Ağrıdan
doğan işıq:
Mahirə
Nağıqızının yaradıcılığı
poeziya və nəsrin
qovşağında
Azərbaycan ədəbiyyatı özünün zəngin lirika ənənələri ilə yanaşı, sosial-tarixi proseslərin poetik inikasına xüsusi həssaslıqla yanaşır.
Xüsusilə,
XX əsrin sonu və XXI əsrin əvvəllərində
baş verən hadisələr - müharibələr, məcburi
köçkünlük, milli azadlıq hərəkatı - ədəbiyyatımızın
əsas bədii istiqamətlərindən birinə
çevrilmişdir.
Bu
kontekstdən yanaşanda şair Mahirə
Nağıqızının yaradıcılığı
xüsusilə diqqət çəkir. Onun şeirləri və
hekayələri milli yaddaşla fərdi psixologiyanın
sintezini yaradır, ictimai dərdlə şəxsi
ağrının poetik paralelini qurur.
Müəllif
lirikanın emosional gücünü, nəsrin realist təsvir
imkanlarını birləşdirərək, həm bədii-estetik,
həm də psixoloji dəyəri yüksək mətnlər
ortaya qoyur.
İş
masamın üzərində Mahirə
Nağıqızının üç kitabı var:
"Salam olsun", "Onun daş nağılı" və
"Lövbər adam". Bu kitabların hər birində
milli ruh və fərdi duyğuların vəhdəti poeziya və
nəsrin qovşağında yüksək bədii sənətkarlıqla
təqdim edilib.
Mahirə
Nağıqızının şeirlərində Vətən
yalnız coğrafi məkan deyil, millətin ürəyində
yaşayan ana obrazı, qəhrəman oğulların qanı
ilə suvarılan müqəddəs bir məkandır. Onun
poeziyasında zəfər səsləri sanki xalqın
yaddaşından boylanan dastan kimi dirilir, hər misrada
qürurla qovuşan milli birlik duyulur.
Şairin
söz dünyasında ağrı ilə qələbə,
göz yaşı ilə fəxarət qovuşur və bu
qovuşma hər bir azərbaycanlının qəlbində
ölməz bir zəfər poetikası yaradır.
Mahirə
Nağıqızının "Azərbaycanım",
"Salam olsun", "Tarix yazan əsgər" şeirləri
vətənpərvərlik lirikasının parlaq nümunələridir.
Bu mətnlərdə şairin istifadə etdiyi poetik simvol,
epitet və metaforalar, həmçinin intonasiya ritmikliyi milli qəhrəmanlıq
ovqatını gücləndirir. İdeya-məzmun səviyyəsində
bu şeirlər xalqın milli həmrəyliyini, zəfərə
aparan iradəsini bədii kodlara çevirir:
Hərə
bir ərə döndü,
Sana, Azərbaycanım!
Millət
əsgərə döndü,
Ana Azərbaycanım!
Füzuliyə
çatmışam,
Canına
can qatmışam.
Düşmanı
boyatmışam
Qana, Azərbaycanım!
Bu bəndlərdə
xalqın bütöv şəkildə mübarizəyə
qoşulması və qələbənin poetik simvolikası
ifadə olunmuşdur.
"Salam
olsun" şeirində isə qəhrəmanlara yönələn
ehtiram diqqət çəkir:
Ey tarixi sətir-sətir
yaradanlar,
Nə
şanlısız, şanınıza salam olsun!
Otuz ildən
sonra güldü növrağımız,
Dalğalandı
Şuşada al bayrağımız,
Qurban olum
hamınıza, salam olsun!
Burada
tarixi yaddaş motivi və "salam" arxetipi milli qürurun
poetik ifadəsinə çevrilir. Burada həm tarixi dəqiqlik,
həm də poetik rəmz
vardır: bayraq xalqın azadlıq rəmzi, milli
qürurunun təcəssümüdür.
Son misra -
"Qurban olum hamınıza, salam olsun!" - xalq dilinin səmimiyyətini,
içdən gələn minnətdarlığı ifadə
edir. Bu sözlər yazılı ədəbiyyatla xalq
danışıq üslubunun
qaynayıb-qarışdığı yerdir.
"Tarix
yazan əsgər" şeirində isə əsgərin
simvolik obrazı yaradılır:
Azərbaycan
sərhədçisi, gözlə səddi,
Qoru onu,
gözün kimi, dayağı ol!
Bu gün
sənsən, mənəm, odur - tarix yazan,
Bu da olsun
o kitabdan bircə varaq.
Əsgərin
fəaliyyəti Vətən kitabının səhifəsinə
çevrilir. Bu parçada Azərbaycan sərhədçisinin
vətənpərvərliyi və müqəddəs vəzifəsi
bənzərsiz poetik dillə ifadə olunub.
"Gözlə
səddi" və "qoru onu, gözün kimi" kimi
metaforalar sərhədçini sadəcə fiziki qoruyucu yox, vətənin
canlı gözü, dayağı və əzəmətli
simvolu kimi təqdim edir.
Müəllif
obraz vasitəsilə oxucuda vətənə
bağlılıq və məsuliyyət hissini oyadır, hər
bir fərdi bu müqəddəs vəzifənin dəyərini
dərk etməyə çağırır. Parçada, həmçinin
tarix və qəhrəmanlıq motivi də işlənmişdir:
"Bu gün sənsən, mənəm, odur - tarix yazan"
misrası göstərir ki, sərhədçilərin fəaliyyəti
vətən tarixində əbədiləşir, onların qəhrəmanlığı
unudulmazdır. Ümumilikdə, bu parça poetik dil,
güclü metaforalar və vətənpərvərlik
ideyası ilə oxucuda dərin emosional təəssürat
yaradır və milli şüuru gücləndirir.
"Buludların
gətirdiyi qınaq" və "İsmarlanan dua" isə
fərdi və psixoloji lirikanın nümunəsi kimi bədii
zövqümü oxşadı:
Alıb
havasını Alagöllərin,
Laçını,
Şuşanı dolanıb gəlib.
Nəyə
tələsirsən, hara yağırsan,
Kimə qəzəblisən,
payız yağışı?..
Bu
parçada təbiət obrazları vasitəsilə insan
duyğularının və mövsümlərin poetik təsviri
təqdim olunur. İlk misralarda həm təbiətin gözəlliyini,
həm də fərqli coğrafi zonaların xarakterini göstərir;
oxucuda vizual təsir yaradır.
"Nəyə
tələsirsən, hara yağırsan, Kimə qəzəblisən,
payız yağışı?.." misralarında isə
müəllif insan emosiyalarını təbiətlə paralel
şəkildə təqdim edir. Payız yağışı
tələsik və qəzəbli bir obraz kimi
canlandırılır, bu da oxucuda həm təbiətin, həm
də insanın duyğu dünyasının sürətlə
dəyişdiyini hiss etdirir.
Ümumilikdə,
parça poetik dil, canlı metaforalar və personifikasiyalar
vasitəsilə təbiətin gözəlliyi və insan hisslərinin
əlaqəsini göstərir. Müəllif oxucunu həm
vizual, həm də emosional səviyyədə təsirləndirir,
təbiət ilə insan arasındakı harmoniyanı, eyni
zamanda onun dinamizmini poetik üslubda təqdim edir.
Dolanıb
haradan, gəlib hayandan
Bir bulud
ömrüynən yorğun, qaralmış?
Keçib
Xocalıdan, Kərkicahandan,
Yaralar
görübdü qaysaqlanmamış.
Bu bəndlərdə
isə təbiət hadisələri tarixi faciələrin
metaforik daşıyıcısına çevrilir.
"İsmarlanan
dua" şeirində sevginin gizli etirafı dua forması ilə
təqdim olunur:
Yuxudan
durdumu, hər səhər erkən,
Sənə
ismarlayır dualarını.
Allahdan
aşağı, bəndədən uca -
Adını
bir nəfər ucadan çəkir.
Bu
nümunələr poeziyada sevginin ali məqama yüksəldilməsini
göstərir.
"Millətin
bağrında bitən il" və "Şəhid
anasına məktub" isə tarixi-poetik lirikanın bariz
örnəkləri kimi diqqəti cəlb edir.
Bu ili sən
yazdın əbədiyyətə,
Silinməz,
qopsa da tufanlar əgər,
Millətin
bağrında əbədi, əsgər.
Bu misralar
2020-ci ilin tarixi əhəmiyyətini "əbədiyyətə
yazılan il" obrazı ilə ifadə edir.
"Şəhid
anasına məktub" isə güclü lirik-epik təsir
gücünə malikdir:
Bir ana qəlbinə
əkilənləri
Ancaq qəlbin
bilər, danışar sənə.
Oturar məclisdə,
yuxarı başda
O balan, əynində
şəhid libası.
Burada ana
qəlbinin psixoloji faciəsi bədii-estetik təsir
gücü ilə oxucunun emosional dünyasına hopdurulur. Bu
parça ana sevgisi və şəhid övladın itkisi
mövzusunu poetik dillə ifadə edir. "Bir ana qəlbinə
əkilənləri ancaq qəlbin bilər" misrası
duyğuların dərinliyini göstərir; burada müəllif
ana hisslərinin sirlərini və onların yalnız ana tərəfindən
tam dərk edilə biləcəyini vurğulayır. Ana qəlbi
obrazı həm şəfqət, həm də kədər simvolu
kimi təqdim olunur.
"Oturar
məclisdə, yuxarı başda" misrası isə sosial və
rituallarla bağlı mədəni kodları əks etdirir.
Şəhid övladın yeri məclisdə simvolik olaraq
yüksək tutulur, bu, həm hörmət, həm də
itkini ön plana çıxarır. Burada məclis sadəcə
fiziki məkan deyil, eyni zamanda milli və emosional
yaddaşın ifadəsidir.
Bu
şeirdə müəllif oxucuda həm emosional, həm də
fəlsəfi düşüncə oyadır, ana qəlbinin
sirlərini və şəhid övladın müqəddəsliyini
poetik üslubda ön plana çıxarır.
Mahirə
Nağıqızının bayatıları haqqında
ayrıca söz açmaq istərdim. Onun
bayatılarında lirizm əsas
yer tutur; o, şəxsi duyğu və hissləri sadə, eyni
zamanda dərin poetik ifadələrlə çatdırır,
oxucuda həm duyğulu, həm də estetik təəssürat
yaradır.
Bayatılarda
xəlqilik motivi də diqqəti cəlb edir; xalqın adi həyatından,
gündəlik düşüncələrindən və milli
dəyərlərindən ilhamlanan obrazlar müəllifin
poetik dilində son dərəcə səmimi şəkildə təqdim olunur.
Mahirə
Nağıqızı təkcə şair deyil, həm də
istedadlı nasirdir. Onun "Mələk", "Canavar"
və "Daş" hekayələri nəsr
yaradıcılığının ideya və forma
baxımından poetik lirika ilə səsləşdiyini
göstərir.
"Mələk"
hekayəsi realizmlə lirizmin sintezidir. Burada müəllif
uşaq psixologiyasının bədii rekonstruksiyasını
açır. Mələyin anasına bağlanma jestləri -
gecəköynəklərin sancaqla birləşdirilməsi,
anasının ayaqlarına sarılması -
yazıçının psixoloji detallarla obrazları xarakterizə
etməsinin parlaq nümunələridir. Hekayənin
kulminasiyasında ana obrazının övladını tərk
etməsi insanın fərdi ehtirası ilə valideyn məsuliyyəti
arasında faciəvi məqamı açır.
"Canavar"
hekayəsində isə müəllif təbiət
obrazını (canavarı) simvolik-alleqorik məna ilə
yükləyir. Canavar bir tərəfdən, real kənd həyatının
gerçək təhlükəsidir, digər tərəfdən
isə, insan taleyində qəfil zərbələrin
metaforasıdır.
Müəllifin
"Daş" hekayəsi isə simvolik realizm nümunəsi
kimi diqqət çəkir. Burada "qızıl" və
"daş" antitezası insan tamahı ilə həyat həqiqətləri
arasındakı ziddiyyəti açır. Əzim obrazı
psixoloji portret kimi işlənir: onun illərlə
qızıllara bağlanması və son anda
"daş"la qarşılaşması daxili faciəni
ortaya çıxarır. Əsmərin sakit reaksiyası isə
qadın müdrikliyi motivinin ifadəsidir.
Mahirə
Nağıqızının yaradıcılığı Azərbaycan
ədəbiyyatında milli ruhun və fərdi psixologiyanın
bədii sintezini təşkil edir. Onun poeziyasında xalqın
tarixi mübarizələri ilə insanın şəxsi
duyğuları bir-birinə qarışır; hekayələrində
isə realist həyat hadisələri simvolik-fəlsəfi
qatlarla zənginləşir.
Mahirə
Nağıqızının şeirləri ağrını
poetik işığa, hekayələri isə gündəlik həyat
hadisələrini fəlsəfi düşüncəyə
çevirir.
Mahirə
Nağıqızının şeirləri yalnız sözlərin
ritmi və musiqisi ilə deyil, həm də duyğuların dərin
qatlarını işıqlandırmaq gücünə
malikdir; o, ağrını, kədəri və həyatın
ziddiyyətlərini incə poetik işığa çevirir,
oxucunu həm hiss etməyə, həm də düşünməyə
dəvət edir.
Onun hekayələrində
isə gündəlik həyat hadisələri sadəcə
baş verənlər kimi təqdim olunmur, əksinə, müəllif
onları fəlsəfi düşüncənin prizmasından
keçirərək insan ruhunun mürəkkəb qatlarını,
seçimlərin çətinliyini və əxlaqi
dilemmaları aydın şəkildə
göstərir.
Mahirə
Nağıqızı öz əsərlərində
yalnız milli poeziyanın ənənəsini davam etdirmir, həm
də bu ənənəyə fərdi və səmimi nəfəs
gətirərək onu yeni estetika ilə zənginləşdirir;
onun dili həm zərif, həm emosional, həm də dərin
mənalıdır.
Müəllif
həm poeziyanın incə poetik dili, həm də hekayələrinin
fəlsəfi dərinliyi ilə müasir ədəbiyyatımızın
parlaq simalarından birinə çevrilmişdir; onun əsərləri
oxucunu düşündürür, qəlbini titrədir və
hər birimizi həyatın, duyğuların və milli
kimliyimizin mürəkkəb mənzərəsi ilə
üz-üzə qoyur.
Mahirə
Nağıqızı hazırda öz
yaradıcılığı ilə həm milli poeziyanın ənənəsini
davam etdirir, həm də bu ənənəyə yeni,
özünəməxsus, fərdi və səmimi nəfəs
gətirir.
Hüseynbala
MİRƏLƏMOV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2025.- 26 sentyabr, ¹35.- S.12.