Mir Cəfərin məhkəməsi necə hazırlanmışdır

 

   Azərbaycanda ötən əsrin ən qalmaqallı indiyədək ətrafında söz-söhbətlərin dolaşdığı məhkəmələrdən biri Mir Cəfər Bağırovun məşhur məhkəməsi olmuşdur. Tanınmış yazıçı-tədqiqatçı Teyyub Qurban bu məhkəmə, onun necə kimlərin sifarişi ilə hazırlanmasını arxiv materialları əsasında araşdırıb.

   Xalqımızın unudulmaz sənətkarı İsmayıl Dağıstanlıdan bəhs edilən kitabda Mir Cəfər Bağırov barəsində tarixi gerçəkliyə əks olan heç nə yoxdur. Bu baxımdan Lamiyə İsmayılın "Hüquq ədəbiyyatı" nəşriyyatı tərəfindən buraxılmış kitabını yalnız təqdir etmək olar.

   "Araz" nəşriyyatında hazırlanmış bir kitabın üzərindəsə Bağırov ...Hitlerlə yanaşı verilir. "Azadlıq" qəzetinin 2011-ci il 8-9 may tarixli (N105/4556) sayında Azərbaycan Respublikasının əməkdar incəsənət xadimi Ziyadxan Əliyev "Avtoritar rejim yaradıcılarının psixoloji durumuna baxış" məqaləsində yazır: "Adıgözəl Məmmədovun səbrlə düzüb-qoşduğu bu Sabirsayağı bədii "ayinə"də A.Hitler və İ.V.Stalin də, M.C.Bağırov və Andropov da, eləcə də Ə.Vəzirov və M.əl-Qəzzafi də oxucu qarşısına məhz qrimsiz, olduqları kimi çıxarıldıqlarından kifayət qədər "diqqətçəkəndirlər"."

   Faşizmə qarşı ölüm-dirim savaşında oğlunu şəhid vermiş Mir Cəfərlə Adolf Hitleri bir cərgədə yerləşdirənlər görəsən kimlərin şərəfinə badə qaldırırlar? Əbdürrəhman Vəzirov Qəzzafi olsaydı, Azərbaycan parlamentinin kürsüsündən AXC liderlərindən biri - Etibar Məmmədov "Sabahdan tətilə!" çağırışını səsləndirə bilərdimi?

   Öz "ayinə"sində Mir Cəfər Bağırovun mənfi obrazını canlandırmaqda davam edən "El" jurnalı 2011-ci il aprel sayında "Mirzə İbrahimov. Bir ömür həsrət və 556 saylı iş" adlı geniş yazı dərc etmişdir. Materialı jurnalın şef-redaktoru Südabə Sərvi hazırlamışdır. Burada oxuyuruq: "Bir dəfə M.C.Bağırov çıxışında deyir: "Mənə elə gəlir ki, Səməd Vurğun və Üzeyir Hacıbəyov xalq düşmənidirlər. Düzdür, yoldaşlar?" Heç kəs səsini çıxarmır. Atam dözməyib deyir: "Mən sizinlə razı deyiləm. Üzeyir bəy necə xalq düşməni ola bilər ki, "Koroğlu" kimi opera yazıb? S.Vurğun necə xalq düşməni ola bilər ki, "Vaqif" dramını yazıb?"

   Hamı qorxusundan nəfəsini udur. M.C.Bağırov hirslənərək: "Otur, elə sən də onların sırasındasan!" - deyir... Mirzə müəllimi həbs etmək üçün ona 2 dəfə iş açılmışdı. Bir dəfə cənublu olduğu, Cənubdakı fəaliyyətinə görə, bir dəfə də "Böyük demokrat" əsərini yazdığına görə".

   Mir Cəfər Bağırov və Mirzə İbrahimov münasibətlərinə kölgə salan bu yuxu yozumlarını Azərbaycan Respublikası İşlər İdarəsi Siyasi Sənədlər Arxivində saxlanılan materiallar alt-üst edir.

   1937-ci ilin yanvarında Mirzə İbrahimov Üzeyir Hacıbəyov və Səməd Vurğunla birlikdə SSRİ Ali Sovetinə deputatlığa namizəd (Ü.Hacıbəyov Naxçıvan seçki dairəsindən, S.Vurğun Quba seçki dairəsindən, Mirzə İbrahimov Qazax seçki dairəsindən) göstərilmişdi. Mirzə İbrahimov barəsində Moskvaya göndərilmiş şikayət məktubunda oxuyuruq: "Yoldaşlar! Öz vətəndaşlıq borcum kimi Sizə bildirirəm ki, SSRİ Ali Soveti Millətlər Sovetinə deputatlığı irəli sürülmüş Mirzə Əjdər oğlu İbrahimov İran təbəəlidir. Xahiş edirəm, onun tərcümeyi-halını əməlli-başlı yoxlayasınız. Bizə yaxşı məlumdur ki, Mirzə İbrahimov anket göstəricilərində özünü Naxçıvandan olan azərbaycanlı kimi qələm verir və bu maska altında deputat olmaq niyyətindədir.

   Bir daha bildiririk ki, o, iranlıdır, Culfadan köçərək Naxçıvana gəlmiş, burada bir müddət qaldıqdan sonra Bakıya köçmüşdür.

   Y.Məmmədov və Mirzə İbrahimovu yaxından tanıyan bir sıra şəxslər."

   1937-ci ildə M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının direktoru vəzifəsində çalışan Mirzə İbrahimovun bədxahları istəyirdilər ki, Mir Cəfər Bağırovun etibarını qazanmış işıqlı bir ziyalının SSRİ Ali Sovetinə seçilməsinin qarışsını alsınlar. Lakin M.C.Bağırov Bütöv Azərbaycan carçısının deputat seçilməsinə şərait yaratmış, cızmaqaraçılar yana-yana qalmışlar. Seçkilərdən beş gün sonra, 1937-ci il dekabrın 17-də Mir Cəfər Bağırovun imzaladığı MK qərarı ilə SSRİ Ali Sovetinin deputatı Azərbaycan SSR Xalq Komissarları Soveti yanında İncəsənət İşləri İdarəsinin rəisi təsdiq edilmişdir.

   "El" jurnalının yazdığı ikinci "iş"ə də Mir Cəfər Bağırov tərəfindən xitam verilmişdir. Məsələnin mahiyyəti belədir: 1952-ci ilin yanvarında Mirzə İbrahimovun başı üstünü yenidən qara buludlar almışdır. Bu dəfə bədxahları Moskvanın müxtəlif ali orqanlarına Mirzə İbrahimovun əxlaqsız davranışı barədə imzasız məktublar göndərmiş və yazdıqlarının bilavasitə Ümumittifaq təşkilatları tərəfindən yoxlanılmasını təkidlə xahiş etmişlər. Onu yenə də bədxahlarının fitnə-fəsadından Mir Cəfər Bağırov xilas etmişdir. Azərbaycan Respublikası Prezidenti İşlər İdarəsi Siyasi Sənədlər Arxivində saxlanılan bir sənədi də "El" jurnalının M.C.Bağırov barəsində hədyanlarına cavab olaraq oxuculara çatdırıram:

 

   "Azərbaycan K(b)P Mərkəzi Komitəsi M.C.Bağırov yoldaşa

 

   Siz dəfələrlə xəbərdarlıq etmisiniz ki, partiya üzvü öz ictimai və şəxsi həyatında heç bir faktı partiyadan gizlətməməlidir.

   Mənim ictimai həyatım respublikanın partiya təşkilatının gözü qabağında olmuşdur. Bu cəhətdən partiyamız qarşısında vicdanım təmizdir. Ancaq obıvatelcəsinə hissə qapılaraq həyatımda baş vermiş bir fakt barədə Sizə indiyədək bildirməmişəm. İş burasındadır ki, mənim Zamira İbrahimova adlı qızım vardır, 1938-ci il mart ayında Leninqradda doğulmuşdur. Anası Leninqrad şəhəri, Vasilyev adaları, 12-ci xətt küçəsi, ev 15, mənzil 4-də yaşayan və uşaq müəssisələrində işləyən Nina Fyodorovna Buslevadır. Onunla tanışlığımız Leninqradda təhsil aldığım dövrdə, 1936-cı ilin sonlarında olmuşdur.

 

   M.İbrahimov 15 yanvar 1952-ci il".

 

   "El" jurnalının 2011-ci il aprel sayında Süleyman Rüstəm haqqında Südabə Sərvinin hazırladığı mətndə Mir Cəfər Bağırovun şəxsiyyəti alçaldılır. "Süleyman Rüstəm. Bir gün məni salıb yada..." (səh.34) yazısında oxuyuruq: "S.Rüstəm başqa şairlər tək "rəhbərim, vicdanımızı sənə vermişik" kimi bütün sədləri keçən ifadələr işlətməyib, başqaları tək Azərbaycan xalqının qatı düşməni Mir Cəfər Bağırovla "işbirliyi" yaradıb qələm dostlarını güdaza vermək üçün Moskvaya tələsməyib".

   Mir Cəfər Bağırovu "xalqın qatı düşməni" kimi "El"ə çıxaranlar gec-tez xalqın haqq məhkəməsi qarşısında cavab verməli olacaqlar!

   Jurnalın 36-cı səhifəsində deyilir: "S.Rüstəm qorxmaz şair idi. M.C.Bağırovun hökmranlığı dövründə şairin dil haqqında yazdığı bu misraları heç kəsin cürəti çatmazdı deməyə:

 

   Mən sənin dilinə

    dəymirəm, cəllad,

   Gəl sən

    bu ana dilimə dəymə".

 

   Mir Cəfər Bağırovun "hökmranlığı" dövründə ana dilimiz haqqında digər "qorxmaz" şairlər yazmışlar. Bu əsərlərdəki "cəllad" ifadəsinin "hökmran" M.C.Bağırova aidiyyəti yoxdur. İlk dəfə 1945-ci ildə çap olunmuş "Bakının dastanı" poemasında Səməd Vurğun qurultayın kürsüsünə qalxaraq ana dilində nitqə başlayan Mir Cəfər Bağırovu belə vəsf edirdi:

 

   Alqış, alqış...

    Dalğalandı salon birdən,

   Kimdir çıxan qurultayın

    kürsüsünə?

   Hörmət hissi aşıb-daşır

    nəzərlərdən,

   Bəzən asta,

   arabir gur səsinə

   Qulaq verib dinləyirik

    natiqi biz.

   Üzündədir, gözündədir

    diqqətimiz,

   Onun adi sözlərinə zinət verir

   Azərbaycan torpağının

    məsəlləri...

 

   1941-1943-cü illərdə Azərbaycan dili haqqında yazılmış şeirlərdəki "cəllad" sözünün kimlərə aid olduğunu "hökmranın" özü nişan vermişdir: "Mən Naxçıvanda olarkən oradan 3-4 saatlığa Təbrizə getdim. Təbrizdə bir neçə yerdə 7-8 qız oğlan uşağına rast gəldim onlarla danışmaq istədim. Ancaq mən maşını saxlayan kimi onlar qaçdılar. Mən uzaqdan Azərbaycan dilində onlara dedim: "Bura gəlin". Mənim Azərbaycan dilində danışdığımı eşidən kimi hamısı qayıdıb yanıma gəldi". (Bax: Cəmil Həsənli. Güney Azərbaycan: Tehran-Bakı-Moskva arasında. (1939-1945). Bakı, 1998, səh.43).

   Azərbaycan dilini əzəli Azərbaycan torpağında qadağan edənlərin ünvanını M.C.Bağırov göstərmişdir - İran irticaçıları! Bütöv Azərbaycan uğrunda mübarizə aparan rəhbərin səsinə səs verən Səməd Vurğun yazırdı:

 

   Cəllad! Mənim dilimdədir

    bayatılar, qoşmalar,

   De, onları heç duydumu

    sənin o daş ürəyin?

 

   Süleyman Rüstəmin "Dilimə dəymə" şeirinin isə öz tarixçəsi vardır. Bu barədə böyük şairin sədaqətli dostu olmuş unudulmaz xalq yazıçımız Hüseyn Abbaszadə hələ 1985-ci ildə yazırdı: "Süleyman Rüstəm Böyük Vətən mübaribəsi illərində İranda olmasını xatırlayırdı. Axı o vaxt şairin ömrünün iki ili Cənubi Azərbaycanda keçmişdi. O tayda zülm altında inləyən qan qardaşlarının həyatına, güzəranına yaxından bələd idi. Şair gah piyada, gah at belində, gah da arabayla, maşınla Cənubun obalarını - kəndlərini, qəsəbələrini, şəhərlərini qarış-qarış gəzmiş, dəhşətli səhnələrin şahidi olmuşdu. Süleyman müəllim Cənuba həsr etdiyi odlu şeirlərdə təkcə özü təsəlli tapmır, həm xalqının nisgilli ürəyindən keçənləri inamla xəbər verir, həyəcan təbili çalır, bizi doğma Vətənimiz Azərbaycanın ikiyə bölünməsini bir an da olsun unutmamağa çağırır".

   Süleyman Rüstəm 1942-ci ilin yanvarında Təbrizdə olarkən, "Yad gül dərə bilməz", "Dəyişməsə kökündən", "Dilimə dəymə" s. şeirlər yazmışdır. 1943-cü ildə həmin şeirlərin daxil olduğu kitabını Mir Cəfər Bağırova hədiyyə etmişdir.

   "El" jurnalında iki misrası verilmiş şeiri bütünlüklə oxuculara təqdim edirəm:

 

   Mən sənin dilinə

    dəymirəm, cəllad,

   Gəl sən

    bu ana dilimə dəymə!

   Sənin bağın var,

    gülün var, çəkin,

   Bağımda əkdiyim

    gülümə dəymə!

   Həsədlərlə baxdın

    çəmənimə sən,

   Gör bir nələr etdin

    vətənimə sən.

   Yan - deyib,

    od vurdun bədənimə sən,

   Altında atəş var,

    külümə dəymə!

   Mən ağa dedim,

    qaraya qara,

   Sən məni istədin

    çəkəsən dara.

   Yenicə sağalır vurduğun yara,

   Mənim bu yaralı

    könlümə dəymə!

   Təbriz. Yanvar, 1942

 

   (ardı var)

 

 

   Teyyub Qurban

 

   Ekspress.- 2011.- 11-13 iyun.-S. 15.