Xalq yazıçısı
Kamal Abdullanın yaradıcılığında
postmodernist poetika modelləri
Postmodernizmin əsasını mətn
və hiperreal dünya təşkil edir. O, əvvəlki mətnlərə, miflərə,
arxetiplərə söykənir,
oxucudan ensiklopedik bilik tələb edir. Müxtəlif ölkələrdə postmodern vurğular fərqlidir:
Amerika postmodern ədəbiyyatında ironiya və parodiya, ingilis postmodernizmində tarixi alt
mətn ön plana çıxır. Azərbaycanda
isə məhz Kamal
Abdulla ilə postmodernizmin
intellektual mərhələsi
başlayır. Kamal Abdulla, öz əsərlərində
dilin və mədəniyyətin sərhədlərini
aşaraq, oxucunu yeni düşüncə yollarına
dəvət edir. Postmodernizmin bu intellektual mərhələsi,
oxucuya yalnız əyləncə təqdim
etmir, eyni zamanda onu dərin
düşüncələrə və müzakirələrə
yönləndirir. Kamal Abdullanın
yaradıcılığı postmodernizmin Azərbaycan ədəbiyyatında necə
formalaşdığını və bu prosesin
mədəniyyətimizə necə təsir etdiyini əyani şəkildə göstərir.
"Kamal Abdulla Azərbaycanın milli
Umberto Ekosudur", deyə
bilərik. Hər iki müəllif məhz alim-tədqiqatçı
kimliklərindən nasirliyə
keçid edərək
postmodernin intellektual qatını yaratmağa
nail olublar. "Qızılgülün
adı" və
"Yarımçıq əlyazma"
romanlarının hər
ikisində əlyazma və onun taleyi
mərkəzi mövzu
kimi çıxış
edir. U.Eko
əsərində Aristotelin
məşhur əsərinin
gülüş haqqında
hissəsinin ehtimal olunan varlığını
təsvir edir, amma əsərin finalında o əlyazma məhv olur. Kamal Abdulla qələmində isə
əlyazma naməlum şəkildə mövcudluğunu
davam etdirir, əsər oxucuya müxtəlif sonluq imkanları yaradır. Hər iki yazıçı
da dilin, mətnin, mənanın çoxqatlılığı
ilə maraqlanır, tarixi və mifoloji elementləri müasir reallıqla sintez edərək oxucunu düşünməyə,
onu da mətnin yaradılmasında iştirak
etməyə dəvət
edir. U.Ekonun
əsərlərindəki semiotik
oyunlar, simvolizm və gizli mənalar
Kamal Abdullanın yaradıcılığında
da öz əksini tapır. Lakin Kamal Abdulla, U.Ekonun əsərindəki
əlyazmasının məhv
olması ilə yaradılan qapalı sonluqdan fərqli olaraq, oxucuya açıq qapı buraxır. Bu onun
postmodernist yanaşmasının daha bir göstəricisidir:
mətnin tamamilə bitmiş bir obyekt olmaqdan çıxıb oxucunun təxəyyülündə yenidən
doğulması. Beləliklə,
Kamal Abdulla, Umberto Ekonun qoyduğu
intellektual təməl
üzərində, özünəməxsus
Azərbaycan ruhu ilə yeni bir postmodern ədəbi məkan yaradır.
Kamal
Abdullanın "Yarımçıq əlyazma",
"Sehrbazlar dərəsi",
"Sirlərin sərgüzəşti",
"Laokoon, Laokoon"
romanları milli postmodern poetikanın
əsas nümunələrindəndir.
Kamal Abdullanın son romanında
Laokoon motivi, Troya atı simvolikası, həmçinin bənövşəyi
rəng - obraz vasitəsilə mifoloji mətnin postmodern mətnə
çevrilməsi prosesi
göstərilir. Oxucu
labirintvari struktura daxil olur, qəhrəmanların
taleyi fonunda yenə də əlyazmanın - mətnin
gücü ön
plana çıxır. Kamal Abdullanın yaradıcılığında
mifoloji kodların dekonstruksiyası və
postmodern şəkildə yenidən
qurulması xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Onun romanlarında zaman və məkan anlayışları
qeyri-müəyyənləşir, tarixi faktlar və əfsanələr bir-birinə qarışır,
nəticədə oxucu
üçün yeni, alternativ
bir reallıq yaradılır. Müəllif,
klassik ədəbiyyatdan
götürdüyü obrazları
və süjetləri
müasir kontekstdə
təqdim edərək,
ənənəvi dəyərlərə
fərqli yanaşma sərgiləyir. Bu, həm
də milli kimliyin və mədəni irsin yenidən düşünülməsi, onların
müasir dövrün
tələblərinə uyğunlaşdırılması
cəhdidir. Kamal Abdullanın
romanları oxucunu düşünməyə, sual
verməyə və öz şəxsi interpretasiyasını yaratmağa
sövq edən çoxqatlı mətnlərdir.
Kamal Abdullanın yaradıcılığında
labirint, dairə və çevrə motivi. Postmodern labirint yalnız məkan deyil, həm də şüurun mürəkkəb strukturudur.
Burada tək həqiqət yoxdur, çoxlu yollar və təfsirlər var. Borxes və Eko kimi, Kamal Abdulla mətnlərində də
labirint obrazı əsas poetik vasitəyə çevrilir.
Onun mətnlərində
labirint həm zamanın, həm şəxsiyyətin parçalanmasını,
həm də kosmos və xaosun sonsuz mənalandırma
prosesini əks etdirir. "Sirri-zəmanə"
hekayəsi klassik Borxes labirintinin təfsiridir. Kamal Abdulla əsərlərində
dairə və çevrə simvolikasına
geniş yer verir. Bu məqam həm sufi ənənəsi,
həm də Azərbaycan mifoloji düşüncəsi ilə
bağlıdır. Dairə
labirintin ilkin formasıdır, sonsuzluq və reinkarnasiyanı ifadə edir. Məmməd Araz poeziyasının leytmotiv poetik nümunəsi olan "Dünya sənin, dünya mənim" şeirində
bu motiv sevdanın, dünyanın
və ümidin simvolu kimi təqdim
olunur. Kamal Abdulla mətnində
isə obrazlar daim dairəvi hərəkətdədir, sirdən-sirrə
qayıdır, labirintin
dolanbaclarında özünü
axtarır. Bu labirintdə
hər bir döngə yeni bir anlam, yeni bir təcrübə təqdim
edir. Kamal Abdulla, oxucunu
yalnız xarici dünyaya deyil, eyni zamanda daxili
aləmə də səyahət etməyə
dəvət edir. Onun personajları labirintin içində itkin düşmüş ruhlar kimi öz
kimliklərini tapmağa
çalışır, zamanın
və məkanın sərhədlərini aşaraq,
öz varoluşlarının
mənasını axtarırlar.
Kamal Abdulla, labirintin içindəki
bu axtarışları,
insanın özünütanıma
prosesinin bir simvolu kimi təqdim
edir. Hər bir döngə oxucunu yeni suallarla üzləşdirir, yeni perspektivlər
açır.
Kamal Abdullanın nəsrində
hipertekstuallıq və
intertekstuallığın əsas
təzahür xüsusiyyətlərindən
biri yazıçının
romanlarında əvvəlki
əsərlərinin qəhrəmanlarının
yenidən, fərqli yöndən, fərqli
"qiyafədə" oxucu
qarşısına çıxmasıdır.
Bu, Kamal Abdulla yaradıcılığının
özünəməxsus bir
xüsusiyyəti olmaqla
yanaşı, onun əsərlərini daha dərin, çoxqatlı və oxucu üçün
daha cəlbedici edir. Qəhrəmanların
bu "yenidən doğulması" yalnız
adların təkrarlanması
deyil, həm də onların keçmişdəki obrazlarının
yeni kontekstdə yeni mənalar
qazanması, yeni psixoloji
çalarlarla zənginləşməsidir.
Bu texnika Kamal Abdullaya müəyyən bir mövzunu, ideyanı və ya fəlsəfi
axtarışı müxtəlif
əsərlərində fərqli
rakurslardan işıqlandırmağa
imkan verir. Əvvəlki obrazın hər bir yeni "səhnəyə çıxış"ı
onu tamamlayır, onun yeni tərəflərini
açır və oxucunu bu qəhrəmanların
taleyini, düşüncələrini
və mübarizələrini
daha dərindən anlamağa vadar edir. Bu, bir növ,
"postmodern mətnlər şəbəkəsi"dir və
bu şəbəkədə
hər bir roman digərlərinə istinad
edir, onları tamamlayır və ya onlara yeni bir baxış bucağı gətirir.
"Sirlərin sərgüzəşti"
romanında Kamal Abdullanın
postmodern poetikanı daha
da dərinləşdirərək artıq onun intellektual postmodernizminə
bələd olan oxucu üçün tam
yeni labirint təklif edir. Belə ki əsərdə üç
əlyazma paralel mövcuddur - biri Səyyahın yazdığı,
digəri Həsən
müəllimin dəyişdirdiyi,
üçüncüsü isə gələcəkdə
meydana çıxacaq
mətn. "Sirlərin
sərgüzəşti" əsərində Hacı
Mir Həsən ağa
Səyyahın və Həsən müəllimin
zamanlararası oxşarı
kimi təqdim olunur. Beləliklə, K.Q.Yunqun "kölgə" anlayışı
Kamal Abdulla mətnində "oxşar" motivi ilə ifadə olunur. Yunqun kölgə konsepsiyası,
insanın özünütanıma
prosesindəki çətinlikləri
və daxili mübarizələri əks
etdirir. Kamal Abdulla isə
bu motivi daha geniş kontekstdə, mədəniyyət
və identiklik məsələləri ilə
birləşdirərək, oxucunu düşünməyə
vadar edir. Müəllifin yaratdığı
obrazlar, kölgə ilə işıq arasında gedən mübarizəni simvolizə
edir, bu da insanın öz kimliyini tapmaq yolundakı çətinlikləri
nümayiş etdirir.
Bu kontekstdə, kölgə,
həm də insanın öz daxili dünyasına səyahət etməsi üçün bir açar rolunu oynayır. Dünya ədəbiyyatında doppelganger obrazı kimi tanınan bu motiv onun "Yarımçıq əlyazma"sında
Şah İsmayıl və Xızır obrazları vasitəsilə
aktuallaşır. Kamal Abdulla "Platon, deyəsən, xəstələnib..." hekayəsində
müəllim-tələbə münasibətləri fonunda
oxşar motivini işləmiş, "Adaşlar"
hekayəsində isə
müəllif özünü
də obraz olaraq bədii mətnə daxil edərək üçqat
oxşarlıq motivi yaratmışdır.
Kamal
Abdulla Azərbaycan intellektual
postmodernizminin əsas
simasıdır. Onun yaradıcılığında labirint, dairə, oxşar, əlyazma, intertekstuallıq və mifoloji motivlər birləşərək intellektual
postmodern estetikanı formalaşdırır.
Bu mətnlər yalnız
milli ədəbiyyatın deyil,
həm də dünya postmodernizminin maraqlı nümunələri
sırasında dayanır.
Elnarə QARAGÖZOVA
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 26 sentyabr, №35.- S.9.