftixarın qeyri-səlis teatr sistemi

 

SƏHNƏ SƏNƏTİ VƏ ELMİ ZƏKANIN PARALELLƏRİ

 

İFTİXAR PİRİYEV – 65

                                                                                                              

Əvvəli ötən sayımızda

 

İftixarın rejissor quruluşu verdiyiSiluettamaşası avanqard aktyor oyununa qeyri-səlis məntiqin tətbiqi ilə səciyyələnir. Bu tamaşada rejissor düşüncəsininali ideya”sını tamaşaçıya çatdırmaq üçün klassik binar məntiqin tətbiqi İftixara  yetərli olmur. O, cıxış yolunu simvolik ifadə vasitələri improvizasiya sərbəstliyini təmin etmək üçün Lütfi ZadəninQeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsini teatra adaptasiya edib onun tətbiqində görür. Səhnə sənətindəİftixarın qeyri-səlis məntiq teatr sistemibir kəşf kimi  çoxlaylı bədii materialla çalışmağa geniş imkanlar spektri yaradır. Bu sistem tamaşanın ali ideyasının təcəssümü, habelə mükəmməl aktyor oyunu üçün həyatın çoxmənalı aspektlərinin kodlaşmasında innovativ rejissor metodologiyası kimi dəyərləndirilə bilər. Pyesin qeyri-səlis məntiqə dayaqlanan rejissor quruluşu tamaşaçıları düşünməyə müxtəlif interpretasiyalar verməyə təşviq edir.

Teatrşünas-tənqidçi, avanqard teatr tədqiqatçısı Nərminə AğayevanınSiluettamaşasında rejissorun tətbiq etdiyi bədii prinsiplərinin riyazi dəqiqliklə verdiyi şərhi gözdən yayınmır: “Səhnə ilə tamaşaçı salonu arasında yaranan teatral kommunikasiya improvizasiya elementli psixoenergetik hadisələr çoxxətli, çoxşaxəli variasiyalarda qeyri-səlis çərçivədə təqdim olunur. ... tamaşanın kompozisiya-struktur həlli, metateatr kodu qeyri-adekvatdır; buradakı janr müxtəlifliyi, çoxşaxəli oyun prinsipi, müxtəlif teatr elementlərinin bir tamaşada birləşməsi mətndən irəli gələn hərəkətlərin mizanlaşdırılması zamanı səhnə əsərini müxtəlif mimikalar, jestlər, göz təması, bədən dili elementləri vasitəsi ilə zənginləşdirərək, nəticədə mətnin məntiqi ilə birləşmə çevrəsində qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr sənətində yaranan sinergetik harmoniyasını təcəssüm etdirir”. Bu ilk baxışdan mürəkkəb görünən kəlmələrdəİftixarın teatr sistemi”nin düsturu  əksini tapır. Budur  günün nəbzini tutan hazır formula! “Siluettamaşası milli teatr tariximizdə rejissor İftixarın adı ilə bağlı yeni istiqamətin, yeni paradiqmanın təşəkkülünün bəyanatıdır.

Peşəkar teatrşünas təhlilindən dərhal sonra kulturoloq eynəyimi taxıb, tamaşada aşkarladığım kulturoloji məqamların teatral eskizlərini çəkməyə ilhamlandım. Məlumdur ki, bəşəriyyətin bədii-kulturoloji refleksiyası incəsənət ədəbiyyat vasitəsilə daima bir-birinə ifrat dərəcədə əks olan  qütbləri: şəhvət etinasızlığı, azadlıq təslimiyyəti, həyat eşqi ölgunlüyü ifadə vasitələrinin axtarışındadı. Elə məhz bu da  insan varlığının əbədi dramını ifadə edir. Rejissor İftixarSiluetvasitəsilə cəmiyyətə ötürmək istədiyi fikirləri  tamaşaçıya həyatın fəlsəfəsini açan Şərq müdrikliyindən tutmuş, XXI əsrin müxtəlif fəlsəfi-kulturoloji paradiqmalarını simvolik metaforalar vasitəsilə çatdırmağa cəhd edir. Tamaşada rejissor ideyası  riyazi hesablama, həndəsi fiqurlar, musiqi rəng simvolikası vasitəsilə kodlaşdırılmış mesaj formasında cəmiyyətə ünvanlandırılır: insan müqəddəratının yalnız uca Tanrının əlində olduğu – “0” –  İlahi mütləqiyyət (absolyut, tamaşanın sonunda Allaha təşəkkür səhnəsi), İnsan ruhunun tənhalığı – “1”  (“həyatın mənasıproblemi, ekzistensial fəlsəfə, Qadın obrazı), Şərqin müdrikliyindən qaynaqlanan dünyanın binar ölçüsü – “2” – (İn-Yan fəlsəfəsi, real irreal dünya, Qadın Kişi obrazı), səhnədə təsvir olunan üçbucaqmaddi mənəvi dünyanın üçölçülülüyünün rəmzi  – “3”  – (üçölçülülük maddi dünyanın  məhdud qavrama çərçivəsidir ki, insana dar gəldikdə təfəkkürün daha yüksək ölçülərinə zəka aydınlığına can atır;  Freydin psixoanalizi) beləcə sonsuza qədər... Sanki rejissor müasirtrendlər”in ardınca qaçan insanların düşdükləri çətin, dolaşıq durumlarını sadə anlayışlar vasitəsilə  izah edir: “Ey İnsan, istər Qadın ol, istər  Kişiinsanlığa qayıt, bəşəriyyətin müqəddəs ali mənəvi dəyərlər kodeksinə sığın!”

Tamaşanı izləyərkən izlədikdən sonra belə, sonsuza qədər həyat fəlsəfəsinin məna məna çalarlarını aşkarlayıb hər kəs öz həyat fəlsəfəsinin, öz baxış bucağının bilik potensialına söykənib bu səhnə əsərinin interpretasiyanı  davam etdirə bilər. Soyuq binar məntiqindən çıxış edənSiluet”in tamaşaçısı əvvəl zavallı Qadının mənəvi iztirablarını cəmiyyətin qoyduğu tabular nisbətində dəyərləndirib onu sərt qınayır, bir az keçmiş, sərt qənaətlər burulğanı  yatan kimi  Siluetə mərhəmət göstərir, hətta ziddiyyətli düşüncələrin emosional təsiri altında  Şəhvətə haqq qazandırır ...  elə həmin anda da öz azad fikirlərindən qorxub daxili ziddiyyətə qapılaraq  təfəkkürünün səlisliyinə şübhələnir, dərk edirdünya qeyri-səlisdir. Budur  ustad  İftixarın rejissor sənətkarlığı. Rejissor tamaşaçının dünyagörüşünün çevrilişinə təfəkkürünün təkamülünə nail olur. Tamaşanı seyr edən izləyici əvvəl binar məntiqinə sığınan tənqidçiyə, daha sonra səhnənin sehrinə düşüb həyatın qeyri-səlisliyini dərk edən taleyinin mühəndisinə (Sadhquru təlimi) çevrilir.

İftixarın tamaşalarında musiqi tərtibatı sadəcə fon  ya müşayiət  elementi deyil. Rejissor İftixar tamaşada  musiqini fəal dramaturji faktor kimi təqdim edir. İftixarın daxili aləminin dinamikasını əks etdirən (onu da qeyd edək ki, İftixar şeirlərinin sözlərini yazmamışdan öncə əsərin avazını, melodiyasını artıq yaratmış olur) musiqi nömrələri tamaşanın fəal dramaturji faktoruna çevrilir. “Siluet”in sonunda ifa olunanAğlamamahnısı (söz musiqisi İftixar Piriyevindir) qəhrəmanların  sözlə deyə bilmədiyi hiss həyəcanlarını, onların daxili aləmini açır. Hətta deyərdim, ayrıca olaraq səhnədə baş verənləri təkrar tamaşaçıya nəql edir,  süjetin  dolğun qavranılmasını şərtləndirir.

Rejissor  aktyorlara  qara-qırmızı libas geyindirərək tamaşaçıya cəmiyyətin  növbəti  fəlsəfi-kulturoloji dilemması barədə ekzistensial mündəricatlı mesaj ötürür. StendalınQara-qırmızıəsərindəqırmızı” – ehtiras, inqilab, azadlıq, barışmazlıq, “qararəng isə insanın taleyi, müqəddəratı ilə barışmasını,  asketizmi (bədən psixikaya həzzi zövq verən ehtiyaclardan könüllü imtina) ifadə edir. İftixar bu iki rəngi Qadın Kişi münasibətlərindəki sevgi, şəhvət ölgunlük arasında faciəvi təzad ziddiyyətləri  nümayiş etdirmək üçün məharətlə istifadə edir.

İftixar Çin fəlsəfi ənənəsinə məxsus İn (kölgəli tərəf) – Yan (günəşli tərəf) bütövlüyü formalaşdıran ikilik anlayışını qeyri-səlis məntiq gücünə yeni interpretasiyada verir. Tamaşada  İn-Yan dilemması Şərq təfəkkürünə məxsus  dual fərqli başlanğıcların  harmoniyası kimi deyil, Qərbin insanlara sirayət etdirdiyi texnogen düşüncənin fəsadı: faciəvi ayrılma, uyğunsuzluqların dramı kimi  təqdim edir. Burada Qadınənənəyə söykənərək modernləşən Şərqi, evli Kişi isə fərdiyyətçi ruhlu mənəvi simasını itirən texnogen Qərbi təcəssüm etdirir.

Freydin psixoanalizində  azadlıq məhdudiyyət (tabu) dilemması Eros – yaşamaq eşqi, şəhvət (qırmızı rəng, Şəhvət obrazı) ölüm, ölgunlük, darmadağınlıqTanatos (qara rəng, Siluet)  iki fundamental instinkt üzərində qurulur. Bu qarşıdurma insan  cəmiyyətdəki yaradıcı dağıdıcı qüvvələr arasındakı ziddiyyəti ortaya qoyur. Bəs onda bu səlis məntiqlə asanlıqla dərk olunan dual dünyada Qadının yeri missiyası nədir? Qadınelə qeyri-səlisliyilə duallığın qarşıdurmasından əmələ  gələn xaosa nizam gətirən qüvvədir. Qadın – “Fövqəl-Mən”dir. Freydə görə, insanMən”, “O” Fövqəl-Mənüçlüyünün qarşılıqlı əlaqəsindən törənən şəxsiyyətdir. Paralellər aparaq. TamaşadaMənşəxsiyyətdə fərdiliyini hiss etdirən emosional hiss həyəcanlar qalağıdır (Siluet personajıemosional duruma qapanıb özünə qəsd etmək qərarına gəlir); “O” – kortəbii, heyvani instinktlər, şəhvət meyli istəkləridir (Şəhvət personajıqadını ictimai qınağa səbəb ola biləcək addımı atmağa sövq edir) Fövqəl-Mən” – şəxsi əxlaq senzoru, insan psixikasında ideal düzgün olanıehkamlaşdıran büt (Qadın personajıevli kişi ilə münasibətdə olmayacağına söz verə biləcək qədər iradəyə malik olan ideal insanın təcəssümü).

Tamaşaya cızdığım kulturoloji eskizlər belə qənaətə gətirir ki, Qadın, Siluet Şəhvət üçlüyü arasındakı konfliktinin əslində cəmiyyətin ümumi disbalansından xəbər verir. Səhnədə qəhrəmanın daxili konfliktinin təcəssümü olan gərgin, psixoemosional oyun əslində rejissorun alarmist mövqeyidir, insanlara çağırışdır: Ayıq olun! Oyaq olun! Qərbin mədəni dominantlığı ənənəvi cəmiyyətlərə bir təhlükədir. Mənəvi dəyərlərin transformasiyası dövründə Qərb həyat tərzinə təhrik modelləri (şəhvətə tamah) Şərq mentallığına, mədəni identikliyə, sosial-mədəni həyata, xüsusilə kişi-qadın, ailə münasibətlərinə təhlükə doğura bilər.

Tamaşanın alarmist – tamaşaçını gərgin həyəcanlı vəziyyətdə saxlayan süjet xətti nikbin  insan iradəsinə  sonsuz inam ilə bitir. Rejissor əbəs yerə baş qəhrəmanı Qadının Allaha təşəkkürü ilə bitirmir. Allaha təşəkkür insanın ali humanist mənəvi dəyərlərə sadiqliyin təcəssümüdür. Allaha təşəkkürinsanın şükranlığı, Yaradanın lütfünə bağlılığını, iman sədaqəti, ümid təsəllinin ifadəsidir. Allaha təşəkkürİnsanın mənəvi ucalığıdır.

2012-ci ildəMüstəqillik dövrü teatrımızın inkişafında Elçin dramaturgiyasının mövqeyiadlı dissertasiya işini müdafiə edərək, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsini alan İftixar Piriyev tədqiq etdiyi mövzunun miqyasını genişləndirmək niyyətindən bir an belə daşınmadı. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Memarlıq İncəsənət İnstitutununTeatr, kino televiziyaşöbəsində elmi araşdırmalarını davam etdirən İftixarQeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr sənətində sinergetik adaptasiyası” (Elçin teatrı əhatəsində) mövzusunda sənətşünaslıq elmləri doktoru  elmi dərəcəsi almaq üçün dissertasiya üzərində çalışmaq qərarına gəldi. Məqsədsəhnə məkanında realizə etdiyiQeyri-səlis teatrısistemini elmi müstəvidə əsaslandırmaqdır.

Artıq bir neçə ildir ki, İftixarın tədqiqat apardığı mövzu üzrə  alınan mühüm qənaətlər  nüfuzlu respublika xarici jurnallarda  dərc olunur. Ölkə beynəlxalq elmi-praktiki konfranslarda fəal iştirak edən İ.Piriyev yaratdığıqeyri-səlis teatr sistemi”nin əhəmiyyətini, ümumiyyətlə teatr sənətinəqeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsinin tətbiqinin nəzəri praktiki əhəmiyyətini elmi dəlillərlə əsaslandırmağa müvəffəq olur. O, qeyri-səlis məntiqin köklərini  Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatında, daha sonra  Elçinin absurd teatrı nümunəsində dramaturgiyada axtarıb araşdırır.

İftixar XXI əsrin bədii paradiqmasının sürətli dəyişiklikərə məruz qaldığı şəraitdə teatr sənətinin ənənəvi kateqoriyalarının yenidən dərk olunmasına zəruri ehtiyacın olduğunu  xüsusi vurğulayır. O, Lütfi ZadəninQeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsi kontekstindən müasir teatrın öyrənilməsinin vacibliyini bədii nəqlin məntiqəsığmaz strukturlarını interpretasiya edə biləcək yeni elmi metodologiyanın yaradılması üçün zamanın yetişməsilə izah edir. İ.Piriyevin tədqiqat metodologiyası  multidissiplinar yanaşmaya əsaslanaraq, teatrşünas təhlilləriniqeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsi ilə üzvi şəkildə birləşdirməyə nail olur.

İftixar Piriyev, demək olar ki, bütün elmi araşdırmalarında Lütfi Zadənin Fuzzy logic   – “qeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsinin humanitar sahə, xüsusilə teatr sənəti üçün dərəcədə mühüm olduğunu sübut etməyə çalışır. Lütfi Zadənin  Qeyri-səlis məntiqtolerantlıq məntiqidir; ...bütün elm sahələrini dəyişdirmək funksiyasını yerinə yetirirfikri İ.Piriyevin elmi araşdırmalarında qırmızı xətlə cızılan ideya kimi təqdim olunur. Razılaşmaq olar ki, “qeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsinə qədər bütün elm sahələri, elmi yanaşmalar binar məntiq çərçivəsində öz faydalılıq əmsalını saxlaya bilirdilər. İftixarqeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsini  bütün elmi ədəbi nəzəriyyələr içində ən müasir, nəzəriyyələrin sinergetik bağlılığını tənzimləyən, bünövrəsi keçmişə gedib çıxan unikal bir yenilik kimi təqdim edir.

İftixar klassik novator rejissorları bir-birindən fərqləndirən cəhətləri müəyyən edərkən  vurğulayır ki, klassik üslubda çalışan rejissorlar Aristotelin binar məntiq məcrasını aşa bilmədiklərinə görə onların yaradıcılığı konkret dar çərçivə ilə məhdudlaşır. Lakin “qeyri-səlis məntiq”in ardıcılları olan novator rejissorların   yaradıcılığı sərhəd tanımır. Məhz qeyri-səlis məntiq müasir  teatrın dramaturgiyanın bədii estetik prinsiplərinin funksionallığını təmin edir. Elçinin absurd dramaturgiyası nümunəsində bu tezisiElçin teatrı: absurd dram “qeyri-səlis məntiqnəzəriyyəsi kontekstində” (2022, Bakı: Apostrof-A. – 168 s.) adlı monoqrafiyasında İftixar geniş şəkildə şərh edir.

Görkəmli incəsənət xadimi İftixar Piriyevin 65 illik yubileyi ərəfəsində –2025-ci ildə işıq üzü görən növbətiQeyri-səlis məntiq teatr” (2025, Bakı: Apostrof-A. – 240 s.) adlı monoqrafiyası İftixarın çoxşaxəli elmi-yaradıcı ədəbi-bədii fəaliyyətinin əsas mərhələləri üzrə  yol xəritəsidir. Bu xəritə bizi bütün dünyanı dolaşdırıb, sonda Vətənimizə, doğma teatr məkanımızda təşəkkül tapan, bütün bəşəriyyət üçün işlək ola biləcək universal “İftixarın qeyri-səlis məntiq teatrı sistemi”nə gətirib çıxartdı.

 

YEKÜN SÖZ ƏVƏZİ VƏ YA EPİLOQ

 

XXI əsrin teatr rejissoru incəsənət xadimidir, yoxsa, elmi axtarışda olan tədqiqatçı? Postmodern teatr yeni tip aktyor rejissor nəslini yetişdirir. XXI əsrin yaradıcı intellektualı sadəcə incəsənət xadimi deyil, o həmçinin daima axtarışda olan tədqiqatçı olmalıdır. XX əsrin ikinci yarısından bəri teatr ənənəvi mənada incəsənət sahəsi olmaqla yanaşı, həm tədqiqat ocağına çevrilib. Bu gün isə teatr ağlasığmaz eksperimentləri, ideyaları sınaqdan keçirən bir elmi-yaradıcılıq laboratoriyadır. Praktik fəaliyyətdə olan aktyor rejissorların axtarış imkanları fundamental nəzəri araşdırmalar aparan teatrşünaslardan daha genişdir.

İftixarın, ilk növbədə, aktyor, daha sonra rejissor olması onun elmə bir eksperimentator nəzəriyyəçi kimi gəlişini şərtləndirir. “İftixarın qeyri-səlis məntiq teatrı sistemiənənəvi ustad-şagird varislik yolu ilə ötürülmür, məhz rejissorun praktiki fəaliyyətinin qənaətlərindən ibarət nəzəri sistem kimi elmi əsərlərində əksini tapır.

 

EPİLOQDAN SONRA

 

Görkəmli teatr xadimi  İftixar Piriyevin 65 illik yubileyi elmi-yaradıcılıq fəaliyyətinin yeni mərhələsinin başlanğıcına işarət edir. Onun təcrübəsi, sənətkarlığı, teatral ideyaları milli səhnə sənətinə yeni üfüqlər açır. Səhnə ustadı İftixarın teatr təşkilatçılığı təcrübəsi, rejissor, aktyor, şair-dramaturq elmi-tədqiqatçı kimi fəaliyyəti Azərbaycanın intellektual-mədəni irsidir.

Yubilyarı təbrik edirik!

Tükənməz sənət eşqi elmi axtarışlarda yeni nailiyyətlər arzu edirik!

 

Yeganə Əliyeva

AMEA-nın aparıcı elmi işçisi,

kulturologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2025.- 19 sentyabr, ¹34.- S.23.