Muğamın fəlsəfəsi: Üzeyir Hacıbəyli,

Asif Əfəndiyev, Bəxtiyar Vahabzadə

 

Üzeyir Hacıbəyli-140

 

AMEA-nın Fəlsəfə və Soiologiya İnstitutunda “Muğamın fəlsəfəsi: Üzeyir Hacıbəyli, Asif Əfəndiyev, Bəxtiyar Vahabzadə” mövzusunda Dəyirmi masa keçirilib.

Dəyirmi masanın əsas məruzəçisi fəlsəfə elmləri doktoru, professor Adil Əsədovdur.

Tədbiri giriş sözü ilə İnstitutun direktoru, f.e.d., professor İlham Məmmədzadə açaraq, bu tədbirin mahiyyətindən, Azərbaycan mədəniyyətinin ən mühüm incilərindən biri olan muğamın, həm musiqi janrı, həm fəlsəfi-estetik düşüncə sistemi kimi dəyərləndirildiyindən bəhs edib. Onun fəlsəfəsi təkcə musiqi forması ilə məhdudlaşmır, insanın varlıq duyumunu, milli kimliyi bəşəri dəyərləri ifadə edən konseptual bir məna daşıdığını vurğulayıb. Muğamın fəlsəfəsini anlamaq üçün həm musiqişünaslıq, həm fəlsəfə, həm ədəbiyyat müstəvisində yanaşmağın vacib olduğunu qeyd edib.

Professor çıxışında muğamın Azərbaycan xalqının milli yaddaşının ən mühüm daşıyıcılarından biri olduğunu vurğulayıb. Tarix boyu xalqın sevinci kədəri, mübarizəsi ümidləri muğamın musiqi dilində qorunaraq nəsildən-nəsilə ötürülmüşdür. Bəxtiyar Vahabzadə muğamı "xalqın varlığının fəlsəfəsi" adlandıraraq onun milli kimliyin əsas sütunlarından biri olduğunu bildirmişdir. Buradan aydın olur ki, muğamın fəlsəfəsi həm milli-mənəvi identiklik fəlsəfəsidir.

Sonra professor İ. Məmmədzadə sözü əsas məruzəçi professor Adil Əsədova verib. Professor öz çıxışında muğamın mahiyyətində insanın daxili aləminin bədii ifadəsi dayandığını bildirib. Bu musiqi janrı kədər, sevinc, nisgil, eşq ümid kimi emosiyaları yüksək bədii dildə təqdim edir. Fəlsəfi baxımdan muğam, ruhun dilə gəlməsi fenomenidir. Üzeyir Hacıbəylinin fikrincə, muğam "xalqın mənəvi ruhunun səsdə təcəssümü" kimi qiymətləndirilə bilər. Muğamın fəlsəfəsi ruh, zaman, kainat milli kimlik fəlsəfəsidir. O, həm fərdi insanın daxili dünyasını işıqlandırır, həm xalqın tarixi yaddaşını yaşadır. Muğam, eyni zamanda, ümumbəşəri dəyərləri ifadə etməklə Azərbaycan musiqisini dünyanın mənəvi xəzinəsinə daxil edir.

Asif Əfəndiyevin yanaşmasına görə, muğamın fəlsəfəsi zaman, varlıq, azadlıq milli kimlik anlayışlarının musiqi dili ilə ifadəsidir.

Əfəndiyev muğamızamanın musiqi modeliadlandırır. Onun fikrincə, muğam ifası heç vaxt eyni şəkildə təkrarlanmır. Bu, həyatın zamanın təkrarsızlığına bənzəyir. Muğam insanı "hər anın dəyərini anlamağa" yönəldir, həm varlığın fəlsəfəsi kimi muğamda insanın bütün daxili dünyası sevgi, həsrət, ümid iztirab öz bədii ifadəsini tapır.Muğam varlığı anlamağın, insanın öz daxili aləminə enməsinin musiqi vasitəsidir. Əfəndiyevin əsas vurğuladığı məqamlardan biri muğamın improvizasiya ruhudur. Üzeyir Hacıbəyli muğamı elmi-musiqi baxımından izah etdi onun universal dəyərini ortaya qoydu. Asif Əfəndiyev muğamın fəlsəfi-estetik qatını açaraq onu həyatın, zamanın varlığın simvolunu təqdim edərək özünü göstərdi. Bəxtiyar Vahabzadə isə muğamı milli ruh kimliyin poeziyada ifadəsi kimi şərh etdi. Beləliklə, professor muğam həm elm, həm fəlsəfə, həm ədəbiyyat prizmasından Azərbaycan xalqının varlığını, ruhunu bəşəriyyətə bəxş etdiyi böyük mənəvi dəyəri ifadə etdiyini qeyd edib.Tədbirdə fəlsəfə elmləri doktoru, prof. Rafail Əhmədli, İnstitutun elmi işlər üzrə direktor müavini,  t.e.d. Eynulla Mədətli, f.ü.f.d, dos. Mətanət Şəkixanova, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent. Firudin Qurbansoy  (AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu), f.ü.f.d.,dos. Radif Mustafayev çıxış edərək mövzu ilə bağlı fikirlərini bölüşüblər.

 

Elm.- 2025.- 19 sentyabr, ¹28.- S.5.