Azad
sahibkarlığın inkişafı
Bunun üçün hansı işlər görülməlidir?
Azad sahibkarlığın və liberal iqtisadiyyatın təşviqi
Son illər Azərbaycanda kiçik və orta sahibkarlığa dövlət dəstəyi nəzərəçarpan dərəcədə artmaqdadır. Gələn il dövlət büdcəsindən güzəştli şərtlərlə iqtisadiyyata kredit qoyuluşu daha da artırılacaq.
Belə ki, Azərbaycan Respublikasının Sahibkarlığa Kömək Milli Fonduna (SKMF) gələn il 150 milyon manat vəsaitin ayrılması nəzərdə tutulub. 2012-ci illə müqayisədə büdcədən ayrılan vəsaitdə 59,9 milyon manat və yaxud 66,5 faiz, 2011-ci ilin faktiki icrasına nisbətən isə 116 milyon manat və ya 4,4 dəfə artım gözlənilir.
SKMF-nin xətti ilə 2013-cü ildə ayrılacaq ümumi kreditin həcmi isə 300 milyon manata çatdırılacaq. Bu vəsaitin 150 milyon manatı büdcədən ayrılan vəsait hesabına, digər 150 milyon manatlıq hissəsi isə əvvəlki illərdə verilən kreditlərin geri qaytarılan hissəsi hesabına maliyyələşdiriləcək.
Qeyd edək ki, fəaliyyətə başladıqları dövrdən dövlət büdcəsindən və digər mənbələrdən ayrılan və daxil olan vəsaitlər də nəzərə alınmaqla 2013-cü ildə SKMF-yə üst-üstə 1,1023 milyard manat (dövlət büdcəsindən ayrılan (2013-cü il də nəzərə alınmaqla) vəsait (612,9 milyon manat, verilən kreditlərin qaytarılmasından daxil olan vəsait 489,4 milyon manat) ayrılıb.
Bəs görəsən,
iqtisadçılar kiçik və orta sahibkarlığın vəziyyətini, onlara dövlət dəstəyini necə qiymətləndirirlər?
Elə bu sualla bir neçə ekspertə müraciət etdik.
Milli Məclisin İqtisadi siyasət
komissiyasının keçmiş sədr müavini, iqtisad
elmləri doktoru, professor, əməkdar elm xadimi Əli
Əlirzayev hesab edir ki, ölkədə sahibkarlıq
haqqında qanunlar, normativ hüquqi sənədlər
olmasına baxmayaraq, sahibkarlığın
inkişafının problemləri var. Onun
sözlərinə görə, bu, təkcə
dövlət tənzimlənməsinə aid
deyil. "Sahibkarlığın
problemləri əsasən ondan ibarətdir
ki, onların dövlətlə münasibətləri,
bir-birinə olan münasibətlər, istehsal istiqamətləri, bazar
münasibətləri, yəni istehsal olunmuş məhsulun, xidmətin bazara çıxarılması, onun üçün
alıcı tapılması, yerləşdirilməsi kimi problemləri var.
Həmçinin bazar iqtisadiyyatının
da problemləri də var.
Əlbəttə, bu gün
makroiqtisadi səviyyədə
götürsək, bazar tipli
iqtisadiyyat modelinə uyğun
olaraq kiçik
sahibkarlığa diqqət qaneedici deyil. Məsələn,
sahibkarlıq məhsulu, sahibkarlıqla məşğulluq və
ya sahibkarlığın dövlət
büdcəsində hələ kifayət qədər deyil. Əgər başqa
ölkələrdə ümum daxili məhsulun (ÜDM) 60-70%-ni kiçik sahibkarlıq təmin edirsə, Azərbaycanda
bu çox
aşağıdır. Yəni bu gün kiçik
sahibkarlıq iqtisadiyyatın motoru rolunu, yəni aparıcı həlqə rolunu oynamır. Bax, bu kimi məsələlər
var. Ona görə də
hesab etmirəm ki, bu gün Azərbaycanda
sahibkarlıq tamamilə başqa ölkələrdə
olduğu kimidir".
Ə.Əlirzayev bildirdi ki, sahibkarlığın tənzimlənməsi və idarə olunmasında dövlətin də müəyyən mənada çatışmayan cəhətləri var. Onun sözlərinə görə, yenə də sahibkarlara müəyyən müdaxilələr olur, yenə də sahibkarlara diqtələr olur, sahibkarlığın maliyyə əsasları bəzən düzgün istiqamətdə olmur, Maliyyə Nazirliyi, başqa maliyyə orqanları da sahibkarlığın inkişafına istənilən qədər şərait yaratmır, kredit münasibətləri düzgün qurulmur. "Yəni, bunlar dövlət tənzimlənməsi atributları olaraq hələ tamamilə mükəmməl inkişaf eləməyib və yaxud da müəyən əngəllər var. Bu əngəllər də inzibatçılıq əngəllərdi, özəlləşdirmədə olan əngəllərdi. Sahibkarların kredit resursları ilə təmin olunması, sahibkarlıq məhsullarının satılması, alınması, yerləşdirilməsi, qablaşdırılmasında problemlər qalmaqdadır. Çünki dövlət tənzimlənməsinin rıçaqları hələ də inkişaf etməyib. Ona görə də sahibkarlıq Azərbaycanda demək olar ki, aparıcı həlqə rolunu oynamır. Amma ideya, məqsəd kimi sahibkarlıq bazar iqtisadiyatının əsas istiqamətidir, biz buna gedirik və getməliyik".
Əlirzayevin
fikrincə, nöqsanların aradan
qaldırılması üçün birinci növbədə aşkarlıq daha çox
olmalıdır: "Maliyyə sanksiyaları az
olmalıdır, vergidə aşkarlıq olmalıdır,
maliyyə amnistiyaları olmalıdır, sahibkarların investisiya problemləri həll
olunmalıdır. Dövlət sahibkarlığından daha çox kiçik sahibkarlıq inkişaf
etdirilməlidir. Bu sahədə stimul yaradılmalıdır. Kiçik sahibkarlıq
dövlət nəzarət mexanizmlərindən uzaq olmalıdır. Əgər burunun bir inəyi,bir qoyunu, ya bir
hektar sahəsi varsa, yaxud da birbalaca
sexi varsa, onlara aşkarlıq eləmək
lazımdır onlar inkişaf
eləsin və bazara çıxarılan
məhsul və xidmətin miqdarı artsın. Bu baxımdan da əlbəttə
ki, dövlətin tənzimləməsində
yumşaqlıq olmalıdır. Özələşmədə
bir sıra problemlər aradan
qaldırılmalıdır. Doğrudur
müəssələrin çoxu özəlləşdirilibdir,
amma özəlləşmədən
sonrakı mərhələlərdə hələ də
onların inkişaf etmək problemləri
var. Bundan başqa kiçik
sahibkarlığın inkişafı üçün
kiçik kreditlər verilsə
yaxşı olar".
Milli Məclisin İqtisadi siyasət
komitəsinin üzvü, deputat Əli Məsimli isə hesab
edir ki, Azərbaycanda sahibkarlığın, o cümlədən
kiçik və orta sahibkarlığın inkişafı
istiqamətində xeyli iş görülüb. Ölkədə 200 mindən artıq kiçik sahibkarlıq subyekti,
o cümlədən 14 mindən artıq kiçik
müəssisə fəaliyyət göstərdiyini qeyd edən Ə.Məsimliyə görə, bununla belə, hələlik Azərbaycanda istehsal olunan məhsulda kiçik biznesin xüsusi çəkisi, eləcə də
qabaqcıl texnika və texnologiyanın istehsala tətbiqi və sair
bu cür mühüm göstəricilər üzrə
kiçik və orta
sahibkarlığın payı sosial-iqtisadi
tərəqqiyə güclü təkan
vermək səviyyəsinə çatmayıb: "Təkcə
onu qeyd etmək kifayətdir
ki, ölkədə kiçik
müəssisələr vasitəsilə istehsal
olunan məhsul ÜDM-in
5%-nin altındadır və orada
çalışanların çoxunun
maaşları 200 manatdan
aşağıdır. Fərdi sahibkarların təsərrüfat
fəaliyyətinin nəticələrini də bura
əlavə etsək, yenə kiçik biznesin səmərəli fəaliyyətini
xarakterizə edən həmin beynəlxalq göstəricilərdən
çox uzağıq. Bunun
bir sıra obyektiv və
subyektiv səbəbləri var. Aparılan sosioloji
tədqiqatların nəticələri göstərir ki, məmur müdaxilələri, sağlam rəqabət mühitinin
yetərli səviyyədə olmaması, kredit
resurslarının bütün sahibkarlar üçün
eyni dərəcədə əlçatan
olmaması, vergi yükünün
ağırlığı, hüquqi-normativ
baza sahəsindəki
çatışmazlıqlar sahibkarlığın
inkişafına mane olan
amillər arasında daha ciddi
xarakter daşıyır".
Ə.Məsimli onu da bildirdi ki,
sahibkarlığın dövlət tərəfindən dəstəklənməsinin
hüquqi normativ bazasının ayrı-ayrı elementləri
daim təzələnsə də, hazırda fəaliyyət
göstərən normativ hüquqi baza bütövlükdə
götürüldükdə sahibkarlığın
qarşısında duran problemlərin həllinin sürətləndirilməsi
üçün bir sıra məqamlarına görə yetərli
deyil.
Məsimlinin sözlərinə
görə, hazırda Azərbaycanda sahibkarlığın
inkişafı üzrə orta qanunvericilik bazası
formalaşıb və onun təkmilləşdirilməsi
istiqamətində sistemli olmasa da, müəyyən iş
gedir. Deputat hesab
edir ki, Azərbaycanda bu sahədə əsas problem
hüquqi normativ
aktın olmaması yox, mövcud
qanunların tam gücü
ilə səmərəli işləməməsidir: "Bu ciddi problemi
həll etməkdən ötrü ölkədə
iqtisadi və hüquqi
islahatlar dərinləşdirilməlidir,
hökumət strukturlarının fəaliyyətinin səmərəliliyi
və şəffaflığı artırılmalıdır,
koordinasiyası gücləndirilməlidir. Bundan
başqa hüququn aliliyinin təmin edilməsinə yönəldilən
səylər artırılmalı, müstəqil məhkəmə
sisteminin formalaşması istiqamətində
işlər intensivləşdirilməlidir. Hesab edirəm ki, sahibkarlığın inkişafı və
dəstəklənməsinə dair yeni qanunların qəbul edilməsi, köhnə
qanunların təkmilləşdirilməsi, qanunlardakı
boşluqların, eləcə də hüquqi
normativ aktlar
arasında ziddiyyətlərin aradan
qaldırılması istiqamətində sistemli
iş aparılmalı, normativ
hüquqi aktların sui
istifadəsi, maraqların konflikti məsələlərinə
diqqət artırılmalı, qanunlar qəbul
edilməzdən əvvəl ictimai
müzakirədən keçirilməsi praktikası genişləndirilməlidir.
Biz azad azad sahibkarlığın inkişafı üçün Rəqabət Məcəlləsini
də qəbul etməliyik. Yəni azad sahibkarlığın qarşısında
duran məneələrin aradan
qaldırılması, inhisarçılığa, korrupsiyaya qarşı mübarizənin
gücləndirilməsi, vergi yükünün azaldılması, sahibkarlar üçün
kredtlərin şərtlərinin yumşaldılmsı, faiz dərəcələrinin ədalətliliyinin
təmin edilməsi istiqamətlərdə təsirli tədbirlər
görülməlidir".
Milli Məclisin İqtisadi siyasət
komitəsinin digər üzvü, deputat Vahid Əhmədov da
hesab edir ki, Azərbaycanda sahibkarlıqla əlaqədar
müsbət proseslər həddən artıq çoxdur. "Yəni
qanunları qəbul etmişik, qanunlar var, normal
sahibkarlığın inkişafı üçün
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu yaradılıb, işləyir. Fermerlərə
kredit verilməsində elə də ciddi problemlər yoxdur. Yəni
Azərbaycanda sahibkarlıq üçün
vəsait var. Düzdür, sahibkarlara müəyyən orqanlar
tərəfindən müəyyən problemlər
yaradılır, amma ümumi
götürəndə işləmək mümkündür"
deyən iqtisadçı deputat
sahibkarların maliyyə qaynaqlarına çıxış
imkanları ilə bağlı müəyyən problemlərin
olduğunu da bildirdi: "Bu
problemləri biz bilirik,
bu problemlərlə biz
mütəmadi olaraq rastlaşırıq.
Bizə müraciət eləyənlər də çoxdur. Burda problem əsasən sahibkarın
aldığı kreditlərin qaytarılması ilə
bağlıdır. Orda faiz
dərəcəsi yüksəkdir. Müəyyən banklarla problemlər yaranır. Amma
bunlar da işgüzar səviyyədə həll olunan məsələlərdi. Vaxt
gələcək bunlar da
öz həllini tapacaq".
Dövlət büdcəsindən
hər il SKMF-ya ayrılan vəsaitin
artırıldığını qeyd edən V.Əhmədov
bildirdi ki, o fondun verdiyi kreditlər qayıtdıqaca bu da həmin
vəsaitin üstünə gəlir və əlavə kredit
bazası yaradır: "Yəni, orda elə bir ciddi problem
yoxdur. Sahibkarlığa Kömək Milli
Fondu nə qədər kredit
vermək imkanı varsa, ona
malikdir. Ciddi problem yoxdur. Burda faiz dərəcəsi
də aşağıdır və faiz dərəcəsi
də aşağı olduğu üçün sahibkarlar
da maraqlıdır ki,
ordan kredit
alsınlar".
V.Əhmədov güzəştli kreditlərin daha çox kənd təsərrüfatına ayrılmasının tərəfdarıdır. "Mənə elə gəlir ki, bu saat əsas kənd təsərrüfatına diqqət yetirmək lazımdır. Kənd təsərrüfatı əsas sahədir. Dövlət başçısının ərzaq təhlükəsizliyi ilə əlaqədar proqramı var. Azərbaycanı ərzaqla təmin etmək üçün kənd təsərrüftaına diqqəti artırmaq lazımdır. Kənd təsərrüfatı həm qeyri-neft sektorudur, həm dəki Azərbaycan müharibə şəraitində olan dövlətdir, heç olmasa özünü 80-90% ərzaqla təmin etməlidir", - deyə V.Əhmədov bildirdi.
Aqil ASLAN
Ekspress.-2012.-28 dekabr.-S.-9.