KOS-ların
iqtisadiyyatda yeri
Kiçik
və orta sahibkarlıq məhsul istehsalı və məşğulluğun
artmasında xüsusi imkanlara sahibdirlər
Kiçik və orta sahibkarlıq
(KOS) subyektləri, adından da göründüyü kimi iri
müəssisələr olmasalar da onların iqtisadiyyatda
oynadığı rol hər baxımdan iri müəssisələrə
nisbətən daha əhəmiyyətlidir. Xüsusən də
ümumi daxili məhsulun istehsalının davamlı
artırılması, büdcənin vergi ehtiyaclarının
ödənilməsi və məşğulluğun
artırılması məsələlərində
KOS-ların əvəzedilməz imkanları var. Bu cəhətlərinə
görə, dünyanın inkişaf arzusunda olan bütün
ölkələrində KOS-lara dəstək
sahibkarlığa dəstəyin əsas əlaməti
sayılır.
Son onilliklərin təsrübəsi
təsdiqləyir ki, KOS-lar iqtisadi inkişafın əsas təminatçısıdır,
məşğulluğun və yeniliklərin vacib mənbəyidir.
Buna görə də KOS-ların vəziyyətindən
danışdıqda daha çox ölkənin iqtisadi və
sosial vəziyyəti göz önünə gəlir.
Makroiqtisadi əhəmiyyətinə nəzər yetirdikdə
bəlli olur ki, inkişaf etmiş ölkələrdə
mövcud müəssisələrin 99 faizi, hətta bir qədər
də artığı KOS-lardır. Onların məşğulluqda
payı 50-70 faiz səviyyəsində dəyişir. Ümumi
daxili məhsul istehsalında payları isə 50-60 faiz həcmindədir.
KOS-lar sadəcə qabaqcıl ölkələrin deyil, həm də inkişaf etməkdə olan ölkələrin də makroiqtisadi səhnəsində önəmli rola sahibdirlər. Lakin bu, əsasən sürətlə inkişaf edən ölkələrdə belədir. Nisbətən zəif inkişaf edən ölkələrdə KOS-ların payı istər ÜDM istehsalında, istərsə də məşğulluqda biq qədər azdır. Sürətlə inkişaf edən ölkələrdə ÜDM istehsalında KOS-ların töhvəsi 47 faiz olduğu halda, orta keçid mərhələsinə malik olan ölkələrdə 40-41 faiz, zəif templə inkişaf edən ölkələrdə 28-30 faiz təşkil edir. Eynilə, məşğulluğun təmin edilməsində sürətlə inkişaf edən ölkələrdə KOS-ların payı 42-43 faiz, orta keçid mərhələsində olan ölkələrdə 36-37 faiz, zəif inkişaf edən ölkələrdə isə 30 faizdir.
Bu tədqiqat materialları sübut edir ki, ölkənin iqtisadi inkişafı KOS-ların vəziyyətindən birbaşa asılıdır. Əgər bir ölkədə KOS-lar çoxdursa, onların maliyyə qaynaqları yaxşı vəziyyətdədirsə, onlar arasında ədalətli rəqabət varsa, deməli, ümumi iqtisadiyyatda inkişaf da eyni templə müşahidə ediləcək.
KOS-ların iqtisadiyyatda bu dərəcədə önəmli çəkiyə sahib olmaları onların xüsusiyyətləri ilə əlaqəlidir. KOS-lar daha az investisiya ilə daha çox istehsal və məhsul müxtəlifliyi əldə edə bilir. İqtisadi dalğalanmalardan daha az təsir görürlər. Daha az investisiya xərcləri ilə iş imkanları yaratmaq olur. Tələbatdakı dəyişikliklərə və müxtəlifliklərə daha rahat uyğunlaşa bilirlər, texnoloji yeniliklərə həvəslidirlər. Fərdi yığımları stimullaşdırır, istiqamətləndirir və hərəkətləndirirlər. Bölgələr arası tarazlı iqtisadi inkişafı təmin edirlər. Gəlir bölgüsündəki ədalətsizlikləri ən aşağı səviyyəyə endirirlər. KOS-larda müəssisə sahibliyi, təşəbbüskarlıq və idarəçiliyin bir şəxsdə toplanması dəyişən şərtlərə tez cavab verməsini təmin etməkdədir.
Məhz bu cəhətləri imkan verir ki, KOS-lar ölkə iqtisadiyyatında vacib problemlərin həllində əsas iştirakçı olsun. Məsələn, İqtisadi Əməkdaşlıq və İnkişaf Təşkilatına (OECD) üzv olan ölkələrdə aparılan bir araşdırma müəyyən edib ki, maaşlı çalışanların üçdə ikisi kiçik və orta böyüklükdəki müəssisələrdə işlə təmin edilir. OECD ölkələrində şirkətlərin 96-99 faizi kiçik və orta böyüklükdəki müəssisələrdir. Bütün OECD ölkələrindəki iqtisadi fəaliyyətin 40 faizi kiçik və orta böyüklükdəki müəssisələr tərəfindən həyata keçirilir. Emal sənayesində məşğulluğun 60-70 faizi bu müəssisələrin payına düşür.
İxraacat içərisindəki payları isə ABŞ-da 32, Yaponiyada 38, Cənubi Koreyada 20,2, Almaniyada 31,1 faiz təşkil edir.
KOS-larin əhəmiyyətindən irəli gələrək ən çox kiçik və orta böyüklükdəki müəssisələrə texnoloji inkişafda ən irəlidə olan ölkələr sahibdir. Ön sırada ABŞ, Kanada, Avstraliya, İsveç və Finlandiya gəlir.
Bəs, Azərbaycanda KOS-larla bağlı vəziyyət necədir?
Ölkə qanunlarına əsasən kiçik sahibkarlıq subyektləri dedikdə hüquqi şəxs yaratmadan sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul olan fiziki şəxslər (sadələşdirilmiş vergi ödəyiciləri) və işçi sayı ilə dövriyyəsi kiçik olan hüquqi şəxslər nəzərdə tutulur. Sənaye və tikinti sahəsində fəaliyyət göstərən hüquqi şəxs o halda kiçik sahibkarlıq subyekti sayılır ki, onun işçilərinin sayı 50 nəfərdən və illik dövriyyəsi 500 min manatan azdır. Kənd təsərrüfatında işçilərin sayı 25 nəfərdən az və illik dövriyyəsi 250 min manatadək, topdansatış ticarət sahəsində işçilərin sayı 15 nəfərdən az və illik dövriyyəsi 1 milyon manatadək, pərakəndə satış, ticarət, nəqliyyat, xidmət və digər iqtisadi fəaliyyət növləri üzrə çalışan hüquqi şəxsdə işçilərin sayı 10 nəfərdən az və illik dövriyyəsi 250 min manatadək olduqda kiçik sahibkarlıq subyektləri hesab olunurlar.
Kiçik sahibkarların müəyyənləşdirilmsəinə dair meyarların hədləri Nazirlər Kabinetinin 2009-cu il 18 dekabr tarixli qərarı ilə müəyyən olunub. İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin məlumatına görə, kiçik sahibkarlıq subyektlərinin müəyyən olunması metodikasının hazırlanmasında inkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə əsaslanılıb və beynəlxalq qurumların tövsiyələri nəzərə alınıb.
Sahibkarlıq subyektinin kiçik sahibkarlıq sektoruna aid edilməsi üçün hər iki göstərici bu sektor üçün müəyyənləşdirilmiş hədlər daxilində olmalıdır. Bununla yanaşı, yeni fəaliyyətə başlayan sahibkarlıq subyektləri üçün 1 il müddətində bu hədlərlə müəyyən edilmiş işçilərin sayı, hüquqi şəxs yaratmadan sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul olan fiziki şəxslərin kiçik sahibkar kimi müəyyənləşdirilməsində isə illik dövriyyə əsas götürülür.
Nazirlikdən bildirilib ki, yeni meyarların müəyyənləşdirilməsi sahibkarlığa dövlət dəstəyinin göstərilməsində ünvanlılığın təmin edilməsi, ölkədə dolğun statistik-iqtisadi təhlillərin aparılması baxımından əhəmiyyətlidir.
2010-cu ilin yekunlarına aid olan rəsmi məlumatlara əsasən, Azərbaycanda 207210 kiçik sahibkarlıq subyekti var. Son 5 ildə onların sayında 12,4 faizlik artım qeydə alınıb. KOS-ların böyük əksəriyyəti, yəni 192 588-i (93 faiz) fiziki şəxslərdir. Ən çox kiçik sahibkar ticarət və nəqliyyat vasitələrinin təmiri sahəsində fəaliyyət göstərir. Burada olan KOS-ların sayı 133 803 olub. Ən az kiçik sahibkar təhsil sahəsindədir - 108 say.
Regionlar üzrə götürdükdə ən çox kiçik sahibkar Bakıdadır. Paytaxtda 76293 kiçik sahibkar var. İkinci sırada Aran iqtisadi rayonu gəlir. Burada 37602 KOS fəaliyyət göstərir.
Azərbaycanda hər 1000 nəfərə 23 kiçik sahibkar düşür. Bakıda bu göstərici 36-dır.
KOS-lar 2010-cu ildə 1,12 milyard
manatlıq əlavə
dəyər yaradıblar.
Onların ölkə
üzrə ÜDM istehsalında
payı 2,9 faiz olub. 2006-cı ildə bu göstərici
1,9 faiz idi.
Qeyri-neft ÜDM-nin formalaşmasında KOS-ların
rolu nisbətən yüksəkdir - 6,1 faiz.
KOS-lar bir ildə ümumilikdə
78,3 milyon manat mənfəət əldə ediblər. Azərbaycanda bütün
müəssisələrinin cəmi mənfəətində
KOS-ların payı 0,3 faizdir. KOS-larda cəmi 93,2 min nəfər işçi və ya respublikada ümumən çalışanların
6,7 faizi çalışır.
Burada orta aylıq nominal əmak haqqı 207 manat olub ki,
bu da respublika
üzrə olan orta əmək haqqı göstəricisindən
təxminən 50 faiz azdır. Bir il ərzində KOS-lara qoyulan cəmi
sərmayə 276,3 milyon manat, yaxud
bütün sərmayələrin
2,8 faizini təşkil
edib...
Sadalanan statistik məlumatlar
ölkəmizdə KOS-ların
vəziyyəti ilə
bağlı ən dolğun təsəvvürü
yaradır. Müqayisə üçün bir daha xatırladaq ki, ən zəif
templə inkişaf edən ölkələrdə
belə KOS-lar Azərbaycandakı kimi pis göstəricilərə
sahib deyillər. Zənnimizcə, KOS-ların inkişafı məqsədilə xarici ölkələrdə olduğu
kimi Azərbaycanda da müxtəlif təşviqlərin həyata
keçirilməsi olduqca
vacibdir.
Məlumat üçün bildirək ki, dünyada investisiya şəraitini yaxşılaşdıraraq
KOS"ları daha effektiv hala gətirmək
məqsədilə çox
çeşidli təşviq
vasitələrindən istifadə
edilir. Bunları
maddi yardım, nağd ödəmə, vergi güzəştləri
və s. şəkildə
təsnifləşdirmək olar.
Bu ümumi
təşviq növləri
də hər biri özlüyündə
digər təşviq
növlərinə ayrılır.
Onlar da nəzərə alnarsa dünyada olduqca zəngin təşviq nümunələri
mövcuddur.
Təşviqlərin KOS-ların investisiya
qərarları üzərindəki
təsirlərini araşdıran
institutlar bu nəticəyə gəlib
ki, təşviqlər
KOS-ların investisiya siyasətinin yaxşılaşmasında
ən önəmli paya sahib amillərdən biridir.
Dünyada təşviq növlərindən
nağd və vergi təşviqlərinin
tətbiqinə daha çox üstünlük
verilir. Hər ölkə öz
tələbatları yönündə
çeşidli vergi təşviqlərindən istifadə
edir. Bunların içində ən
çox istifadə olunan təşviq vasitəsi aşağı
nisbətli gəlir və mənfəət vergisidir.
Dünyada KOS-lara təmin edilən digər təşviqlər arasında
müəyyən müddətə
verginin alınmaması,
sosial müdafiə köçürülən vəsaitin
azaldılması, əlavə
dəyər vergisinin ləğv edilməsi, gömrük rüsumlarında
güzəşt, gömrük
vergisinin geri ödənməsi, enerji dəstəyi, bazar araşdırma dəstəyi,
xaricdə mağaza açma dəstəyi və s. var.
KOS-lar
baxımından vergi təşviqlərinin faydalarını
yüksək olması
təcrübə ilə
öz təsdiqini tapıb. Lakin hər şey
vergi güzəştlərindən
də asılı deyil. Önəmli olan təşviqlərin
effektiv olmasıdır.
Nəhayət, həlli vacib
olan digər məsələ Azərbaycanda
"kölgə" və
ya qeyri-rəsmi iqtisadiyyatın tədricən
rəsmi iqtisadiyyata çevrilməsinə nail olmaqdır.
Rəsmi iqtisadiyyatla müqayisədə qeyri-rəsmi
iqtisadiyyatın həcminin
az olmaması
da KOS-ların iqtisadi təsirini aşağı salır, onların fəaliyyəti
ilə bağlı dəqiq məlumatların
üzə çıxmasına
imkan vermir. İqtisadi fəaliyyətin qeyri-rəsmi
iqtisadiyyatdan qanuni biznes sahələrinə keçirilməsi iqtisadi inkişaf üçün
zərur dəyişiklik
sayılardı.
Vasif CƏFƏROV
Ekspress.- 2012.- 23 avqust.- S. 9.